Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19845)

Vierailija
1801/19845 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteita en laita ikinä kiertoon lapsien enkä omia

Vierailija
1802/19845 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskoisi, että enää on poistettavaa, mutta aina vain löytyy. 

Ensin kävin läpi talon kirjahyllyt. Kirjoja on karsittu ja karsittu, mutta vieläkin löytyi yllättävän paljon poistettavaa. 

Vierassänky oli kömpelö ja tukki koko huoneen. Se löysi uuden kodin. Vieraat saavat jatkossa nukkua varapatjalla. 

Totesin, että meillä on taulu, josta kukaan ei pidä. Miksi siis pitäisimme sitä! 

Sitten löytyi johtoja, osa alkuperäisissä pakkauksissa, joita emme tarvitse emmekä käytä. 

Löytyi myös CD-levyjä, joita on ajautunut meille ilmeisesti jonkun sukulaisen siivousprojektin seurauksena, koska kukaan ei meillä tunnistanut omakseen. 

Toisaalta eilen totesin iltateellä lapsille, että nyt keittiö on juuri sellainen kuin unelmissani. Arjen tohina saa näkyä, mutta yleisilme on rauhallinen ja siisti. 

Matka tähän on ollut kyllä pitkä ja muutama kipupiste on edelleen, mutta harvemmin on enää tilanteita, joissa etsin kirjoillen ja itkua vääntäen jumppakenkiä/aurinkolaseja/kellarin avainta jne. 

Tuntuu myös uskomattomalta miettiä, minkälaisia asioita säilytimme vielä pari vuotta sitten! Enkä silloinkaan kokenut olevani mikään hamstraaja, lähinnä minullakin vikana on ympäristöystävällisyys ja vaikeus heittää jätteeksi mitään, mitä periaatteessa voikin tarivta.

En olisi osannut valita oikeita asioita säilytettäväksi, jos kaikki olisi pitänyt raivata parissa viikossa. Hidas tahti on sopinut minulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/19845 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te muut olette tehneet tällaisissa tilanteissa?

Eli pyrin minimalismiin ja sellaiseen värien sopusointuun vaikken mikään askeetikko ole.Vähempi tavara ja "sävytys" tuntuu jotenkin helpottavan pään sisäistä kaaosta. Arjessa on liikaakin sekasortoa ja asioita joihin ei voi vaikuttaa, joten olen halunbut karsia ja yksinkertaistaa sieltä missä se on helpoin toteuttaa, eli kotoa.

Olen siis hankkinut 4 kpl +4kpl samanlaisia pyyhkeitä, ja periaatteessa srn pitäisi riittää.(meitä on 4)Olen kuitenkin jättänyt" varalle" ne vanhat riispaantuneet eripari pyyhkeet, ja säännöllisesti niitä rumiluksia kaivellaan käyttöön.Sama astioissa.Eripari kuppeja ym. on karsittu rankalla kädellä, mutta aina ne sieltä käyttöön kaivetaan kun apk ei ole pyörinytkään.

Pitäisikö vaan ronskisti uskaltautua luopumaan näistä varatavaroista ja toivoa pakon edessä oppivansa järjestelmällisemmäksi kodinhoitajaksi?

Vierailija
1804/19845 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1805/19845 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäämeren Mursu kirjoitti:

Kun oon liiaksi sitä mieltä, että kyllä kulahtaneelle paidalle ja jollekin krääsätavaralle vielä löytyisi käyttäjä.

No käytä niitä sitten.

Vierailija
1806/19845 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te muut olette tehneet tällaisissa tilanteissa?

Eli pyrin minimalismiin ja sellaiseen värien sopusointuun vaikken mikään askeetikko ole.Vähempi tavara ja "sävytys" tuntuu jotenkin helpottavan pään sisäistä kaaosta. Arjessa on liikaakin sekasortoa ja asioita joihin ei voi vaikuttaa, joten olen halunbut karsia ja yksinkertaistaa sieltä missä se on helpoin toteuttaa, eli kotoa.

Olen siis hankkinut 4 kpl +4kpl samanlaisia pyyhkeitä, ja periaatteessa srn pitäisi riittää.(meitä on 4)Olen kuitenkin jättänyt" varalle" ne vanhat riispaantuneet eripari pyyhkeet, ja säännöllisesti niitä rumiluksia kaivellaan käyttöön.Sama astioissa.Eripari kuppeja ym. on karsittu rankalla kädellä, mutta aina ne sieltä käyttöön kaivetaan kun apk ei ole pyörinytkään.

Pitäisikö vaan ronskisti uskaltautua luopumaan näistä varatavaroista ja toivoa pakon edessä oppivansa järjestelmällisemmäksi kodinhoitajaksi?

Jos rahatilanteesi vain sallii, niin osta vielä yksi neljän siistin pyyhkeen setti ja kierrätä rispaantuneet pefleteiksi, siivousräteiksi tai trasseliksi. Ikävähän se on käyttää ja näyttää nuhjaantunutta pyyhevarastoaan. Astioita en ostaisi lisää, keittiön kaapit tuppaavat aina olemaan ahtaita ilman sekalaisia mukeja.

Vierailija
1807/19845 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun ketju pysyy hengissä!

Pääsiäispupuista: sesonki meni jo, mutta olen sitä mieltä, että muutama sellainen kiva koriste, joista oikeasti tykkää, on kyllä paikallaan. Varsinkin jos on lapsia, näistä koristeista muodostuu herkästi sellaisia rakkaita "aarteita", jotka saavat ison huomion kun ne kaivetaan esiin ja niillä on ehkä joku tietty paikkakin.

Jos olen heittämässä roskiin kulahtaneita sukkia tai pöksyjä, heitän ne roskiin likaisena. Jotenkin ajattelen, että tämä on ekologisempaa, tai ainakin säästän vaivojani, kun olen ne kuitenkin pessyt ja ripustanut kuivumaan.  Ei mene pyykinpesu hukkaan.

Jäämeren Mursu vai kuka pohti liinavaatteita. On harmillista, jos niitä on niin paljon, että eivät mahdu kaappiin, mutta muistuttaisin kuitenkin, että ne ovat kuluvaa tavaraa. Jossain vaiheessa kuluvat niin, että on aika ottaa uusia käyttöön. Yksi tapa on käyttää muutamaa kappaletta, ja siten kuluttaa niitä niin, että ne voi poistaa käytöstä, jolloin tapahtuu luonnollinen vähentyminen, eikä kuitenkaan tarvitse sitten ostaa uusia.

Muistattehan tekstiilinkierrätyksen! Esim. Tampereella Nextiili ottaa vastaan myös rikkinäisiä vaatteita ja kodintekstiilejä, menee kierrätykseen. Osa esim. öljynimeytysmatoiksi, osa uusiokäyttöön, osa muokataan muuhun käyttöön. Napit ja vetoketjut irrotetaan ja kierrätetään edelleen. Tekevät hyvää työtä.

En tiedä kuinka paljon tällaisia paikkoja on muualla Suomessa, mutta ottakaa selvää paikkakuntanne tekstiilinkierrätyksestä.

- Raivaajatar

Vierailija
1808/19845 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäämeren Mursu kirjoitti:

Millä te määritätte, että mitkä vaatteet / tavarat menee myyntiin ja mitkä roskiin / kierrätykseen? Tuntuu että mulla on ihan hukassa,  kuinka hyvää ja muodinmukaista tavaran ja varsinkin vaatteiden pitää olla, jotta ihmiset vielä haluavat käyttää niitä. Kun oon liiaksi sitä mieltä, että kyllä kulahtaneelle paidalle ja jollekin krääsätavaralle vielä löytyisi käyttäjä. Niin mitä kriteerejä vaatteen tai tavaran pitää täyttää, jotta laitatte sen myyntiin tai lahjoitatte vaikka kaverille tai hyvätekeväisyyskirppikselle?

Ehjät ja nypyttömät ja nykyaikaiset kiertoon, muut tekstiilit esim hm tai muualle tekstiilijätteisiin. Jos itse möisin tai lahjoittaisin tutuille, niin laittaisin sellaisen rajan, että sen jälleenmyyntiarvo olis vähintään 5-10 euroa. Housut, farkut, trikoopaidat, kengät (varastetaan paljon) eikä topit mene täällä kirppareilla 0,5 eurollakaan, joten ne suoraan pois. Mekot voisivat mennä, samoin ehkä takit ja neuleet, ehkä kaikki sellaiset vaatteet, jotka on helppo sovittaa tai menevät varmasti sovittamatta. Laadukkaat laukut. Ja jotkin tietyt merkkivaatteet.

Ei oikeasti tässä kaaoksessa ja kiireessä riitä resurssit yrittää saada puolta euroa tai edes kahta per tuote kirpparia pitämällä tai torissa ihmisten kanssa vänkäämällä...

Vierailija
1809/19845 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vihdoin vietyä ser-keräykseen hajonneet sähkölaitteet ja kaapista tarpeettomat liikuntavälineet sekä juhlavaatteet kierrätykseen. Olo keveni huomattavasti.

Ajattelin viimeisen kerran katsoa hyllyn dvd elokuvat läpi jonka jälkeen laitan ne eteenpäin. Ne muistaa ulkoa joten hirveesti ei niistä enää iloa. Vissiin näyttämisen hakusta joskus ostettu omaan kokoelmaan, mutta eipä ne minun persoonaa muuta mitenkään oli ne hyllyssä tai ei.

Vierailija
1810/19845 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole pitkään aikaan kirjoitellut, kun elämässä on ollut päällä monenlaista myllerrystä ja muutosta. Nämä muutokset ovat vaikuttaneet myös suhteeseeni tavaraa kohtaan, sillä kevään aikana on ollut koettua tuholaisongelma ja yksi muutto. Kuukauden päästä pääsen muuttamaan tästä väliaikaisesta paikasta uuteen asuntoon, joten yksi muutto olisi vielä edessä...

Alkuvuodesta asunnosta löytyi niinkin epämielyttäviä vieraita kuin turkiskuoriaisia. Kevättalveen mahtui kaksi myrkytystä, loputtomat kasat pyykättäviä tekstiilejä ja suljettaviin muovipusseihin sullottuja vaatteita, jotka odottivat vuoroaan viikon pakastukseen. Täytyy sanoa, että se show sai katsomaan omia tavaroita vielä aavistuksen verran kriittisemmin, ja heitimme paljon tekstiilejä menemään. Nyt olen elänyt alun ötökkäongelman ja sittemmin väliaikaisen muuton vuoksi kuukausia muovilaatikoiden ja -pussien keskellä... Viikonloppuna myin kirpputorilla ison määrän tavaraa, koska haaveilen entistäkin avarammasta uudesta kodista. Muutto nimittäin konkretisoi sen, kuinka paljon tavaraa sitä voi yksi ihminen omistaa, vaikka olin kuvitellut omistavani suhteellisen hillitysti kaikkea. Mutta ne harrastukseen liittyvät tavarat, voi voi...

Olisi kiva kuulla, onko kevätaurinko herättänyt teissäkin raivaamisvimman :)

Sivustaseuraaja

Vierailija
1811/19845 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsisin vertaistukea tai vinkkejä: olen siivonnut vaatevarastojani mutta nyt se on edessä uudestaan. Laihtumisen seurauksena säilyttämäni vaatteet sopivat ylle, mutta olen ihan tuskissani valtavien vaatemäärien kanssa! Pelkästään alushousuja on säkillinen! Sukkahousuja, rintaliivejä, urheiluvaatteita, erilaisia housuja, jne.

Osa vaatteista on nyt myös liian isoja, ja mietin pitäisikö viedä ompelijalle vaiko vaan laittaa vaatekeräykseen.

Vierailija
1812/19845 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu? Ovatko kaikki shoppailemassa :)

Vierailija
1813/19845 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin vertaistukea tai vinkkejä: olen siivonnut vaatevarastojani mutta nyt se on edessä uudestaan. Laihtumisen seurauksena säilyttämäni vaatteet sopivat ylle, mutta olen ihan tuskissani valtavien vaatemäärien kanssa! Pelkästään alushousuja on säkillinen! Sukkahousuja, rintaliivejä, urheiluvaatteita, erilaisia housuja, jne.

Osa vaatteista on nyt myös liian isoja, ja mietin pitäisikö viedä ompelijalle vaiko vaan laittaa vaatekeräykseen.

Laita vaan keräykseen, ellei ole suosikkivaate, tunnearvoa tai muuta käyttöä (esim. liian iso t-paita yöpaitana). Ei niitä jää kaipaamaan. 

Vierailija
1814/19845 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on palstan paras ketju. Siksi nostan sen.

Vierailija
1815/19845 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kodin kevennysurakka -tyyppi kirjoitti:

Nyt taas kevätauringon tuoman lisävirran siivittämänä haastan kaikki tämän ketjun lukijat käymään alusvaatteet ja sukat läpi! Löytyykö kulahtaneita pöksyjä? Lörpöttääkö kuminauhat? Onko sylissä reikiä?

Helppo tapa aloittaa karsiminen ja saa lisää energiaa ja inspistä siirtyä uusien tavararöykkiöiden pariin!

Pois heitettyjen alusvaatteiden ja sukkien tilalle on ostettava uusia, joten tämä ei nyt varsinaisesti karsi mitään.

Tavarapaljous ja siihen tukehtuminen johtuu useimmiten siitä, että se käyttökelpoinen tavara on hautautuneena kaiken vähemmän toimivan tavaran alle. Väitän, että monella ihmisellä juuri esimerkiksi alusvaatelaatikossa on suuri määrä vähemmän hyviä yksilöitä joita ei tule sitten edes arkisin otettua käyttöön koska valkkaa aina kuitenkin ne ehjät niiden lörähtäneiden sijaan. Eli kyllä varmasti karsii monessa tapauksessa.

Vierailija
1816/19845 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen täällä kirjoittanut monta kertaa näistä tunnetaakkaa sisältävistä tavaroista kuten vauvanvaunuista tai äitiys- ja vauvanvaatteista. Nyt olemme omalta kohdaltamme saaneet asian jonkinmoiseen päätökseen: jos kaikki menee hyvin, tavarat tulevat omaan käyttöön syksyllä. Sen jälkeen kaikki myydään sitä mukaa kun pieneksi käyvät, muutamaa muistoesinettä lukuun ottamatta. Äitiysvaatteet meinaan käyttää atomeiksi :D

Olen todella iloinen siitä, etten raivauspuuskissani tehnyt näiden suhteen lopullisia päätöksiä. Helppoa ja ekologista, kun roinat ovat omasta takaa.

Olen aina ollut vauvanhoidon suhteen melkoinen minimalisti, mm. sitteriä tai hoitopöytää meillä ei ole ollut ikinä. Nyt ajattelin vetää vielä niukemmalla ostelulla. Jos jotakuta kiinnostaa, voin raportoida, miten vähällä selviää.

Minä täällä myös vehtaan vauvanvaatteiden ja -tavaroiden kanssa. Toisen lapsen yrittäminen jossain vaiheessa on todennäköistä, muttei mitenkään varmaa. Suurin osa lastenvaatteista on hankittu kirpparilta, joten rahaa niissä ei ole kiinni suunnattomia määriä (joskin jotain ns. merkkivaatetta joukossa on myös).

Minä olen päätynyt säästämään ihan muutamat tunnearvojutut (nimiäismekko yms), mutta sitten mahdollista toista käyttäjää varten säilön vain erittäin hyväkuntoiset kamat jotka tulevat lähes varmasti käyttöön sukupuolesta ja syntymäkuukaudesta riippumatta. En ole kovinkaan rajoittunut tyttöjen ja poikien pukemisen suhteen, mutta ehken silti osaisi poikaa hiekkikselle pitsilegginseihin pukea.

Minä ajattelen ekologisena ja budjettitekona myös sitä, että nyt suht moderneilla vaatteilla on vielä jotain arvoa. Nyt saan käytettynä ostetuista vaatteista lähes omani takaisin ja ennen kaikkea joku suostuu niitä vielä käyttämään. Osan pistän sitten ihan hyväntekeväisyyteen, mutta sinnekään ei voisi/kannattaisi mitään ikivanhaa tavaraa viedä. En tarkoita että lapsi kulkisi aina kauden viimeisimmissä trendikamoissa, mutta kyllä ne 2000-luvun alkupuolen yhtä leveät kuin pitkät nalleverkkarit alkavat olla jo aikansa eläneitä. En ole ollut mikään tavarahamsteri esikoisenikaan kohdalla, mutta etenkin toisen muksun kohdalla olisi entistä selkeämpää mitä ja millaista tavaraa lapselle kannattaisi hankkia.

Vierailija
1817/19845 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kun itsekin voisi joskus luopua vaatteista syyllä että ovat jääneet liian suuriksi. Valitettavasti on juuri päinvastoin. Ja niitä sitku-vaatteita riittää kun paino ois -5 - 15 kg. Pakko välillä hankkia isompia eli tällä hetkellä sopivia vaatteita jotka ei ilahduta ensinkään, mutten siltikään saa itsestäni irti motivaatiota laihduttaa. Ois kiva kuulla vinkkejä miten ootte saaneet tavarankarsimisessa myös liikkeelle hyvinvointia.

Vierailija
1818/19845 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tehokäyttöä. Otetaan esimerkiksi vaikka nuo alushousut. Otat käyttöön vain sen määrän, jonka pyykinpesurutiineillasi tarvitset. Kun yhdet menee poistokuntoon, haet varastostasi toiset tilalle. Ihan ensin kannattaa toki käydä läpi kaikki ja pistää risat tai epämukavat pois. Lisäksi jos jotkut alushousut epäilyttää, niin ota ne heti testikäyttöön, äläkä jää hilloamaan niitä kaapin perälle. Nämä kun on ihan kuluvaa tavaraa, niin tehokäytöllä saa vähennettyä määrää.

Vierailija
1819/19845 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kuolinpesän raivaaja täällä.

Meidän kodin kaaos ja tilanne ei ole kovin paljoa viimeiseen puoleen vuoteen muuttunut mutta nyt olemme asettaneet itsellemme vähän tavoitteita. Ensimmäinen tavoite tai muutos: lapsille on tarkoitus saada laitettu tämän kesän aikana oma erillinen leikkihuone. Tämä helpottaisi arkea, koska leluilla olisi yksi yhtenäinen huone, johon ne tulee kerätä leikkien päätteeksi ja illalla ennen nukkumaan menoa. Nyt isommilla lapsilla on omat lelunsa omassa huoneessa ja pienimmän lelut ovat olohuoneessa. Olohuoneessa vietetään kuitekin paljon aikaa, joten haluamme rauhoittaa sen ilmettä. Leikkiä siellä edelleen saa niin kuin muuallakin talossa, mutta leikkien päätteeksi, viimeistään illalla, lelut siirtyvät pois jaloista ja silmistä.

Toinen muutos, joka on ollut jo vuoden sykäyksissä käynnissä on keittiön uudelleen järjestely. Tavaraa on paljon, vaikka keväällä 2016 lahjoitimme astioita ja keittiön käyttötavaraa pois 6-7 banaanilaatikollista. Olemme laittaneet stopin turhien ruoka-aineiden kulkeutumiselle kaappeihimme. Eräs läheinen osti elintarvikkeita meille kokeiluun tai muuten vaan, kun "sen sai -30 %" ja me olemme lapsiperhe niin tokihan me kulutamme 3 pakettia perunajauhoa tai korppujauhoa tuosta vaan. Myös erilaiset hillot, marmelaadit, hyytelöt, epämääräiset kastikkeet ja säilykkeet ovat olleet tämän henkilön tuliaisia. Emme juurikaan käytä näin prosessoituja tai sokerilla kyllästettyjä tuotteita. Omat marjapensaat tuottavat meille pakkaseen marjoja ja metsästä saa mustikkaa ja puolukkaa säilöön. 

Kolmas muutoksen tuuli liittyy yhden kuolinpesän yhteen tavaralajiin. Olemme myyneet kyseisiä tavaroita erään yhdistyksen huutokaupoissa ja tänä vuonna on tarkoitus saada tuo yksi tavaralaji käsiteltyä loppuun. Mutta tämä ei siltikään poista sitä faktaa, että kaksi huoneellista kuolinpesien tavaraa on edelleen käsittelemättä ja lapsilta pieneksi jääneitä tavaroita ei olla saatu tarpeeksi nopeasti kiertoon. Nyssäkät pyörivät nurkissa ja alakerran yhdestä huoneesta uhkaa muodostua uusi varasto näiden pois lähtevien tavaroiden vuoksi...

Tämän ketjun lukeminen sai muhun taas pikkaisen vauhtia: tänään järjestän pölyimurille paikan siivouskomeroon. Olen kyllästynyt katsomaan sitä keittiön nurkassa.

Vierailija
1820/19845 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juri nyt roskalavalle pihassa ja olen vienyt sinne suurimpia romuja tätä asunnossa mahtuu toimimaan ja myös kellarikomerosta. Puhdistava fiilis. Parasta että kaikki mitä olen vienyt on lähtenyt kiertoon eli haettu roskalavalta ennen roskaksi päätymistä. Hyvä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän