Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tervehdi naapuria?

Vierailija
21.03.2014 |

Asun kerrostalossa ihan hyvällä ja rauhallisella alueella. Olen jo pitkään ihmetellyt joidenkin naapurieni toimintaa eli sitä, että he eivät halua ( tai pysty?) tervehtiä minua pihalla tai rappukäytävässä vastaan tullessaan. Suurin osa kyllä sanoo ihan normaalisti hei, mutta jotkut katselevat seiniä vastaantullessaan eli "eivät huomaa" minua, tai oudoimmat  jopa katsovat kyllä silmiinkin, mutta kun sanon hei, he vaan tuijottavat takaisin sanomatta mitään. Eli nyt haluaisinkin kysyä nimenomaan teiltä, jotka näin toimitte, mihin tämä perustuu.  En vaan ymmärrä miten aikuinen ihminen ei osaa käyttäytyä tuon paremmin. Itsekin olen luonteeltani enemmän ujo ja syrjäänvetäytyvä enkä halua olla sen kummemmin tekemisissä naapurieni kanssa, mutta silti minulle ei tuota vaikeuksia tervehtiä heitä, mielestäni tämä kuuluu normaaleihin käytöstapoihin. Ymmärtäisin jos kyse olisi jollain lailla syrjäytyneistä tai mielenterveysongelmaisista ihmisistä, mutta kyse on ihan tavallisista työssäkäyvistä ihmisistä, enkä usko, että juuri meidän taloomme olisi kasautunut erityisen paljon mielenterveysongelmaisia. Eli lähinnä kiinnostaisi, miksi toimitte näin ja kohdistuuko se vain joihinkin tiettyihin ihmisiin vai kaikkiin naapureihinne. Pakostakin on nimittäin käynyt mielessä, että johtuuko tuo käytös jotenkin minusta, mutta en kyllä usko, että asia on niin. Itse olen aluksi yrittänyt tervehtiä tällaista ihmistä, mutta saatuani pari kertaa vastaukseksi tyhjän tuijotuksen, olen myös lopettanut tervehtimisen ja alkanut katsella seiniä kyseisen ihmisen tullessa vastaan. Myös työkavereistani löytyy muuten samanlaisia tapauksia, eli katsellaan seinille kun tullaan käytävällä vastaan tai ei vastata tervehdykseen. 

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täsmälleen sama kuin 12, kasvosokeus.

Vierailija
22/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkososiaalisuus on kauhea asia. Ei se, että asuu kerrostalossa, tarkoita välttämättä sitä että pitäisi ehdoin tahdoin ottaa kontaktia naapureihin. Toki olisi suotavaa tervehtiä ja vastata tervehtimiseen, mutta jos aletaan vaatimalla vaatimaan kanssakäymistä naapureiden kanssa niin ei siitä mitään tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kuumottaa.

Vierailija
24/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin järkyttävän huono kasvomuisti että tervehdin varmuuden vuoksi kaikkia rappukäytävässä silloin kun asuin vielä kerrostalossa, mutta nyt omakotitalossa ei ole suoraan sanoen hajuakaan miltä naapurini näyttävät. Joten en tervehdi jos tapaan heitä kadulla tai vaikka lähikaupassa.

Vierailija
25/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaa... On niiin vaikeaa sanoa naapurille, että huomenta. Mutta ihan normaalia avautua alapääasioistaan ja perhehuolistaan ja yksinäisyydestään av-palstalla.

Ties vaikka kirjoittelette täällä seinänaapurinne kanssa?

Vaikka olisi terveempää keittää kahvit ja jutella kasvotusten.

Vierailija
26/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:06"]

En tunne naapureitani, eikä ole niin väliksikään. Vaikka sattuma on heittänyt nämä ihmiset samaan kerrostaloon, ei se tarkoita että niiden kanssa pitää olla kavereita. 

[/quote]

Ei kai tervehtiminen sitä tarkoita, että heti ollaan kavereita? Kyllähän kaupan kassaakin tervehditään, ja vaikka lääkäriä vastaanotolle mentäessä tai lentoemäntiä lentokoneeseen astuttaessa, mutta ei silti olla kassan, lääkärin tai lentoemännän "kavereita". Ei tervehtiminen velvoita sen kummempaan tuttavuuden tekemiseen, se on vain ja yksinomaan kohteliasta.  

Vierailija
27/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivis-aggressiiviset ihmiset käyttäytyvät noin. "En noteeraa sinua; et ole minulle olemassa. Et ole edes nyökkäykseni arvoinen."

Vierailija
28/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on vaan kylässä siellä? Tai sitten niitä ei kiinnosta naapurit, kuten ei minuakaan. Omassa talossa ainakin vaihtuu naapurit usein enkä edes tiedä ketä naapureinani asuu. Kuka jaksaa tuollaisesta loukkaantua. Jos joku kuitenkin tervehtii minua vastaan yleensä hei takaisin.

Vierailija
29/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai spurgujako pitäis moikata - ootan ,että saavat häädön sisällä tupakoinnista ja haju tulee asuntoon.

haulikolla ois töitä.

Vierailija
30/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa taitaa olla melkein niin,  että jos kassalle sanoo muuta kuin Hei ja kiitos ja tai nyökkää kiitokseksi, kun joku ystävällisesti pitää ovea auki, niin johan, sitä saa kuulla flirttailevansa kaikkien kanssa! Kyllä se, että yritän tervehtiä naapureita ja /tai vaikka kaupan kassaa, niin se on mielestäni pieni ele, jolla yritän osoittaa kunnioitusta ja huomaavaisuutta.

Kiitokset ja olehyvät Huomenet ja päivää sanomiset eivät paljoa aikaa vie, mutta 

ainakin ne ovat kauniita eleitä, joilla voin osoittaa ymmärrystä ja -vaikea sanoa,- mutta kyse on mielestäni jonkinlaista arvostuksesta kanssa ihmisiä kohtaan.  Tervehtiminen ja kiittäminen jne. ovat pieniä asioita, jotka osoittavat ettei ole mitään pelättävää ja jaan vastaantulijoiden kanssa riittävän samanlaisen arvomaailman. meidän ei tarvitse pelätä, että toinen kaivaa aseen taskustaan tai kulkea pitkin seinänviertä ja nöyristellä, tai pelätä yläkerran isäntää tai seinäntakaista naapuria tai alakerran mummoa tai kaupan kassaa, joka ilmoittaisikin, yllättäen että ei hänen tarvitse myydä minulle...

Jottei totuus unohtuisi, niin kyllä, minäkin välillä kuljen aivan ajatuksissani, mutta mitä esimerkiksi autolla liikenteessä kulkemisesta yritän terästäytyä, mitähän liikenteestä tulisi jos autoilijat jättäisivät kokonaan käyttämättä vikkuja ja tai liikennevaloja ei noudattaisi enää kukaan. Ja tokko liikenteessäkin ärsyttää, ehkä eniten ne kuljettajat ja kulkijat, joiden käyttäytyminen on vaikeinta ennustaa etukäteen.

Vierailija
31/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin aluksi, kun kukaan ei koskaan vastannut en viitsinyt enää jatkaa. Tunsin vain itseni hölmöksi.

Vierailija
32/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:21"]

En tervedi naapureita, koska en tiedä kaikista ihmisistä ovatko he naapureita vai jotain randomi-ihmisiä käppäilemässä meidän pihassa tai rapussa, kaupustelijoita, vieraita..

[/quote]

nii oishan se kamalaa, jos tuhlais yhen tervehdyksen johonki ihan täysin vieraaseen! :D Itse tervehdin kaikkia, joihin pihassamme törmään (rivitalo), kyse ihan peruskäytöstavoista.

Vierailija
33/92 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelivia juntteja ja moukkia, that's why.

muuttuvat naapuriin ja tekivät useita taloyhtiössä kiellettyjä asioita, jotka haittasivat/haittaavat naapureita ja vielä valehtelivat näistä asioista. Eu hyvä tapa aloittaa naapuruutta pienessä taloyhtiössä. Uusperhe, joka muuttanut aivan liian pieneen asuntoon, hohhoijaa.

Vierailija
34/92 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:10"]

Itse olen jaksanut aina nyökäyttää leukaani, useimmiten vieläpä omasta aloitteestani. Hurjimmissa kohtaamistilanteissa jopa hymyillä ja sanoa moi.

Jos joku ei jaksa liikauttaa takaisin, parin yrityksen jälkeen kyseinen ihminen muuttuu ilmaksi. En luo katsetta, enkä huomioi millään tavoin. Isokokoisena miehenä en väistele, en jää pitämään ovea auki, jne.

Huvittavinta on se että useimmat alkavat itse tervehtiä jossakin kohtaa.

:)

[/quote]

Isokokoinen aikuinen mies siis pakottaa ja manipuloi kaikki tervehtimään itseään kävelemällä päälle ja muutenkin olemalla töykeä? Aika säälittävää ja saanut vielä plussapeukkuja.

Vierailija
35/92 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tervehdi rapussa vastaantulijaa kun en tunne sitä?

Helsinkiläiset ulos Helsingistä!

Vierailija
36/92 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tervehditään tuttuja ja tuntemattomia. Suurin osa asukkaista ovat asuneet sen verran kauan kerrostalossa, että osaavat normaalit kohteliaisuussännöt.

Vierailija
37/92 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä en voi käsittää naapureita jotka ei tervehdi. Ihan kohteliasta tervehtiä kun usein kuitenkin törmää, ja vaikka rapussa ei tuntisikaan vastaantulijaa niin oletettavasti se on naapuri. Ja vaikka olisikin naapurin tuttu niin hui hurja jos sellaista vahingossa tervehtii.

Vierailija
38/92 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 06:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:10"]

Itse olen jaksanut aina nyökäyttää leukaani, useimmiten vieläpä omasta aloitteestani. Hurjimmissa kohtaamistilanteissa jopa hymyillä ja sanoa moi.

Jos joku ei jaksa liikauttaa takaisin, parin yrityksen jälkeen kyseinen ihminen muuttuu ilmaksi. En luo katsetta, enkä huomioi millään tavoin. Isokokoisena miehenä en väistele, en jää pitämään ovea auki, jne.

Huvittavinta on se että useimmat alkavat itse tervehtiä jossakin kohtaa.

:)

[/quote]

Isokokoinen aikuinen mies siis pakottaa ja manipuloi kaikki tervehtimään itseään kävelemällä päälle ja muutenkin olemalla töykeä? Aika säälittävää ja saanut vielä plussapeukkuja.

[/quote]

Hyvä keinohan tuo on opettaa käytöstapoja junteille. Plussapeukkua ehdottomasti!

Vierailija
39/92 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi koska muutin vähän aika sitten omakotitalosta kerrostaloon ja naapurini paljastuivat mykiksi. Melkeimpä kukaan ei tervehtinyt :) ihme ujoja! Aikani yritin mutta nykyään minäkään en tervehdi ;)....tuttua on tämä pälyily seinille kun naapuri tulee vastaan.

Vierailija
40/92 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:12"]

Minä en tervehdi naapureita jotka tunnen pelkästään kasvoilta. Työkavereita, ystäviä ja tuttuja tervehdin koska tunnen heidät. Myös kaupan kassan, myyjien ja viranomaisten kanssa asioitaessa tervehdin, koska se kuuluu kohteliaisuussääntöihin. Mutta itse vedän rajan tuntemattomiin ja kasvotuttuihin, eikä mielestäni hyvät käytöstavat vaadi tällaisten tervehtimistä.

[/quote] En ymmärrä logiikkaasi, jossa kassat kuuluvat "kohteliaisuussääntöjen" piiriin mutta naapurit eivät. Onko jotain vaaraa jos onkin liian kohtelias? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä