ammatinvaihtoasiaa, voisitteko auttaa/kommentoida!
Olen 35-vuotias, koulutukseltani erityisopettaja (olen ollut työssä ala-asteella, pienryhmää opettanut), pohjakoulutukseni on KM hallinnon ja suunnittelun koulutusohjelmasta+opettajakokemusta vuosia+erilliset erityisopettajan opinnot. Loukkasin vasemman jalkani+lonkkani pahoin kaksi vuotta sitten ja en enää voi jatkaa erityisopettajan työssä. Jotain " istumatyötä" siis. Olen selvitellyt asioita ja mietinkin, mikä ala olisi sellainen, että töitäkin löytyisi. Olen aikoinani opiskellut kovasti avoimessa yliopistossa ja tuossa KM-tutkinnossa oli sivuaineita, mistä jatkamalla saisi " helposti" (no, helposti ja helposti...) uuden tutkinnon, lähinnä tarkoitin sitä, ettei tarvitsisi ihan alusta aloittaa. Olen miettinyt teologian opintoja, siinä minulla on vajaa cumu kasassa, soittelin Joensuuhun teologiseen tiedekuntaankin ja vaihtoehtona se voisi olla ok, onkohan työtä tarjolla?
Sosiaalialaa olen miettinyt tai äidinkielen opettajan opintoja(minulla on ko. aineeseen kivikautinen opiskeluoikeus) tai sitten jotain julkisoikeuden opintoja? Mitä tekisitte? Tuntuu jotenkin epätoivoiselta aloittaa opiskelu, toisaalta tämä tuntuu mahdollisuudelta...
Kommentit (6)
olen katsonut psykoterapiakoulutuksien sivuja, monissa näköjään vaaditaan työkokemusta/työpaikka alalta.(ainakin näin olen ymmärtänyt!
Minä taas haaveilen erityisopettajan tai luokanopettajan ammatista! Olen yrittäjä tällä hetkellä. Mitkä on (erityis)opettajien työnäkymät tulevaisuudessa? Jos suoritan avoimessa perus- ja aineopinnot niin pääsisinkö niillä papereilla kokeilemaan esim. puoleksi vuodeksi sijaiseksi. Näkis sitten kannattaako hakea yliopistoon?
Kysymykseesi en osaa oikein vastata, mutta jos sinä voisit vastata minulle?
lienevät hyvät tulevaisuudessa! Tietenkin työmahdollisuus erityisopettajana riippunee varmaankin myös pohjakoulutuksestasi. Ainakin voisit ilmoittautua kuntaasi/kaupunkiisi sijaisrekisteriin?
Suoritan ensin avoimessa ne perusopinnot ja ilmottaudun sitten. Pohjakoulutuksena on amk muotoilija. Olen 30-v. 2 lasta. Ainakin tällä koulutuksella sain tehdä luokanopettajan sijaisuuksia ihan mielin määrin ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Lapset pitivät minusta ja tulin aika hankalienkin tapausten kanssa hyvin toimeen.
sillä alalla ainakin on hirveesti pulaa tekijöistä ja työtehtävänsä saa melkeinpä valita niin että varmaan löytyis jotain sun kropalle sopivaa