Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkava psykoosi(ko)?

Vierailija
30.03.2014 |

Osaako kukaan sanoa mikä mulla voisi olla? Vauva täyttää kohta vuoden ja "oireet" alkoivat muutama kuukausi sitten, aina olen ollut herkkä mielinen ja lääkityskin löytyy. Olen viime kuulaudet käyttäytynyt todella oudosti, koko ajan täytyy tehdä jotain tavoittelen täydellisyyttä siivoan koko ajan järjestelen paikkoja jos lastensuojelu tulee ovesta sisään, en tiedä miksi pelkään tälläistä sillä mitään tekemistä meillä ei ole lasun kanssa ollut (kai pelkään että he vievät lapseni pois). Koko ajan syyttelen itseäni kuinka huono äiti olen. Tuntuu että naapurit vainoavat meitä , esim äsken kuin näin naapurin puhumassa pihalla puhelimeen olin varma että hän puhuu poliisien kanssa koska olimme hetki sitten tapelleet mieheni kanssa. Saan ihmeellisiä raivokohtauksia ja mieliala aaltoilee todella voimakkaastii, en pysty nukkumaan , uni ei vain  ota tullakseen. Lisäksi minulla on jonkinnäköisia pakkotoimintoja, pitää laskea vessanpöntön kansi viisi kertaa ja pitää katsoa että vauva hengittää kymmenen kertaa ennenkuin menen nukkumaan (muuten jotain pahaa tapahtuu. Jos matkustan bussilla minulle saattaa yhtäkkiä tulla voimakas tunne että bussissa on pommi ja alan tarkkailemaan  muita ihmisiä. Tuntuu että ei ole voimia tehdä mitään ja elämä on yhtä pelkäämistä. Teksti varmaan kuullostaa että olisin täyshullu ja siltä tuntuukin, päälleppäin katsotttuna olen kuitenkin aivan normaali pienen lapsen äiti enkä ole puhunut näistä asioista edes miehelleni. Mikähän minua vaivaa haluaisin itseni vain kuntoon ja elää normaalia elämää tu ntuu että voimat loppuu.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet yliväsnt ja uupunut. Voi tuo olla synnytyksen jälkeistä masennusta tai ahdistustakin. Googlasin yhden linkin, lähde etsimään tietoa vaikka tuolta

http://www.aima.fi/kokemustarinoita.html

Vierailija
2/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua miehelle ja mennä sitten johonkin lääkäriin/psykiatrille juttelemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huom, ei lasta oteta pois masennuksen takia

http://www.aima.fi/synnytysmasennus1.html

Vierailija
4/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkooireyhtymä?

Vierailija
5/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota neuvolassa puheeksi niin pääset pian pyskologille. Minullekin tuli masennusta ja ahdistuneisuutta juuri tuossa vaiheessa.

Vierailija
6/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa psykoosin ensioireilta. Hyvä, että tiedostat tilanteet, nyt on siis aika hakea apua. Mene tk-lääkärille,msieltä ohjataan sinut eteenpäin. Älä jää odottamaan, jos psykoosi alkaa, et enää siinä vaiheessa tunnista omaa sairauttasi ja tilanne esim. kotona kärjistyy. 

Terv. psyk sh

Vierailija
7/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon tarvitse kieliä psykoosista, älä nyt pelästy. Lue noita Äimä:n sivuja nyt ihan alkuun. T: tavallinen sh

"

Yleisiä sairauteen liittyviä kysymyksiä ja vastauksia

"Olenko hullu?"
Et. Masennus on hyvin yleistä. Useat ihmiset sairastuvat jossakin elämänsä vaiheessa masennukseen.

"Otetaanko vauva minulta pois, jos kerron pahasta olostani?”
Äidin masennus ei ole syy lapsen huostaanotolle.

"Mitä jos muut saavat tietää, leimaudunko?"
Ihminen saa olla heikko. Hyväksy tilanteesi, avun hakeminen on ensisijaista paranemisen kannalta. Vaikeasta masennuksesta ei parannu pelkällä tahdonvoimalla.

Vierailija
8/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/obsessiiviskompulsiivinen.html

Olet lisäksi masentunut, vihasi viittaa siihen.

Kokemuksesta puhun :)

Vierailija
9/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:43"]http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/obsessiiviskompulsiivinen.html

Olet lisäksi masentunut, vihasi viittaa siihen.

Kokemuksesta puhun :)

[/quote]

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00403

Vierailija
10/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tuon tarvitse kieliä psykoosista, älä nyt pelästy." 

Mitä ihmettä? On ihan selkeästi tavallisesta masennuksesta poikkeavia oireita, erityisesti nuo vainoharhaiset ajatukset ja pelot. Ei se mitään pelottelua ole! Ei se psykoosi nyt mikään maailmanloppu ole, voi olla helpomminkin hoidettavissa kuin esim. masennus. 

Terv. se psyk sh

Vierailija
12/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:55"]"Ei tuon tarvitse kieliä psykoosista, älä nyt pelästy." 

Mitä ihmettä? On ihan selkeästi tavallisesta masennuksesta poikkeavia oireita, erityisesti nuo vainoharhaiset ajatukset ja pelot. Ei se mitään pelottelua ole! Ei se psykoosi nyt mikään maailmanloppu ole, voi olla helpomminkin hoidettavissa kuin esim. masennus. 

Terv. se psyk sh

[/quote]

Aivan selkeä pakko-oireinen...

Vierailija
13/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukselta kuulostaa. Psykoosissa todellisuuden taju katoaa eikä tiedä olevansa sairas..

Vierailija
15/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeassa masennuksessa voi olla psykoottisia piirteitä, samoin pakkoajatuksia. Masennuspotilas ei silti välttämättä ole "paukahtamassa psykoosiin" tai täytä pakko-oireisen häiriön kriteerejä (OCD). Mutta jääkön diagnosointi lääkärille, jonne ap hakeutuu. Tai on luultavasti hakeutumatta. Ei näytä enää ketjuun palaavan itse.

Vierailija
16/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:55"]"Ei tuon tarvitse kieliä psykoosista, älä nyt pelästy." 

Terv. se psyk sh

[/quote]

Niin masennuksen ja pakko-oireisen sekoitus ainakin. Ei mikään psykoosi, ap:llahan on realiteetit ok. Psykoottinen ei ole tässä maailmassa.

Joka tapauksessa ap, olet sairaudentunnollinen joten tilanne ei voi olla kovin paha. Todella sairaat ovat sairaudentunnottomia eli eivät näe mitään vikaa tau hoidon tarvetta.

Ota yhteyttä lääkäriisi ja kerro sekä pyydä apua.

Vierailija
17/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista, en usko olevani psykoosissa mutta joitain psykoottisia ajatuksia tunnistan itsessäni, synnytyksen jälkeinen masennus voisi hyvin olla mahdollinen. Juuri tuo oma viha ja kateus muita kohtaan jäi miteittyttämään voiko oma huono itsetunto tai masennus oireilla niin?

Ap

Vierailija
18/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 14:02"]Vaikeassa masennuksessa voi olla psykoottisia piirteitä, samoin pakkoajatuksia. Masennuspotilas ei silti välttämättä ole "paukahtamassa psykoosiin" tai täytä pakko-oireisen häiriön kriteerejä (OCD). Mutta jääkön diagnosointi lääkärille, jonne ap hakeutuu. Tai on luultavasti hakeutumatta. Ei näytä enää ketjuun palaavan itse.

[/quote]

Psykoosi ja pakko-oireinen ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
19/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja positiivista tässä on se että tiedostan että kaikki ei ole hyvin ja että pelkoni ei ole todellista (kuitenkin pidän sitä mahdollisena), toisin kuin tietääkseni psykoosissa oleva ihminen tiedostaisi.

Ap

Vierailija
20/32 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudut kuitenkin tarkkailemaan itseäsi ja sekin on huolestuttavaa. Mene lääkäriin, jooko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi