Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin sosiaaliluokkaan sellainen perhe kuuluu, jossa toinen vanhemmista on akateeminen ja toinen amis?

Vierailija
26.01.2008 |

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin kiinnostava kysymys joka on relevantti Suomessa mutta ei useimmissa muissa maissa. Perinteisissä teorioissa luokka määräytyy miehen aseman mukaan koska nainen ei käy töissä tai jos käy niin se on jotain puuhastelua. 

Vierailija
22/22 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tällainen pariskunta, tai no mies opiskeli myöhemmin amk-tutkinnon ja varmaan jossain vaiheessa opiskelee vielä ylemmänkin. Itse olen ylemmän keskiluokan perheestä ja suomenruotsalaisesta porvarisuvusta, ja koulutus on akateeminen.

Kyllä meillä jo tulojen puolesta ihan tavallista ylemmän keskiluokan arkea eletään, mutta tietyissä asioissa erilaiset taustat tulevat vastaan. Nuorempana sitä ei edes ajatellut, mutta varsinkin lasten myötä erot tavoissa ja arvostuksissa tulivat näkyville jo alkaen siitä, miten lapsille puhutaan tai miten riitatilanteissa käyttäydytään. Elämänasenteessakin on eroa, itse olen aika huoleton ja luotan, että asiat aina järjestyvät, mies taas stressaa töistä ja rahasta ja milloin mistäkin ihan eri tavalla, ja suhtautuminen elämään on omasta näkökulmasta vähän iloton. Ja vaikka mies on ihan hyvin tottunut suvun pitkän kaavan mukaisiin sunnuntaipäivällisiin ja kulttuuririentoihin, niin kyllä hän mieluummin jää kotiin pelaamaan tietokoneella kuin lähtee oopperaan.

Enemmän kuitenkin on yhteistä. Kumpikin on työorientoitunut ja kiinnostunut itsensä kehittämisestä, eikä kumpaakaan kiinnosta pröystäily tai varallisuuden esitteleminen (mikä noin muuten näyttää olevan aika yleistä keskiluokkaan nousseilla, ainakin jos katsoo miehen siskon toimintaa). Näin se varmaan on muillakin vastaavilla pariskunnilla, eli persoonat ratkaisevat parisuhteen onnistumisen, ei perhe- tai koulutustausta. Tietyissä asioissa olisi varmaan helpompaa toisen samanlaisesta taustasta olevan kanssa, mutta toisaalta erilaisuus on rikkautta ja tuo ihan uusia näkökulmia ja ymmärrystä muita kohtaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla