tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19833)
Vierailija kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista.
Itse näen, että oli todella hyvä asia, että pystyin vähentämään huonokuntoisia kenkiä ja vieläpä heittämään niitä roskiin. Yleensä olem kierrätyksen intohimoinen kannattaja. Niinpä tuollaiset päätökset ovat minulle todella vaikeita, ja päädyn säilömään omiin kaappeihin niitä rojuja, jotka ovat liian huonokuntoisia eteenpäin lahjoitettaviksi. Itsestäni tuntui, että olen kaiken tämän karsimisen myötä vähän kuin vapautunut taas yhdessä asiassa.
Mutta saamistani alapeukuista päätellen täällä ajatellaan asiasta toisin. Haluaisiko joku avata ajatuksiaan?
T. Ilman verhoja.
Minäkin ihmettelin saamiasi alapeukkuja, koka kyllähän tavaranraivaukseen kuuluu myös se, että liian huonokuntoiset rojut osaa heittää roskikseen, turha niitä on säilyttää kaapeissa pyörimässä ja viemässä tilaa ja energia. Tässä tuli alapeukuttajille varmaan mieleen se, että olisiko kengät sittenkin saanut käyttökelpoisiksi suutarilla, kun loppulauseessasi jotain "korjattavissa olemisesta" mainitsit.
t. Raivaajatar, pitkästä aikaa
Mulla alkaa tämä tavaroiden läpikäyminen olla siinä tilanteessa, että ilmeisimmät poistot tehty. Nyt ongelmana ovat sellaiset esineet, jotka meillä jo on, ja joille on satunnaista käyttöä. Ilmankin varmaan pärjäisi, mutta kun nuo on jo olemassa, niin tuntuu jotenkin tyhmältä laittaa pois. Ongelmalta nämä tavarat tuntuvat siksi, että niiden yhteismäärä on kuitenkin melko iso. Samaan sarjaan kuuluu mielestäni myös sellaiset ajan kanssa kuluvat tavarat, joita on liikaa. Meillä tälläisiä ovat esimerkiksi juomalasit, pyyhkeet, servietit ja kynttilät. Kierto kuitenkin hidasta, joten ovat pitkään viemässä tilaa kaapista. Sanomattakin selvää, ettei näitä tule, eikä ole hetkeen tullutkaan, enää lisää tähän talouteen.
Mitä te olette tehneet tällaisille tavaroille? Luonnon kannalta ajateltuna tuntuisi väärältä laittaa pois sellaista, mikä meillä kyllä ajan kanssa kuluu. Oman itseni kannalta taas tuntuisi kaikkein helpoimmalta laittaa nämä kamat kerralla pois ja hankkia sitten uutta tilalle jos tulee pakottava tarve. Tälä hetkellä nuo tavarat nimittäin tuntuvat sellaisilta, että niille "pitäisi tehdä jotain".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista.
Itse näen, että oli todella hyvä asia, että pystyin vähentämään huonokuntoisia kenkiä ja vieläpä heittämään niitä roskiin. Yleensä olem kierrätyksen intohimoinen kannattaja. Niinpä tuollaiset päätökset ovat minulle todella vaikeita, ja päädyn säilömään omiin kaappeihin niitä rojuja, jotka ovat liian huonokuntoisia eteenpäin lahjoitettaviksi. Itsestäni tuntui, että olen kaiken tämän karsimisen myötä vähän kuin vapautunut taas yhdessä asiassa.
Mutta saamistani alapeukuista päätellen täällä ajatellaan asiasta toisin. Haluaisiko joku avata ajatuksiaan?
T. Ilman verhoja.
Minäkin ihmettelin saamiasi alapeukkuja, koka kyllähän tavaranraivaukseen kuuluu myös se, että liian huonokuntoiset rojut osaa heittää roskikseen, turha niitä on säilyttää kaapeissa pyörimässä ja viemässä tilaa ja energia. Tässä tuli alapeukuttajille varmaan mieleen se, että olisiko kengät sittenkin saanut käyttökelpoisiksi suutarilla, kun loppulauseessasi jotain "korjattavissa olemisesta" mainitsit.
t. Raivaajatar, pitkästä aikaa
Kiitos vastauksesta, Raivaajatar. Olen tosiaan intohimoinen korjauttaja, yli kymmenen vuotta vanhat lempisaappaani ovat juuri menossa suutarille ties kuinka monetta kertaa, ja menevät kunnes ovat korjauskelvottomat. Eli minulle on työvoitto onnistua pistämään mitään roskiin. Varsinkaan en pistä mitään roskiin ennen kuin olen onnistunut löytämään uuden vastaavan - ja harvoin sen jälkeenkään. Niinpä niitä ei-toimistokuntoisia toimistovaatteita ja -kenkiä on.
Meillä kaikilla on varmaankin omat heikot ja sokeat kohtamme näissä raivausasioissa. Itse olen pitkän linjan kierrättäjä ja kirpputorien ystävä. Minulle ei ole koskaan ollut ongelma lahjoittaa hyvää tavaraa ilmaiseksi pois, mutta helmasyntini on ollut lahjoittaa samoihin paikkoihin myös huonoa tavaraa.
Ei tietenkään ole mitään universaalia totuutta, mikä on kierrätyskelpoista ja mikä ei. Toisen roska on toisen aarre, kuten monta kertaa on todettu. Vintage saa olla rikkikin. Mutta sen verran kunnioitan kierrätyskeskuksien ja lahjoituskirpputorien henkilökuntaa, etten soisi kenenkään käyttävän heitä roskiksena.
Tällä palstalla oli taannoin keskustelu siitä, montako työpaitaa kukin tarvitsee. Joku kertoi, että hänen miehensä ostaa aina viisi paitaa, käyttää ne loppuun, vie hyväntekeväisyyteen ja ostaa uudet viisi. Ehkä ihan hyvä periaate muuten, mutta loppuun käytetty paita on lumppua.
T. Ilman verhoja.
Sellainen muistutus että jos löytyy hyväkuntoisia mutta auttamatta muodista jääneitä vaatteita joita ei usko ihmisten haluavan ostaa vaikka kirppiksellä, niin kyselkääpä esim. alkoholistien hoitoloista,yömajoista yms. olisiko tarvetta. Itse lahjoitin pari vuotta sitten kuvausta vastaavia, isän vanhoja vaatteita useamman jätesäkillisen noihin paikkoihin ja ilolla ottivat vastaan. Erityisesti hyväkuntoiset talvivaatteet olivat silloin toivottuja, koditon ei välitä jos se toppatakki on 90-luvun mallissa ja väreissä jos pitää lämpimänä. Tietty noissakin pitää muistaa ettei mitään lumppua viedä muiden vaivoiksi, vaan käyttökelpoista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa tämä tavaroiden läpikäyminen olla siinä tilanteessa, että ilmeisimmät poistot tehty. Nyt ongelmana ovat sellaiset esineet, jotka meillä jo on, ja joille on satunnaista käyttöä. Ilmankin varmaan pärjäisi, mutta kun nuo on jo olemassa, niin tuntuu jotenkin tyhmältä laittaa pois. Ongelmalta nämä tavarat tuntuvat siksi, että niiden yhteismäärä on kuitenkin melko iso. Samaan sarjaan kuuluu mielestäni myös sellaiset ajan kanssa kuluvat tavarat, joita on liikaa. Meillä tälläisiä ovat esimerkiksi juomalasit, pyyhkeet, servietit ja kynttilät. Kierto kuitenkin hidasta, joten ovat pitkään viemässä tilaa kaapista. Sanomattakin selvää, ettei näitä tule, eikä ole hetkeen tullutkaan, enää lisää tähän talouteen.
Mitä te olette tehneet tällaisille tavaroille? Luonnon kannalta ajateltuna tuntuisi väärältä laittaa pois sellaista, mikä meillä kyllä ajan kanssa kuluu. Oman itseni kannalta taas tuntuisi kaikkein helpoimmalta laittaa nämä kamat kerralla pois ja hankkia sitten uutta tilalle jos tulee pakottava tarve. Tälä hetkellä nuo tavarat nimittäin tuntuvat sellaisilta, että niille "pitäisi tehdä jotain".
En muista, olenko tässä ketjussa jo kertonut juustohöylistämme. No, niitä oli kaksi, toinen oli "merkkiä" ja toinen ei. Toinen oli minun sinkkutalouteeni hankittu, toinen miehen. Olin jo vähällä heittää sen merkittömän menemään, mutta ajattelin että eihän se paljon tilaa vie. No, vain pari kuukautta myöhemmin merkkihöylän muovinen kädensija halkesi niin, ettei terä enää pysynyt kiinni eikä korjauskaan ollut mahdollista. Taisi olla raivausprojektini hienoimpia hetkiä, kun heitin sen täysin palvelleena pois - ja kaapissa oli juuri sopivasti toinen odottamassa. Tietenkin sekin olisi ollut mahdollista, että molemmat höylät olisivat kestäneet perikunnalle saakka.
Näissä kysymyksissä varmaan huomioon otettavia asioita ovat tavaran koko, hinta, toimivuus, uudelleensaatavuus käytettynä ja ekologinen taakka. Ja toki käytettävissä oleva tila.
Taloudessamme on myös ikivanhoja pyyhkeitä miehen lapsuudesta. Pitkään ajattelin, että ne haalistuneet Karvis-pyyhkeet pitäisi jotenkin käyttää loppuun ja hankkia tilalle aikuiseen makuun hillityn väristä Marimekkoa. Sitten tajusin, että eivät ne ehkä koskaan kulu loppuun. Tajusin myös, että yhden uhkean marimekkopyyhkeen kaappitilaan mahtuu viisi litteää Karvista. Karviset myös kuivuvat nopeammin ja vievät uimakassissa paljon vähemmän tilaa. En sano, että kaikkien pitäisi hylätä esteettiset arvot, mutta sitäkin voi miettiä, että raivaisikin ne paksunukkaiset pyyhkeet pois ja jättäisi kaappiin ohuita pellavaisia, jos kaapit pursuavat.
T. Ilman verhoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu yksi joka on vaan käyttänyt loppuun pyyhkeitä lakanoita ym.
Uuden ostan vain kun tavaraa on poistettu rikkinäisenä ja pakko on ostaa. Turha on heittää ehjää pois vain tyhjäämisen vuoksi jos on tilaa säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet puolisolle, joka hamstraa eikä pysty luopumaan edes vaatteistaan, jotka ovat liian pieniä ja 15v. vanhoja?! Ei auta järkipuhe. Ei ota apua vastaan, jos yhdessä siivottaisiin kaapit. Suorastaan suuttuu, kun edes uskaltaa ehdottaa tavaroiden karsimista. Ostaa kirjoja, elokuvia ( näitäkin lähemmäs tuhat!) , ostaa uutta lasinpesunestettä, jota on ennestään 20l...ihan pieniä esimerkkejä nämä.
Minua ahdistaa ja suututtaa tämä touhu! Asutaan ahtaasti, 4henkeä kolmiossa ja joka kaappi turskaa tavaraa.
Meillä mies oli samanlainen, ja osin on vieläkin, mutta muuttojen aikaan skarpannut ja käynyt omatoimisesti tavaroitaan läpi. Aiemmin muutettu edellistä asuntoa pienempiin vaikka perheen koko kasvanut ja siksi myös hänen pitänyt tarkastaa omaisuuttaan. Ennen oli cd ja dvd kokoelma suuri, mutta nykyisin säästää vain ne mieleisimmät. Itse jopa kielsin luopumasta osasta, koska itse koin tarpeellisiksi.
Myös miehen koko vaihdellut ja siksi melko helposti luopunut hänelle sopimattomista vaatteista. Kun vähemmän vaatteita, mutta kaikki sopivia, hän on vähemmän stressannut pukeutumisesta. Toki se olen minä joka joutuu poistamaan rikkinäiset sukat ja alkkarit tai ne jäisi pyörimään turhina vaatekaappiin.
Tärkeintä olisi että henkilö itse tajuaa miten kuormittavaa henkisestikin liika turha tavara on. Ja tässä auttaa kun saman kategorian tavarat olisi samassa paikassa.
Nyt seuraava muutto on omistusasuntoon jossa tulee olemaan enemmän tilaa. Itse aloin taas läpikäymään yhteisiä tavaroita, mutta mies kokee ettei enää tarvitsisi vähentää kun on varastotiloja enemmän. Kokisin kuitenkin hyväksi ettei mukaan tule turhia tai rikkinäisiä tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu yksi joka on vaan käyttänyt loppuun pyyhkeitä lakanoita ym.
Uuden ostan vain kun tavaraa on poistettu rikkinäisenä ja pakko on ostaa. Turha on heittää ehjää pois vain tyhjäämisen vuoksi jos on tilaa säilyttää.
Ongelmana onkin nimenomaan säilytystilan puute. Meidän talossa on melko vähän säilytystiloja, ja tuntuisi kovin nurinkuriselta ostaa uusia säilytyskalusteita tuollaisen tavaran takia. Koska kaikki ei mahdu kaappeihin, niin meillä on yhden huoneen nurkassa laatikkokasa huonetta rumentamassa. Melko häiritsevä "sisustuselementti". Mutta toistaiseksi olen siis säilyttänyt nuo kaikki em. tavarat.
Nostellaas, jos vaikka olisi joku muukin raivaaja kuulolla :)
Sain vihdoin pistettyä pois yhden lapsen isokokoisen leikkijutun, jonka anopin tuttava oli pyytämättä (ja halukkuutta kysymättä!) tuonut. Ei ole tullut käyttöön, koska olisi kaivannut perusteellista puhdistusta ja hieman korjailuakin. Aikani sitä säilöin kuitenkin, kun ajattelin, että lapsi voisi tykätäkin siitä, mutta aikaa tai mielenkiintoa kuntoonlaittamiseen ei kuitenkaan tuntunut löytyvän. Osoittautui siis lähinnä riesaksi, joka kulutti hieman henkisesti koko sen ajan, jonka meillä oli.
Samalla valitsin muutamia laseja Konttiin vietäväksi. Itse juon aina mukista ja nämä lasit ovat aivan liian isoja lapsen juomalasiksi. Muutakaan käyttöä en näille keksinyt. Yhden oman laukkuni otan nyt "kokeiluun". Jos en nyt tykkää käyttää sitä niin saa lähteä myös Konttiin. Tarpeeni laukulle ovat muuttuneet aika paljon, niin en ole enää varma soveltuuko tuo käyttööni. On kuitenkin kivan näköinen ja hyvässä kunnossa, niin olisi kivempi jos pääsisi sitten käyttöön, eikä kaapissa lojumaan.
Nyt sesongin vaihtuessa olen miettinyt myös kahden huonokuntoisemman takin kohtaloa. Ovat melko rikki jo, molemmat näkyvästi paikattu, joten en ole ollenkaan varma, kannattaako näitä enää säilöä talven yli.
Täällä riemuitsen pienistä teoista; ser keräykseen viety pitkään varastossa odottanut kassillinen vanhoja loisteputkia sekä viallisia lamppuja. Kontti-keräykseen lähti muutama lasten dvd, cd ja pari uutta luettua kirjaa.
Sain järjesteltyä maustekaapin ja kuivaruokakaapin joihin tuli lisää tilaa kun poistin ajat sitten vanhentuneet. Siivosin siivouskaapin ja sekalaisen tavaran kaapin sekä loput keittiön kaapit. Yhdistelin samat tavarat samaan paikkaan ja yllätyin miten monta jätesäkkirullaa tuli vastaan vaikka olin luullut niiden olevan kokonaan loppu, kuten myös tuikkujen, joita olikin iso määrä. Lahjapaperiakin löysin. Niitä vaan oli sekä muovipussien joukossa mytättynä, kuin myös joulukoristeiden luona.
Tuntuu ettei monillakaan jutuilla ole ollut selkeää omaa paikkaa jolloin niitä löytyy vähän sieltä sun täältä. Tästä kuitenkin motivoiduin ja jatkoa seuraa... ;)
Vihdoin viety lääkejätteet ja vanhat patterit keräyksiin. Yksi pussillinen tekstiilijätettä odottaa vientiä h&m:n keräykseen ja yksi laatikko vientiä konttiin. Tietääkö kukaan saako konttiin viedä veitsiä? Siis isoja ja teräviä. Turvallisuusnäkökulmasta ajatellen?
Lisäksi pitäisi pakata ja viedä pientä elektroniikkaromua keräykseen. Yhden lipaston sekalaatikot ajattelin pemmata läpi viikonlopun aikana. Onko muilla raikkoomissuunnitelmia viikonlopulle?
Keksittiin paperinkeräykselle käytännöllisempi paikka. Ei varsinaisesti vähennä tietenkään tavaramäärää, mutta paransi kaapin siisteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä riemuitsen pienistä teoista; ser keräykseen viety pitkään varastossa odottanut kassillinen vanhoja loisteputkia sekä viallisia lamppuja. Kontti-keräykseen lähti muutama lasten dvd, cd ja pari uutta luettua kirjaa.
Sain järjesteltyä maustekaapin ja kuivaruokakaapin joihin tuli lisää tilaa kun poistin ajat sitten vanhentuneet. Siivosin siivouskaapin ja sekalaisen tavaran kaapin sekä loput keittiön kaapit. Yhdistelin samat tavarat samaan paikkaan ja yllätyin miten monta jätesäkkirullaa tuli vastaan vaikka olin luullut niiden olevan kokonaan loppu, kuten myös tuikkujen, joita olikin iso määrä. Lahjapaperiakin löysin. Niitä vaan oli sekä muovipussien joukossa mytättynä, kuin myös joulukoristeiden luona.
Tuntuu ettei monillakaan jutuilla ole ollut selkeää omaa paikkaa jolloin niitä löytyy vähän sieltä sun täältä. Tästä kuitenkin motivoiduin ja jatkoa seuraa... ;)
Samanlaisten tavaroiden säilytys yhdessä paikassa estää tehokkaasti niiden kertymisen, kun ei tule ostettua tarpeettomasti lisää :)
Meilläkin käytiin keittiönkaapit läpi. Onneksi ei löytynyt kuin muutama vanhaksi mennyt, ja muutama pian vanheneva tuote. Merkkasin nuo vanhenevat ja käytetään lähiaikoina.
ETTEKÖ TE YMMÄRRÄ, että tavarapaljous johtuu siitä, että teidät on teollisuuden ja maaiman rikkainpien ihmisten toimesta aivopesto kuluttamaan ja ostamaan, jotta rikkaat olisivat yhä rikkaampia.
Maailman teollisuus ja mainostoimistot ja suurimmat valtamediat ovat maailman rikkaimpien ihmisten omistuksessa. Ja maailman rikkaimmilla ihmisillä on säätiöt, jotka ajavat sitä samaa agendaa myös hallituksille.
TALOUSKASVU ON SAATAVA NOUSUUN HINNALLA MILLÄ HYVÄNSÄ !
Kenen intressien vuoksi? Maailman rikkaimpien.
He pelkäävät, että ihmiset eivät enää osta heidän omistamiensa tehtaiden tuotteita, MADE IN CHINA, MADEN IN INTIA, MADE IN BANGLADESH.
Tyhmäkin käsittää, että lankaa vaatteeseen kuluu enemmän kuin tavallisesti, kun ne ompeleet tehdään niin löysällä ompeleella, jotta vaate menee heti rikki.
ON AIKA IRTAANTUA MAINONNASTA !
Aina kun näen mainoksen, olen ajatellut niin, ett päässäni kuuluu ääni "KLING" , ja jätän tuotteen ostamatta.
Järkevä ihminen ei lue ollenkaan mainoksia, koska ne manipuloivat vaan ostamaan sellaista mitä ei oikeasti tarvitse.
Nauran partaani kun niin moni menee kauppaan ja joutuu mainonnan uhriksi. ja ostaa tuotteen jota ei tarvitse.
Kauppojen tavarhyllyjen järjestystä muutetaan jatkuvasti, jotta ihmiset eivät löytäisi tutuista paikoista tarvitsemiaan tuotteita, ja jotta ihminen joutuisi harhailemaan kaupassa, jotta tulisi heräteostoksia.
Ihan sairasta koko meno.
KIINA SAASTUTTAAA 20% maailman ilmakehästä ! Se ei ole kiinalaisten vika vaan teidän, jotka ostatte MADE IN CHINA tuoteita !
Pistetään nyt loppu maailman rikkaimpien ihmisten rikastumiselle.
Jatkan yksinpuheluani muiden innokkaiden raivaajien ilmaantumisen toiveessa :)
Tänään lähti lahjaksi saatu koriste-esine, josta en pitänyt. Tein myös hieman jouluaskarteluja sitä varten säästetyistä uusiomateriaaleista. Loput näistä materiaaleista laitoin kierrätykseen.
Lehtikorin kävin myös läpi. Suurin osa ihan paperinkeräykseen, mutta osalle löytyi vielä seuraava lukija.
Tavaramäärään on tulossa kasvua esikoisen uusien ulkovaatteiden ja harrastusvälineiden myötä. Pieneksi jääneet kun jäävät odottamaan pienempää varten.
Kiva kun joku ainakin jaksaa kirjoitella, noita pieniäkin tekoja on mukava lukea ja olenkin lukenut tätä ketjua säännöllisesti, vaikka omat teot ovatkin nyt syksyn muiden kiireiden takia vähän jääneet. Kesällä olin aktiivisempi, sain myytyä puistokirppiksillä kaikkea pientä ja vähän isompaakin turhaa, jotain myin Torissakin. Ja aika monta kassillista lähti Pelastusarmeijalle.
Meillä on vielä tällä hetkellä hyvin säilytystilaa, mutta tarkoituksena on muutaman vuoden sisällä muuttaa pienempään asuntoon. Niinpä mnäkin olen nyt harrastanut tuota, että yritän käyttää tiettyjä pyyhkeitä ja lakanoita loppuun, jotta kokonaismäärä vähenisi.
Seuraavaksi pitäisi:
- aktivoitua Torin kanssa, pari siellä myynnissä olevaa huonekalua ei ole liikkunut minnekään, ja yhden pikkusohvan, jolla kukaan ei koskaan istu ( makuuhuoneessamme, lähinnä sillä säilytetään vaatteita) voisi kuvata ja lisätä Toriin.
- vielä on kirjoja, joita kukaan ei tule lukemaan toista kertaa, nämä pitäisi viedä kirjaston kierrätyspisteeseen
- astioita on edelleen turhia, mutta nämä odottakoon ensi kesän kirppistelyjä
- vaatteitakin on edelleen liikaa, sellaisia mitä en ole aikoihin käyttänyt. Pitäisi tehdä tuollaisia "koekäyttöjä", että miltä tuntuvat, tulevatko koskaan enää käyttöön.
Ja kenkiä! Huomaan olevani kenkien suhteen tosi nirso, ja niinpä käyttöön päätyvät vain ne mukavimmat.
Toisaalta tarvitsisin mustat jotkut ns. kävelykengät, jotka sopisivat kaikkien mekkojen kanssa. Ja haluaisin mustan talvitakin, minulla kun on paljon kivoja eri värisiä huiveja, jotka tulisivat hyvin esiin ja joita olisi kiva käyttää mustan takin kanssa.
T. Raivaajatar
Muutto omaan kotiin tulossa pian ja vaikka yleisesti tilaa ja säilytystilaa tulossa nykyistä enemmän niin tavoitteena karsia turhat ja rikkinäiset tavarat ennen muuttoa.
Erityisesti tarkoitus on päästä eroon vanhasta kirjahyllymoduulista. Ehkä jos sen saisi siirrettyä varastoon jolloin sinne ei tarvitsisi hankkia erillistä hyllykköä. Nykyisessä vuokra-asunnossa sen osia on vähän joka huoneessa; keittiössä valokuvat vitriiniosassa, eteisessä lehti- ja kirjahyllynä, tuulikaapissa kenkähyllynä. Yksi osa toimii rojukaappina makuuhuoneessa.
Haluaisin valokuvat vitriinistä joko tauluiksi seinille tai sitten pelkälle seinään laitettavalle hyllytasolle. Kengille pitäisi olla riittävästi tilaa eteisen peilikaapissa tai tuulikaapissa kenkätelineessä. Ammattilehdille keksittävä uusi säilytyspaikka ja lasten kirjoille tulee paikka lastenhuoneeseen jo olemassaolevaan pöydän alatasoille. Ja romulaatikko käytävä läpi ja etsittävä uudet säilytyspaikat säilytettäville "romuille".
Muutto on hyvä kannuste tavaroiden läpikäymiseen :)
Siivoilin vaatekaapista muutaman kulahtaneimman retkulan pois. Pari huonompaa kylpypyyhettä siirtyy koiran käyttöön (mutakelit ❤️), kun nykyiset ei ihan riitä.
Kaksien lakanoiden vaihtelu on aiheuttanut lakanoissa aika voimakastakin kauhtumista, mutta kankaat toistaiseksi ihan ehjiä. Pois laitan vasta sitten, kun tulee reikiä tai menee niin törkeän kuluneen näköiseksi, ettei enää kestä katsella. Muutama tyynyliina pitäisi korjata, kun ommel alkanut purkautua. Aloittamisen kynnys on se korkein. Mutta olisin ihan tyytyväinen jos saisin lakanamäärää vähennettyä kuluttamalla puhki.
Olen yrittänyt miettiä, miksi meidän tavaramäärä tuntuu stressaavan, vaikkei meillä mielestäni ole edes erityisen paljon. Tulin siihen johtopäätökseen, että osittain johtuu ruuhkavuosista: kodilta kaipaa helppohoitoisuutta, kun elämä on muuten niin täyttä ja koska sotkua syntyy perusarjessa ihan jatkuvasti. Osittain siitä, että monet tavarat kaipaisivat huoltoa, eikä siihen oikein tunnu löytyvän aikaa. Jos tavaraa on vähemmän, siitä ehtii pitää parempaa huolta. Oman vaikeutensa aiheuttaa kotimme vähäiset säilytystilat ja toisaalta omakotitalon työläys asumismuotona (verrattuna aiempaan kerrostalossa vuokralla asumiseen), joka taas vaikuttaa vapaa-ajan määrään. Tällaisia pohdintoja sunnuntaihin :)
Mä suunnittelin jo laudeliinojen ostoa, kun tajusin, että kierrätykseen lähtevässä kasassa nököttävät puuvillaiset paneliverhot sopii hommaan mainiosti. Toimii! Taas sai hoideltua "uuden tarpeen" jo olemassa olevalla tavaralla.
Mä pelkään että muutto aiheuttaa miehessä hamstrausta. Taitaa taas lupautua vastaanottamaan toisten turhaksi käynyttä... iik. Kokee että kun tilaa tulee lisää niin se pitää täyttää jotenkin vaikka pointti on ollut tyhjän tilan luominen kun nykyisin on kaikki nurkat täynnä. Siivouksen aloitus tarkoittaa isojen lelujen ja säkkituolinen nostelua pois lattialta.
Miten voisi saada toisen näkemään ettei viihtyisyyteen tarvita tavaraa? Että avaruus voi olla kaunista ja rauhoittavaakin? Ettei ole huono juttu jos paljasta lattiaa näkyy eikä matot tai huonekalut peitä joka kohtaa lattiasta?
Sain vasta kaverilta lahjaksi noita sisustustekstejä... olikohan siinä "kitchen is the heart of the home" ja "home is where your kitchen is"... tms. Ja painotti että nämä sitten paraatipaikalle keittiöön. Ööö... siis voiko turhempaa krääsää olla? En ole himokokkaaja tai muutenkaan koe keittiötä kodin sydämeksi... mutta vaikka kokisin niin, miksi tarvitsisin englanninkielisiä tekstejä seinälle sitä todistamaan? Siis en voi käsittää.
Toivottavasti en tällä loukkaa ketään jolla on seinillä noita tekstejä...
Onpa mielenkiintoista.
T. Ilman verhoja.