MAALISMUSSUKAT-08 uutta viikkoa...
Kommentit (43)
Käydessäni eilen synnytyspolilla selvittämässä epämielyttäviä alavatsakipuja, tekivät tietysti CTG:n, onkohan sydänkäyrä suomalaiselta nimeltään??, Ultran + ylettömän määrän kokeita.. mieltäni jäi vaan askaruttamaan, millaisia kokoarvioita lääkärit/ kätilöt ovat muilla tehneet? Minulla viikkoja 31+3 ja arvioivat 1410g painoiseksi hippuseksi. On kuulemma paikallisten normaalikäyrien alarajoilla ja kehottivatkin tulemaan kahden viikon päästä uusinta kontrolliin.
Kyllä se kokoarvio alakäyrällä taitaa täällä Suomessakin olla, mutta ei kannata kovasti stressata, nimittäin normaalikäyrällä se kuitenkin on. Hyvä, että kokoa kuitenkin seurataan, niin saat varmaa tietoa kasvusta. Minkä kokoinen olit itse syntyessäsi? Jos olet itse pienikokoisena syntynyt, on suuri mahdollisuus, että omakin lapsesi syntyy pienenä. Sikiövaiheessa isän koko vaikuttaa ilmeisesti paljon vähemmän kuin äidin koko vauvan kasvuun.
Ikävä kyllä näin synnyttäjän kannalta, tästä vauvasta on sanottu, että lyhyt, mutta paksu eli reisiluun pituus menee keskikäyrällä, mutta pään ja vatsan ympärysmitta on yläkäyrien yläpuolella. Siinä sitä äheltämistä sitten on :D
Tuulilla vauva oli kivasti pienempi kuin mitä arvioitiin! Kyllä se huolestuttaa, että harvoin nuo arviot on oikein ja jos ne heittää alaspäin, voi ne heittää aivan hyvin myös ylöspäin. Eli ei tiedä yhtään mihin pitäisi varautua!