Miksi ihmeessä joku haluaa kuparikierukan?? En ymmärrä, please selittäkää mulle!
Kommentit (41)
sa ja seksielämä on vilkasta. Ei halua lasta.
Tässä minun syyni. Hyvin on toiminut monta vuotta, eikä sivuoireita juurikaan ole ollenkaan. Pillereistä oli sivuoireina lihomista, turvotusta, mielialan vaihteluita ja mm. kaksi yllätysraskautta vuoden sisään. Kuparikierukasta ei mitään. Tässä minun syyni.
- ehkäisy, jonka käytössä en voi itse tehdä virhettä (kuten esim pillerien kanssa, voi unohtaa ottaa)
- ei hormoneja
- ei tarvitse ajatella asiaa kuin 5 vuoden välein
- melko varma (tai ainakaan minä en ole raskaaksikaan tullut)
- ei sietämättömiä sivuvaikutuksia
Yleisiksi mainittuja sivuvaikutuksia, kuten runsaita vuotoja, minulla ei ole ollut.
Mulla ei kuukautiset pidentyneet tai tulleet kivuliaammiksi. Ehkäisyvälineen laitto sattui jonkun verran, ja sen poisottaminen oli myös erittäin inhottavaa ja sattui vähän (sitä jouduttiin kaivelemaan kun ei tahtonut löytyä). Ei tarvinnut muistaa minkään hormonivalmisteen ottamista. Normaali hormonitoiminta jatkui, mitä pidin tärkeimpänä.
Mulla suvussa vahva veritulppariski, imetän...ei siis hormonaalisia minulle eikä kumit innosta. Kierukan saan ilmaiseksi ja jos se ei sovi niin empä menetä rahaakaan. Eikä migreenikolle suositella esim hormonikierukkaa.
Nykyiset hormonikierukat on erittäin matalahormonisia ja todella harvoin tulee suuria haittavaikutuksia. Niitä ei voi edes verrata e-pillereihin ja niiden sivuoireisiin. Eli jos ei ole kokeillut hormonikierukkaa, ei voi sanoa ettei hormonaalinen ehkäisy sovi.
Kävin itse asiantuntevalla, yksityisellä gynegologilla mukanani jälkitarkastuksesta saatu kuparikierukka. Hän ehdottomasti kieltäytyi laittamasta sitä minulle, vetosi sen sivuoireisiin ja suurempaan pettämisen todennäköisyyteen. Hän ei kuulemma halua olla vastuussa yhdestäkään kuparikierukka-raskaudesta... Lisäksi ne runsaat vuodot on enemmän sääntö kuin poikkeus kuparikierukalla. Kuulemma laittaa niitä vain jos todellakin on selvää, ettei mikään muu ehkäisy onnistu.
Joten mulla on nyt hormonikierukka ja täysin tyytyväinen olen tähän.
Kuukautiset ovat niukat kuparikierukasta huolimatta, toisilla kuukautisvuoto lisääntyy. Kuparikierukasta ei siis mitään haitallisia sivuoireita.
Hormonikierukasta tuli jatkuva päänsärky, turvotuksia ja paha akne :(
Vierailija:
Nykyiset hormonikierukat on erittäin matalahormonisia ja todella harvoin tulee suuria haittavaikutuksia. Niitä ei voi edes verrata e-pillereihin ja niiden sivuoireisiin. Eli jos ei ole kokeillut hormonikierukkaa, ei voi sanoa ettei hormonaalinen ehkäisy sovi.Kävin itse asiantuntevalla, yksityisellä gynegologilla mukanani jälkitarkastuksesta saatu kuparikierukka. Hän ehdottomasti kieltäytyi laittamasta sitä minulle, vetosi sen sivuoireisiin ja suurempaan pettämisen todennäköisyyteen. Hän ei kuulemma halua olla vastuussa yhdestäkään kuparikierukka-raskaudesta... Lisäksi ne runsaat vuodot on enemmän sääntö kuin poikkeus kuparikierukalla. Kuulemma laittaa niitä vain jos todellakin on selvää, ettei mikään muu ehkäisy onnistu.
Vai etkö ole itse imettänyt, kärsinyt migreenistä?
8
Mulle on ihan YKSI JA SAMA mitä lääkäri sanoo: mulle sanottiin kun lääkäri asensi kierukkaa että KAIKKI jota LUOJA ei ole naiseen jo asentanut on TURHAA. Se ei sinne kuuluisi ja on terveydelle aina riski.
Että näin. En tiedä miten arvostettu hän on, osasi asentaa kierukan.
Vierailija:
Vai etkö ole itse imettänyt, kärsinyt migreenistä?8
Mulle on ihan YKSI JA SAMA mitä lääkäri sanoo: mulle sanottiin kun lääkäri asensi kierukkaa että KAIKKI jota LUOJA ei ole naiseen jo asentanut on TURHAA. Se ei sinne kuuluisi ja on terveydelle aina riski.
Että näin. En tiedä miten arvostettu hän on, osasi asentaa kierukan.
- runsaampi vuoto ei haittaa, nykyään menkat ovat tosi niukat
- en halua sitä vaihtoehtoa, että menkat loppuvat
- en halua mitään hormoneja, en edes pieniä määriä
- kupariversio on edullisempi
mutta paljon on niitäkin, joille se ei vaan sovi! On aikas kallis kokeilu, jos sen joutuu otattamaan pois ensimmäisen puolen vuoden - vuoden sisään.
On varmaan sama ovatko vuodot kerralla runsaammat (kuparikierukka) vai jatkuvaa viikkokausia kestävää tiputtelua (hormonikierukka)...
Vierailija:
Nykyiset hormonikierukat on erittäin matalahormonisia ja todella harvoin tulee suuria haittavaikutuksia. Niitä ei voi edes verrata e-pillereihin ja niiden sivuoireisiin. Eli jos ei ole kokeillut hormonikierukkaa, ei voi sanoa ettei hormonaalinen ehkäisy sovi.Kävin itse asiantuntevalla, yksityisellä gynegologilla mukanani jälkitarkastuksesta saatu kuparikierukka. Hän ehdottomasti kieltäytyi laittamasta sitä minulle, vetosi sen sivuoireisiin ja suurempaan pettämisen todennäköisyyteen. Hän ei kuulemma halua olla vastuussa yhdestäkään kuparikierukka-raskaudesta... Lisäksi ne runsaat vuodot on enemmän sääntö kuin poikkeus kuparikierukalla. Kuulemma laittaa niitä vain jos todellakin on selvää, ettei mikään muu ehkäisy onnistu.
Kyllä se on lääkefirmojen suuret rahat, jotka gynekologeja ohjailee mielipiteissään.
Aika härskiä sanoisin.
Sama oli aikanaan kolesterolilääkkeen Lipitorin kanssa. Kaikki lääkärit määräsivät sitä, vaikka se oli potilaalle kallis. Huomattavasti halvemmilla lääkkeillä oli sama vaikutus. Mutta kun lääkefirmat sopivasti voitelivat lääkäreitä. Onneksi valtiovalta puuttui asiaan.
Itsekään en missään nimessä huoli pienintäkään määrää hormonia. Siksi kuparikierukka. Ja sivuvaikutuksia ei ole ollut, ei edes niitä runsaita vuotoja.
itsellä ole tuon taivaallista kokemusta hormonaalisen ehkäisyn käytöstä. kunhan vaan haluaa naiset helposti pois jaloista ja rahat kotiin kalliista ehkäisimistä...
..kun saattaa poistaa jo hedelmöittyneen munasolun eli tapahtuu ns. miniabortti. Ja turha on sit tästä hikeentyä, minun omatuntoni ei salli sitä.
Kun hormoniehkäisy ei käy, ei jää ihan kauheasti noita vaihtoehtoja. Kumien kanssa ei jaksa hamaan vaihdevuosi-ikään saakka sählätä.