Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope! Luitko uudesta Opettaja-lehdestä jutun oikeudenkäynnistä? Ahdistiko?

Vierailija
18.01.2008 |

Mua ainakin alkoi ahdistaa ihan pirusti.

Olen itse aineeopettajana isossa ja varsin rauhattomassa yläkoulussa. Meillä tapahtuu kaikenaikaa kaikenlaista ja pelkään, koska tapahtuu jotain tuollaista.

Vähänkö tollaisessa käsittelyssä hajoaisi pää. En yhtään ihmettele, miksi niin monet kollegat hakeutuvat muihin hommiin. Lähinnä kai ihmettelen sitä, miksi ja miten monet jaksavat tehdä tätä työtä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä *ittua se sun " luokallinen todistajia" auttaa, jos jotain tapahtuu esim. välitunnilla, wc-tiloissa, ruokalassa, käytävällä?

Etkö ihan oikeasti tajua jutun pointtia vai oletko oikeasti jokun pikkuperkeleen paskamahaäiti, joka vihaa kaikkia ylipäätään-mitään-opiskelleita?

Vierailija
22/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vähän piipittää oppilailleen, ja jos ei saa otetta, niin sitten itkee opettajainhuoneessa.

Sä et varmaan edes joudu tollaisiin tilanteisiin, koska et muutenkaan puutu mihinkään. Etkä varmasti työskentele yläasteikäisten erityisoppilaiden kanssa.

Vierailija:

tätmä tyyppi, joka on ilmeisesti muuten iha nok opettaja ON pahoinpidellyt oppilata, mutta on sitä mieltä, että se ei ole pahoinpitely, koska hänen tarkoituksensa oli vain ihan hyvä. Hän siis ON heittänyt oppilaan portaisiin ja potkaissut takapauoleen, mutta hänen " tarkoituksensa ei ollut vahingoittaa" , kuten tekstissä lukee. Opettaja siis itse myöntää tapahtuman, sanoo vain ettei ollut tarkoitus. Tapahtumalla on ilmiselvästi myös silminnäkijöitä, koska on tapautunut koulun käytävällä. jos he olisivat nähtneet, että opettaja EI tehnyt mitään, sitä varmasti olisi käytetty.

Nyt, kysymys kuuluu, jos joku heittää toisen portaikkoon, kuuluuko hänen tietää ja tajuta, että se lähes väistämättä vahingoittaa tätä toista ihmistä, vai voiko hän väittää, ettei hänen ollut tarkoitus vahingoittaa?

Portaita pitkin putoamiseen voi kuolla. Me kaikki tiedämme sen, koska olemme jo ala-asteella lukeneet noin seitsemän dekkaria, joissa joku on tapettu pudottamalla hänet portaikossa.

Nyt on niin, että tämä opettaja on yksiselitteisesti väärässä. Minua taas ei opettajana ahdista ollenkaan, koska tiedän tasan tarkkaan, etten koskaan joudu tuommoiseen tilanteeseen. Minä kun en heittele ketään mihinkään, ja minulla on siitä aina luokallinen oppilaita todistajina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai opettaja itse sanoo, ettei tehnyt mitään. Ja vastapuoli sanoo toisin. Sana sanaa vastaan.

Siellä on kuitenkin ollut läsnä iso kasa teinejä, jotka ovat nähneet mitä tapahtui. Jos mitään ei tapahtunut, miksi opettaja ei pyydä heitä todistamaan siitä?

Syytettä ei edes nosteta, ellei rikoksesta ole todisteita. Siitä siis on.

Te ette muuten itse ole lukeneet sitä juttua tarpeeksi pitkälle.

Vierailija
24/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet opettajat ovat kuin Salkkareiden Lassila eli hys, hys vaan.

Opettajan pitää puuttua kaikkeen kiusaamiseen, tappelemiseen, huonoon käytökseen.

En tiedä miten se onnistuu, täytyyköhän heidänkin alkaa tehdä töitä pareittain kuten poliisien, jotta olisi turvallisuus ja todistaja taattu?

Vierailija
25/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vessaan ei opettajan kuulu oppilaan perässä mennäkään.

Vierailija
26/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joka vähän piipittää oppilailleen, ja jos ei saa otetta, niin sitten itkee opettajainhuoneessa.

Sä et varmaan edes joudu tollaisiin tilanteisiin, koska et muutenkaan puutu mihinkään. Etkä varmasti työskentele yläasteikäisten erityisoppilaiden kanssa.

Vierailija:

JUURI NÄIN! TÄTÄ YRITIN SANOA!

Vierailija
27/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja vessaan ei opettajan kuulu oppilaan perässä mennäkään.

Ja esimerkiksi meidän yläkoulussa, ulkovalvojan kuuluu kiertää myös WC-tilat. Naisvalvoja tyttöjen vessaan, miesvalvoja poikien vessaan.

Ei mitään uran huippuhetkiä mutta viimeisen viiden vuoden aikana olen mm. kävellyt keskelle pahoinpitelyä, pilvenpolttoa, tupakointia jne. Lisäksi olen kerran ns. pelastanut tajuttoman oppilaan vessasta. Oli ottanut lääkkeitä ja pyörtynyt.

Ja ennenkuin joku epäilee ja syyttää provoilusta --> kunpa olisinkin syyllinen.

Vierailija
28/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä minä piipitä, kun puhun aivan tavallisella äänellä. minäkin voin tarttua oppilasta olkapäästä, mutta KUKAAN ei taatusti erehdy luulemaan sitä heittelyksi tai pahoinpitelyksi, eikä ja minulla on AINA kaikille toimilleni todistajia. En ole koskaan missään ovet kiinni. Ja tuossakin tapauksessa olisi ollut vähintään sen tämän jälkimmäisen pahoinpidellyn ensin pahointelemä poika jolta olisi voinut kysyä, miten asia oikeasti oli. Ja ennen syytteen nostamista kihlakunnansyyttäjä ON sitä varmasti myös kysellyt.

Te ette vaan halua uskoa, että auktoriteettikaan ei saa liioitella eikä yliarvioida tilannetta. Osa minun auktoriteetistani (siitä, että voin hoitaa näitä tilanteita väkivallatta) muuten perustuu juuri siihen, että en liioittele. Teen sen mitä täytyy ja se siitä.

Te nyt vaan haluatte uskoa tätä hairahtunutta opettajaa ja tavallaanhan se on ihan kiva että suojellaan opettajakolleegaa, mutta ei lojaliteetinkaan pidä mennä rikolisuuden suojelemiseen.

Tosi asia on että hyväkin opettaja voi hairahtua - ja silloin hänen kuuluu saada siitä rangaistuksensa, kuten muidenkin ihmisten!

Vierailija
29/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan aika pahasti päätä hajottaa, jos on tilanteessa jossa on sana sanaa vastaan ja tietää toisen osapuolen valehtelevan ihan sumeilematta. Ei oikeuslaitos ole erehtymätön.

melba:

Miksi ko. oikeuskäsittelyssä hajoaisi pää? Ihminenhän voi periaatteessa joutua ihan yhtäkkiä mistä tahansa syystä oikeuteen ja jos on syytön, niin tuskin se kuitenkaan päätä hajottaa. En väitä etteikö se rankkaa olisi, mutta jos on syytön, niin kai sitä kuitenkin pää kestää hajoamatta.

Ja aina näitä yksittäistapauksia varmasti löytyy, ihan mistä vaan ammatista. Tärkeää on että tämä tapaus nostettiin esille ja siitä keskustellaan, mutta kuinka monen tutun opettajan olet oikeasti kuullut joutuneen oikeuteen? Tai kuinka monen opettajan tiedät oikeasti käyttäytyneen huonosti oppilaita kohtaan? Kyllähän se niin on, että ei se opettajakaan saa niin pyhä olla etteikö häntä saa epäillä, jos jotain on tapahtunut. Joskushan on voinut oikeasti tapahtua jotain pahaakin tai vähintään ylilyöntejä.

Muistan kun oma poikani sai kalloon lommon ensimmäisellä päiväkotiviikollaan ja veimme hänet sitten lääkäriin. Kun lääkäri kyseli, että mitä on tapahtunut, niin en osannut kertoa, kun ei päiväkodin henkilökuntakaan tiennyt. Siinä vaiheessa kun yksityinen lääkäri sanoi, että " ymmärräthän, että jos tämä tarina ei tunnnu uskottavalta vammoihin nähden, niin poika otetaan teiltä pois" tuntui ihan järkyttävältä, kun minä kuitenkin olin ollut töissä ja en tiennyt todellakaan mitä oli tapahtunut. Järkytykseltä herättyäni ymmärsin kyllä, että juuri noihan lääkärin pitää suhtautua - jos lapselle tulee kallovammoja, niin kaikki mahdollisuudet pitää pois sulkea, myös omat vanhemmat! Samoin minusta opettajien pitäisi ymmärtää, että jos nuoreen tulee jotain vammoja tms. niin käsittämätötähän se olisi, jos asiaa ei saisi tutkia. Kai sitä sitten on minulla naivi usko siihen, että Suomessa ei hutkita ennen kuin tutkitaan. Tutkiminen toki voi viedä aikaa ja energiaa.

Vierailija
30/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kynnykseni tehdä rikoslmoitus opettajan kurinpitotoimista olisi myös erittäin korkea, sillä tiedän myös miten paljon aiheettomia rikosilmoituksia tehdään ihan vain kiusantekomielessä. Silti olen edelleen sitä mieltä, että liian herkkänahkaisten henkilöiden ei pitäisi hakeutua opettajiksi.

t. 3

Vierailija
31/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Miksi ko. oikeuskäsittelyssä hajoaisi pää? Ihminenhän voi periaatteessa joutua ihan yhtäkkiä mistä tahansa syystä oikeuteen ja jos on syytön, niin tuskin se kuitenkaan päätä hajottaa. En väitä etteikö se rankkaa olisi, mutta jos on syytön, niin kai sitä kuitenkin pää kestää hajoamatta.

No, toihan se on just se pelko. Joutua syyttömänä syytetyksi. Tutkittava tietysti on. Mutta kun tiedät olevasi syytön ja voit aavistella mitä oikeusjutusta poikiikaan. Mietit perhettäsi, sukulaisiasi, terveyttäsi jne.

Varmasti vahvistaa ihmistä ja parhaimmillaan työyhteisöäkin mutta pahimmillaan tuhoaa elämiä, perheitä ja terveyttä.

Siksi säälin kaikkia syyttömiä, vaikkapa juuri niitä koulukiusattuja, joista erästä kyseinen opettaja puolusti.

Vierailija
32/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko 27 sama kuin 9?

Vierailija
33/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 oli

Vierailija
34/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oliko 27 sama kuin 9?

Eikun 27 on yksi yläkoulun ope Tampereelta. Tärkeä keskustelu, siksi pakko osallistua vaikka onkin jo viikonloppu (ja yritän unohtaa viikon työt)

Vierailija
35/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos todistajia ei ole, ei jutun oikeaa laitaa saa kukaan koskaan varmuudella tietääkään.

Totuudella ei ole mitään tekemistä oikeuden kanssa.

Vierailija
36/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten kestättte. Tsemppiä teille opettajille!

Vierailija
37/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa kurjalta, sinä kuulostat hyvältä opelta. tsemppiä siis sulle ja työkavereillesi.

olet varmaan tessulla, eikö?

Vierailija
38/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Samoin minusta opettajien pitäisi ymmärtää, että jos nuoreen tulee jotain vammoja tms. niin käsittämätötähän se olisi, jos asiaa ei saisi tutkia. Kai sitä sitten on minulla naivi usko siihen, että Suomessa ei hutkita ennen kuin tutkitaan. Tutkiminen toki voi viedä aikaa ja energiaa.

Kas kun oppilaassa ei ollut mitään vammoja! Oli vaan sana sanaa vastaan.

Vierailija
39/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joitakin vuosia sitten postitse perjantaina kirjeen tulla seuraavalla viikolla poliisikuulusteluub rikoksesta epäiltynä. Kutsusta ei käynyt ilmi mistä minua epäillään ja poliisiasema oli jo kiinni siltä viikonlta niin etten voinut edes soittaa ja kysyä. TIESIN etten ole tehnyt mitään rikollista, mutta se viikonloppu oli henkisesti yhtä helvettiä. Enkä siis ollut vielä edes oikeudessa asti, voin vain kuvitella millaista on se kuukausien piina kuulusteluineen, syyteharkintoineen ja oikeudenkäynteineen syyttömälle ihmiselle.

No asia selvisi sitten ajallaan, tosin en koskaan saanut mitään oikeaa päätöstä asialle. Poliisista ei kuulustelun jälkeen kuulunut enää koskaan mitään, ei edes pahoittelua. Mutta tiedän nyt ettei syyttömyys tosiaankaan suojaa siltä valtavalta henkiseltä stressiltä minkä oikeuskoneistoon joutuminen tuottaa.

melba:

Vierailija
40/50 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lette käsittämättömät lomanne.

Kyselee yksi veronmaksaja, joka kustantaa tämänkin lystin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi