Pääseekö vanhemmat muka heräämöön jos lapsi on heräämässä nukutuksesta?
Kommentit (29)
ja lapsen tavasta herätä. esim. tampereella pääsee kun lapsi putkitetaan tai poistetaan risat tms. päiväkirurgista ja jossain pääsee jos lapsi on kovin levoton ja kiukkuinen isompien toimenpiteidenkin jälkeen heräämöön.
joskus 80-luvun alussa, ja muistan vieläkin, miten hirveää se oli, kun vanhemmat eivät olleet paikalla kun heräsin nukutuksesta. Joku ärmy hoitaja kypsän näköisenä yritti minua hiljentää, kun itkin äitiä ja isiä. Kuulemma vanhemmat olivat odotushuoneessa. Että eivät ainakaan silloin päässyt, joskin tavathan voivat olla nykyään erilaiset...
Kenenköhän etua se ajaa, että pieni lapsi joutuu heräilemään sekavana, ehkä oksentelevana ja/tai kipeänä vieraassa paikassa yksin?
En tiedä mitä tarkoittaa lapsen tavasta herätä? Olin paikalla jo silloin kun lapsi oli vielä umpiunessa.
Halutaan heräämö rauhoittaa, myös sairaanhoitajien työ, ettei koko aika ramppaa hermostuneita omaisia siellä. Ja miks pitäis päästä heräämöön, kun kerran lapsi on vielä nukutusaineessa, eikä siihen saa kontaktia? Parempi sit rauhassa osastolla tolkuissaan olla vanhempien kanssa.
Missäpäin ei päästetä vanhempia heräämöön? Pohjanmaalla pääsee kyllä.
ei ainakaan pääse, ei leikkuriin eikä heräämöön. Tilaresurssien huonouden takia, kuulemma.
mietitty tarkkaan, voiko vanhempia päästää heräämöön. On ihan eri asi edes mennä heräämöön katsomaan putkituksesta heräävä lasta kuin sydänleikkauksessa ollutta (hiukan kärjistettynä). Tilaresurssit, mitä leikkauksia kyseisessä leikkurissa tehdään yms. vaikuttaa asiaan todella paljon. Meidän lapset eivät muista minun olleen heräämössä, kun heräilivät nukutuksesta, vaikka siellä olin. Itselle se ehkä oli henkisesti helpompaa..
Meillä ainakin kun on herätty nukutuksesta, on huudettu äitiä ja oltu ihan sekava, vaikka on oltu äidin sylissä. Yrittäkää välillä nähdä asia sairaalaan ja hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Pienet tilat ja pari ylimääräistä henkilöä lisää, joita myös pitää hoitaa, ei aina helpota asiaa.
Päiväkirurgiseen pääsi vanhemmat, mut isoon heräämöön, missä myös aikuisia heräämässä, ei päässyt
Kyllä se lapsi oman äitinsä sylissä kummasti rauhoittuu vaikka vähän aineissa vielä olisikin. Aika järkkyä jos jossain tätä perustellaan tilan tms. puutteella.
10
varsinkin, kun olen itse useasti joutunut äitinä tätä käytäntöä todistamaan.
t. Se Lastenklinikasta puhunut
Kyllä se lapsi oman äitinsä sylissä kummasti rauhoittuu vaikka vähän aineissa vielä olisikin. Aika järkkyä jos jossain tätä perustellaan tilan tms. puutteella.
10
Meillä on uusi päiväkirurginen yksikkö, jossa tilat suunniteltu niin, että lapsi nukutetaan vanhempien sylissä ja kun lapsi herää ja vointi on vakaa, niin äiti tai isä pääsee heräämöön lapsen seuraksi.
Vanhemman leikkausyksikön tiloissa ei olisi todellakaan ollut mahdollista ottaa vanhempia heräämöön, jotta kyllä se on paljolti tiloista ja henkilökunnan osaamisestakin kiinni, voiko vanhemmat osallistua näin paljon lapsen hoitoon.
Sinne pyydetään, ennenkuin lapsi herää ja saa saatella saliin asti ja niinkauan, saa salissakin olla että lapsi nukahtaa!
En minä ainakaan haluaisi, että tuoreen leikkaushaavan ympärillä pyörii epämääräisiä omaisia pöpöineen. Osastoilla on omat vierailuajat, käykööt siellä.
Meillä ainakin kun on herätty nukutuksesta, on huudettu äitiä ja oltu ihan sekava, vaikka on oltu äidin sylissä. Yrittäkää välillä nähdä asia sairaalaan ja hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Pienet tilat ja pari ylimääräistä henkilöä lisää, joita myös pitää hoitaa, ei aina helpota asiaa.
Kyllä mä sen ymmärrän, että jos ei päästetä niin varmaan siihen on syynsä. Mutta mielestäni se tapa ei ole sinällään niin hyvä, etteikö sitä kannattaisi kyseenalaistaa ja harkita voisiko jollain toisella toimintatavalla muuttaa käytäntöä. Se, että heräämöön päästetään yksi, esimerkiksi äiti (ohjeineen), lapsen tueksi ei tarvitse tarkoittaa sitä, että "heräämössä hyppää porukkaa".
Jo ihan keskosilla on todettu, että tutun läheisen (yleensä äidin) läsnäololla on positiivisia vaikutuksia vaikka ehkä ihan ulkopuolinen voisi sanoa, että mitä järkeä kun lapseen "ei saa kontaktia" (vaikka saakin, eri lailla vaan mihin olemme tottuneet).
Kuten kaikessa hoitotyössä, nykyään yhä useammin aletaan nähdä omaiset voimavarana, ei rasitteena ja uhkana kuten joskus vuonna viisi. Ja kyllä, silloin se on myös sairaalan ja hoitohenkilökunnan etu. Kirjoitinkin jo edellisessä hoitajan näkökulmasta ja jotain siltä uskoisin tietäväni itsekin hoitajana...
10
Itse olen ja pitkiäkin jaksoja. Voin sanoa, että todella rasittavaa, kun muiden potilaiden omaisia ramppaa jatkuvalla syötöllä myös vierailuaikojen ulkopuolella, koska sinunkaltaiset hoitajat näkevät tämän voimavarana. Erityisen raskasta tämä olisi heräämössä, jossa toipuminen vasta alkaa. Tietysti voitaisiin jokaiselle järjestää yksityistilat, mutta se ei taitaisi olla taloudellisesti järkevää.
pääsi ennen sekä leikkaussaliin vanhemmat siihen asti että lapsi nukkuu että heräämöön kun on heräämässä. Kyllä omaisten tuki ja läheisyys on tärkeää, erityisen tärkeää lasten kohdalla. Kuukausi sitten lapseni joutui onnettomuuden vuoksi kahteen leikkaukseen ulkomailla, sain olla mukana kummallakin kerralla sekä leikkaussalissa siihen asti että lapseni nukahti että heräämössä silloin kun hän heräsi. Ja heräämössä on muuten haavat jo peitetty joten infektioriskiä ei pitäisi olla. todella hyvä ja tärkeä kaikille osapuolille. T. Sh
Ps. Olen ollut joskus itsekkin leikkauspotilaana.
pääsee.....Ei mulle tulis muu mieleenkään.
ei ainakaan täälläpäin pääse