Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina persauki :((

Vierailija
24.01.2008 |

Mies tienaa vain n. 1300e käteen/kk, itse kotihoidontuella 360e/kk käteen.

Tästä sitten pitää maksaa vuokra reilu 600e/kk, autolaina 150e/kk (joo, oli pakko ostaa auto koska entinen hajosi ja tarvitsemme pakosti auton), pakollisia laskuja (sähkö, liikennevakuutus, puhelimet...) n. 200e/kk, lääkkeisiin menee n. 20e/kk. Miehen bussikorttiin 40e/kk. Ja 1 lomareissu on vuodessa PAKKO tehdä, siitä emme voi tinkiä, siihen menee n. 1500e vuodessa. Elämme siis ihan kädestä suuhun, juuri ja juuri saadaan maksettua eläminen ja vaatteet yms, lähinnä kirppareilta ostellaan kyllä vaatteita ja aleista.

Vituttaa vaan niin rankasti, kun tulot on niin pienet. Jos menisin itse töihin, saisin tosi huonoa palkkaa, varmaan max 1000e käteen, koska minulla ei ole koulutusta kuin lukio. Ja opiskelemaankaan ei tässä tilanteessa ole varaa lähteä, jatkamaan tätä kitkuttamista vielä vuositolkulla. :(

Puhumattakaan, että voitaisiin ikinä harkitakaan alkaa maksamaan omaa asuntoa :(

Vituttaa :((

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mökkilainan lyhennykset kiristää välillä pinnaa, mut se on ihan oma valinta. Teen vaan enemmän töitä, et pärjätään. Miehellä ihan hyvät tulot, mut koitan osan kuluista kattaa. Meidän perheessä nähdään tosi vähän toisiamme. Toinen tulee ja toinen menee, mut nuorimmaista ei tarvii tällä systeemillä pitää joka päivä hoidossa ja se on hyvä homma.

Maailma on rahaa täynnä, täytyy vaan keksiä miten saa osan siitä virrasta itelleen ;)

Vierailija
2/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan näin yksinkertainen voi olla. Valittaa rahanpuutteesta. Mistään ei olla kuitenkaan valmiita tinkimään, töihin tai kouluun ei voi mennä, eikä nyt yleensäkään tehdä TÖITÄ, että saisi sen talouden kohenemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet kouluttamaton. Jostain on lähdettävä.

Vierailija
4/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käydään töissä molemmat eikä ole mitään isoja lainoja paitsi opintolainan takasmaksu

Vierailija
5/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tienaa 1000¿kk minä kotihoidontuen, asumiskulut on720¿ +siihen lisäks vakuutukset puhelin,netti ruoka rahaa ei säästöön jää yhtään mutta pärjätään

Vierailija
6/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista ammattikorkeakoulututkinnoista löytyy monimuotoversioita ja sellaisen suorittaa 3,5 vuodessa.

Ammatillisen perustutkinnon suorittaa lukiopohjalta jopa kahdessa vuodessa ja näistäkin löytyy aikuiskoulutusversioita. Entäpä oppisopimuskoulutus? Palkka juoksee myös opintojen ajalta! Tai työvoimapoliittinen koulutus?

Ja moni duunarihan (esim. lvi-asentajat) tienaa huomattavasti paremmin kuin akateeminen humanisti!

Vierailija:

on sellainen, jota voi lukiopohjalta opiskella ilta/etä/osa-aikaopiskeluna ja jossa palkka olisi vähintään 2000e brutto? Lisäksi koulutuksen kesto max 3-4v.

Kertokaapa viisaat!

Siinähän se rahatilanne helpottaa, kun hoitovapaata on jäljellä vajaa 1.5v ja sen jälkeen pitäisi olla opintotuella, joka on vielä pienempi kuin hoitoraha!

Vierailija
7/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja opiskelemaankaan ei tässä tilanteessa ole varaa lähteä, jatkamaan tätä kitkuttamista vielä vuositolkulla. :(

(

Ota vastuu elämästäsi. Vaihtoehtoja kyllä on, jos vähän rukkaa asennettaan. Oppisopimuskoulutukssta esimerkiski voisit aloittaa, ottaa selville sen sulle tarjoamat mahdollisuudet.

Vierailija
8/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että näitä ihmisiä, jotka

eivät ole valmiita vastaanottamaan " paskahommia" , vaikka heillä

a) ei ole koulutusta (yleensä vain pk)

b) ei työkokemusta

löytyy todella paljon.

Lisäksi vaikka ok työpaikka löytyisi, ei sitä olla valmiita ottamaan vastaan, koska:

a) sinne joutuu kulkemaan bussilla 30 min (ja bussipysäkille on matkaa 5-10min kävelymatka)

b) siellä on töissä (tai viereisessä firmassa) joku ärsyttävä tyyppi

Syitähän aina löytyy.

Ja näin ajattelevia ihmisiä löytyy ja paljon. Mutta ennen kuin me heidät tuomitaan, voin sanoa, että useimmilta löytyy jonkinlaisia- ja tasoisia ongelmia omassa tai lähipiirin elämässä. Elämä ei aina kohtele kaikkia niin hienosti...

Vierailija
9/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole käyneet lomareissulla viiteen vuoteen. Nyt ajattelimme mennä.

Vierailija
10/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kuluttanut tuloihin nähden niin paljon että tarvisi olla persaukinen. Jos ei itse kykene kouluttautumaan tai hankkimaan työtä jolla elää, niin miksi ei sitten panosta vaikkapa hyvätuloiseen mieheen? ei mene minun ymmärrykseen saamattomuus ja valitus.

Vierailija
11/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a lomia...

Itse elin n. 4 vuotta köyhänä, opiskelevana yh:na...Eikä olisi tullut mieleenkään, että on PAKKO olla auto tai varsinkaan, että olisi pakko matkustaa. Nyt akateeminen ammatti, ja onneksi myös hyvätuloinen mies. Mutta auto ja matkoja meidän perheeseen alettiin hommata vasta kun tulot sen sallivat.

Kyllä se persaukisuus on monessa kohdin kiinni ihan omista valinnoista (ja sanon monessa kohdin, sillä ymmärrän toki, ettei kaikilla!). Mun silmään vaan pisti esim. toi " oli pakko ostaa auto" ja varsinkin, että yksi ulkomaanmatka pitää joka vuosi tehdä...Miksi ihmeessä? Lomailla voi vaikka leirintäalueella kotimaassa, jos on ihan pakko pois kotoa päästä!

Vierailija
12/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eihän tuo persaukisuus minään yllätyksenä pitäisi tulla.

Jos esim. matkustelu on ihan elintärkeää itselle, voisi valinnoillaan sitten vaikuttaa siihen, että siitä palkasta riittää matkustelevaan elämäntyyliin.

Vierailija
13/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuella ollessasi. Mies voisi silloin hoitaa lapsia. Mies menee bussilla töihin kun on bussikortti? Silloin ette kyllä tarvitsisi autoa aivan välttämättä...

Meillä on kolme lasta ja käteen jää miehen palkasta, lapsilisistä ja kotihoidontuesta 4150 euroa kuussa ja emme hánki vieläkään autoa. Me maksamme asuntomme alle 10 vuodessa. Vuokraamme auton kesälomaksi ja muuten liikumme julkisilla. Teen välillä myös osa-aikatöitä ja silloin tulomme ovat vieläkin suuremmat. Kukin petaa itse perheensä tulevaisuutta. Tehkää kauaskantoisia valintoja!

Vierailija
14/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lukion jälkeen ei ole kouluttautunut, eikä myöskään ole valmis enää opiskelemaan. Kyllä varmasti miltei jokainen on jossain vaiheessa elämää joutunut kituuttelemaan, meilläkin koko yhteiselomme 5 v aikana on eletty todella tiukasti. Nyt vihdoin helpottaa, kun molemmat käyvät töissä. Opintolainaa vielä maksellaan takaisin, omasta asunnosta vasta haaveillaan ja autoakaan ei ole, vaikka asumme melko syrjässä (pks) ja kauppaankin pitää mennä bussilla.

Valintoja, valintoja...

Vierailija
15/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tulothan ei vielä muutamaan vuoteen nousisi mutta sitten sulla olisi ainakin ammatti. Ja kotihoidontuen saat vaikka opiskeletkin!

Nykyään on vaikka mitä opiskelumahdollisuuksia eri aloilla ilman mitään koulumaista opiskelua, onnistuu hienosti vaikka lapsia. Tenttimistä, etäopiskelua, näyttötutkintoa, oppisopimus...

Tilanne ei muutu ikinä jollet saa ammattia!!

Vierailija
16/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kuitenkin ottaisit itseäsi niskasta kiinni, ja aloittaisit opiskelut! Muuten kärvistelette lopun ikää rahavaikeuksissa, tai vaihtoehtoisesti opettelette tyytymään vähempään (ei autoa, ei lomamatkoja jne.). Miksi valittaa, kun kaikki ovet ovat avoinna? Monella alalla on vieläpä hyvät työllisyysnäkymät lähitulevaisuudessa.

Vierailija
17/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim. meillä pienituloisilla on PAKKO olla auto, koska asumme 10km päässä lähimmästä kaupasta. Bussi täältä kulkee kuntakeskukseen kerran aamulla (8.30) ja tulee takaisin klo 15.30. Pitkä päivä hampata kunnan " keskustassa" , jossa on pieni K-kauppa, pieni S-market, kirjasto, pankki ja terveysasema!! Puhumattakaan miehen ja mun koulu-/työmatkoista, joihin menisi julkisilla enemmän kuin autoon kuukaudessa (ottaen huomioon vakuutukset, korjaamiset, polttoaineet ynnä muut), kun matkaa molemmilla on n. 30 km kouluun / töihin. Helppohan se on lähellä kaupunkia asuvan kommentoida, ettei autoa välttämättä tarvi.

Liian helppoa on myös ehdotella, että miehelle kakkostyö / ap illoiksi töihin. Mies tekee jo yhtä työtä, kamalaa jos olisi vielä toinenkin, eikä KOSKAAN ehtisi olla omien lasten tai vaimon kanssa, saati sitten levätä. Ja olisko sekään miehelle oikein, että ensin on pitkän päivän töissä, ja sitten vaimo lähtee koko illaksi töihin, ja mies joutuu illat hoitaa lapsia?? Itse ainakin oon työpäivän päälle niin kuitti, että yh:na en pärjäis, enkä vuorotyölaisen vaimona, kun pieniä lapsia on kaksi jaloissa pyörimässä...

Vierailija
18/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehehe miksi joku asuisi tuollaisessa paikassa? eikö kotoa ole voinut irtautua vieläkään kun sinne Penneiseen piti jäädä vaikka kylä kuoli jo 60-luvulla?

Vierailija
19/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta esim. meillä pienituloisilla on PAKKO olla auto, koska asumme 10km päässä lähimmästä kaupasta. Bussi täältä kulkee kuntakeskukseen kerran aamulla (8.30) ja tulee takaisin klo 15.30. Pitkä päivä hampata kunnan " keskustassa" , jossa on pieni K-kauppa, pieni S-market, kirjasto, pankki ja terveysasema!! Puhumattakaan miehen ja mun koulu-/työmatkoista, joihin menisi julkisilla enemmän kuin autoon kuukaudessa (ottaen huomioon vakuutukset, korjaamiset, polttoaineet ynnä muut), kun matkaa molemmilla on n. 30 km kouluun / töihin. Helppohan se on lähellä kaupunkia asuvan kommentoida, ettei autoa välttämättä tarvi.

Liian helppoa on myös ehdotella, että miehelle kakkostyö / ap illoiksi töihin. Mies tekee jo yhtä työtä, kamalaa jos olisi vielä toinenkin, eikä KOSKAAN ehtisi olla omien lasten tai vaimon kanssa, saati sitten levätä. Ja olisko sekään miehelle oikein, että ensin on pitkän päivän töissä, ja sitten vaimo lähtee koko illaksi töihin, ja mies joutuu illat hoitaa lapsia?? Itse ainakin oon työpäivän päälle niin kuitti, että yh:na en pärjäis, enkä vuorotyölaisen vaimona, kun pieniä lapsia on kaksi jaloissa pyörimässä...

Vierailija
20/22 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellainen, jota voi lukiopohjalta opiskella ilta/etä/osa-aikaopiskeluna ja jossa palkka olisi vähintään 2000e brutto? Lisäksi koulutuksen kesto max 3-4v.

Kertokaapa viisaat!

Siinähän se rahatilanne helpottaa, kun hoitovapaata on jäljellä vajaa 1.5v ja sen jälkeen pitäisi olla opintotuella, joka on vielä pienempi kuin hoitoraha!