~~~ELOKUISET viikko 4 ~~~
Aloitanpas uuden pinon, kun en ainakaan vielä löytänyt mistään :) Lunta tupruttaa ja ihanaa kun ikkunasta näkyy valkoiset hanget. Tosin joudun olla sisällä, kun tämä flunssa ei ota helpottaakseen. Olen tän ja huomisen sairaslomalla ja koetan samalla tehdä yhtä toista työtä, joka onnistuu täältä kotoa käsin koneella.
Olen huomannut tässä viime päivien aikaan, että paha olo pysyy poissa, jos ymmärrän syödä tosi pieniä annoksia ja mahdollisimman kevyttä ruokaa. Torstaina käytiin lasten kanssa pitsalla ja sitä myökkyä sulattelin vatsasta koko viikonlopun. Tosin en kyllä yhtään vahingosta viisastunut vaan vetelin eilen valtavan satsin tortilloja - ja taas on karsea olo.
Mukavaa viikon alkua muille, mulla pian kääntyy neljännelle kuulle tämä odotus :)
anna ja rv 11+5
Kommentit (77)
Täälläkin pahaolo on edelleen vallalla ja varsinkin eilinen oli erityisen hankala päivä. Oksensinkin sitten ensimmäisen kerran tässä raskaudessa... Muistaakseni esikoisestakin oksentelut alkoi vasta vähän myöhemmin ja jatkui kyllä jonnekin rv 16 asti. Toivottavasti nyt ei ihan niin pitkälle jatkuisi!
No, esikoinen raukka joutuu paljon leikkimään itsekseen kun äiti vaan makaa raatona sohvalla..
Paitsi tänään! Tänään on ollut ihmeen hyvä aamu; päästiin jopa ulkoilemaan ja suht pirteä ja hyvä olo on ainakin vielä..:)
Onnea kaikille ultrasta hyviä uutisia saaneille!!
Kestoilusta oli puhetta: esikoisen kanssa olen osakestoillut, mutta nyt olen käyttänyt vaan kertiksiä, ihan siitä syystä, että kakkavaipan vaihtaminen ottaa aika koville, saati jos vielä niitä joutuisin pesemään..
Mutta aion samalla tavalla osittain käyttää kumpiakin tämän seuraavan kanssa.
Ensin meillä oli käytössä Fuzzit, mutta ne alkoi jostain syystä falskata, vaikka laitoin kuinka paljon imua tahansa, niin nyt käytetään joko sisävaipaa+villiksiä/pul-kuoria tai sitten Drem Nappyn taskuvaippoja. Olen ollut ihan älyttömän tyytyväinen noihin Dream Nappyihin!!! Ne on kuin tehty esikoisen mallin mukaan:)
Olikos muita galluppeja vielä.. Ainiin, sukupuoli: me kysyttiin viimeksi ja kätilö " veikkasi" tyttöä ja tyttö tuli. Luultavasti nytkin kysytään. Jos pikkuinen vaan sen haluaa näyttää:)
Nyt lopetan, niin jää muillekin tilaa..
T:Kamomilla rv 9+3
Snowflakelle ja Iluvattarelle tsempitykset, toivottavasti pikkuiset on edelleen kyydissä!!!!!
Kamomilla taas
Nazuli: itä-helsingissä asustellaan ja kuulemma parvoa on tosiaan helpommin keväisin liikkeell. Ovat kyllä päiväkodissa valvollisia siitä infoamaan jos ilmaantuu, meillä ainankin laput aiheesta joka ovessa.
Amalia-Joel: kyllä täälläkin on huimausta vaikka hemppa oli yli 130...
kestovaiposta meillä on käytössä monenlaista: Cuddlen sisä- ja kuotivaippoja (käytetään kotona) ja sit päiväkoti käytössä (sekä myös tietty kotona) taskuja (Fuzzi, swaddle) ja AIO:ja (swaddle, eemukka, rumpsters)... nyt vaan viimeaikoina oon huomannu et pojan pissa määrät on kasvaneet eikä nuo rumpstersin ja Eemukan AIO:t enää riitä... :( jo pikku-kakkoselle sitten.
Olipa kiva huomata että aika paljon on kestoilijoita meissä :) jostais syystä en yhtään pitänyt esikoisella villahousu systeemeistä, ostin nauhavaipoja ja villahousut silon odotusaikana, ja käyttämättä jäivät joten myin pois, kun tuskin innostun niistä nytkään.
nyt jatkan töitä !!!
fiona77 rv TASAN 12 !!!!!!
Hei, olen äitee Espoosta. Liittyisin ketjuunne mukaan, jos vielä mahtunee... Me kävimme maanantaina ultrassa, jossa laskettu aika olisi 5.8. Tosin kätilö totesi että olisi viikon verran vanhempi, mutta kuulemma eivät lähde muutamaan h-hetkeä kun päiviä ei ole yli 7.
No tuo h-päivä on meidän esikoisen syntäripäivä, jännää tämä odotus taas kerran, vaikka kummituksiakin on ollut vatsassa (edellinen meni kesken 4/07...
sillä nyt tiedän että masussa on kaikki kunnossa.
Kävimme eilen
alkuraskauden ultrassa.
Kallista se on mutta sen arvoista! <3
Oli todella mahtava nähdä että siellä tällä kertaa on elämää,
ja voi kun se on vielä niin pienen pieni, 2,5 cm =)
Sain sieltä mukaani 4D kuvia kaksi. On aika hyvä kuvanlaatu,
ihan selvästi näkee miltä pikkuinen näyttää.
Poikaystävä alkoi vitsailemaan että se on aivan varmasti poika :)
Se jää jännitykseen!
Noin vuosi sitten mulla todettiin tuulimuna raskaus.
Se oli aika raskasta aikaa, olenhan vauvaa halunnut pitkään.
Nyt minulle suotiin uusi mahdollisuus, ja toivon että kaikki
menee loppuun asti hyvin.
Niin ja laskettu aika mulla on 23.8.08
ja nyt on menossa 9+5
Mikä on olo teillä muilla elokuisilla? Vieläkö pahoinvointi vaivaa?
Kamala myräkkä pihalla. Pysyn kyllä visusti sisällä =)
T: ZninniZ
Meinasin jäähä itekkin kiinni, ko kävin antaan miehen autoon virtaan, ko hän ite oli auttamassa naapuria, joka oli jäänyt kiinni tosa myräkässä :/ Poika oli istunut auton kyydissä, ko isänsä oli jelppimässä ja poika oli sammuttanut koko auton, mutta kaikki stereot, valot, tuulilasinpyyhkijät laittanut päälle eli akkuhan siinä loppu! Nyt ei voi, ko vaan nauraa tapausta, mutta silloin ei miehellä kovin paljon naurattanu, ko piti tunti seisoa tossa myrskyssä :D Huh!
Max11 ja MammaEspoosta: Hyvin mahutte mukaan, teretulemast! :)
Kamomilla: Mulla kans hieman tuskaa vaihtaa kakkavaippoja, mutta yökkimällä ollaan vielä selvitty ;)
Fiona: Onnea täydestä 12 vkosta :) Noista kestoista vielä, kävin ite eilen lainaamassa Vaippalainaamosta läjän kestoja ja tällä hetkellä ainakin Ronjat rulettaa aika paljon, mutta vielä on iso kasa testaamatta, vaikka nyt oonkin 2 päivää niitä testaillu. On mahtava homma, että on tollanen mahollisuus testata niitä ennen ostamista, ettei tuu ostettua sikaa säkissä.
Nyt pitää lähtee sapuskan tekoon, mutta kaikille torstaipäivän jatkoja :)
-AJ&natiska-
ZninniZ: Onnea iloisista ultrakuulumisista! Itsellänikin oli tuulimuna ennen esikoista ja meillä kesti sen jälkeen puolitoista vuotta raskautuminen. Meillä on edelleen pahoinvointia, tänään viimeksi oksensin koulun pihalle ja kyllä nolotti, porukkaa käveli ihan vierestä..
Väsymys jatkuu lamaannuttavana, tänään oli jopa vaikeuksia pitää silmiä auki kun ajoin koulusta (n.40 min) kotiin myrskyssä.
Mies on raksalla, hoitanut esikoista kotona koko päivän joten nyt on mun vahtivuoro eikä tyttö suostunu päikkäreille eli pakko sinnitellä hereillä. Ihana lepohetki nää lastenohjelmat :D
Mutta taidan oikaista taas sohvalle kun lastenohjelmat jatkuu vielä :D
Nazuli 12+3
Ulkona on ihan karsee lumipyry huh...Loppuisi jo...Noh jospa se siitä. =)
Voisiko joku antaa hyviä kestovaippa merkkejä, joita kannattaisi alkaa käyttelemään. Itse ajattelin vakaasti alkaa käyttämään kestiksi tämän tulevan vaavelin kanssa, mutta neuvoja kaipaisin =) ihan ummikko kun olen näissä asioissa..
ON: ei uutta olo rintamalla, pahaolo jatkuu ja on iltapäivästä yöhön asti kestävää..uh..millon tää helpottaa???Uusi ihana oire on, että tämä vauva on alkanut jo kovasti möyrimään mahassa vai olenkohhan jotenkin luulosairas ;) Illalla tuntuu muljahduksia ja ihan selviä liikkeitä sisälläpäin, ulospäin niitä ei vielä tunne niin hyvin, kohtu menee vain kovaksi..=) Heh jännän tuntoista en muistanutkaan miltä se tuntui...=)
Onko kukaan ostanut multivita olikohan se inkivääriä pahan olon helpottamiseksi? Oliko siitä apua??Närästyskin on ihan hirveää samarin ja rennie ei auta. Seuraava neuvola on vasta 11.2 ja rakenne ultra 19.3
Lääkäriä meidän kunnassa ei ole kuin vasta rv37 sairaalassa, jossa vain käydään kivunlievitys lääkärin kanssa. Olin kyllä todella pettynyt kun ei pääse lääkäriin alkuraskauden aikana eikä myöhemmin..=(
Mukavaa päivänjatkoa kaikille..=)
sannami ja masuasukki 12+5
etkös ollutkin sinäkin Kemistä? Eikö täällä enää ole niitä neuvolan lääkärijuttuja lainkaan? olihan niitä 3 aiemmin...?
Mä en ole tuollaista kuullutkaan, joskaan en kyllä periaatteessa ihmettele kovin asiaa, koska täällähän on tunnetusti lääkäripula.
No...kaipa kaikki silti järjestyy.
TarjaMamma rv 12+1
Hei Tarjamamma olen keminmaasta ja täällä ei ole siitä lääkäri neuvolaa kertaakaan raskauden aikana. Esikoiselta oli vielä, mutta lääkäri pula yllätti pari vuotta sitten ja siitä lähtien lääkäri palvelusta on luovuttu ainakin äitien osalta..=( harmillista, tietenkin lääkäriin pääsee jos tarve on, pakkohan se on =)
Hei..täällähän on kohta Kemi-Tornion kokoontumisajot päällä ;) Oon myös asunut K-maassa ja vieläkin on syviä siteitä sinne.
Sannami: Puhut varmaan siitä Multitabsin raskausajan pahoinvointilääkkeestä, jossa on tota inkivääriä? Mie tosiaan ravasin pari viikkoa sitten apteekit läpi, mutta missään apteekissa ei ko. tuotetta ollut, koska tukku ei oo pystynyt toimittaan sitä. Tosin en tiiä joko ovat saaneet lisää sitä, mutta viimeksi tosiaan eivät edes tienneet, koska sitä mahollisesti ees sais..Ja täytyypä kyllä sanoa, että ompas vain menny K-maan toiminta melko alas, mutta sen siitä saa, ko tekevät erittäin viisaita päätöksiä kunnassa (hih, hieman politikointia tähän väliin) Silloin, ko ite asuin siellä ja ootin esikkoa, nii lääkäri oli kolme kertaa raskauden aikana - niin se maailma muuttuu! Ja meilllä täällä on 2 lekurikäyntiä.
Voi hitsi, katoin äsken Köyhiä ritareita, nii alko nii tekeen mieli jotain tosi hyvää ruokaa. Jaksaiskohan sitä vääntää jotain " pientä" ;)
-AJ-
Kylläpä aika rientää nykyisin, mistä lie johtuu. Aikaisemmin oli puhetta työmotivaatiosta ja sen laskusta, mutta itselläni on tainnut käydä päin vastoin :). Tekisin töitä ihan mielin määrin, tosin nykyinen työ on sen luonteista, että stressistä ei tietoakaan. Voisin kyllä hyvin kuvitella, että olisin vaikka seuraavat 10v kotiäitinä, jos vain lapsia saadaan useampia. Että täytyy vielä tehdä töitä niin kauan ku pystyy :).
Sitten kestovaippagalluppiin täytyy vastata sen verran, että tänä iltana ompelin elämäni ensimmäiset taskuvaipat! Hahtuvapöksyjä olen kutonut kolmet jo viime syksynä. Kokemusta ei vielä minkäänlaista, mutta olemme päättäneet, että kestoillaan heti laitokselta lähtien, jos nyt ei mitään mulistavaa tapahdu. Mieskin on ihan täysillä mukana kestoiluajatuksessa.
Mukavia uutisia oli monet saaneet ultrista. Mullahan on ultrattu jo kahteen otteeseen, eka 6+4 päivystysluonteisesti ja sitten viime viikon perjantaina yksityisellä oisko ollu 9+ jotain, kaikki näytti olevan kunnossa. Tuolloin oli vaan vielä niin pieni otus, että hädin tuskin erotti käsien ja jalkojen alut.
Vielä jatkan oman navan ympärillä. Eilen sain yllättävän puhelun kirurgilta. Olin siis sairaalahoidossa vuoden lopussa ja nyt soittivat, että mulla epäillään virtsatiekiviä. Siellä otetussa pissanäytteessä on ollut verta. Vertahan oli jo syksyllä, mutta ajattelin sen johtuneen silloisesta keskenmenosta. Ilmeisesti veikkaukseni meni pieleen ja hematuria on seuralaisenani ollut jo pitempään. Ikävä yllätys todellakin. No, täytynee alkuviikosta kiikuttaa pissanäytettä labraan. Onneksi käväsin siellä ultrassa, nyt olisin muuten ihan hepakassa. Oireettomasti etenee tämä(kin) raskaus, kunhan vain jatkuisi pitemmälle kuin ensimmäiseni, joka meni siis kesken jossain vaiheessa ennen rv 12.
Täälläkin kunnon lumimyräkkä iski niin että sähköjäkin pätki tuossa jossain vaiheessa iltaa. Onneksi ei kuitenkaan pitemmäksi aikaa mennyt poikki. Mieskin ajeli taas kotiin yöksi (170km), kohta päästään saunaan. Huomenna sitten iltatuuriin ja viikonloppu meneekin samaa kyytiä töissä.
Mutta hyvää loppuviikkoa elokuisille ja tervetuloa uusille minunkin puolestani!
Nostetaanpas meät takasin ykkössivulle :)
Täällä on nyt keli, ko morsian. Pakkasta apaut reilut -10 ja arskakin yrittää näyttäytyä, jee! Eilinen lumimyräkkä toi lunta ainakin sen parikytä senttiä että vallan oikea talvikeli, vihdoinkin!
Itellä olo on taas eilisen kaltainen eli pahaa oloa ei oo tänäänkään ja siitä oon tosi tyytyväinen. Tietysti mieleen hiipii nyt pelko, että onko kaikki ok...Eiköhän, hope so.
Tulkaahan muutkin linjoille....
-AJ&natsku-
Juuri koulusta kotiin pääsin ja pitäisi alkaa lukemaan tentteihin..motivaatio on todella hukassa koulun kanssa samoin kotitöiden :( Noh jospa se siitä kun tämä odotus etenee tämän pahimman vaiheen yli niin alkaa tuo motivaatio palata.
Amalia-joel: Mulla oli kans esikoista odottaessa 3krt lääkäri, mutta on todella mennyt kunnan asiat pyllylleen tällä hetkellä. Kyllä tarkoitin sitä vitamiini lisää, jossa on se inkivääri. Voi harmi jos sitä ei saa, mä ajattelin tänään käydä kattomassa tuolla apteekissa olisiko sitä. Tietty lääkärithän voi määrätä pahoivointiin lääkettä, mutta en tiedä kuinka pahaa se pitää olla. Eikai se auta kuin kestää ja toivoa, että menee joskus ohikin.
Pitänee lähteä syömään, kun nälkä alkaa vaivaamaan =)
minä olen käyttänyt inkiväärivalmistetta muutaman viikon. terkka epäili tehoa ja kokeilinkin olla päivän ilman niin paha olo entisestään paheni, huono olo on mutta oksennan harvemmin eikä kuvota ihan koko ajan tuon inkiväärin kanssa. Sen oksentaminen ei vaan ole kovin kivaa....
närästystä on ihan hurjasti, olen yrittänyt syödä vaan yhden närästyslääkkeen päivässä ettei mene ihan pillereiden popsimiseksi.
Meillä on neuvolassa 2 lääkärikäyntiä.
Karpalo viikolla 10
fuzzeja käytetään meilä hamppuimun kanssa
karpalo
np-ultra käytynä ja päässä pyörii tuhat ajatusta ja pelkoa...
Kaikki näytti niin täydelliseltä. Oli pieni ihmisalku. Sydän sykki kauniisti. Oli pienet kädet, joissa 5 sormea ja pienet jalat, joissa 5 varvasta. Näkyi ufonaama ja nenäluu, pieni imi peukkuaan ja selvästi vilkuttikin pari kertaa. Hän vastasi mitoiltaan täysin viikkoja ja laskettuaikakin pysyi 080808.
Mutta se niskaturvotus, ultraaja sai arvoksi 2,3 joka pienen mitoilla tarkoitti arvoa vähän yli raja-arvon. Hän suositteli seerumiseulaa ja sen tuloksen perusteella lapsivesipunktiota.
Mietin itse, että ikäni (37) antaa varmasti seerumiseulastakin riskiarvot, joten murehtimisen välttämiseksi menisin suoraan punktioon, jos menisin.
Olen itkenyt ja puntaroinut tätä koko iltapäivän. Etsinyt tietoa netistä tuon arvon perusteella ja löytänyt kaikenlaista - toisilla on punktio tulos ollut normaalit kromosomit ja toisilla ei...
En tiedä olisinko valmis keskeyttämään tämän raskauden ja kuinka sen kestäisin... tätä pientä toivottiin 3 pitkää vuotta ja sain tietää hänestä samana päivänä kun menetin isäni. En ole valmis luopumaan hänestä. En nyt. En koskaan...
-viltsu rv12+0-
Kyynel tuli silmäkulmaan kun luin tekstisi.
Enpä osaa mitään neuvoa antaa, itse kun en ole noin vaikeaan tilanteeseen joutunut.
Itse mietin myös ennen np-ultraa että mitä jos siellä jotain näkyisi, mutta mahdotonta sanoa mitä itse tuollaisessa tilanteessa tekisi jos kohdalle osuisi.
Ihan hirveästi jaksamista sinulle!
VILTSULLE heti ekaksi.. Pahemman kerran on sua varmasti säikäyttänyt tuo hieman raja-arvon ylittänä niskapoimu turvotus. Paljon jaksamista sinulle! Paljonhan niissä np-seulonnoissa on vääriäkin hälytyksiä, en tiedä lohduttaako se silloin kuin omelle kohdalle sattuu, mutta kuitenkin. Joka tapauksessa kannattaa miettiä kuitenkin tarkkaan noita jatkotutkimuksia, teet niin kuin parhaaksi katsot. Eikä vielä niiden lisä tutkimustenkaan perusteella koskaan voida 100% varmaksi todeta että lapsessa edes olisi mitään " vikaa" .
Toivottavasti saat tukea ja neuvoa neuvolastasi sekä läheisiltäsi nyt kun tunteet myllertävät. Toivotaan kovasti että pikkuisella kuitenkin kaikki olisi hyvvin! Tsemppiä!!
Lääkärikäynneistä ja niiden vähyydestä on osa jutustellut. Meillä taitaa olla niitä 3 ja sitten lisää jos tarvetta tulee. Näin oli myös esikon kohdalla 2 vuotta sitten.
Tuosta inkivääri-valmisteesta kuulin jostain että olisivat mahdollisesti lopettamassa ko. tuotteen myymisen. Syystä tai toisesta, en tiedä voi olla myös ihan perätöntäkin tietoa.. Toivottavasti ei kuitenkaan, koska niin moni on siitä saanut selvästi apua huonovointisuuteen.
Omaan napaan ei ihmeitä. Nälkä vaan vaivaa vähän liiankin tiheään. Muuten vointi suht hyvä, väsymystä aina näin iltapäivisin, iltaa kohden taas hiukkasen virkistyy. Nyt alkanut pissalla ravaaminen jo 2 kertaa/yö. Alkuun selvisin kerralla yössä.. Herkut alkaneet taas maistumaan, se ei ole kovin hyvä juttu..
No mutta poistunkin tästä viikonlopun viettoon. Oikein hyvää viikonloppua siis muillekin!
Hyviä vointeja!
-Sini ja masu 10+4
Tänään oli ensimmäinen aamu pitkään aikaan, kun ei ollut pahaa oloa! Mutta huimaus tuntuu tulleen tilalle :/ Eilen tuumasin miehelle, että tää pahoinvointi on edellistä paljon pahempaa ja pitkäkestoisempaa - toivottavasti jo loppuis, ei osaa kohta nauttia koko raskaudesta ollenkaan. Ja tottakait sitä ensimmäisenä aatteli, että onko masussa vielä elämää, ko paha olo loppu, ko seinään...?!
TarjaMamma: Jaksamista sinne oksujen kanssa. Meillä oli tosiaan viime vklp mahatauti rantautuneena, mutta onneksi suuremmilta oksuilta vältyttiin. Mies ei oksentanut kertaakaan ja isommat pojat ovat vielä ainakin säästyneet taudilta, mutta koulustahan sitä rantautuu aina kaikenlaista.
Väsyttää, väsyttää ja taas kerran väsyttää, pitis alkaa siivoomaan, mutta ei millään jaksais, josko huomenna sitten ;) Taijan mennä neitin kans tonne lattialle pärisemään.
Vointeja kaikille :)
-AJ&natiainen-