Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope! Luitko uudesta Opettaja-lehdestä jutun oikeudenkäynnistä? Ahdistiko?

Vierailija
18.01.2008 |

Mua ainakin alkoi ahdistaa ihan pirusti.

Olen itse aineeopettajana isossa ja varsin rauhattomassa yläkoulussa. Meillä tapahtuu kaikenaikaa kaikenlaista ja pelkään, koska tapahtuu jotain tuollaista.

Vähänkö tollaisessa käsittelyssä hajoaisi pää. En yhtään ihmettele, miksi niin monet kollegat hakeutuvat muihin hommiin. Lähinnä kai ihmettelen sitä, miksi ja miten monet jaksavat tehdä tätä työtä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutkin ole töissä neljään saakka? Toimistoissa yms.?

Vierailija
42/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten mainittu sen oppilaan nimi? Opettajan oikeusturvallahan ei ole väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on opettajaan kohdistunut rikosepäily, josta hänellä on oikeus puhua julkisesti!

Itse tunnen myös opettajan, jota vainottiin ja paneteltiin ihan turhaan. Hän oli myös aktiivinen vaikuttaja yhteisössä ja suuri persoona, muttta ehdottoman taitava ja innostunut työssään. Lapset on niin helppo saada mukaan kaikkeen hysteriaan ja tämä ihminen ajettiin syvään masennukseen ja itsemurhan partaalle hyökkäämällä monelta suunnalta: valituksia, valituksia, kanteluita jne. Allekirjoittajina oli jopa oppilaita, joita ei ole koskaan opettanut ja jotka ilmoittivat, etteivät pysty ahdistumatta olemaan tämän opettajan tunnilla. Lopulta valitukset olivat sitä tasoa, että " se kattoo kummallisesti" ja siitä tietysti ahdistuttiin lisää -> valitusta lisää. Muutama vanhempi, joiden lapsilla oli oppimusvaikeuksia lähinnä muissa aineissa, purki vihansa koulua kohtaan tämän opettajan kautta. Murrosikäisillä oli juhlapäivä, kun kerrankin saivat pomottaa opettajia takaisin.

Rehtori ja kollegat ovat usein todella voimattomia ja epäsolidaarisia tuollaisissa tilanteissa. Sitten niitä selvitellään korkeinta hallinto-oikeutta myöten, mitä on tapahtunut ja mitä ei.

Tuo opettaja sai lopulta kumottua kaikki väitteet erinäisistä pöytäkirjoista perättömänä oikeusasteiden kautta ja sen jälkeen palasi työhönsä aika raajarikkona. Jäi sairaseläkkeelle masennuksesta aika pian tuon metakan jälkeen.

Vierailija
44/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapana tosin on, että lehdissä ei kerrota osapuolten nimiä, ellei kyse ole vakavista rikoksista tai julkisuuden henkilöistä.

Vierailija:

saakohan toi ope retostella oikeusjuttua lehdissä? Luulisi, että oppilaallakin olisi joku oikeusturva.

Vierailija
45/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhempi on varmasti kuullut karjaisun " ÄLÄ HUUDA MULLE!" vaikka puhuisit ihan tavallisella äänellä.

Näinpä siis olkapäästä kiinni ottaminenkin on " karseaa heittelyä pitkin seiniä ja vielä potkaisi perseeseenkin" .

Vierailija
46/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tuntuu välittävän oppilaistaan ja siitä mitä niille jää koulusta käteen.

Tässä yhteiskunnassa tuntuu olevan vallalla joku ihmeellinen ajatus, että ei saa puuttua. Opettaja ei saisi esim. joidenkin vanhempien mielestä (vanhempia kuulleena, en ole itse opettaja) puuttua lapsen kielenkäyttöön, käytökseen, pinnaukseen, kiusaamiseen... Toisaalta vanhemmilla ei itse ole halua puuttua lastensa häiriökäyttäytymiseen tai eivät halua nähdä häiriökäyttäytymistä lapsissaan.

Toiset eivät halua kantaa vastuuta ja toiset eivät SAA kantaa vastuuta.

Vanhemmat eivät voi puuttua vieraan lapsen häiriökäyttäytymiseen, koska pelkäävät uhkaussoittoja tai haasteita kullannupun vanhemmilta.

Lapset ovat vanhempiensa silmissä jotenkin oman egon jatkeita (eivät tosin kaikki), yksilöitä, joilta ei voi vaatia sopeutumista koulun tai yhteiskunnan sääntöihin.

Vierailija
47/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit tosi kauniisti ja viisaasti. Kunpa kaltaisiasi aikuisia vanhempia olisi enemmän.

työhönsä kypsähtänyt ope, joka ei vielä jaksa lukea koko Opettaja-lehteä.

Vierailija
48/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Hän pitää kateissa olevaa vanhemmuutta yhtenä syynä siihen, että opettaja joutuu tämänkaltaisiin tilanteisiin.

¿ Kun vanhemmat ovat itse hukassa, he hakevat selustakseen viranomaisia. Samalla kun vanhemmuus on kadonnut, myös opettajan arvostus on kärsinyt.

Molempiin tilanteisiin Schrey joutui ohikulkijana, eivätkä syytteet liittyneet hänen oman luokkansa tai muiden erityisluokkien oppilaisiin. Moni on tullut kysymään, toimisiko hän vielä samalla tavalla. "

Vierailija
49/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella meidän koulussa oli yksi miesopettaja, josta ei niin kauheasti pidetty. Se oli joskus hermostunut jollekin oppilaalle, ja jotenkin tarttunut siihen (en muista kovin tarkasti), ja sai siitä varoituksen. Siis se opettaja ei ollut aiheuttanut mitään vammoja/kipuja, mutta oli provosoitunut jostain ja kajonnut siihen oppilaaseen " liikaa" .

Meidän luokka tiesi erittäin hyvin, että jos se saa 3 varoitusta, se erotetaan. Pojat yritti provosoida sitä lisää, ja olisivat heti juosseet juoruilemaan rehtorille, jos se olisi yhtään mitään tehnyt.

En muista juttua enää niin hyvin. Kuitenkaan se opettaja ei ollut mitenkään erityisen ilkeä, ei siis ollut mikään kamala " pahis" . Ei ehkä vain ollut mitenkään kauhean huumorintajuinen, kärsivällinen tms.

Siis toki sen opettajan piti hallita itsensä ja olla aikuinen, mutta eipä lapsetkaan niin kullanmuruja ole. Ei se muuten ainakaan mun aikana uusia varoituksia saanut.

Vierailija
50/50 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kauppiksen erityispuolella en matin luokalla vaan alin mutta matista on kyllä huonoa kokemusta. Mentiin kaikki nuoret jonoon ruokailua varten, matti päätti esitellä uuden oppilaan ja nosti sitä poikaa kauluksista niin että jalat irtos maasta ja sanos tässä uusi oppilas nauras perään. Hän myöskin uhitteli. Siinä koulussa ei silloin edes opiskeltu mitään kokoajan oli taukoa ja opettajilla ei ollut aikaa opettaa meitä se oli sairasta aikaa silloin. Hyvä että ovat siirtyneet vaisaaren puolelle jospa laiska perseet alkais opettaan oppilaitansa eikä kohtelis kuin roskaa. Myös ammattikoulu haussa ali sanos et hiljainen ihminen ei pärjää elämässä hae vähä osaisten puoleen. Tapahtumista jo pitkä aika mutta vanhempanakin muistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi