Pitääkö lastenkutsujen kortissa pyytää osallistujia ilmoittamaan ruoka-aineallergiat tms
Kommentit (18)
Ja vaikka s-postiosoite perään.
Helpompaa sulle, kun tiedät etukäteen. :)
jotenkin odotan, että jos lapsi kutsutaan synttäreille ja hän tarvitsee jotain erityisjärjestelyjä, vanhemmat ottavat ne itse puheeksi.
että ilmoitathan etukäteen jos et pääse tai sinulla on ruoka-aineallergia ja sitten kännynumero+ s-postiosoite.
kukaan ei ole kertaakaan mitään allergioita ilmoitellut joten olen sitten olettanut että kenelläkään niitä ei ole ja tehnyt ihan normiversiot kaikesta.
Jos jollain jotain on, hän varmasti ilmoittaa siitä. Yhteystiedot kutsussa on aina ollut.
(laskin juuri, että olen järjestänyt 16 lasten synttärit, joten muutama kutsukin on tullut tehtyä!)
minä olen järjestänyt äkkiä laskien 40 lasten synttärit.
ja madaltaa kynnystä ilmoittaa ne.
vaan on kutsutun puolelta kohteliasta ottaa asia puheeksi, jos on tarvetta.
En halua joutua antamaan ensiapua, jos jonkun vanhempi onkin hönelö ja unohtaa mainita asiasta. Kaikki lapset eivät välttämättä muista juhlahulinassa itse mainita.
Kaiken maailman valeallergikkojakin on nykyään niin pilvin pimein että iokein ärsyttää. Jos joku soittaa sitten ja pyytää jotain erikoisherkkuja niin voin harkita sellaisten ostamista jos kaupasta saa jotain valmiina, mutta mitään gluteenittomia, maidottomia, viljattomia, hedelmättömiä, marjattomia, munattomia kakkuja en todellakaan rupea väsäämään jonkun yhden vieraan takia!
Vierailija:
Kaiken maailman valeallergikkojakin on nykyään niin pilvin pimein että iokein ärsyttää. Jos joku soittaa sitten ja pyytää jotain erikoisherkkuja niin voin harkita sellaisten ostamista jos kaupasta saa jotain valmiina, mutta mitään gluteenittomia, maidottomia, viljattomia, hedelmättömiä, marjattomia, munattomia kakkuja en todellakaan rupea väsäämään jonkun yhden vieraan takia!
että lapsi myös tietää, ettei saa syödä kyseistä ruokaa. Tai toivon mukaan sinulla on ainakin hyvässä muistissa elvytystaidot, hätänumero ja saatavilla adrenaliinipiikki. Minä en ainakaan pystyisi olemaan, jos jonkun lapsi kuolisi, koska minua ärsyttää allergiat enkä viitsisi niitä mitenkään ottaa huomioon.
kananmunia kakussa.
Vierailija:
tyttäreni saamissa kutsuissakaan ole ollut asiasta mainintaa (onkohan saanut parisenkymmentä kutsua parin vuoden aikana?). Oletan, että allergisten lapsen vanhemmat infoavat asiasta oma-aloitteisesti - joskin ei minulla ole mitään estettä kysyäkään, eli ehkä laitan kysymyksen seuraavaan korttiin...
Tytön viime synttäreillä oli yksi tyttö, joka olis allerginen parillekin ruoka-aineelle. Mansikka ja kananmunat olivat ainakin yhdet, joten hän ei pystynyt syömään meillä kakkua, mutta onneksi pöydässä oli paljon muuta hyvää. Tytön vanhemmat eivät informoineet asiasta, mutta onneksi tyttö itse osasi sanoa.
Vierailija:
No kyllä allergiat pitää ottaa huomioon, mutta jos on kyse eettisistä syistä, esim. vanhemmat ovat pakottaneet lapsensa vegaaniksi, en todellakaan huomioi sitä ja käytän esim.
kananmunia kakussa.
niitten monien joukossa, mitä vanhemmat lastensa puolesta joutuvat tekemään, ennen kuin lapset ovat tarpeeksi vanhoja itse puntaroimaan asioita ;).
Vierailija:
Jos ei voi syödä jotain eettisistä syistä, se ei tapa ketään jos syö esim kananmunia. Mutta jos on allergia tai intoleranssi, voi kuolla, saada sairauskohtauksen tai vatsanväänteit
ä eli fyysisiä oireita
Ja tiesitkö, että pitkään/ei ikinä lihaa syömättömät eivät voi tuosta noin vain alkaa taas syömään lihaa, koska elimistö ei ole tottunut, vaan vatsa voi mennä (ja meneekin) todella sekaisin jos yks kaks lihaa taas syö.
Ja lapsille voi olla jopa vaarallista, jos saavat yhtäkkiä esim. jauhelihapihvin hampurilaisen välissä, jos siis eivät ole lihaa syöneet. Elimistö ei sitä sulata.
En tiedä, onko maidon ja munien kanssa yhtä raju reaktio mahdollinen, mutta niin tai näin, muiden eettisiä valintoja tulee kunnioittaa.
Vai syöttäisitkö esim. muslimille sianlihaa? Juutalaiselle jotain epä-kosheria?
Voit myös itse kääntää asenteesi näin päin, että pakotat lapsesi syömään kuolleita eläimiä ;).
Vierailija:
Voit myös itse kääntää asenteesi näin päin, että pakotat lapsesi syömään kuolleita eläimiä ;).
Vierailija:
Eläimetkin syövät toisia eläimiä, ei siinä ole mitään epäeettistä jos ihminen syö eläimiä...
Jotkut vain joskus turhaan kainostelevat tai unohtavat ilmoittaa.