Miksi ihmeessä joku haluaa kuparikierukan?? En ymmärrä, please selittäkää mulle!
Kommentit (41)
Vierailija:
Nykyiset hormonikierukat on erittäin matalahormonisia ja todella harvoin tulee suuria haittavaikutuksia. Niitä ei voi edes verrata e-pillereihin ja niiden sivuoireisiin. Eli jos ei ole kokeillut hormonikierukkaa, ei voi sanoa ettei hormonaalinen ehkäisy sovi.Kävin itse asiantuntevalla, yksityisellä gynegologilla mukanani jälkitarkastuksesta saatu kuparikierukka. Hän ehdottomasti kieltäytyi laittamasta sitä minulle, vetosi sen sivuoireisiin ja suurempaan pettämisen todennäköisyyteen. Hän ei kuulemma halua olla vastuussa yhdestäkään kuparikierukka-raskaudesta... Lisäksi ne runsaat vuodot on enemmän sääntö kuin poikkeus kuparikierukalla. Kuulemma laittaa niitä vain jos todellakin on selvää, ettei mikään muu ehkäisy onnistu.
Joten mulla on nyt hormonikierukka ja täysin tyytyväinen olen tähän.
Mulla se lopetti imetyksen, väitätte mitä väitätte.
Hormonikierukan kanssa mulle myös tuli KOHDUNULKOINEN raskaus, jota ei tullut kuparisen kanssa, vaikka se oli mulla kauemmin.
Hormonin kanssa vuosin 12 päivää, vaikka vuoto olikin niukempaa.
Otan mielummin runsaan ja lyhyet vuotopäivät, kun kaksi viikkoa tiputtelua joka helekutin kuukausi.
Ei kiitos enää ikinä hormonia!
olisi kurjaa ajatella, että kuparikierukka poistaisi hedelmöittyneitä munasoluja.
Päivittäistä tiputtelua kesti n. 3kk, sen jälkeen toiset 3kk:tta säännöllisen epäsäännöllistä tiputtelua. Puoli vuotta käytin joka päivä pikkuhousunsuojia, olin aivan turhautunut tilanteeseen. Ehkäisyneuvolassa varoitettiin tuosta tiputtelusta ja sanottiin että jos puoli vuotta jaksaa odottaa, niin se lakkaa. Moni ei vaan jaksa. Minusta puolen vuoden jatkuva tiputtelu ei ole mikään pikkujuttu vaan selvä miinus koko ehkäisylle. Paljon mainostivat myös sitä, että kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois. Minulla ei, vaan tiputtelun lakattua normaali kierto viimein palautui. Ehkäisyteho oli mitä mainioin, sillä halutkin lähtivät täysin. Sillä seksimäärällä olisi kortsukin käynyt hyvin.
Ps. hormonikierukka oli kuitenkin kolmisen vuotta, kunnes " raskaus" tuli ja keskeytti ehkäisyn.
Mutta hän ei suositellut mulle hormonaalista ehkäisyäkään (sattuneesta syystä). Kuparikierukka oli loistojuttu ja otin sen pois vain siksi, että tulisin raskaaksi!
Mulla oli kuparikierukka 1,5v ja olin siihen juuri niin tyytyväinen, että varmasti laitan sen sitten, kun seuraavan kerran ehkäisyä toivon.
Vierailija:
..kun saattaa poistaa jo hedelmöittyneen munasolun eli tapahtuu ns. miniabortti. Ja turha on sit tästä hikeentyä, minun omatuntoni ei salli sitä.
ja sama mekanismi on mainittu hormonaalisessakin ehkäisyssä, eli " vaikeuttaa hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen" . Joten, jos sun omatunto ei salli sitä, että hedelmöittynyt munasolu ei kiinnitykään, niin ikävä kyllä joudut käyttämään joko kortsua tai mies laskee siittiöt sun vatsalle/peppuun/suukkiin. Silloin ei tule miniabortteja, ellet ole joku ihmeotus.
Vierailija:
olisi kurjaa ajatella, että kuparikierukka poistaisi hedelmöittyneitä munasoluja.
ei ole migreeniä ollut.
Kuparikierukka ei sovi minulle, paha nikkeliallergia.
Itse päätin kokeilla ensin hormonikierukkaa, vaikka mulla oli tosi huonoja kokemuksia pillereistä. Kuparikierukka olisi voinut olla toinen vaihtoehto, jos siitä olisi apua kuukautiskipuihin ja runsaisiin vuotoihin, mutta siinä käy yleensä juuri päinvastoin. Siksi otin asenteeksi sen, että jo hormonikierukka lopettaa alkuun kivut eikä aiheuta pahoja sivuvaikutuksia (haluttomuutta, mielialavaihteluja, kuivuutta), olen valmis sitä testaamaan vuoden ja vasta sitten vaihtamaan.
Eka hormonikierukka sopi heti loistavasti, pientä tiputtelua oli ekat pari kuukautta ja sitten enää minivuotoa 1-2 päviänä kuussa. Toinen on ollut hankalampi, vuodot olivat epämääräisiä varmaan puoli vuotta, mieliala heitteli n. viikkoa ennen kuukautisia melkoisesti ja naama kukki. Nyt vuoden jälkeen tämäkin sopii loistavasti. Ja alusta asti se tärkein eli kuukautiskivut oli kokonaan poissa. Ja ehkäisyteho on kiistatta paras! Jos ei 100% selibaattiin verrata ;)
Omissa ystävissäni kuparikierukkaan ovat päätyneet ne, joilla on kammo kaikkia hormoneita kohtaan. Itse suosittelen kokeilemaan ensin hormonikierukkaa, koska tosiaan siinä ei ole muuta kuin kletarauhashormonia ja sitäkin tosi vähän paikallisuutensa takia. Itselleni kierukka korvattiin vakuutusyhtiöstä kipujen ja vuotojen ehkäisynä, koska niihin se on ainoa tepsivä apu. Toisille saattaa varmaan kuparikierukkakin sopia (ei tule niitä peloteltuja runsaita vuotoja ja kipuja eikä epätoivottuja raskauksia), mutta itse halusin valita ensin itselleni todennäköisemmin paremman vaihtoehdon. Omien ennakkoluulojen takia ei kannata hannata!
Saattaahan hormonikierukka silti sopia yksittäiselle migreenipotilaalle, mutta monille EI sovi. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Ensinnäkään, nykyään lääkärit EIVÄT todellakaan saa mitään merkittäviä lahjuksia lääkefirmoilta, ellette itse ole niin köyhiä, että laskette kynät, muistilaput, klemmarit ja nitojat sellaisiksi arvotavaroiksi, että todella uskotte lääkärien tekevän päätöksensä potilaan henkeen ja terveyteen vaikuttavista asioista noiden tavaroiden perusteella.
Toinen asia liittyy tuohon mitä sanoin edellisen lopussa - uskotteko todella, että lääkäri määrää potilaalle sokeasti jonkun firman markkinoimaa tuotetta, vaikka se ei potilaalle sopisi, ja olisi valmis ottamaan niskaansa hoitovirhesyytteet ja vaikkapa menettämään lääkärinoikeutensa sen vuoksi, että sai siltä firmalta niin kivan värisen lehtiön ja siihen matsaavan kynän että oli ihan pakko määrätä just tätä lääkettä?
Jos on tutkittu, että hormonikierukka sopii 90%:lle ja ehkäisyteho on 99% ja kuparikierukka sopii 70%:lle ja ehkäisyteho on vaikkapa 97%, niin kumpaa itse suosittelisitte? Kallis se on kai kuparikierukkakin asentaa ja ottaa heti pois...
Vierailija:
Eli jos ei ole kokeillut hormonikierukkaa, ei voi sanoa ettei hormonaalinen ehkäisy sovi.
Vierailija:
ja sama mekanismi on mainittu hormonaalisessakin ehkäisyssä, eli " vaikeuttaa hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen" .
mutta onhan siinä kuten myös hormonikierukassa ja pillereissä seKIN vaikutusmekanismi, että jos hedelmöitys tapahtuu, alkio ei kiinnity.
Minullekin sanoi kerran eräs yksityisen lääkäriaseman gynekologi, että " se on pientä" , kun menin valittamaan, että e-pillerit itkettävät ja masentavat. Ei edes ehdottanut kokeilemaan toista merkkiä. Siis ne pillerithän muuttivat koko persoonani (ennen pillereiden aloittamista olin varhaislapsuuden jälkeen itkenyt vain mummoni hautajaisissa) ja parisuhdekin lopulta kaatui pitkälti jatkuvaan itkeskelyyni. Siinä vaiheessa vasta tajusin lopettaa pillerit ja tajusin myös sen, että lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Toiset toistavat vain lääkeyhtiöiden mainoslauseita ja jotkut osaavat ajatella itsekin.
Vierailija:
Näin minullekin sanoi erään tunnetun yksityisen lääkäriaseman gynekologi! Siksi en vieläkään ymmärrä teitä jotka sen kierukan laitatutatte! t. ap
Vierailija:
Vierailija:
ja sama mekanismi on mainittu hormonaalisessakin ehkäisyssä, eli " vaikeuttaa hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen" .
Minulle ainakaan ei hormonikierukka eikä muukaan hormoniehkäisy sovi perinnöllisen tukostaipumuksen takia.
Ja meitä on varmaan PALJON täällä Suomessakin, joilla sama juttu.
Joten miten voi olla joillekin vaikeaa ymmärtää, että sen takia laittaa helpon ja vaivattoman kuparikierukan?
Täysin yksinkertainen selitys.
Vierailija:
Mirena-hormonikierukka sopii imettäville!!! Se on just se matalahormoninen kierukka.