"Lastensuojelun uhrit"
Lastensuojelu tuntuu olevan päivän aihe. Keskustelu käy kuumana huostaanottojen laillisuudesta ja siitä pyöriikö lastensuojelun ympärillä bisneskulttuuri, joka olisi moraalisesti arveluttavaa. Ihan hyvä, että keskustelua käydään, mutta yhtä asiaa en näin taviksena tajua: esim. facebookin ryhmissä huostaanotettujen lasten vanhemmat syyllistävät lastensuojeluviranomaisia väärin perustein tehdyistä huostaanotoista, suoranaisista salaliitoista perhettä kohtaan, kyttäämisestä jne. Esim. ihmetellään synnyttämään menevältä äidiltä tehtyjä huumeseuloja, jonka edelliset lapset on otettu huostaan päihteiden takia. Sitten kuitenkin samassa lauseessa vaaditaan lastensuojelulta tehokkaampia toimia lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Porukalla kauhistellaan myös julkisuudessa olleita tapauksia, joissa lapset joutuivat kärsimään, kun sosiaaliviranomaisilta jäi jokin asia huomioimatta. Tässä on ainakin minun mielestäni ristiriita. Siis mitä nyt ihan oikeasti halutaan/vaaditaan? Halutaan kieltää perheiden "kyttääminen", mutta sitten koskaan ei ole saatu apua, kun sitä olisi haluttu. Näiden keskustelujen sisältö avartaa kuvaa vanhemmuudesta ja sen hukkaamisesta. Ehkä se antaa myös ajankuvaa nykyihmisestä, kun suurimpana huolenaiheena on lapsilisien ja erilaisten rahallisten tukien poistuminen, kun lapsi lähtee sijaiskotiin.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lastensuojelun sosiaalityöntekijä enkä sosiaalityöntekijä ollenkaan, mutta työni puolesta hyvin lähellä lastensuojelun asiakasperheitä ja muutenkin lapsiperheitä, joissa on vakavia ongelmia. Minun näkemykseni on, että huostaanottoja, kiireellisiä sijoituksia ja muita tahdonvastaisia toimenpiteitä tapahtuu ihan liian harvoin ja ihan liian myöhään, ei toisin päin. (Ja sanottakoot, että mulle tulee palkka nimenomaan niistä avohuollon asiakkaista, eli ei ole oma lehmä ja elanto ojassa.)
On järkyttävän surullista, että jopa raskausaikana huumeita käyttäneet, korvaushoidossa olevat saavat usein kuukausitolkulla yrittää arkea vauvan kanssa. Sitten kun todetaan, ettei tästäKÄÄN täysnarkkarista ollut vanhemmaksi, on lapsen emotionaalisen kehityksen kannalta kaikista tärkeimmät kuukaudet jo menetetty, ja sijaisperhe saa tehdä parhaansa korjatessaan vaurioita. Minusta pitäisi olla ih
Kukaan ei odota luomumustikoita, mutta normaalissa kodissa on lämmintä ruokaa jokunen kerta päivässä. Ihan sama onko se luomua vai mikroruokaa, mutta ymmärrätkö, että valmistettua ruokaa. Moni lapsi elää jollain hapankorpuilla mitä kaapeista löytää.t : sossu
Meillä 2009 lastensuojelu erotti mut ja 2 lasta. Mielenterveys ongelmaisen ex toimesta. Siinä kyllä sai huomata miten pieni ihminen on koneistoa vastaan.
Narkkareista ja väkivaltaisista vanhemmista samaa mieltä, mutta einesruokavalion vetäminen tähän on jo liioittelua. Huostaanotto on aina lapselle syvä elinikäinen trauma, ja siksi sitä pitäisi käyttää vain sellaisissa äärimmäisissä tilanteissa, joissa vanhemmuus on niin huonoa, että jatkuessaan se traumatisoisi vielä pahemmin. Lastensuojelua ei ole tarkoitettu rangaistukseksi siitä, ettei väsyneet vanhemmat jaksa kokata aamupalaksi luomupuuroa ja itse poimittuja mustikoita.