Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla ihmisiä, ketkä ei käytä tamponia tai kuukuppia?

Vierailija
28.01.2008 |

Tuli vain tuosta uimahalliketjusta mieleen, kun monet ei käytä tamponia. En käsitä, miten pystytte olemaan menkkojen ajan pelkän siteen varassa. Siis hyi yök. Joskus olen pari kertaa joutunut sidettä käyttämään, kun on ollut tamponit loppu ja niin ällöttävä ja likainen olo on ollut, ettei tosikaan. Eikö teitä tosissaan häiritse se, että on koko ajan verinen vaippa housuissa? Kyllä mä tiedän, että on olemassa kaikkia ohuttakin ohuempia siteitä mutta kyllä ne silti tuntuu. Ja onhan sitä verta siinä alapäässä kuitenkin, kun ei se side sitä ylimääräistä mitenkään ime.

Ällöttävä puheenaihe, mutta tuli vaan mieleen. Kiinnostaiskin kuulla, miksi ihmiset ei käytä tamponeja?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari-kolme ensimmäistä vuotta meni niin että aina tamponi, paitsi yöllä side. Sen jälkeen aloin käyttää öisinkin tamponia.

En varsinaisesti " ällöä" menkkaverta tmv. mutta jotenkin se ällöttää kun se veri menee pitkin alapäätä, jos on side, ja aina saa pelätä että vuotaako jotain ohi, vaikka olisi yöside housuissa.

Tuntuu myös, että veri alkaa haista ja kaikki huomaavat " tuolla on menkat" (varsinkin kesällä jos mekko päällä). Tamponin kanssa vastaavia ongelmia ei ole.

+Myös se, että tamponin kanssa voi harrastaa ja olla ja mennä niinkuin haluaa. Tuntuisi jokseenkin tyhmältä tunkea sidettä uimapukuun rannalle lähtiessä...

Itselleni on varmaan aika tavalliset menkat. Vuoto kestää 4 päivää, joista yhtenä tulee vain vähän.

Ymmärrän että joillakin on runsaat menkat, mutta eikö tosiaan tamponi (vaikka sen sitten vaihtaisi kerran tunnissa) olisi parempi kun " läpimärkä" side?

Ja kannattaa pyytää lääkäriltä lääkkeitä jotka hillitsevät kuukautisvuotoa, en tiedä toimiiko kaikilla, mutta ainakin serkkuni sai avun!=)

Vierailija
42/78 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on normaalia vuotoa 4-5 päivää ja niistä kaksi ekaa päivää alapää niin kipeä ja " turvonnut" , etten viitsi sinne mitään työnnellä. Yöllä tosin pidän tampoonia, koska nukun kyljelläni ja siteen kanssa se tietää ohivuotoja. Mutta noiden yö-tampoonien laittaminenkin on se verran tuskaista parina ekana päivänä (tai siis iltana), etten viitsi sitä ns. huvin vuoksi tehdä. Jos menen jumppaan menkkojen aikana, laitan kyllä tampoonin. Muuten pidän tavallisesti sidettä. Kotona ollessa TSI-siteitä (ovat sen verran paksuja, että pelkään, että pullottaa housuista...) ja julkisilla paikoilla niitä kamalia muovi-siteitä. Inhoan niitä, varsinkin kesällä, jos on kuuma. Ja on todellakin ällöttävää, kun parina ekana päivänä housuun lorahtaa vähän väliä ja joutuu istumaan yms. sen veren päällä. Yök! Mutta siltikään en jaksa laittaa tampoonia. Mua rasittaa, kun mun pitää silloin aina tehdä alapesu (siteen kanssa en tee sitä päivällä) ja isompia tampooneja en meinaa saada kunnolla sisään. Se sininen OB menee ihan hyvin.

Kuukuppia kokeilin varmaan puoli vuotta menkkojen aikana, mutta en saanut sitä koskaan toimimaan. Se ei ikinä auennut kunnolla, vaan jäi jotenkin kasaan. Ohivuotoja tuli joka kerta. Hikipäässä yritin saada sitä jossain jumpan vessassa hyvin ennen tunnin alkua... Huokaus! Ja jos se oli ollut yöllä (siteen kanssa), en meinannut saada sitä aamulla pois, vaikka kuinka yritin. Luin ohjeita ja kävin jopa Nettiemo-liikkeessä kysymässä vinkkejä. Lisäksi oli se ongelma (samoin kuin tampoonin kanssa), että käyn aika usein kakalla ja joka kerta piti poistaa kuukuppi (tai tampooni), kun se työntyi kuitenkin huonoon asentoon. Siteen kanssa ei ole sitä ongelmaa!

Eli tässä sulle syitä, miksi en tykkää käyttää tampoonia tai kuukuppia (joka on ihan loistoidea, mutta ei mulla valitettavasti toiminut).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on kyllä jotain todella inhottavaa. Varsinkin jos jossain istuu pitkään, vähän hikoaa ja sitten nousee ylös, niin tuntuu että ympäristöön lehahtaa verisen siteen haju. Tästä syystä itse vältän viimeiseen saakka siteiden käyttöä.

Vierailija
44/78 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaankin tulee vain niin, että koko päivän aikana normaalikokoinen side max. täyttyy puoliksi.

Tamponeita on ikävä pitää jos on niukat menkat siis vaikeempi tunkee jne. Kuukupin kanssa pitää aina olla kunnollinen vessa tiedossa ja kun sitä vuotoa on tosiaan niin vähän niin eipä nää oikein vaikuta elämään. Pärjäisin varmaan vaikka 48 tuntia yhdellä siteellä, mutta tietenkin vaihdan useammin, niin ja ei haise.

Vierailija
45/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule jos vaihtaa tarpeeksi usein siteen.

Vierailija
46/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ en käytä tamponia enkä ainakaan mitään helvetin kuukuppia.

KÄYTIN ennen tamponia, mut eipä sekään mikään niin mukavalta tuntuva kapistus ole. Onneksi mulla on niukat menkat, ja kun sidettä vaihtaa tarpeeks USEIN, niin ei todellakaan ole likanen olo!

Vierailija
47/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos istun vaikka parin tunnin luennon paikallaan ja on juuri runsaan vuodon hetki, niin varmasti tulee haju, vaikka olisi just ennen käynyt vaihtamassa. Ja mulla ei todellakaan ole mitään tulehduksia eli ei johdu siitäkään.

Vierailija
48/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haistanut vieressä istuvalta esim kesken luennon, että hyi haiseepas siltä että tolla on menkat?

Vierailija
49/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitä alunperinkään tarkoittanut pahalla, mutta monet näköjään närkästyivät. Se on taas tätä tyyliä, että heti syyllistytään, vaikkei kukaan syyllistäisikään.

Vierailija
50/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on kyse vähän henk koht asiasta, ja sitten jos on esim tilanne ettei sille mitään voi, niin on vähän nihkeyttä herättävää, että joku tulee tänne julistamaan kuinka ällö sitä tässä oikeestaan onkaan.

Vierailija
51/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niitä kyllä haista.

Vierailija
52/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

YÖK!

Vierailija
53/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina se ei ole veri josta haistan, vaan esim. työkavereissa on muutama joiden ominaishaju -mikä onkaan- muuttuu kuukautisten aikaan erilaiseksi. Myös joidenkin hiki haisee voimakkaammalta tai erilaiselta mitä ei kuukautisten aikana.

Myös pari tuttavamiestä on puhunut, miten sen haistaa kun naisella on kuukautiset. Ja kyllä se vaan niin on, että veri haisee pahalta. Mitä kauemmin se on siteessä, mitä kuumempaa on, sitä pahempi on haju.

Vierailija
54/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden nuoren neidon äitinä sanon että lapset ei totisesti halua tunkea tamponia sisäänsä. Olen kertonut tamponeista ja siteitä käyttävät mieluummin. Ajatus jonkun sisään tunkemisesta tuntuu epämukavalta.

Kun menkkani aikoinaan alkoivat käytin itsekin siteitä ja sitten muutaman vuoden jälkeen siirryin Tampaxiin ja sitten o. b. oli käytössä pitkään.

Nykyään käytän siteitä.

Näin se mieli voi muuttua. Hajuhaitasta sen verran että erittäin harvoin on kukaan tuoksahtanut kuukautisilta. Riittävän usein alapesu suihkulla ja siteen vaihto niin hajua ei esiinny.

Koiran kehvelit kyllä haistaa mutta niillähän on tunnetusti parempi hajuaisti.

Vierailija
55/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti. Älkää jaksako.

Vierailija
56/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuletko jotain ääniä päässäsi, vai mistä päättelet, että tungen tamponeja vessanpyttyyn? Tiedoksesi, että niitä ei kuulu laittaa viemäriverkostoon, vaan hävittää ihan roskien mukana. Mutta joo, näen kyllä silmissäni itseni " tunkemassa" jotain käsivarren paksuista tamponia pönttöön, ja olisihan se toki ällöä. Normaalit tamponit kyllä pöntöstä sujahtavat alas siinä missä kaikki muukin, mutta kuten sanottu, näin ei kuuluisi toimia.

En sitten tiedä, olenko jotenkin kummallinen, mutta itse ainakin ostin mini-Tampaxit 13-vuotiaana heti ensimmäisten kuukautisten toisenä päivänä. Ei siinä mielestäni ollut mitään ällöä, vaikka se sisälle piti laittaakin. Nolompaa mielestäni olisi ollut kulkea side housuissa ja miettiä, että pullottaako se jostain.

Mutta kuten huomattu, tapansa kullakin. Olen kyllä huvittunut keskustelun suunnasta.

Ap

Vierailija
57/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, kyllä minäkin vielä 13- ja jopa 19-vuotiaanakin käytin tamponeja mielummin kuin sidettä, mutta ajat muuttuu ja ihmiset kasvaa, nyt käytän mieluummin sidettä kuin tungen epämiellyttävältä tuntuvan tamponin sisääni!

Vierailija
58/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joku kehtaa edes miettiä toisten kuukautissuojia.

Vierailija
59/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on toi ap, miettii käytätkö siteitä vai tamponeja vai peräti kuukuppia! Mut kyllä se veri sieltä kupistakin haisee, vai haiseeko ap? Jos mun liki tuut nuuhkimaan, niin kyllä lennät!

Vierailija
60/78 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset siteet on paljon mukavampia kuin 20 vuotta sitten kun niitä piti alkaa kayttää. Neliskanttisia, paksuja, kivikovia jotka näkyivät paksujenkin housujen läpi ja sivusta falskas melkein joka päivä.

Tampoonejakin käytin vuosia sitten, mutta nyt en enää jaksaisi. Epämukavaa ja -hygieenistä. Mutta onneksi on valinnanvaraa josta jokainen etsii mieleisensä.