MAALISMUSSUKAT-08 uutta viikkoa...
Kommentit (43)
muutaman viikon olen lueskellut MAALISMUSSUKOIDEN kuulumisia ja nyt päätin osallistua itsekin. Asumme Saksassa ja onkin mielenkiintoista lukea kokemuksia, miten Suomessa asioihin suhtaudutaan ja niitä hoidetaan.
Viikkoja itselläni on takana 31+5, ja kahden ison pojan jälkeen lääkärin mukaan on ainakin toistaiseksi odotettavissa sirompi vauva, aikaahan tietysti vielä on..
Toisaalta uskon näihin tuloksiin ja mittauksiin siinä mielessä, että varsinkin öiseen aikaan vauvalla on vielä tilaa pyöriä mahassa kuin väkkärä, häiriten täten tietysti melkoisesti yöunta. Asennosta riippuen varsinkin virtsarakkoon kohdistuu joskus sellainen paine, ettei tiedä mikä auttaisi.
Muuten tässä yritetään vielä motivoitua viimeisiin työpäiviin ja sitten alkaakin totuttelu kotona oloon, vaikka hiljalleen se jo houkutteleekin.
Olen joskus miettinyt, miten muualla maailmassa nämä äitiysvapaat ja -avustukset menevät? Onko esim. siellä Saksassa jotian tällaista meidän äitiysavustuksen tapaista vauvatarvikepakkaussysteemiä tarjolla ja miten pitkiä vapaita on tarjolla äideille ja isille? Tämä siis vain ihan omaa uteliaisuuttani, kun joskus on käynyt mielessä ettei tämä Suomi ole se ainoa maa asua koko loppuelämäänsä, vaikka eihän tässä varsinaisesti mitään sen pahempaa vikaakaan ole.
Minzu: Se saamasi CD on varmaan sama kuin minkä minä sain, Synnytä rentoutuneena. Oon tykännyt tosi paljon kuunnella, auttaa rentouttamaan lihaksia ja luulen myös ' löytäneeni ponnistuslihakset' , eri asia sitten, muistaako niitä juttuja sairaalassa tositoimissa ajatella.. mutta on helpottanut valmistautumista synnytykseen ja vähentänyt jännittämistä, kun on jotenkin valmistautuneempi olo. Meillä kun ei ole muuta kunnallista valmennusta kuin se yksi luento, joka loppujen lopuksi kesti 1 t 15 min, oon varmaan säännöllisesti jaksanut täälläkin valittaa tästä asiasta. Eli siellä luennolla sai lähinnä vastauksen siihen, milloin pitää lähteä sairaalaan ja kuvien perusteella jonkinlaisen käsityksen saleista ja osastoista. Kyllähän tuo synnytys pyörii melkein päivittäin mielessä, pitäis varmaan sitä sairaalakassiakin alkaa pakkamaan.
Olen nyt ollut äitin luona lomailemassa, ollaan vähän ommeltu lakanoita yms. Eilen käytiin ihanassa lastentarvikeliikkeessä ja kyllähän sieltä jotain pientä taas tarttui mukaan, vaikka varsinaiset hankinnat on jo tehtynä :)
Nostan kyllä hattua niille, joilla on jo lapsia. Mullakin alkaa olla nuo yöunet aika katkonaisia, vaikka muuten voinkin hyvin, ja en kyllä jaksais, jos en vois aamusta nukkua jonnekin yhdeksään kymmeneen. Ootteko muuten kotona olijat katsoneet neloselta yhden aikoihin Meille tulee vauva -dokumenttisarjaa? Ihan mielenkiintoista katsottavaa, kun itsekin on tässä tilanteessa.
Lumista masun kasvattelua kaikille! Mama ja ' Justus' 34+3
Ps. Kerroin äidille, että meillä on ehkä nimi päätetty, mutta en kerro sitä vielä; ovelasti yrittää nyt koko ajan saada sitä selville, esim. kun siskon lapselle lähetettiin nimpparilahja, niin ihan viattomasti kysyi, että missäs kuussa se teidän vauvan nimipäivä onkaan ;)
Mummolassa ollaan, ja jostain syystä täällä ei ole netti toiminut pariin päivään.
Mä näin viime yönä unta, että sain pojan ja olin unessa pettynyt... Kyllähän mä enemmän tyttöä toivon, mutta olen ajatellut että aina sitä lasta kuitenkin yhtä paljon rakastaa, ei väliä kumpi tulee. Ilmeisesti alitajunta ajattelee, että sillä on väliä... Ja toissa yönä näin unta että tein positiivisen raskaustestin ja totesin unessa että meille tulee sitten neljäs lapsi, nyt siis odotan kolmatta ja olen melkein vannonut että tämä jää viimeiseksi! Viikonloppuna näin unta, että esikoiselle kävi todella huonosti, enkä sitten enää nukkunutkaan... Tähän asti olen saanut olla omituisilta unilta rauhassa tässä raskaudessa, mutta ilmeisesti tuolla päässä alkaa olla jo aika paljon pohdittavaa!
Täällä valittelin viikonloppuna Kelan päätöstä vanhempainrahasta. Maanantaina ravasin Kelan ja työkkärin väliä ja niinhän siinä sitten kävi, että ihan oikein ovat päätöksen tehneet. Jos ensimmäisestä lapsesta on rahan saanut ansiosidonnaisen mukaan, niin ei sitä siirretä seuraavalle vaikka ikäeroa tulisi alle 3 vuotta. Valituksen teen kuitenkin, koska asia on huonosti nettisivuilla ja oppaassa esitetty ja Kelastakin sain väärää infoa. Jos ei muuta, niin ainakin muuttavat ohjeita.
Mutta onneksi minulla on kokonaista 3 päivää työmarkkinatukea käyttämättä, joten ne kun otan tässä 4 kuukauden aikana ennen äitiysloman alkua, niin äitiysrahani määräytyy noiden päivien mukaan. Uskomatonta, että tällainen porsaanreikä on olemassa, ja jos olisin asiat oikein tiennyt, olisin keväällä säästänyt ansiosidonnaista kun toivottiin, että seuraava lapsi tulisi aika pian. Eihän tuo työmarkkinatuki ole lähellekään ansiosidonnaista, mutta sentään paljon parempi kuin minimiäitiysraha. Nyt ollaan vaan jo niin pitkällä, että mun täytyy pitää nuo päivät ihan ennen äikkäriä, koska muuten en väliajalta saisi kotihoidontukea kun kuukausi ei tule täyteen. Nyt täytyy vaan senkin puolesta toivoa, että vaavi pysyy masussa äitiysloman alkuun, tai muuten saan minimin.
Nukkumisesta täällä oli puhetta. Olen oikein ihmetellyt miten hyvin saan nukuttua (koputtaa puuta). Silloin kun lapset herättää, niin herään hyvin syvästä unesta, eikä mun tarvitse yöllä käydä edes vessassa! Nyt on parina yönä tosin käynyt niin, että lasten takia on saanut herätä oikein kunnolla, ja sitten en ole saanut pariin tuntiin nukuttua, mutta onneksi täällä mummolassa saan sitten ottaa aamusta takaisin! Täällä on pehmeämpi sänky kuin kotona, ja huomasin etten ole ollenkaan niin kankea ja kipeä aamuisin, joten kotona menee heti patja vaihtoon. Jalkovälityyny on ollut jo pitkään käytössä, ja masutyynykin on vaihtelevasti apuna. Yleensä iltayön joudun nukkumaan tyyny hartioidenkin alla, mutta aamuyöstä sen saa heittää pois ja joskus pystyy vielä olemaan selälläänkin hetken, ihanaa!
Luin teidän toisten kipuiluista ja täytyy sanoa, että ihan hyvinhän tässä vielä mennään. Selkä- ja iskiaskivut on vielä ajoittaisia ja napaa selkäänpäin vetämällä ja paljon liikkumalla ne vältän aika hyvin. Ja mieskin taitaa jo kokemuksesta tietää mistä pitää hieroa, kun kertahieronta auttoi ihan hyvin. Viimeksi onkin hieronut vissiin silloin, kun kakkosta synnytin :) Liitoskipuja on ollut ihmeen vähän, tosin mulla on nivelet jo niin löysät, että jos ei varovainen ole, niin lonkka tai käsi tuntuu lähtevän sijoiltaan. Tukisukat täytyy nyt kiskoa joka aamu jalkaan, tai muuten tuntuu suonikohjut poksahtavan.
Jokos te muut käytte parin viikon välein neuvolassa? Mulla tulee nyt kolmeviikkoa väliä, en tiedä miksi. Toisaalta ei kai se olo viikossa niin radikaalisti muutu. Seuraavalla kerralla mulla on lääkäri vähän aikaistetusti, kun tuntuu siltä, että jotain tuolla kohdunsuulla tapahtuu. Sitten alankin terkkarilta vaatimaan lähetettä äitiyspolille, kun aika isolta tämä tulokas tuntuu. Meillä ei siis edes lääkärillä ole minkäänlaisia ultria, ja rakenneultran jälkeen seuraava on yliaikaiskontrollissa, jollei mitään ihmeellistä ole.
Jaa nyt huudellaan syömään, ihanaa mennä valmiiseen pöytään!
Maaria 32 tasan, jos ei laskut ole sekaisin :)
Olipas mukava lukea muiden kuulumisia pitkän ajan jälkeen. Itsellä on rv 31+4 menossa. Vatsa on valtava pallo - samaa luokkaa kuin ensimmäisestä. Neuvolassa jo kysyivät mitä arvelen - onko yhtä suuri kuin ensimmäinen - luulempa että on. Itse olen pieni kooltani joten olo on todella tukala. Sf mitta oli kasvanut alle kahdessa viikossa 4 cm....eli nyt 29. Hemoglobiini on 99 joten jotain on tehtävä....nyt sitten on syötävä rautaa entistä enemmän, tämä huolestuttaa kyllä.
Lapsi on perätilassa - pää on tuossa oikean puolen kylkiluiden alla ja potkii lujasti tuonne alas. Ensimmäinen ei laskeutunut ollenkaan ja syntyi keisarinleikkauksella. Sain lähetteen synnytystapa arviointiin joten siellä lienee selviää mitä on odotettavissa. Vielä en jaksa kantaa siitä huolta. Supituksia on tullut paljon jo pitemmän aikaa mutta onneksi eivät ole kivuliaita....
Sain ensimmäisen lapseni ulkomailla joten sellaista haluaisin kysyä. Milloin se sokerirasitus testi tehdään ja tehdäänkö se kaikille? Neuvolassa eivät ole sanoneet minulle asiasta mitään. Kiloja on kuitenkin tullut 12.
Tuota hemppaa lukuunottamatta muut arvot ovat olleet hyvät - samoin verenpaine ja virtsa....
Hyviä jaksamisia kaikille ja koitetaan kestää:)
Tiedätkö vähennetäänkö tuosta työmarkkinatuesta kotihoidontuki?
Mä olen nimittäin nyt tapellut kelan kanssa siitä, että ansiosidonnaisesta se vähennetään ja kela laskee päivärahan sen vähennetyn summan mukaan eli perii maksamansa tuen siis kierosti takaisin.
Tätä vaan kun ei olis tullu mieleenkään kysyä silloinkun sitä tukea käskettiin hakea..
Mä olen tehnyt kaksi valitusta muutoksenhakulautakunnalle, mutta en odota mitään sieltä saavuttavani.
Kyrsii vaan niin suunnattomasti.. Varsinkin, kun tasan saman rahan oisin saanu käteen ansiosidonnaisen aikana, jos en olis koko kotihoidontukea hakenut. Nyt häviän vajaa parikymppiä päivässä, kun en sitä tiennyt. Oisin voinu vaikka viimeiseltä kuukaudelta sen lakkauttaa, silloin ois mun ansiosidonnainen näkyny papereissa oikeana summana eikä etuuden vähennyksen jälkeen.
Ja ethän sinä sitten hae tuon työmarkkinatuen jälkeen enää muuta tukea ennen äitiyspäivärahaa? Koska jos saat sen jälkeen päivänkin vaikka tavallista työttömyyspäivärahaa niin kela käyttää sitten sitä viimeistä etuutta maksun perusteena. Näin sieltä ainakin mulle sanottiin.
Toi mulle selvis onneks ajoissa. Olin jo hakemassa peruspäivärahaa joulu- ja tammikuulta, kun sitten kelassa neuvoivat, että ei kannata hakea. Nyt saan siis päivärahani ansiosidonnaisesta laskettuna. Vaikkakin vähennettynä kotihoidontuella.. :(
piipaa 33+3 kurkkua myöten täynnä kelaa ja kaikkea maailman paperisotaa..
Kolme kertaa olen kirjoittanut tänne pitkää sepustusta, ja sitten yht' äkkiä hups, teksti kadonnut kesken kaiken jonnekin bittiavaruuteen.
Kokeilempa taas onneani. Lääkäriin pitäisi ihan juuri lähteä ja hakea sairaslomaa äitiyslomaan saakka. Vuosilomalle pitäisi jäädä ensi tiistaina, mutta en viitsisi niitä kaikkia käyttää ihan vain raskausvaivojen potemiseen, kun kolmeviikkoa jo meni " lomalla" . Mileuummin otan ne rahana, kun en töissä pystyisi kuitenkaan olemaan. Olin tällä viikolla taas päivän ja istuminen saa kaikki paikat niin jumiin, ettei kahdesta seuraavasta vuorokaudesta tule mitään. En tahdo liikkeelle päästä ja jokainen askel sattuu ihan vietävästi. Puhumattakaan sitten turvotuksesta jonka se aiheutti. Nyt alkaa selvästi kertyä nestettä jalkoihin, aika pitkälle siis päästy. Edellisessä raskaudessa olin kesän helteillä raskaana, niin turposin jo aikasin ihan norsujalaksi.
Jäi kyllä aika surkea fiilis lähtiessä. Esimieheni nyt ei todellakaan ole mikään ihmissuhdetaituri, mutta edes kiitosta ei tullut! Määräaikainen työsuhteeni siis päättyy nyt äitiysloman aikana, eli takaisin en ole menossa. Eipä sitä joulunakaan toivotettu siltä taholta hyvää joulua. Työpaikkakin on pieni ja olin siellä tekemässä merkittävää toiminnan käynnistämistyötä, jossa onnistuin hyvin ja sain aikaan tuloksia, tein siis sitä työtä yksin. No, eipä tarvitse sen ihmisen alaisuuteen enää palata.
Kuinkakohan usein täällä sitten käydään loppuraskaudessa neuvolassa, kun seuraava neuvola on minulla joskus rv 36 tai 37 muistaakseni. Ja edellinen siis rv 31. Kovin usein ei siis täällä uudelleen synnyttäjää tsekata. Ei kyllä niin väliä, mielestäni sinne on aina jotenkin raskasta raahautua...
Nyt lähden valmistautumaan lääkäriin lähtöön.
Aatuska 33+
Perjantaita kaikille!
Jee, enää hetki töitä ja sitten viikonlopun viettoon! Mä olen pitkästä aikaa pirteänä töissä. Jotenkin jo aamulla tuntui olo virkeämmältä. Jospa se väsymys ei sittenkään vielä olisi pysyvää!
Mulla on edelleen kaikki mukavasti. Selkävaivoja ei pahemmin ole ja yöt saan tosi hyvin nukuttua. Nukun kuin tukki! Ja mikä ihmeellisintä: vatsan kasvettua isommaksi palloksi, närästys onkin yllättäin helpottanut. En ole pitkään aikaan tarvinut Renniee ja närästys on viime aikoina ollut ihan nopeasti ohimenevää. Hyvä niin.
Mulla on taas tiistaina neuvola. Niitä on nyt siis kahden viikon välein ja samalla tavalla oli kaverillani, vaikka odottikin toista. Itse kyllä käyn ihan mielelläni neuvolassa. Sehän on paljon siitä työntekijästä kiinni, mutta mä ainakin ihan tykkään omasta " neuvolantädistäni" .
Kaverille syntyi eilen illalla vauva. Huomenna pitäisi mennä katsomaan. Mitenkähän itse vielä malttaa odottaa omaa vuoroaan!?
Hyvää viikonloppua kaikille!
Nakero08, 31+1
Täälläkin alkanut loppuraskaus ihan tosissaan! Viime yönä oli tosi hankala nukkua, henkeä ahdisti ja selkään sattui lapaluiden välistä alaspäin. Nukahdin viimein joskus yhden aikaan ja esikoinen sitten herätteli viideltä ja sain sen kyllä nukahtamaan lopulta uudestaan ja nukuttiin puoli kahdeksaan. Sillä raukalla tulee aina monta hammasta samaan aikaan ja ihmettelin kn ei ole pariin viikkoon suostunut lämmintä ruokaa juuri syömään. Toissapäivänä sitten bongasin juuri puhjenneen vielä verisen poskihampaan ja kaksi kulmahammasta myös tuloillaan. Siinä hiukka selitystä meidän levottomiin öihin.
Tosiaan, mulla särkee selkää melkeen koko ajan enemmän tai vähemmän. Supistelee myös, mutta kivuttomasti. Eilen ostelin jo kaupasta sairaalakassiin syötävää: suklaata paljon ja lakua...saas nähdä kuinka monta kertaa saan ostaa uudet tilalle:), viime kerralla kun sairaalaan lähdön aika oli, oli suklaat syöty moneen kertaan. Lakut oli jäljellä. Juu sitten ostelin siteitä sitä ah niin ihanaa jälkivuotoa varten. Liivinsuojia tarvis vielä hommata. Ai niin pakko suositella, en tiedä miten suomessa, mutta mulla siihen ensimmäisten päivien maidonnousukipuun auttoi ihan hirveesti semmoset rasvavilla/vanu rintojen lämmittimet, jotka osastolla kyhäsivät, eli rasvavillaa koko rinnan peittävä läpyskä, se vuorattuna sideharson sisään! Toimi niin loistavasti ja hain apteekista vielä lisää. Ostin kyllä sellaset teflon lämmittimetkin. Sillon oli kesäaika ja luulis, että nyt talvella varsinkin jäätyy maidot tisseissä jossei sellasia ole;). Sitten olen onnistunut hukkaamaan 3kpl aventin tuttipulloja eli pari aion ostaa lisää, tosi käteviä sen pumpun kanssa ja se oli se ainoa pullo meillä, joka ei aiheuttanut tissistä kieltäytymistä on niin vaikea imeä sitä. Esikoinen siis lähes koko imetysajan osittaisimetyksellä, mulla kun ei maito riittänyt vaikka mitkä keinot oli käytössä...jopa oxytosiini nenäsumute! No nyt paljon asiasta viisastuneena ja lukeneena positiivisin mielin odotan josko nyt onnistuisi paremmin! Se on niin paljon kätevämpää kun pullo/tissi/pumppausralli:).
Niin tosiaan viikot ne vaan vähenee, sunnuntaina olisi 5 viikkoa enää laskettuun aikaan!On se vaan luonto niin hyvin järjestänyt äitien olon viime metreille, etten ainakaan minä haluasi olla raskaana yhtään sen pidempään.
Taas omanapaista höpinää, mutta mä en enää muista kaikkea mitä piti teidän muiden jutuista kommentoida..raskausdementia...sorry.
Tähtinova 34+5
Saatiin asunto myytyä. Nyt voi sitten keskittyä muuttoon ja sen jälkeen saa vielä hetken olla raskaanakin, enne kuin pitäisi synnyttää!
Päivämäärää ei ole vielä lukkoon lyöty, mutta ennen helmikuun loppua uudet omistajat haluavat tähän muuttaa. Kumpa jo ensi viikolla päästäisiin kauppoja tekemään, niin sitten saadaan kantaa tavaroita sisään. Taitaa tässä vielä migreenikohtaus tulla, vaikka pahin stressi olikin jo helpottanut tällä viikolla.
IIIHAANAA päästä sinne uuteen kotiin! Yksi elämän suurista haaveista toteutuu. Tiistaina istuin junassa yhdeksän aikaan illasta ja varjelin mahaani, kun lähes kaikki muut matkustajat vaunussa oli jotain hörhöjä, humalaisia ym. Niitä kyllä riittää muuallakin, mutta määrällisesti niitä kyllä täälläpäin parveilee enemmän. Ajattelimpa siinä, että ihanaa päästä kasvattamaan lapsensa tuollaiseen pikkukaupunkiin, pois täältä pääkaupungin humusta! Ei tähän menoon oikein ole näin maalaislapsena tottunut.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Aatuska 33+
Se on kyllä hyvä fiilis kun kaikki loksahtaa paikalleen. Muistan kun pikkukakkosta odotin ja laskettuun oli aikaa 8 viikkoa kun vihdoin saatiin edellinen talo myytyä ja " uuteen" päästiin muuttaan (me oltiin kahden asunnon loukussa 6 kuukautta ja voin kertoa että pikkasen oli hermot kireällä pojan odotusaikana tän talosotkun takia!). Onnea siis!
Täälläkin on liitos- ja selkäkivut alkaneet ja pissalla saa rampata oikeastaan tunnin välein hereilläoloaikana. En kyllä muista että olisin aikaisemmin joutunut ihan niin usein käymään mutta nyt on näin. Ja sitten vessakäynnillä tulee just jotain 1/4 desiä ja olevinaan kamalan kova hätä ;)
Mulla oli tänään se pelkopoli ja täytyy sanoa että paljon helpotti ku pääsin sinne puhuun. 25-vuotta alalla ollut kätilö tiesi sanoa että mun kohdalla ei missään nimessä sovi se paracervikaalipuudutus, koska mun tapauksessa siis kävelykyky katoaa pariksi päiväksi parin tunnin sijaan. Vihjaisi kyllä jotain vähän siihen suuntaan että ko. lääkäri joka silloin minut puudutti on jo eläkkeellä ja hän kuulemma uransa aikana puudutti jokaiselta synnyttävältä naiseltä yhden tai molemmat jalat kyseisellä puudutteella eli oli ihan tumppu suoraan sanoen sen puudutteen kanssa. Kuulemma ihan yleinen " vitsi" ammattihenkilöstönsä keskuudessa tämän puudutteen antamisen kanssa. Mutta nyt siis onneksi jo eläkkeellä niin ei tarvi pelätä mokomaa lääkäriä taas tupeksimassa :)
Iso kivi vierähti pois harteilta ja nyt osaan jo pikkuhiljaa alkaa suhtautumaan normaalisti tuohon lähestyvään synnytykseen.
Oli puhetta noista neuvolakäyntien tiheentymisestä näin loppumetreillä ja itse menen siis ensi maanantaina taas. Edellisestä käynnistä on se pari viikkoa ja vähän päälle eli kohta sekin rakennus alkaa tuntua taas enenmmän kodilta kuin neuvolalta kun saa vähän väliä siellä hypätä ;)
PiiPaalla ja jollakulla muullakin (anteeksi etten muista nyt nimimerkkiä) oli kerrassaan tullut sotkua kelan kanssa. Se on sitten yks niitä laitoksia joissa on inhimillisyys kaukana :( Itse jo valmiiksi jännitän josko tällä kolmannellakin on maitoallergia ja saa alkaa vielä kerran tappeleen kelan kanssa niistä erikoismaitojen korvattavuudesta. Kela kun vuosittain tiukentaa ja samalla sotkee lisää systeemeitään niin siinä on aina hetkellisesti piru irti niiden kanssa jos joutuu taas siihen rumbaan. Toivon kuitenkin ettei vaavilla olisi sitä.. vaikka molemmilla lapsilla onkin ollut. Prosentuaalinen todennäköisyys siis onpi aika matala mutta.. :)
Nyt alan valmistautumaan lasten kanssa iltakylvetyksille joten heissan kaikille ja hyvää viikonloppua!
Pysytään kasassa vielä jokunen viikko :)
Ansku78 rv 33+0
Kuin aikaisessa vaiheessa olette alkaneet pistää paikkoja kuntoon vauvalle? Eli pestä vaatteet ym.tarvittavat ja sängyt ym. paikoilleen???
Valitettavasti Piipaa se menee juuri noin. Tuon takia en voi ottaa sitä paria päivää työmarkkinatukea tähän väliin, kun kotihoidontuki täytyy lakkauttaa siksi aikaa, jotta saan äippärahan ilman vähennyksiä.
Siis kun mulla ei jäisi enää kuukautta työmarkkinatuen ja äitiysloman väliin, niin en saisi kotihoidontukea tuolta ajalta. Mulle sentään osasivat tuon Kelassa kertoa, ja olen kyllä kiitollinen siitä! Enkä kyllä osannut itse kysyä. Mun mielestä niiden olisi pitänyt sua siitä infota, voit vedota siihen, ettet ole saanut oikeaa tietoa. Tiedä sitten, auttaako se.
Minä soitin vielä toisen kerran näiden etuuksien asiantuntijalle kysyäkseni nimenomaan sitä, missä vaiheessa työmarkkinatuki tulisi ottaa, jotta äitiysraha laskettaisiin sen perusteella. Vastaus oli, että neljän kuukauden sisällä ennen äitiysloman alkamista. Jäin siihen käsitykseen, että tämä 4 kuukauden sääntö on eri, kuin tuo viimeisin etuus, jota ensin itsekin ajoin takaa. Mutta juuri tuon kotihoidontuen takia jätän työmarkkinatuen viimeisille päiville, joten tässä tapauksessa sama asia.
Tsemppiä valitusten kanssa! Mä olen kanssa ihan kypsä, oikeudenmukaisuus on Kelan toimista kaukana!
Maaria 32+1
Eihän sulla ole äitiysloma vielä alkanut? Tuli tuossa saunassa istuessa ja miehelle näitä kiemuroita selittäessä mieleen, että eihän sulla ole mitään hätää, jos äitiysloma ei ole vielä alkanut. Marssit vaan heti maanantaina kelaan ja lopetat kotihoidontuen heti, jolloin päätökseen tehdään muutos ja raha pitäisi laskea koko ansiosidonnaisen mukaan. Korjaa jos olen väärässä!
Maaria 32+3
Mulla loppui ansiosidonnainen marraskuun alussa joten enää ei onnistu venkoilu. Se oisi pitäny tietää silloin, nyt se on mun tietääkseni myöhästä.
Musta vaan ärsyttävintä on se, että oisin voinu lopettaa sen kodinhoidontuen yhdeks kuukaudeks eli marraskuuks jolloin ois näkyny " oikea" päivärahan määrä maksuissa ja sitten hakenu sitä joulu- ja tammikuulta uudestaan.
Aatuskalle oikein paljon onnea! =)
Mikäs on vointi siellä päässä? Oletteko vielä yhtenä kappaleena?
Itse en ole kirjoitellut pitkään aikaan, mutta lukenut olen ahkerasti. Kirjoittaminen jäi vähemmälle, kun olin sen verenvuodon takia pitkään sairaslomalla ja otin rauhallisesti, niin ei täällä kyllä mitään kirjoittamisen arvoista tapahtunutkaan!
Vauva voi paksusti ja mitään vaivoja ei juurikaan ole. Nyt liukkaalla säällä sain tosin alavatsa/lantiolihakset todella kipeiksi, kun kaatumisen uhatessa jouduin pitämään itseni pystyssä pelkällä voimalla, se ei ollut kiva tunne! Uni on pahimmillaan todella pätkittäistä ja heräilen tunnin välein, mutta siltikään en ole vielä laisinkaan kyllästynyt tähän raskauteen, tuntuu, että voisin jatkaa vielä kuukausi kaupalla!
Nyt olen päässyt palailemaan töihin ja ihan hauskaahan tämä työnteko vielä muutamat viimeiset viikot on (saattaisin kyllä olla eri mieltä jos en tuossa välissä olisi sairaslomalla makoiluun ehtinyt jo kyllästyä). Äikkärin pitäisi siis alkaa 1,5 viikon kuluttua ja päätöstä KELAsta ei ole vielä tullut, hakemus on lähetetty marraskuussa! Saa nähdä josko ne vielä peruuttaa koko äitiysloman! :D
Synnytys on alkanut huolestuttamaan, koska mehän olemme nyt erikoisseurannassa, kun lapsi on niin iso (viikolla 32+1, 2.4kg) ja minä olen pieni. Jokaisella lääkärikäynnillä on tietysti eri lääkäri ja he ovat eri mieltä siitä onko lapsi epäsuhdassa lantioni kanssa. Toiset käynnistelisivät viikolla 38, toiset odottaisivat loppuun asti yms. Seuraava lääkäri on vasta viikolla 38 ja en itsekään tiedä mitä vaatisin, kun asiasta ei aikaisempaa kokemusta ole. Esim. jos lääkäri toteaa vauvan jo viikolla 38 yli 4 kiloiseksi, mutta on sitä mieltä, että kyllä mahtuu syntymään täysiaikaisena, niin vaadinko myös toista mielipidettä? Toisaalta lääkärit ovat sanoneet, että jos ei lapsi mahdu ulos niin ei se myöskään lähde laskeutumaan, en kuitenkaan haluaisi joutua sektioon, kun ensin supistusten kourissa on odoteltu lapsen laskeutumista. Ideoita, mitä pitäisi tehdä?
Onneksi olet päässyt verenvuodosta eroon ja " normaalien" kirjoihin :)Jos täällä kellään enää voi normaali olo olla...
Onko teillä niin asiantunteva lääkäri, että on osannut arvioida lapsen koon? Vai oletko ultraan päässyt?
Meillä terveyskeskuksessa lääkäri ei osaisi sanoa varmaan mitään, kun pienellä paikkakunnalla on niin vähän odottavia. Sillä olenkin ajatellut, että vaadin tuossa reilun kuukauden päästä sairaalaan kokoarvioon, koska tämä selvästikin on isompi kuin aiemmat lapset, ja kakkonen oli syntyissään 4260 g... Eli en todellakaan haluaisi että tämä menee kovin paljon lasketun yli, mihin todellakin on taipumusta.
Onko muilla vielä edessäpäin automaattisesti tulevia ultria? Täällä ei ole kuin tuo np- ja rakenneultra, eli tosi pitkään joutuu olemaan vauvaa näkemättä :(
Maaria 32+3
Verenvuoto oli sinänsä onni onnettomuudessa, että jouduin sen takia juoksemaan sairaalassa kahden viikon välein, näin huomattiin sekin, että vauva on iso ja nyt verenvuodon loputtua kontrolloidaankin vain sitä vauvan kokoa. Elikäs äitipolilla on käyty, mistä johtuu sekin, että lääkäreitä on ollut ainakin viisi, jotka kaikki ovat kaikesta eri mieltä! Neuvolassa eivät ole osanneet sanoa mitään, koska lapsivettäkin minulla on paljon, totesivat vain, että onneksi käyn jo valmiiksi äitipolilla, kun eivät uskaltaisi mennä edes sanomaan onko vauva pää ylöspäin vai alaspäin. Kuva osoitti, että pää on onneksi alaspäin!
Vauva on siis iso ja lapsivettä paljon, molemmat on raskausdiabeteksen merkkejä, mutta sokerirasitus on tehty nyt jo kaksi kertaa, eikä sieltä löytynyt myöskään syytä suureen kokoon. Olenkin miettinyt, että olisi se ollut hurjaa, jos sitä verenvuotoa ei olisi ollut ollenkaan ja synnytyksessä olisi vasta huomattu, että hetkinen lapsi onkin 5kg! ;)
Mulla myös ton nuorimman, pojan odotuksessa tuota kokoa katottiin usein ja aika laidasta laitaan arvioita tuli, yks lääkäri väitti et hyvä jos 3kg on syntyessään, vaikka muut lääkärit sano et yli 4kg mennään :)
Sinä päivänä kun poika syntyi, eka lääkäri sai arvion 5kg juu sillon ei itku ollut kaukana! Pyysi toisen lääkärin mittaamaan ja hän sai 4700g ja sanoi et aamulla saliin, kalvot puhkastaan, no vauva lähtikin syntymään itestään ja aika nopsaan kaikki kävi. Ponnistusvaihetta jännitin ihan hulluna ja ylläri olikin aikamoinen kun yhtään ei sattunutkaan ja vauva tuli kuin itestään 3min kesti ponnistusvaihe. Vauvan kun sain syliini niin het huomasin et ei oo niin iso ku väitettiin.
Poika painoikin vain 4170g ja 54cm pitkä, eli tuo pituus hämäsi mittoja.
Että tällänen tarina :) Niin joo ja pään koosta sanottiin vikassa arviossa et pienipäinen iso vauva :) No, pää oli ihan normi kuitenkin.
Hyvä se on et sullakin tarkkailevat ja tietävät sitten varautua et isoa ollaan synnyttämässä, mut tosiaan noinkin voi käydä, kuten mulla.
Aamulla olin neuvolassa. Kaikki ok, vauvalla syke 140 ja raivotarjonnassa on, on ollut jo pitkään. Sf-mitta 25 cm, eli käyrien alla mennään. Hb oli nyt noussut raudan aloittamisen myötä kahden viikon takaisesta 110:stä 120:een, ja sen kyllä huomaa olostakin. Olis jo aiemmin pitänyt ottaa lisärautaa. Painoa näyttää tulevan välillä enemmän, välillä vähemmän, nyt oli kahdessa viikossa tullut kilo lisää, eli kaikkiaan + 6,4 kg alkuperäiseen.
Oon odotellut kovasti aikaa polille kontrolliin noista suppareista, ja tervedenhoitaja sitten soitti sinne ja kyseli ajan perään. Ensi viikon maanantaina meen sitten pelkopolikäynnin yhteydessä myös lääkärille, joten sitten nähdään, onko tilanne muuttunut. Täällä on sairaalaan valmistunut viime syksynä uusi synnytysosasto, joten pääsen nyt näkemään senkin ihmeen.
Vaunukeskustelua on täällä käyty myös. Meillä on vuoden 2003 Emmaljungan Baby Edge yhdistelmävaunut. Oon ollut niihin tyytyväinen ja pärjäämme samoilla edelleen. Meillä on myös Brion kaksostenrattaat, kun kahdella ekalla ikäero vuosi ja 9 kk, ja pääsin näin vähän pidemmille kävelylenkeille paremmin. Ovat olleet hyvät myös esim. huvipuistokäynneillä ja semmosissa, niin on ollut helpompi pitää joukkue kasassa. Vauvalle ostettiin silloin rattaisiin Cracon topattu kantopussi, kun Brion omat oli niin kalliita. Pääasiassahan me kuitenkin käytettiin noita Emmaljungia.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille !
popz (rv 32 + 2)