Lue keskustelun säännöt.
Ihan aikuisten oikeasti: miksi ette imetä pikkuisianne?
23.01.2008 |
Monen monet tutkimukset puoltavat imetyksen vertaansa vailla olevia etuja: älykkyys kasvaa, suun motoriikka kehittyy oikein, verisuonisairauksilta säästytään, rintasyövän ehkäisy.... Ja silti suurin osa äideistä lopettaa imetyksen heti kun ensimmäinen seinä nousee vastaan :( Missä on tämän päivän äitien sisukkuus ja äidinvaisto?
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kerrankin joku puhuu täällä asiaa! Itse olen sellainen outo tapaus, että kuulun sekä " korvikeäitien" että " imetysfanaatikoiden" leiriin... Olen ts. erittäin tietoinen imetyksen hyödyistä ja korvikkeen haitoista, mutta en silti ole kyennyt kahta lasta kolmestamme imettämään suositusten mukaisesti. Kohdallani vasta kolmas kerta toden sanoi, kiitos hyvien vinkkien ja myös hyvän tuurin. Vieläkin välillä harmittaa, ettei imetys sujunut niin hyvin kahden ekan lapsen kanssa, mutta ei märehtiminen mitään auta. Tein parhaani, se riittäköön. Äitinä en koe olleeni yhtään sen parempi sentään vasta kolmannen lapsen kohdalla, huh mikä ajatuskin :-/ Aina voi tehdä parempiakin valintoja, mutta monesti se riittävän hyvä riittää, kun ajatellaan kokonaisuutta.
Harmillisinta oli tajuta se, ettei imetykseen ole saatavissa asiallista tukea, jos ei rohkene sitä itse aktiivisesti hakemaan. Ja kuinka moni rohkenee tai tulee edes ajatelleeksi? Neuvolat ja synnärit on ihan jäljessä tässä asiassa, eikä kaikilla ole " imetystietoisia" ystäviäkään. Yhteydenotto Imetystukeen voi myös olla korkea kynnys monelle, ikävä kyllä. Se kannattaisi muistaa, että imetystuki-ihmiset eivät ole niitä, jotka täällä av-palstalla mesoavat ja tuomitsevat! Heidät on koulutettu nimenomaan huomaavaisuuteen ja kannustamiseen. On käynytkin mielessä, että tahallaanko täällä jotkut näitä aploituksia tehtailevat vain provoillakseen? Ei kuulostanuut kovin kannustavalta ainakaan tämäkään ap:n aloitus, päinvastoin se synnytti myrskyn vesilasiin ja kaikki puolustuskannalle...