Antaisitko 14-vuotiaan tulla yksin toiselta mantereelta lentokoneella niin,
että vaihto olisi Madridissa ja väli yli 7 tuntia?
Kommentit (32)
ja sille tielle jäin 3 vuodeksi. Jos tämä 14v. uskaltaa lähteä yksin ja luottaa itseensä, niin mikä ettei.
Ei ajatella sitä, että Espanja on suosituimpia huumeenkuljetusreittejä tällä hetkellä. Ja missä liikkuu huumeita, liikkuu myös järjestäytynyttä rikollisuutta. Kannattaa miettiä todella tarkkaan jättääkö lasta tuntikausiksi Madridin vilkasliikenteiselle lentokentälle yksin! Voipi olla, että lapsi päätyy vaikkapa seksiteollisuuden palvelukseen. Tietty kun kyseessä on tämä älykäs ja harkitseva, kielitaitoinen äidin kultamussu, hän pääsisi sieltäkin pakenemaan vähin traumoin. =(
lapsen vanhemmat ennen lähtöä kunnolla ohjeistaisivat mitä ei saa tehdä eli ei ottaa vastaan juomista/syömistä/kuljetettavia tavaroita muilta ihmisiltä lentokentällä, jää vahtimaan muiden tavaroita, istu yksin jossain nurkassa yms. Ei 14-vuotias ole enää mikään pieni lapsi.
Vierailija:
Ei ajatella sitä, että Espanja on suosituimpia huumeenkuljetusreittejä tällä hetkellä. Ja missä liikkuu huumeita, liikkuu myös järjestäytynyttä rikollisuutta. Kannattaa miettiä todella tarkkaan jättääkö lasta tuntikausiksi Madridin vilkasliikenteiselle lentokentälle yksin! Voipi olla, että lapsi päätyy vaikkapa seksiteollisuuden palvelukseen. Tietty kun kyseessä on tämä älykäs ja harkitseva, kielitaitoinen äidin kultamussu, hän pääsisi sieltäkin pakenemaan vähin traumoin. =(
Eipä kyllä tule mieleen satoja jotka on lentokentältä kaapattu...
Itse olen 16-vuotiaana seikkaillut Pariisissa. Lähdin st. Etiennestä lentokoneella kotiin Suomeen. Pariisissa piti sitten vaihtaa Orlyn kentältä Charles de Gaullelle bussilla. Sieltä sitten Suomen koneeseen. Ihan hyvin onnistui. Äiti oli vastassa Helsingissä.
Teinit on nykyään aika fiksuakin porukkaa.
Jos tyttö kerran puhuu englantia sujuvasti ja vielä espanjaakin, ongelmia tuskin tulee. Kysymällä selviää! Vaihtoaika on tietysti pitkä, mutta miksi se olisi 14-vuotiaalle hirveä ongelma, jos tekemistä löytyy? Kyseessä ei ole 5-vuotias lapsi. Harvoinpa kukaan lentokenttien kansainväliseltä puolelta tulee kaapatuksikaan...
Huolestuneempi olisin kenestä tahansa ei aikaisemmin matkustaneesta, täysin kielitaidottomasta henkilöstä, joita joskus näkee palloilemassa maailmalla.
mitä ylihysteerikkoja täällä oikein on! ootteko itse ikinä matkustaneet?
Ei kai siinä sen kummempaa, kuin että menee ulos koneesta ja menee sinne lähtöporttien luo... useilla kentillä ei jatkolennolle menevät ihmiset mene edes ulkopuolelle, vaan jäävät suoraan odottelemaan seuraavaa lentoa. Kentälläkin voi sitten jäädä vaikka heti sille omalle portille istuskelemaan. Missä vaiheessa joku sen lapsen ehtisi kaapata? Portin lähellä luultavasti on myös kahvila, mistä saa ostettua ruokaa jos meinaa nääntyä nälkään, vessatkin lienevät lähellä. Mukana lienee vain käsimatkatavarat... Anteeksi etten nyt ymmärrä missä se ongelma näiden hysteeristen mammojen mielestä piilee... :)
ja olen matkustanut aika paljon lentämällä. mulla on käynyt useamminkin niin että jatkolento on peruutettu esim konevian takia(yöksi hotelliin) tai paljon myöhässä, tämmösessä tilanteessa olis hyvä olla aikuinen mukana. suoralla lennolla voisin harkita, olis niin paljon helpompi.
Eikö löydy aikasempaa paluu lentoa Madridista.
Voithan mennä Madridiin vastaan tyttöäsi vastaa. Halvin edestakainen lippu Helsinki- Madrid 281¿ (tosin vaihto Tukholmassa)
Emme siis menneet millekään suomalaisten järjestämälle kielikurssille vaan olimme ihan omatoimisesti liikkeellä. Meillä oli kaksi vaihtoa matkalla (Kööpenhaminassa ja Zurichissä) ja loppumatka piti vielä matkustaa taksilla (n. 100 km). Ihan hyvin pärjäsimme, vaikka kyllähän tuo etukäteen vähän jännitti. Tuolloin maailma oli tietysti ihan toisenlainen paikka ja lentokentätkin taisivat olla vähemmän vilkkaita kuin nykyisin.
Uskaltaisin varmasti lähettää oman 12-vuotiaani parin vuoden päästä. Hyvä ohjeistus ja riittävästi tekemistä matkalle! Nykyään vielä pystyy itse seuraamaan hyvin lentojen etenemistä netistä, joten poikkeustilanteet näkee kotoa käsin reaaliaikaisesti. Jos siis vaihtojen kanssa näyttäisi tekevän tiukkaa, pystyy soittamaan jo etukäteen Madridin kenttään ja pyytää heitä huolehtimaan lapsi koneesta toiseen.
Itse pyytäisin lasta soittamaan ensin Madridista, kun kone on laskeutunut ja toisen kerran sitten, kun hän on löytänyt seuraavan lähtöportin.
Kun miettii itseä tuon ikäisenä, niin kyllä pystyy matkustamaan tuon matkan. Riippuu luonteesta ja kokemuksesta, esim. uskaltaako avata suunsa ja kysyä, jos ei löydä porttia tai tulee jotain muuta häikkää?