tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19829)
Itse poltan kynttilöitä talvisin melkein joka ilta. Mutta pidän sen kohtuudessa, yksi kynttilä tai tuikku kerrallaan. Olen herkkä palelemaan niin sen liekin tuijotus auttaa ja luohan se tunnelmaa. Hyvälaatuiset kynttilät eivät juurikaan savuta. Kynttilät ovat kallistuneet valtavasti parin viime vuoden aikana ja siksi ostankin niitä kirppiksiltä jos vaan siistejä osuu kohdalle. Siis älkää heittäkö niitä roskiin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tänään kunnon raivauksen! Alkuun luulin etten raaski luopua oikein mistään, mutta en lopulta säästänyt paljon mitään. Raivauksen edetessä kaikki alkoi vain äkkiä näyttää silmissäni ihan romulta ja krääsältä. Loppujen lopuksi säästin vain tavarat joilla oikeasti arvoa. Nyt istun täällä melkein tyhjässä yksiössäni enkä todellakaan aio tuoda tänne enää ikinä mitään muuta kuin ruokatarvikkeita, veskipaperia tai saippuaa. Olo on jokseenkin väsynyt. Tavarat lajiteltuina lasitetulla parvekkeella, josta maanantaina ne lähtevät pois.Hävitin siis kaiken josta en pitänyt, eli lähes kaiken. Tiedän jo nyt, että en kadu tätä ikinä.
Tämä viesti onkin kirjoitettu jo eilen illalla. Tämä kuulostaa upealta ja voin itse vain haaveilla tällaisesta. Jos tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja vielä tätä lukee niin saan
Minulle kelpaisi kaikki mahdolliset kynttilät jotka on ilmaiseksi tarjolla. Harmi että lahjoittaja harvoin asuu riittävän lähellä että syntyisi jotkut treffit että voisi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että jotkut heittää kynttilätkin haneen. Jos nyt sattuisi vaikka venäjä tekemään vastaavia iskuja suomeen kuin ukrainaan niin kyllä olisi hyvä olla kynttilöitä jemmassa. Sitten vaikka niitä ei sitä tilannetta varten hamsraisi niin jos ne polttaa samantien pois niin ainahan se on säästöä sähkölaskussa niin kauan kuin jo maksettuja tai saatuja kynttilöitä polttaa.
Mun mielestä kynttilöiden polttaminen sisätiloissa ei ole niiden nokeamisen vuoksi järkevää eikä terveellistä, siksi laitoin nekin tuonne parvekkeen kuormaan. Kauniin valaistuksen ne kyllä tuovat sitä ei käy kiistäminen. Ja on mulla taskulamppu ja pattereita kriisitilanteiden varalle. Tämä ystäväni tykkää poltella kynttilöitä pihalla lyhdyssä ja sehän on ihan okei mulle, että annan niitä hänelle.
Eikö tämä nyt ole hi
No eipä ole vainoharhaista, itse keuhkolääkäri on sanonut ettei polttaisi kynttilöitä sisätiloissa. Saasteiden takia en itse haluakaan asua kaupungissa. Asun pienen kaupungin laitamilla, eikä lähistöllä ole tehtaita. Ilma on raikasta. Minä poltan kynttilöitä ainoastaan talvisin ulkona lyhdyssä. Enkä kaipaa yhtään nuotion viereenkään savuja haistelemaan. Mutta jokainen tekee niinkuin tykkää. Ehkä nimittelyt vainoharhaisista ovat vähän turhia, ne joille terveys on tärkeää varjelevat terveyttään silti.
Vierailija kirjoitti:
Itse poltan kynttilöitä talvisin melkein joka ilta. Mutta pidän sen kohtuudessa, yksi kynttilä tai tuikku kerrallaan. Olen herkkä palelemaan niin sen liekin tuijotus auttaa ja luohan se tunnelmaa. Hyvälaatuiset kynttilät eivät juurikaan savuta. Kynttilät ovat kallistuneet valtavasti parin viime vuoden aikana ja siksi ostankin niitä kirppiksiltä jos vaan siistejä osuu kohdalle. Siis älkää heittäkö niitä roskiin, kiitos.
Ei tietenkään kukaan roskiin ole mitään kynttilöitä viskaamassa.
Se tunne kun huomaa rähjäisen sukan vihdoin hajonneen ja sen voikin heittää hyvillä mielin roskiin.🧦
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun huomaa rähjäisen sukan vihdoin hajonneen ja sen voikin heittää hyvillä mielin roskiin.🧦
Hahaa, itsekin saan outoa mielihyvää kun vaate on tullut matkansa päähän ja voi hyvällä omallatunnolla heittää sen roskiin.
Asetin itselleni tavoitteeksi, et kerään tämän viikon aikana kassillisen vaatetta UFF:n laatikkoon ja käyn läpi kirppikselle myyntiin menevät kasat, et onko oikeesti kauapksi menevää tavaraa vai meneekö kierrätykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kukaan roskiin ole mitään kynttilöitä viskaamassa.
Mahtavaa, kynttiläkeskustelu. Olen usein saanut kynttilöitä ja kynttilänjalkoja lahjaksi mutta olen päässyt niistä lahjoittamalla eroon. Kai se on helppo lahja mutta minäkään en tykkää savusta tai vielä pahempaa hajusteista kotona. Kiertoon menevät.
" Niin mahtaako paikalla olla ketään muuta, joka on "hamstrannut" liikaa tavaraa yrityssuunnitelmia varten ja on nyt pulassa niiden kanssa? "
Mä olen puolestani pulassa yrityksestä jääneiden tavaroiden kanssa. Kymmenisen vuotta ehti mennä hyvin, sitten tuli korona ja kaikki meni kiinni, pakko oli siinä vaiheessa sitten yritys lopettaa. Siitä asti kotona ollut varastossa vinot pinot laatikoita täynnä tavaraa. Välillä yrittänyt niitä jossain myydä mutta hidastahan se on kun tavaraa on kappalemäärissä useita satoja. Niin paljon rahaa niissä kiinni ettei ilmaiseksikaan viitsisi jaella.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset enää omista kirjoja siksi että vieraat näkisivät ne, sellaiset on 80-luvun juttuja.
Taitaa kyläilykin olla 80-luvun juttuja.
Vierailija kirjoitti:
" Niin mahtaako paikalla olla ketään muuta, joka on "hamstrannut" liikaa tavaraa yrityssuunnitelmia varten ja on nyt pulassa niiden kanssa? "
Mä olen puolestani pulassa yrityksestä jääneiden tavaroiden kanssa. Kymmenisen vuotta ehti mennä hyvin, sitten tuli korona ja kaikki meni kiinni, pakko oli siinä vaiheessa sitten yritys lopettaa. Siitä asti kotona ollut varastossa vinot pinot laatikoita täynnä tavaraa. Välillä yrittänyt niitä jossain myydä mutta hidastahan se on kun tavaraa on kappalemäärissä useita satoja. Niin paljon rahaa niissä kiinni ettei ilmaiseksikaan viitsisi jaella.
Siis kirpputoreillahan tuollaista tavaraa ei oikeastaan saisi myydä, mutta häikäilemättömästi tuota tehtiin jo 1990-luvun laman aikaan kun kirpputoripöydät olivat halvempia kuin pöytä markkinoille, messuille ja muihin vastaaviin tapahtumiin. Ilmeisesti tästä on jo aikaisemmin tässä keskustelussa puhuttu, mutta itse neulomiaan rumia neuleita myi kirpputorilla myös yksi silloinen televisiojuontaja. Mutta siis kannattaa selvittää mahdollisuutta myydä tuota tapahtumaa erilaisissa yleisötapahtumissa myyjäisissä, markkinoilla ja messuilla. Tuskin nyt ihan kaikkiin noista tyyliin Kittilään kirkonkylän eläkeläisten syysmarkkinoille pöydät voivat ihan kauheasti maksaa ja ainakin osassa näistä on jos jonkinlaista myyjää, eikä myytävä tavara edes kovin hyvin liity tapahtuman teemaan. Helsingin messukeskuksessa sitten taas kallis hinta sitten karsii kovalla kädellä.
Aikoinaan lapsuudessani ja teininä 1990-luvulla kävin vanhempieni kanssa paljonkin tällaisissa tapahtumissa. Se oli yhtä aikaa sellainen päiväretki, elämys jne. Yhdessä vaiheessa näissä tapahtumissa oli aina helppoheikki ja yhteen aikaan muistaakseni 100 markalla sai noilta ison herkkukassin. En jaksa selvittää, paljonko tuo on yhärahassa, mutta alkuperäisellä muuntokurssilla siis alle 17 euroa ja jos jossakin olisi vielä helppoheikkejä, joka taitaa olla kadonnut kansanperinne tuollainen säkki maksaisi varmaan joku 30 euroa tai jopa enemmänkin.
Neljän poiston päivä: lihashuoltovasara (rikki), kolme muoviastiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koriste-esineiden valmistus ei aiheuta kovinkaan suuria ympäristöhaittoja esimerkiksi tekstiiliteollisuuteen ja muovituotteiden valmistukseen verrattuna.
Olen eri mieltä ympäristöhaitoista. Moneen koriste-esineeseen kaivetaan metalleja kaivoksista, kerätään norsunluuta, kaadetaan harvinaisia puita, kaivetaan maata, jne. Jos pitää valaa saviesine tai värjätä esine koboltilla, eikö sama ole tehdä näyttävä käyttöastia kuin joku turha koristemöykky? Käyttöesinekin voi olla silmänilo ja silti hyödyllinen.
Minä olen esimerkiksi ihminen, joka ei missään tapauksessa voi ajatella kotia ilman koriste-esineitä. Ne tekevät kodin viihtyisäksi ja pidän myös hirveästi siitä, että vaihtelen tavaroita, jotka ovat esillä. Ja kyllä, viihtyisyyden pitää olla kotona, ei museossa. Meillä viihtyvät muutkin ja ihastelevat sisustusta, joten ei ole vain oma mieltymykseni.
Esineistä valtaosa on kuitenkin kirppiksiltä ja eri tavoin itse tehtyjä tai tuunattuja (maalaan yms.). Toki on sitten myös vintageastioita, kaikenlaista luonnosta ja kasveja, joilla on kauniit ruukut. On kauniita kehyksiä ja kehyksissä kaikenlaista kaunista. Norsunluuta ei tulisi mieleenkään ostaa ja tosiaan, kaunista ja yksilöllistä tavaraa ovat kirpputorit väärällään. Jos jotain erityisesti halua, aika monesti se on helppo tehdä/muokata jostain käytetystä ja netti on täynnä ohjeita tämmöiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tänään kunnon raivauksen! Alkuun luulin etten raaski luopua oikein mistään, mutta en lopulta säästänyt paljon mitään. Raivauksen edetessä kaikki alkoi vain äkkiä näyttää silmissäni ihan romulta ja krääsältä. Loppujen lopuksi säästin vain tavarat joilla oikeasti arvoa. Nyt istun täällä melkein tyhjässä yksiössäni enkä todellakaan aio tuoda tänne enää ikinä mitään muuta kuin ruokatarvikkeita, veskipaperia tai saippuaa. Olo on jokseenkin väsynyt. Tavarat lajiteltuina lasitetulla parvekkeella, josta maanantaina ne lähtevät pois.Hävitin siis kaiken josta en pitänyt, eli lähes kaiken. Tiedän jo nyt, että en kadu tätä ikinä.
No nyt on konmaritettu ihan urakalla. Onnittelut! Voisitko käydä välillä kertomassa mitä kuuluu. Ihan uteliaisuudesta, koska Marie Kondo sanoo että kun heität pois kaiken, mikä ei tuo iloa, niin elämäsi alkaa uudelleen. Kun tein ensimmäisen marituksen, niin lähdin ammattikouluun opiskelemaan ihan toista alaa, eli minun kohdallani jopa osittainen karsiminen toi ison muutoksen jokapäiväiseen elämään. Odotan päivityksiäsi!
Täällä yksi jolla jo yhden kynttilän savut ottaa keuhkoon. Eli muuten asia jokaisen oma, mutta jos kotona on astmaatikkoja, niin enemmän kuin yhden kynttilän polttaminen ei ole hyvä juttu. Näistä on usein syksyisin lehdissä artikkeleita miten ne vaikuttavat ihmisten keuhkoihin. Omalla kohdalla on lisäksi se ongelma, että en aina muista pysyä samassa tilassa sen kynttilän kanssa, lähden jossain vaiheessa aina haahuilemaan muualle. Olen sitten jättänyt niiden polttamisen muutamaan juhlapäivään. Näin meillä.
Toriin ilmoituksia
Ei fyysisiä poistoja vielä mutta olen ottanut erilleen suuresta vaatevarastostani kauniita, kuin uusia, ajattomia vaatteita jotka eivät mahdu enää (lihonut), ovat liian paljastavia (olen 54 ), tai väärää väriä ( musta imee kaiken värin kasvoiltani)
Näitä yritän sitten myydä tai läheisille lahjoittaa. Hidas prosessi. Mutta olen tehnyt karsinnan. Jospa joskus tulisi vimma kerätä kassiin ja viedä hyväntekeväisyyteen. Tää on sitä kerroksellista karsimista. Aina helpottuu kuitenkin.
Harmittaa vaatteisiin tuhlattu raha. Jos saisin edes 10% takaisin niin olisin melkein tyytyväinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on konmaritettu ihan urakalla. Onnittelut! Voisitko käydä välillä kertomassa mitä kuuluu. Ihan uteliaisuudesta
Eilen kun ystäväni haki tavarakuormani koin suunnatonta vapauden tunnetta! Kaverini vähän availi siinä parvekkeella säkkejä ja laatikoita ja mielestäni tavarat ja tekstiilit näyttivät suorastaan ihan noloilta, vaikka olivatkin niitä samoja, joista en meinannut ensin edes löytää karsittavaa. On jotenkin helpottunut olo. Kuin olisi jollain vaelluksella ja saanut omat kantamuksensa pois selästä toisten riesaksi ;) Juu saapi nähdä mitä uutta tämä kaiken karsinta saa aikaan elämässäni.. nyt jo tuntuu ajatuksen juoksu jotenkin helpommalta! Lupaan kertoilla joskus tänne fiilareitani. Todellakin jatkan tämän ketjun lukemista.
Sellaisen toivomuksen esittäisin, että jätetään tuomitsematta ihmisten kierrätysideoita, koska ne ovat itsestä turhia tai et itse usko niihin jostain syystä.
Minusta meikeillä taiteilu oli loistoidea. Voisin kokeilla sitä itsekin, mutta ai että olisin rakastanut ideaa lapsena. Luomivärin väriä voinee sitoa ihan vedellä ja maalata sitten pensselillä. Tietysti ei pidä antaa 2v.:lle, joka sutii naamansa ja ehkä syö niitä, mutta isommille - hieno idea.
Monet meikit tosiaan menevät jopa kirppiksillä ja eritoten tuubissa olevat, ei ongelmaa kunhan lähtevät nopeasti kiertoon. Samoin meillä, me suvun naiset kierrätämme huoletta lähes kaiken paitsi ei ikinä ripsaria. Muut saa terotettua, putsattua pinnan, lohkaistua käytetyn pois (huulipunat). Luovuus myös auttaa omassa käytössä: huulipunaa voi käyttää poskipunana, jos ei toimi huulilla ja luomivärejä voi sekoitella ja saada itselle sopivan sävyn. Tämä onnistuu sekä jauhetta sotkemalla että luomella blendaamalla. Myös kynsilakkoja voi sekoittaa ja näin olen tehnyt itsekin kun olen halunnut jonkun värin vain kerraksi tms. Kaikille ei käy tällaonen puuha, mutta joku tässä ketjussa kertoi vieneensä kynsilakat kirpparille ja menivät hetkessä. Nykyihmiselle suurempi ongelma kuin epähygienisyys on liika hygienisyys. Ja tämä tietysti tolkun rajoissa.
Kiitos myös maskivinkistä jollekin tässä ketjussa! Kumppareista tuli hiuslenksuja, maskiosa pyyhkimiseen ja kiillotukseen mm. ja vielä otin talteen metallisen osan sulkijaksi ja mm. kun kiinnitän kransseihin oksia, miksipä ei kävisi mm. pääsiäisoksien korksteluun.
Nämä nyt äkkisältään tulivat mieleen. Kenenkään ei tarvitse alkaa tehdä kaikkea tätä, jos ei kiinnosta. On kuitenkin meitä, joita kiinnostaa ja jotka tykkäävät aidosti käyttää tavarat loppuun, puuhailla ja korjata.
Ymmärrän edellisen kirjoittajan pointin, mutta puolestani muistutan että eri mieltä oleminen ei ole automaattisesti tuomitsemista ja keskustelupalstalla on juuri kiva kun on erilaisia näkemyksiä. Mielestäni on ihan ok sanoa jos jonkun mielestä vaikka maskien leikkaaminen osiin ja niiden kanssa näpertely ei ole kovin järkevää tai itselle mielekästä ja sen sijaan ehkä kertoo mitä niille itse tekee, vaikka heittäisi vaan roskiin. Näin saadaan eri näkökulmia keskusteluun ja jokainen voi peilata muiden kommentteihin omaa toimintaansa, tai mahdollisesti jopa vaihtaa mielipidettä ja saada uutta ajateltavaa.
Eikö tämä nyt ole hieman vainoharhaista pelätä kynttilöiden saasteita noin paljon. Mietitpä kun menet ulos kuinka paljon hengittelet varsinkin kaupungissa ilman saasteita kynttilät ovat hyvin pieni osa siitä mitä myrkkyä vedät keuhkoosi. Itsekin nautin mökillä istua syyshämärissä tervaskannoista kasatulla nuotiolla joka on varmasti huomattavasti vaarallisempaa keuhkoille ja täytyy tietenkin muistaa että joka tapauksessa kuolleisuus on 100% luokkaa.