Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö kohta kolmevuotiaan jo osata ässä?

19.01.2008 |

Tyttö puhuu ja paapattaa kuin papupata mutta kieli kuulostaa melko vauvakieleltä koska ei osaa sanoa ässää. Tyyliin " mittä tinä olit kun minä tinua ettiin titällä" . Hän täyttää parin kuukauden päästä kolme. Pitäisikö ässä jo luonnistua?

Kommentit (6)

1/6 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästiin 6v vasta puheterapiaan (kunnalla ei ollut aiemmin omaa puheterapeuttia), kun puuttui r ja s, mutta koska syy oli hampaiden isossa avopurennassa, jota samalla korjattiin (ja korjataan edelleen) raudoilla, ei siitä kauheasti ollut alussa apua. Eskarissa kumminkin ' löytyi' jonkinlainen s, ja koulussa on nyt jatkettu puheterapiaa raudoista huolimatta. Molemmat ovat nyt löytyneet, joskaan ei kovin puhtaasti, mutta luulen asian korjautuvan, kunhan raudat saadaan suusta pois harjoituksia haittaamasta.

Mutta se 5v tuntuu olevan yleinen raja, silloin meillekin lähete annettiin, ei vaan päästy pitkien jonojen takia ennen kuin kunnalle tuli oma. Ja itse opin r:n vasta 6v...

Vierailija
2/6 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja osasi 1v6kk iässä 2sanan lauseita. Mutta R ei tule vieläkään kunnolla, yli 2v:nä, vaikka puhuukin tosi hyvin muuten. Eli aika yksilöllistähän tuo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt 3,5v ja puhe kuulostaa melko vauvamaiselta. Konsonanteista puuttuu s,v,j ja r. Tai no v ja j tulevat satunnaisesti lähinnä keskellä sanaa, mutta ei alkukirjaimena. 3v neuvolassa kehottivat ottamaan yhteyttä talvella ellei konsonantit edelleenkään tule. Ei olla otettu yhteyttä neuvolaan, kun minun mielestä aivan turhaa vanhempien stressaamista. Isosiskolla puhe tuli myöhään ja vasta nyt 4,5v tulee kaikki konsonantit oikein.

Vierailija
4/6 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisivuotiaana kun ei osannut sanoa S ja R-kirjaimia. Eli se oli se ikä kun olisi pitänyt osata sanoa.

Siihen asti kunnes neuvolasta lähettävät puheterapeutille, voit olla huoletta. Kyllä lapsi viimeistään siellä oppii, yleensä nopeastikin. Esim. pikkuveli kävi kävi 3 kertaa ja oppi kirjaimet.

Vierailija
5/6 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just käyty puheterapeutilla 3.5vuotiaan kanssa ja sanoi, ettei tarvii vielä osata.Tosiaan se 5v. on raja.

Vierailija
6/6 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että viisi vuotiaana pitäisi nuo äänteet löytyä. Meidän isompi otti /s/ käyttöön 3,5-vuotiaana. Sitä ennen sanoi joskus vahingossa. Nyt häneltä puuttuu vielä /r/. Pikkuveli on 2v 4kk ja hänen puheensa on vielä varsin epäselvää. Tosin hän on ruennut vasta yli kaksi vuotiaana puhumaankin.

Liinu