suurperheiden lasten nukkumajärjestelyt
hei,
kiinnostaisi tietää, miten monilapsisissa perheissä järjestetty lasten nukkumapaikat, jos kaikille lapsille ei ole omaa huonetta. onko erikseen nukkumahuone/et ja yhteinen leikkihuone vai miten? onko kellään käytössä sängyn alle laitettava varavuode pienemmille lapsille? jos on, mistä tällaisia löytäisi. saman tyylisiä kuin päiväkodeissa näkee. joskus kai kolmekin sänkyä voi laittaa päällekäin (siis yhden sängyn alle kaksi sänkyä).
kiitos vastauksista/vinkeistä!
Kommentit (4)
vauva nukkuu vielä mun vieressä, teini omassa huoneessa, 3 ja 4 v nukkuvat kerrossängyssä omassa huoneessa ja 1 v nukkuu takkahuoneessa.
mä ainakin halusin lapsena nukkua pikkuveljeni kanssa samassa huoneessa. meillä oli kerrossänky.
perheeseen kuului myös 8 muuta lasta joilla kellään ei ollut omaa huonetta, eikä mitään ongelmia ollut, kaikki nukkui ja leikki omassa huoneessa, tai usein ne leikit kannettiin olohuoneeseen, niin samaan leikkiin mahtui vielä naapurinkin lapset.
Meillä olisi molemmille lapselle omat huoneet, mut silti niillä on vain yksi yhteinen huone, jossa leikitään ja nukutaan.
Vanhin 7v nukkuu omassa huoneessa, 5v parvella meidän makkarissa, siellä myös vauva vierellä ja 2v vaihdellen joko omassa lastensängyssään tai meidän välissä. vauvallakin pinnis mutta ei siinä nuku. aika tiukkaan ahdettu makkari, mutta eipä siellä juuri muuta tarvitse tehdä kuin nukkua. :) Tulevaisuudessa laitetaan sitten 2 lasta yhteisiin huoneisiin, mutta vielä ei toimi kun nukkuminen menee yhdessä leikkimiseksi jne..
viisi lasta, mutta vain kolme huonetta lapsille. Kolme vanhinta tarvitsisi jokainen oman huoneen, mutta vain vanhin lukiolaisena pitää sellaista hallussaan. Yläasteikäiset tappelevat niin kauheasti etteivät sovi samaan huoneeseen, joten olen laittanut molemmille murkuille kämppäkaveriksi " pikkuisen" - toisella on 5-vuotias ja toisella 2-vuotias. Käytössä on yksi parvisänky, muut nukkuvat normaaleissa sängyissä. Ahdasta on, mutta tilanne helpottuu sitten kun lukiolainen muuttaa parin vuoden päästä pois kotoa, jolloin isot saavat omat huoneet ja pienet saavat yhteisen.
Nyt 5-vuotias on halunnut nukkua olohuoneessa ja olemme sen hänelle suoneet. Pitää katsoa miten se pitemmän päälle alkaa toimia.