Mitä sanaa (verbiä) käytät jos astut vahingossa vesilätäkköön ja kastelet kenkäsi?
Kommentit (49)
Nykyään sana on mielestäni jotenkin todella kömpelö, enkä käytä sitä enkä ajatellut opettaa lapsellenikaan. Oppii sitten aikanaan sen sanan, mitä hänen päiväkodissaan/kaveripiirissään käytetään.
Voin kiroilla pahastikin. Mutta mitään verbiä mulla ei ko tapahtumaan ole, kengät vain kastuvat.
Mutta jos lapsia ei ole kuulo etäisyyden päässä, niin sitten sanon kyllä ihan reilusti: voi vittu (jos kenkä kastui kunnolla) tai voi saamari.
Esim. tuijottavalle ihmiselle voi tokaista: Mitäs siinä mulkkaat??!!
Ja tosiaan tarkoitin sitä, mitä teette silloin kun kastelette kengät vahingossa.. Eli mitä verbiä tapahtumasta käytätte.
Olen kuullut monta versiota tästä (ihan pienienkin maantieteellisten rajojen sisällä on ihan eri sanat ko. tapahtumalle), että ajattelin täältäkin kysäistä ;)
Aukko sanavarastossa tai olen muuten vaan hiljainen? ;) Pk-seudulta kotoisin.
tai
kengät kastuivat lätäkössä
mitään yksittäisiä verbejä en käytä, en tiennyt sellaisia olevankaan ennen tätä opettavaista keskustelua
Meillä kaakossa käytetään myös tuota plutata sanaa jonkin verran. Ja tuo puljata tarkoittaa täällä sitä, että esim. vetkutellaan jonkun asian kanssa.
T. se kaakossa asuva
V**tuhan sieltä tulee. Ja sitten vaan harmittaa.
Piti oikein miettiä, mitä tuli juuri sanottua lapselle, ja näinhän se meni:
" Varo, ettet pludaa!" Joskus oon sanonut myös " varo, ettet pludase" , en tiedä mistä se muoto on lipsahtanut :D
Toinen samanlainen on se mitä sanotte, jos joku kertoo/ilmianataa toisten tekemiset. Minä käytän sanaa Rollia.
27 eli pk-seutulainen pbludaaja ;)
Oulun seudulla kasvaneella näin! :) Umplittiin aina ojilla.
En keksi mitään suoranaista sanaa tuolle. Meillä päin kyllä mulahdetaan veteen mutta silloin sitä on kai ainakin vyötärölle asti sitä vettä siis... pohjanmaalta
Kirosana pääsee, ei muuta.
Varoitus lapselle menee: varo ettet astu lätäkköön!
Tai ainakin niin oli ennen, niin olen lapsuudessani Tampereella sanonut.
Lapsuus vietetty Vantaalla ja Tampereella
Heh, Mulan :)