Kaikki jannityksen lievennysvinkit esiintymistilanteessa kehiin PLIIS! Huomenna pitaa pitaa esitys yliopistolla ja inhoan esiintya ryhman edessa yksin! Siis jannitan todella paljon
vaikka muuten en seurassa jännitäkään, enkä ole se kaikkein hiljaisin. Jotenkin se ryhmän eteen meneminen ja yksin puhuminen on kaikkein kauheinta.
Ikävintä on se, että jännitys purkautuu minulla jotenkin fyysisinä oireina (ääni värisee, kasvolihakset jännittyvät, sydän pamppailee ja kädet tärisee), joita on tosi vaikea peitellä. Sitten tietysti kun pelkään kaikkien huomaavan, miten ääneni tärisee tms, jännitän vielä enemmän. Kyseessä on ikävä kierre. Lukioajoista asti olen inhonnut kaikkia esitelmiä, ja aina - silloin harvoin kun niihin tilanteisiin joudun - jotenkin selvinnyt, mutta että stressaa...
Miten minun kannattaisi valmistautua ennen esitystä? Rentoutumisvinkkejä? Ikuisuusongelma, mihin en ole keksinyt helpotusta.
*ääk*
Kommentit (19)
Tuskin itsekään naureskelet kenellekään, jonka näet jännittävän. Ihan samalla tavalla ne muut sinuunkin suhtautuu.
Mä jännitän tosi paljon ja joudun vielä ihan kamalasti esiintymään, mutta olen antanut itselleni reilusti luvan jännittää. So what?! ASIA on tärkein, ei se miltä minä näytän. Olen menossa kertomaan jostain asiasta, en esittelemään itseäni.
osaat sen unissasi. Ja jos jännittää, mietit vain että muut eivät ole kiinnostuneet siitä miltä sinä näytät tai miten sinä mokaat, vaan siitä mitä sinulla on sanottavana.. auttaa ainakin minulla!!
sao heti esityksen alkuun että " huh kun jännittää!" . Ihmiset on oikeasti 99 prosenttisesti myötätuntoisia ja kun saat sanottua jännityksen ulos, niin ei niin paljoa jännitäkään. Jos kyseessä on luennon pitäminen opiskelijoille, niin tämä ohje voidaan unohtaa :)
Toiseksi opettele esityksesi tosi hyvin! Kun tiedät mitä aiot puhua, niin se menee helpommin. Saisitkö jonkun harjoitusyleisöksi etukäteen? Miehesi? Kaveri?
hmätyötilanteessa saan/otan helposti ns. ryhmänjohtajan roolin ja esim. opettajat muistavat minut helposti. En häpeile ulkonäköänikään. Jotenkin siis ihmiset varmaan olettavat, että olen tosi itsevarma ja hyvä myös esiintymään, mutta kun ei. Siten pelottaa entistä enemmän, että luokka odottaa hyvää ja luonnollista esiintymistä, ja sitten toinen vain vapisee luokan edessä ja änkyttää jotain värisevällä äänellä pyörtymisen rajamailla...Huoh!
Miksi en ole hakenut beetasalpaajia lääkäriltä!
ap
minulla on myös propralia!
Aloin käyttämään sitä koetilanteissa jännityksen tasaamiseen, mutta toimii mainiosti myös esiintymisissä.
Monet kiertävät puhujat käyttävät beetasalpaajia lieventämään FYYSISIÄ oireita. Se nimenomaan tepsii: tärinään, hikoiluun, vapinaan, punoitukseen.
sanoa ääneen oma jännityksensä!
Vaikka vähän huumorilla esitelmän aluksi " kylläpäs jännittää!" . Jo pelkästään sen ääneen sanominen voi auttaa.
-7
si yleensä on pienempi ryhmä, jonka on jo ehtinyt oppia tuntemaan.
Nyt kyseessä iso luentoryhmä ihmisiä, joita en oikein mitenkään tunne. Olen harjoitellut puheosuudet jo melkein ulkoa, mutta se ei poista sitä, että luokan edessä sydän hakkaa, eikä puhumisesta meinaa tulla mitään.
ap
ps. Kiitos kaikille myötätunnosta!!!
Kirjoita esitykselle hyvä aloitus paperille sanasta sanaan. Ja lue se alku sitten esityksessä suoraan paperista. Näin pääset liikkeelle ilman pelkoa, että sekoat sanoissasi.
Harjoittele kotona. Kerro esitys ihan oikeasti ääneen jollekulle. Parikin kertaa. Jos ei ole sopivaa yleisöä, niin lue se peilin edessä.
Ja sitten kannattaa käyttää hyvää oheisviestintää. Power point -esitys tukemassa esitelmääsi helpottaa todella paljon. Se antaa myös mahdollisuuden vetää henkeä välillä ja katsoa muualle kuin yleisöön. Samoin se on muutenkin hyvä tukirunko esitykselle.
Mene huomenna sinne tilaan etukäteen, jolloin pääset varmistamaan, että kaikki tarvittavat tekniset laitteet toimivat. Samoin voit kokeilla ääntäsi siellä ilman yleisöä. Sitten vain huomioit, että yleisön tekstiilit imevät ääntä, ja yleisön ollessa on syytä puhua reippaammalla volymellä.
Itse tilanteessa sinun ei ehkä kannata katsoa yleisöön lainkaan. Valitse takaseinästä piste, joka on aavistuksen yleisön päiden yläpuolella. Puhu esityksesi sille takaseinän pisteelle.
Ja sitten yrität psyykata itsesi etukäteen miettimällä onnistumista, etkä miettimällä epäonnistumista. Eikä se äänen väriseminen ole oikeasti mikään moka. Jokainen jännittää tuollaista esiintymistä, ja jokaisella se jännitys ilmenee eri tavalla. Äänen väriseminen on niin tavallinen jännityksen ilmenemismuoto, ettei sitä kukaan edes ihmettele. Siinä vaiheessa, kun äänesi värähtää, niin mieti vain, että sulla on noin harmiton vaiva. Jollain toisella voi jännityksestä värähtää tissit tai miehellä penis. Mietipä siinä kohtaa noin, niin tilanne ei enää tunnukaan ollenkaan niin ylipääsemättömältä.
Pitää selvitä luomukeinoin...Olisikohan jostain rentoutusharjoituksista apua? Vai juonko lasin viiniä ennen koululle menoa, kuten kunnon päivädeeku =D?
Voi apua, nyt alkoi sterssata oikein kunnolla.
ap
Minäkin olen sosiaalinen, rohkea jne. ryhmässä, mutta inhoan ja jännitän esiintymistä! Tilanteen olen pelastanut Propralilla, se on todellinen taivaan lahja! Vaikka jännittäisi, niin oireita ei ole. Ja vaaratonkin se on (vanhukset käyttää sitä kai verenpaine-lääkkeenä)
Minua helpottaa aina se, että teen jotain fyysistä ennen esiintymistä (en siis aina käytä propralia). Se purkaa energiaa: ripeä kävelylenkki tms. Olen myös huomannut sen, että power pointit yms. " apuvälineet" , laukaisevat myös jännitystä, kun yleisö kiinnittää johonkin muuhunkin huomiota kuin minuun. Ja ihan vaan tyypilliset hengitysharjoitukset rentouttaa myös.
Kannatan myös sitä, että ennen esiintymistä sanot ilmoitat rempseästi, että jännittää kauheasti;) Jo se helpottaa. SAmoin kuin se, että yleensä kaikkia jännittää esiintyminen. Yritä vaan jotenkin keskittyä itse asiaan, äläkä jännittämiseen!
Tsemppiä hirveästi!!! Tuu kertomaan, miten esitys meni:)
ps. Jos sulla on lähipiirissä joku lääkäri, niin voithan toki soittaa hänelle ja pyytää soittamaan Propralin tms. resepti lähimpään apteekkiin..
Eikä ole ketään tuttua lääkäriä. Myöhemmin tänä keväänä on toinen iso esiintyminen edessä, ja sitä ennen varmasti sitten haen tuota lääkettä. Uskoisin, että omalääkärini sitä minulle mukisematta määräisikin, kun tietää taustani jännitysoireineen.
Mutta huomisesta siis yritän selvitä luomusti. Teen vaikka pilatestreenin sitä ennen (onneksi aamupäivä vapaata ennen iltapäivän esitystä), hengittelen syvään ja ajattelen ryhmäläisiä alasti =).
Kiitos kaikille tuesta. Tulen kertomaan sitten miten meni.
ap
-valmistele esitys hyvin
-harjoittele esitys ainakin kerran ääneen
-pura jännitystä ennen esitystä liikkumiseen
-hidasta puhetahtia esityksen aikana ja pidä pieniä taukoja
-muista katsoa yleisöön
-älä juo kuppikaupalla kahvi ennen esitystä
Mulla auttaa tuo propral, mutta olen kyllä selvinnyt esitelmistä ilman sitäkin
ensinnäkin, älä ajattele itseäsi. Keskity ajattelemaan, mitä haluat sanoa. Keskity siis asiaan, älä itseesi. Älä mieti, missä on kätesi, mieti vain, mitä haluat esittää.
Toiseksi, ajattele, että puhut yksittäiselle ihmiselle. Älä ajattele, että luokassa on niin ja niin paljon ihmisiä. Ota katsekontakti ystävälliseen ihmiseen ja ime hänestä energiaa. Älä katso niitä, joilla on taipumus hymistellä ivallisesti.
Aino paha jäljellä - maha menee ihan sekaisin, kun jännittää. Mutta silloin joskus päätin, että en enää jännitä. Järkeilin sen itselleni ja tein lujan päätöksen, joka piti. Näin toimi minulla - kukapa muukaan sitä osaisi hillitä, kuin itse?
Tsemppiä, ap! Oikeasti ihmisiä ei kiinnosta niin paljoa, vaikka jännittyneenä tuntuu, että kaikki tuijottaa tosi tarkkaan.
Itsekin olen jännittäjä ja ylihuomenna pitäs pitää " presentation" enkuks, apua!
Mutta niin, olin viime vuonna esiintymisjännitys -kurssilla. Siellä opin paljon: fyysinen harjoitus ennen esitystä auttaa. Myös esim. käsien nyrkkiin puristelu siinä just ennen esitystä.
Samoin ajatus siitä, että lähes kaikkia muitakin jännittää kun he esiintyvät (nyt on vain sinun vuorosi). Ja kaikkien empatiat ovat sinun puolellasi: kaikki toivovat sinun onnistuvan.
Tällä kurssilla kävi myös ilmi, että jännittäminen näkyy ulospäin tosi harvoin.
Tsemppiä, hyvin se menee!
Tein ensin aamupäivällä pilatestreenin kotona, ja sitten söin kunnollisen, mutta kevyen lounaan (kalaa). Otin ruokajuomana 10 cl valkoviiniä ja runsaasti kylmää vettä.
Sitten lähdin koululle ja ennen luentosaliin astumista join vielä jääkylmää vettä, hengitin syvään ja puristelin niitä nyrkkejä yhteen (aika hyvä luomuvihje!). Alussa jännitti vähän, ja äänikin vähän tärisi, mutta se meni pian ohi (puristin muuten pari kertaa selän takana nyrkkejä yhteen, kun oikein jännitti ja se auttoi)...Loppua kohti rentouduin täysin ja esitelmän lopussa johdin keskusteluosuutta jo vallan suvereenisti. Oletan, että kaikille - myös itselleni - jäi sellainen hyvä kuva esitelmästä. Alun selvä jännitys unohtui varmaan, kun loppupuolella meni hyvin. Tunsin itseni lopussa ihan oikeaksi luennoitsijaksi =).
Kiitti vielä kaikille hyvistä vihjeistä ja tsempeistä, ja erityisterkut sulle 14...
ap
t. 14