Vanhoilla ihmisillä on ihan älyttömästi tavaraa kotonaan
Olemme mieheni kanssa minimalismiin päin kallellaan. Olemme nelikymppisiä lapsettomia ja asumme kaksiossa. Kaksi autoa sentään omistamme.
Aloin miettimään, että vanhemmillani on melkeinpä enemmän tavaraa pelkästään makuuhuoneessaan kuin meillä yhteensä. He asuvat isossa talossa, ja veikkaisin, että tavaraa on sisällä ja ulkona todennäköisesti ainakin 20 kertaa enemmän kuin meillä. Vanhempani eivät edes ole mitään varsinaisia hamstraajia, mutta mitään ei voi ikinä heittää pois.
Kommentit (194)
Niin mullakin, aina on ollut. Köyhä ei voi heittää mitään pois kun niitä saattaa tarttee vielä.
Aloittajalla ei ole kuin "Airam" katossa kun vouti on tyhjentänyt kämpän. Pian se airamikin sammuu kun sähkölaitos katkaisee sähköt. Ellei ennen sitä poliisi kanna aloittajaa pihalle.
Mitä sitten? Lapsettomana, auton omistavana minimalistina ehdit ja pystyt kyllä tyhjentämään vanhempiesi kuolinpesän.
Miksi kaikki alapeukut? Totesin vain asian liittyen omiin vanhempiini, en teihin, kommentoijat ja peukuttajat.
Esim. isovanhemmillani ei tuollaista tavaramäärää ollut.
Ap
Mulla myös. Oon aina ollut shoppaholisti ja kämppä täynnä tavaraa lattiasta kattoon. Säälin jo etukäteen ainoaa tytärtäni, joka joutuu joku päivä mun kuolinpesäni selvittämään 😱 N62
Yleensä lapsien kanssa ei ne puitteet ole tärkeimmät. Sen oivaltaa sitten jossakin vaiheessa, ehkä siinä viidenkympin korvilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Lapsettomana, auton omistavana minimalistina ehdit ja pystyt kyllä tyhjentämään vanhempiesi kuolinpesän.
Ei tässä nyt siitä ollut kyse. Oma nuppisi vain päätyi kääntämään asian kuolinpesän tyhjentämiseen.
Ap
SINUN vanhemmillasi on yletön määrä kamaa. Minulla taas ei. Oli taas malliesimerkki vähälahjaisen yleistämisestä kun ei vaivaudu ajattelemaan.
Näin on. Muutaman kuolinpesän tyjhentäneenä olen alkanut pikkuhiljaa tehdä omaa kuolinsiivoustani. On muuten tosi hauskaa puuhaa, kun alkuun pääsee. Ihanaa raivata vanhoja rojuja pois!
Suuri riski tavaran hamstraukseen on se, jos asuu vuosikymmenet samassa asunnossa.
Olen viiskymppinen yksinasuja ja haalinut myös tietynlaista tavaraa kotiini.
Just naureskelimme äitini kanssa puhelimessa että meillä on jokin ylikehittynyt atavistinen vaisto. Sanoin että tilanne ei ole toivoton jos pystyy kantamaan välillä tavaroita toiseenkin suuntaan.
Ajatus muutosta kyllä hieman ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös. Oon aina ollut shoppaholisti ja kämppä täynnä tavaraa lattiasta kattoon. Säälin jo etukäteen ainoaa tytärtäni, joka joutuu joku päivä mun kuolinpesäni selvittämään 😱 N62
Ihanko oikeasti jätät sellaisen riesan lapsellesi? Hoida kämppä ja paperit kuntoon, kun olet vielä toimintakykyinen!
Vierailija kirjoitti:
SINUN vanhemmillasi on yletön määrä kamaa. Minulla taas ei. Oli taas malliesimerkki vähälahjaisen yleistämisestä kun ei vaivaudu ajattelemaan.
Hanki käytöstavat. Tällä palstalla on nykyään aivan uskomattoman inhottavia ihmisiä.
Itsehän muuten vähälahjaisesti yleistät, että asia ei ole näin, koska sinun kohdallasi se ei pidä paikkaansa.
Ap
Joskus ajatellut että sota ja korttelipommin täysosuma ratkaisisi tavaraongelman.
Se oon koomista että eläessään ei mitään saa heittää pois! Mutta kuoleman jälkeen vähintään 80% kamasta menee roskiin.
Äidilläni on 600 neliöinen talo täynnä tavaraa. Kyllä, luit oikein :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti jätät sellaisen riesan lapsellesi? Hoida kämppä ja paperit kuntoon, kun olet vielä toimintakykyinen!
Ihan oikeasti yritän edes jostain hankkiutua eroon ennen kuolemaani, mutta en ole aikonut vielä vähään aikaan kuolla. Jos kuolen yllättäen, niin sitten on tilanne tämä. Kaikesta en kuitenkaan aio luopua, kun satun tykkäämään omista tavaroistani 😁
Minunkin kuusikymppisellä äidilläni on. Aloimme kerran käydä tavaroita läpi, mutta hän meni melkein paniikkiin siitä että niitä heitettiin pois. Kai se tulee sieltä, kun tavaraa ei ollut aikoinaan niin paljon saatavilla kuin nykyään ja kaikki piti säästää varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki alapeukut? Totesin vain asian liittyen omiin vanhempiini, en teihin, kommentoijat ja peukuttajat.
Esim. isovanhemmillani ei tuollaista tavaramäärää ollut.
Ap
Se on toi sotien jälkeen syntynyt iso sukupolvi ns. boomerit. Heidän vanhemmillaan taas oli paljon vähemmän tavaraa.
Tiedän. Omat vanhemmat eläkkeellä jo ja tavaraa on aivan järjetön määrä.