Mitä pitää ottaa huomioon kun lapset aloittaa päiväkodissa?
Lapset, juuri 2 ja 4 täyttäneet aloittaa päiväkodissa. Mulla ei ole harmainta aavistusta mihin olen ryhtymässä (no on tietysti jotain mutta...) Mihin valmentaisit mua, mitä et itse ollut osannut ajatella? Mihin täytyy arjessa varautua, mitä varusteita täytyy olla (kotona on pärjännyt esim. varsin vaatimattomalla vaatevalikoimalla kun ei olla mitään himoliikkujiakaan, pikaulkoilut pihalla hoidettu kun on lasten takia pakko, äiti inhoaa " hiekkisulkoilua" ja puistoilua) Mitä pahimmillaan on vastassa? Loppumatonta sairastelua, aamuisia huutoraivareita kuukausikaupalla, unettomia öitä... ??? :/ Jännittää..
Kommentit (6)
Meillä 2-vuotias aloitti elokuussa hoidon. 2 korvatulehdusta on nuhakuumeen ohessa pukannut (sitä ennen ei niitä ollut), mutta muuten ollut yllättävän terve (kop kop kop...) ainakin toistaiseksi.
varsinkin alkuun muista sitten rauhoittaa ne illat lapsille eli juttelet, sylittelet ja leikit - kotihommat kyllä odottaa. Jutelkaa siitä, miten päivät meni, mitä puuhasivat, söivät, leikkivät, ketä kavereita ja hoitotätejä oli yms..
Mieluummin jotkut gollegehousut kuin jäykät farkut.
Sitten lapsille on hyvä puhua tyyliin, että kiva kun PÄÄSET päiväkotiin,
eikä surkutella tyyliin " Voi kauheeta, nyt nämä lapset JOUTUU päiväkotiin"
niin kuin mun fiksu tuttava puhui mulle lasten kuullen.
Eli mainostaa lapsille sitä kivana asiana, saa kavereita, siellä leikitään,
askarrellaan ja muuta mulkavaa
Niin ja illalla on hyvä laittaa valmiiksi kaikki seuraavan päivän vaatteet ja
tavarat, niin lähtö sujuu aamulla kivuttomammin. Nelivuotiaan tytön kanssa yhdessä sovitaan jo illalla seuraavan päivän vaatetus, äidin yksin
valitsema ei kuitenkaan kelpaa.
Kyllä se hyvin sujuu, usko pois! :)
Tutustua henkilökuntaan (ja muihin lapsiin) mahd. paljon jo etukäteen. Ottakaa juttujen kohteeksi joku tietty hoitaja, ja sitten kerrot lapselle monta monta kertaa, että " pirkko" on siellä aamuisin sinua vastassa, ja " pirkko" laittaa sulle puuroa ja " pirkko" auttaa jos tulee vessahätä jne. jne.
Vähitellen " pirkko" alkaa lapsestakin jo tuntua ihan tutulta, vaikka ei olisi kuin kerran tavannut.
Samaa suosittelen kavereiden suhteen. Yhden tai kahden lapsen nimet selville etukäteen, ja nämä mukaan keskusteluihin. Kun omasi esim. leikkii autoilla, voit ääneen miettiä, että mahtaakohan päiväkodin " joonas" tykätä enemmän rekoista vai kuormureista, ja että onpas kivaa että pian lapsesi pääsee leikkimään " joonaksen" kanssa.
Vaatteet ja muut käytännön asiat järjestyvät kyllä, eli mielestäni tärkeintä on, että lapsella on turvallinen olo jäädä hoitoon. Turvallisuutta ja tuttuuden tunnetta meillä on onnistuttu rakentamaan näin.
Ja sitten tietty kun lapsi on pk:ssa, niin juttelette paljon mitä on tehty ja kenen kanssa on leikkinyt. Ja sitten taas otatte nämä henkilöt osaksi keskusteluitanne.
hoitopaikkaan! Vaatteetkin puetaan itkun kanssa päälle. Tuntuu pahalta! Onko muilla tällaisia kokemuksia? Lapsi pian 3v.
Seuraavaks tärkeää on tietty kunnon ulkoilutamineet eli villasta alle (tumppua, villasukkaa, -paitaa, -housua), toppapuku missä ehjät lenksut, reilun kokoiset kuravaatteet ja karvakumisaappaat sekä talvikengät. Kaula piiloon.
Sisälle tossut.
Illat voi aluksi olla itkua, mutta hetki yhteistä sylittämistä heti kotiin tultua, ennen ruuanlaittoa ym puuhaa auttaa kummasti.
Hämmästyt varmaan piankin uusia sanoja;)