Pelkääkö lapsesi illalla sängyssään? Mörköjä, pimeää tms. Tässä vinkki, joka toimi
meillä :)
Poika rakensi isänsä kanssa "mörkökarkoittimen". Ohjeet otettiin Tatun ja Patun Oudot kojeet kirjasta.
Näitä tarvitset:
- Keppi. Voi olla esim puukeppi, muoviputken pätkä tms. Meillä käytettiin vanhan imurin varren pätkää. Noin 60 cm pitkä.
- Kiiltäviä esineitä, kuten esim cd-levy, purkin kansi, ruuvi jne.
- Narua.
- Patteri.
- Muita amuletteja, lapsi saa itse valita ne (meillä esim verhotangon pidike, puukorkki ja pikkuauton rengas.
- Liimaa ja teippiä.
Liimasimme putkeen näit esineitä. Cd-levyn ja purkin kannen läpi pujotimme narun, jonka sitten sidoimme putkeen kiinni. Patterin teippasimme putkenvarteen kiinni tukevasti niin, että patteri on kokonaan teipin sisällä. Lopuksi kirjoitimme mustaan putkeen kultatussilla "Mörkökarkoitin". Tämä sängynlaidalla ei enää pelota!
Mörkökarkoittimeen voi teipata kiinni myös taskulampun ja pienen pehmoeläimen. Tai ihan mitä päähän pälkähtää :)
Kommentit (9)
Meidän poika oli ainakin ihan tohkeissaan rakentamassa tätä kojetta ja se on tärkeä muistaa joka ilta sänkyyn mukaan.
Tähän karkottimeen loppui pelkääminen ja huutaminen iltaisin.
sellainen, että laitettiin kippoon sängyn alle tilkkanen vettä, "jonka mörkö juo, ja rauhoittuu", lähtee sittenpois nukkumaan kun on saanut ilta veden juotua.. ei ole ollenkaan pahana, sanoi mun poika kerran..
tietenkin aikuinen myöntää että mörköjä on olemassa ja niitä pitääkin pelätä mutta tämä härveli auttaa. Onko se ongelma esim.reissussa jos härveliä ei voi ottaa mukaan? Myös lapsen henkisen tasapainon kannalta varmaan jossain vaiheessa kerrottava lapselle ettei niitä mörköjä oikeasti olekaan. Miten siinä tapauksessa suhtautuu siihen että aikuinen on huijannut? Sama juttu tietysti vaikkapa joulupukin kanssa.
Lapsellemme on kerrottu, ettei mörköjä ole. Sanoo itsekin, että "morkojä ei ole olemassa, niitä on vain saduissa". Silti pienen lapsen mieli saattaa tehdä illalla pimeässä kepposet: Alkaa pelkäämään jotakin, johon ei edes usko. Ihmisen mieli on katsos sellainen, ettei se aina toimi rationaalisesti.
Lapsi ei tarvitse tätä härveliä reissuissa mukana. Niin vakavasta ongelmasta ei ole kyse. Tämä on kuin tutti tai pehmolelu, ei mitään sen vakavampaa. Että ihan relax vaan.
T: Ap
Kyllähän sitä voi kokeilla että vaan järjestelmällisesti selittää että niitä ei ole... mutta kun yö toisensa jälkeen herätään ja hillutaan niin muut keinot on otettava käyttöön. Kaikki kunnia niille jotka jaksaa valvoa yöstä toiseen. Minä maksan sitten tulevaisuudessa lapsen psykoterapian jos tämä horjuttaa hänen psyykkeensä ojaan.
Tuollaisen mörkökarkoittimen askarteluhan on vain hauskaa ajanvietettä ja jos siitä on vielä hyötyä, niin anna mennä. Et varmasti ole pilaamassa lastasi auttamalla häntä nukkumaan paremmin tai kertomalla satuja Joulupukista. Vähän suhteellisuuden tajua kehiin.
Välillä tuntuu, että lapsi pitäisi kasvattaa jossain vakuumissa ja ohjekirjan mukaan. Virheitä ei sallita. Lapselle pitäsi selittää asiat kuin aikuiselle ja kaikki mystisyys elämästä on eliminoitava. Itse en usko sellaiseen maailmankatsomukseen.
siinäpä taitaa olla illan ohjelma meille ;)
Tänks.