Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä varten ihmiset ei välitä kariestartunnasta?

Vierailija
27.01.2008 |

Siis ajatelkaa miten helppoa olisi suojata lapsenne siltä, mutta ette vaan viitsi! Annatte omalta lautaselta, juotte samasta lasista yms. Tehkää se omille lapsillenne, mutta älkää nyt herranen aika antako oman lapsenne lasista minun lapselleni! Meillä on tämän asian kanssa taisteltu nyt 5-vuotta, enkä voi ymmärtää. Kyllä on kellontarkkaa milloin annetaan d-vitamiini ja kuinka usein lapselle vaihdetaan puhdas t-paita, mutta hampaista ei sitten viitsitä välittää. Olisi niin helppoa saada tuo karies karsittua pikkulapsilta suomessa, mutta vanhemmat vaan ovat niin välinpitämättömiä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin karies?

Vierailija
2/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Näin sanoi minulle kerran eräs lastenlääkäri. Meillä syödään sekaisin. Mutta jos itselläsi ei ole ollenkaan reikiä ja hyvä hammaskalusto, kannattaa taas tartuttaa se lapselle. Myös hyvät bakteerit tarttuvat."

Todennäköisesti sinulla kuitenkin on kariesta suussa, vaikka ei olekaanreikiä. Ja tuosta hysteerisyydestä: Toi on vähän sellainen " kaikki tai ei mitään" -juttu, että jos siihen tosissaan lähtee mukaan, niin toisten piittaamattomuus saattaa olla kohtalokasta. Eikä meilläkään opeteta että muut on saastaisia. Meillä on lapsille kerrottu hammaspöpöistä, jotka tarttuu syljen välityksellä. Kyllä 4-v jo tietää miksi ei voi soittaa toisen nokkahuilulla, maistaa toisen jätskiä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut nyt kyllä tuo lastenlääkäri olla ihan asioista selvillä.

Vierailija
4/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ei tosiaan ole mitenkään hysteerisyyttä, että mm. ei syödä toistemme lusikoista eikä juoda toistemme kupeista. Lisäksi tietty pestään hampaat aamuin, illoin sekä käytetään xylitol tuotteita. Meille hammaslääkäri sanoi, että jos lapsi pääsee 3-ikävuoteen ilman tuota karies tartuntaa niin sitten se ei enää tartu yhtä helposti.

Ja karies bakteeri voi tosiaan olla sellaisenkin henkilön suussa jolla ei ole yhtään reikää!

Oma äitini varmasti tartutti minuun ko. bakteerin aikoinaan ja minulla kauheat muistot hammaslääkäreistä aina 3v asti jolloin jo minulla reikiä hampaissa... En halua samaa lapsilleni, jos sen voin vaan estää! Toistaiseksi onnistuttu hyvin (lapsia 3 ja kaikilla terveet hampaat).

Vierailija
5/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin esikoisen kanssa todella tarkka lusikoitten, mukien, hammasharjan ym. kanssa ja 2v tarkastuksessa häneltä löytyi karies-bakteeria. Seuraavan kanssa yritin olla yhtä tarkka ja osin jopa tarkempi, häneltäkin bakteeri löytyi suusta.

Kolmannen kanssa en jaksanut enää yrittää, kun näytti siltä, etten voi kuitenkaan tartuntaa estää. Söimme samalla lusikalla välillä tai samaa jätskiä... Hänellä ei ole suussa ainakaan vielä karies-bakteeria! (Ikää nyt 5v.)

Reikiä ei tosin isommillakaan lapsilla ole.

Vierailija
6/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuulu mihinkään rutiinitoimenpiteisiin. Enpä taida uskoa kirjoitustasi.

Vierailija
7/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei kyllä kuulu mihinkään rutiinitoimenpiteisiin. Enpä taida uskoa kirjoitustasi.

Vierailija
8/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

otettiin sylkitesti, että onko kariesbakteeri vai ei. Tänä vuonna ovat kuulemma (ainakin täällä) lopettaneet tuon käytännön.

Vierailija
9/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

fanaattisia jos haluavat suojella lastensa suuta kariekselta! Mitä se teidän napaanne kaivaa jotka nuolette lastenne kanssa samat ruoat ym.? Tehkää te niin me ei, mutta sitä en voi sietää että te tai joku kaltaisenne menette päättämään minun puolestani mitä ja kenen eritettä minun lapseni suuhun työnnetään! Jos haluatte nuoleskella lapsenne, niin feel free!

Vierailija
10/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niitä reikiä edes tule, jos hoitaa hampaita muuten kunnolla! Meillä lapsilla varmasti kariestartunta mutta nolla reikää ja upeat hampaat kaikilla kun niitä hoidetaan hyvin, ei juoda mehuja, käytetään fluoritabletteja, harjataan kunnolla kaksi kertaa päivässä, juodaan paljon maitoa.

Vierailija
11/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mietin, että onkohan kuinka järkevää varjella lasta syömästä samalla lusikalla kuin minä, kun koiramme nuolevat lapsen suun ainakin kerran päivässä kitarisoja myöten ja aina silloin tällöin lapsi myös maistelee koirien puruluuta ja napsii raksuja kupista... Jotta onkohan noilla koirilla joku tarttuva hammaspeikko...?

Vierailija
12/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin asutaan maalla, jossa vielä terveyskeskuksessa saa palvelua. Vanhin lapsi on syntynyt 2000 ja nuorin 2004. Niin ja tulos oli, että kahdella ensimmäisellä se oli ja kolmannella ei. Ja esikoista varsinkin varjelin siltä todella, kolmannen kohdalla olin jo luopunut toivosta, että se tulee jos on tullakseen.

Vierailija
13/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tiedetä, montako kertaa tarvitsee altistusta ennen kuin karies tarttuu. Voi siis olla, että tarttuu kerrasta tai voi olla, että kestää monta sylkikontaktia. Se on kuitenkin tutkitusti totta, että jatkuva sylkikontakti (lue: vanhemmat eivät välitä varoa sylkikontaktia) kasvattaa karieksen ja sitä myötä reikien saamiseen. Se, että lapset pussaa ja muut tuollaiset katsotaan SATUNNAISIKSI sylkikontakteiksi, joten niistä huolimatta kannattaa yrittää. En usko, että kenenkään lapsi pussaa ja nuolee muiden tikkareita kymmeniä kertoja päivässä tai edes 5 kertaa joka päivä.

Vierailija
14/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin tuntuvat vaihtuvan vielä ilmapallot sun muut naapurien kesken kun ei ehti heti huomata, vaikka kuinka olisi kerrottu. Tietoisesti kuitenkin meilläkin vältetään aikuisten syljen joutumista lasten suuhun.

Vierailija
15/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa ärsyttää. oma taistelu tuntuu turhalta.

Vierailija
16/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yrittänyt varjella lapsiani kariekselta parhaani mukaan, mutta on todella hankalaa kun etenkin vanhempi väki ei tiedä karieksesta tai siitä kuinka se tarttuu. Omaa lähipiiriä olen asiasta valistanut, mutta kun mennään jonnekin sukujuhliin niin eiköhän joku ole lapsia omalla lusikalla syöttämässa heti kun selkäni käännän. Ja vahinkohan on sitten jo tapahtunut, turha siinä on alkaa enää paasaamaan.

Lapseni ovat sosiaalisia ja tykkäävät kiertää sylistä toiseen niin en viitsi leimautua hysteerikkoäidiksi istuttamalla lapsia tiukasti helmoissa että voisin vahtia mitä lapsille syötetään.

Vierailija
17/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kariesbakteeri ei ole ainoa reikiä aiheuttava bakteeri. Paljon tärkeämpää on hyvä hampaiden hoitaminen läpi elämän.

Vierailija
18/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin leimaudun hysteerikko äidiksi kun annan pilata lapseni suun.

Vierailija
19/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisten suun bakteereja. Tämäkin on lähipiirissä tullut nähtyä!

Vierailija
20/24 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väheksykää te vaan, mutta itse en halua lapseni joutuvan kärsimään siitä poran viuhunnasta. Hammaslääkärissä käyminen (reikien paikkaamisen tai hammaskiven takia) on sitä pelottavampaa, mitä pienempi lapsi. Ihan hirvittää, että joiltakin 2-vuotiailta jo paikataan hampaita :( Voi lapsiparat!

Hampaat ovat kalliita huoltaa hammaslääkärillä. Joskus ajattelen, että saisivat poistaa hammashuollon kelakorvaukset ja nostaa kunnallisen hammashuollon hintoja, jotta ihmiset tajuaisivat hoitaa hampaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän