tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19829)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan lankoja antaa vaikka joululahjaksi sellaiselle, jonka tietää neulovan mielellään, mutta jolla on rahat tiukassa, eikä varaa ostaa lankoja. Kysyy vaan joskus vaivihkaa lempivärejä. Mulla ei ainakaan ole varaa ostaa lankoja ja olisin enemmän kuin iloinen, jos saisin lankoja lahjaksi.
Ihana idea, mä vaan en tunne ketään muuta neulojaa/virkkaajaa :(. Kuten joku jo ehdotti niin voihan vaikka seurakunnalle lahjoittaa, mutta asun ulkomailla eikä ylipäätään käsityöt ole täällä suosittu harrastus. Luulen että otan nyt pienen projektin ja katson kuinka monta sukkaparia saan neulottua vaikkapa kuukaudessa ja lahjoitan sitten ne valmiit vaikkapa sairaalaan tai vanhainkotiin :).
Hei, minäkin asun ulkomailla, eli Espanjassa. Täällä neulominen suomalaisten keskuudessa on erittäin suosittua. Kun on kivilattiat joka asunnossa, ovat villasukat talvella tarpeen, kuten kaikki muukin lämmin vaate.
Täällä on myös köyhyyttä ihan eri lailla kuin Suomessa. Käytetty tavara (kehnompikin) häviää alta aikayksikön tositarpeeseen. Ei ole sosiaaliturvaa joka huolehtisi vähäosaisista.
Vapaaehtoiset nunnat pitävät hoitokoteja vanhuksille ja vammaisille. Kaikki lahjoitettu tavara otetaan kiitollisuudella vastaan ruokatarpeista, vaatteista, astioihin, ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan lankoja antaa vaikka joululahjaksi sellaiselle, jonka tietää neulovan mielellään, mutta jolla on rahat tiukassa, eikä varaa ostaa lankoja. Kysyy vaan joskus vaivihkaa lempivärejä. Mulla ei ainakaan ole varaa ostaa lankoja ja olisin enemmän kuin iloinen, jos saisin lankoja lahjaksi.
Ihana idea, mä vaan en tunne ketään muuta neulojaa/virkkaajaa :(. Kuten joku jo ehdotti niin voihan vaikka seurakunnalle lahjoittaa, mutta asun ulkomailla eikä ylipäätään käsityöt ole täällä suosittu harrastus. Luulen että otan nyt pienen projektin ja katson kuinka monta sukkaparia saan neulottua vaikkapa kuukaudessa ja lahjoitan sitten ne valmiit vaikkapa sairaalaan tai vanhainkotiin :).
Hei, minäkin asun ulkomailla, eli Espanjassa. Täällä neulominen suomalaisten keskuudessa on erittäin suosittua. Kun on kiv
Suomessakin sosiaaliturva ja sote-palvelut niukentuvat koko ajan ja nykyinen hallitushan haluaisi lopettaa ne kokonaan. Apua yhtään mihinkään on mahdotonta saada. Espanjasta ei ole puhuttukaan minään hyvinvointivaltiona, eikä valtion/yhteiskunnan edes oleteta hoitavan näitä asioita, joten esim. Espanjan hallitusta ei voi tässä mielessä syyttää vastuunpakoilusta kun koko yhteiskunta on erilainen. Sen sijaan Suomessa Suomen hallitus nimenomaan pakoilee vastuutaan, haluaa tuhota suomalaiset köyhät lopullisesti ja lakkauttaa kaiken. Suomessa kuitenkin yhteiskunnan juuri pitäisi järjestää ihmisten hyvinvointi sosiaaliturvalla ja sote-palveluilla ja kantaa vastuunsa. Tässä keskustelussa oli aikaisemmin esitetty näkemys siitä, miksi Suomessa ei saisi harjoittaa hyväntekeväisyyttä ja viesti on yhä se, että tällä tavoin hallitus ja päättäjät pystyvät sitten perustelemaan yhä rajummat leikkaukset, tukien eväämiset jne. toimet kun tietävät jonkun muun kuitenkin hoitavan ja pakoilevat vastuutaan ja jättävät ihmisiä oman onnensa nojaan, vaikka yhteiskunnan nämä pitäisi hoitaa. Toki on hienoa, jos suomalaisia köyhiä joku kolmannen sektorin toimija tai yksittäinen ihminen auttaa, mutta kun se on yhteiskunnan tehtävä ja monella tavalla ongelmallista. Pahoittelen mielipidettäni, mutta olen vasemmistoon kallellaan, kannatan hyvinvointivaltiota, yhteiskunnan vahvaa roolia ja olen kiinnostunut sosiaalipolitiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, minäkin asun ulkomailla, eli Espanjassa. Täällä neulominen suomala
Mutta jos hallitusta ei vaan siltikään kiinnosta ihmisten hätä.. sillon on ihan pakko itse auttaa, vaikka se tuota katsantokantaa vasten väärin olisikin. Hädässä oleva ihminen kun tarvitsee apua juuri silloin hädän hetkellä, eikä silloin voi jäädä odottelemaan jotain hallituksen päätöksiä tai päättämättömyyttä. Pahoinvointivaltio ei nimityksenä ole enää hauska sanaleikki, jos nyt hauska ollutkaan.
Onhan Suomi pystynyt rakentamaan pääkaupunkiseudulle kalliita uimakoppeja ja keinuja.. niihin vaan nyt köyhien lapset ympäri Suomen.. tai voihan ne rajaseudun lapset istua kaupan pyörätelineen päälläkin kesäloman
Espanjassa toimii lähimmäisenrakkaus, omaisista ja läheisistä huolehditaan suvun ym. vapaaehtoisten voimin. Suomessa sysätään kaikki yhteiskunnalle, koska rakkaus puuttuu.
P.S. Eihän pilta hyvää keskustelua politiikalla, kun aihe on tavaranpaljous. Jos joku tykkää jauhaa, tehköön oman aloituksen vaikka siitä sosiaalipolitiikasta.
En itse ole saanut tarvitsemaani apua, vaikka ole moniongelmainen ja sitä apua todella tarvitsisin. Olen jäänyt kokonaan ilman apua, mutta en myöskään oleta, että jonkun yksittäisen ihmisen pitäisi sitten hyvää hyvyyttään sitä tarjota, joillain myös joutuisin kiitollisuudenvelkaan, jota en pystyisi koskaan maksamaan. Lisäksi ongelmani ovat sellaisia, että vain yhteiskunta pystyisi ne halutessaan ratkaisemaan. Tämä menee nyt ohi aiheen, mutta varsinkin Suomessa hyväntekeväisyyteen liittyy suuri moraalinen ongelma ja koko hyväntekeväisyyden olemassaolo on ongelmallista kun Suomessa sitä nimenomaan ei pitäisi olla. Se on suuri todiste yhteiskunnan epäonnistumisesta ihan kaikilta kannoilta katsottuna. Hyväntekeväisyys on ongelmallista myös kaikkien toimintaan liittyvien epäkohtien, pr-temppujen, epäoikeudenmukaisuuden ja ties minkä muun takia. Ehkä joskus kirjoitan tästä enemmän.Toisaalta sitten taas hyväntekeväisyyteen turvautuvat eivät myöskään aina ymmärrä, että se ei ole mikään sosiaalitoimisto ja vaativat liikaa.
Vierailija kirjoitti:
En itse ole saanut tarvitsemaani apua, vaikka ole moniongelmainen ja sitä apua todella tarvitsisin. Olen jäänyt kokonaan ilman apua, mutta en myöskään oleta, että jonkun yksittäisen ihmisen pitäisi sitten hyvää hyvyyttään sitä tarjota, joillain myös joutuisin kiitollisuudenvelkaan, jota en pystyisi koskaan maksamaan. Lisäksi ongelmani ovat sellaisia, että vain yhteiskunta pystyisi ne halutessaan ratkaisemaan. Tämä menee nyt ohi aiheen, mutta varsinkin Suomessa hyväntekeväisyyteen liittyy suuri moraalinen ongelma ja koko hyväntekeväisyyden olemassaolo on ongelmallista kun Suomessa sitä nimenomaan ei pitäisi olla. Se on suuri todiste yhteiskunnan epäonnistumisesta ihan kaikilta kannoilta katsottuna. Hyväntekeväisyys on ongelmallista myös kaikkien toimintaan liittyvien epäkohtien, pr-temppujen, epäoikeudenmukaisuuden ja ties minkä muun takia. Ehkä joskus kirjoitan tästä enemmän.Toisaalta sitten taas hyväntekeväisyyteen turvautuvat eivät myöskää
Sori, mutta taidat olla väärässä ketjussa. Tee oma aloitus, pliiiiis.
Me jatketaan täällä turhan tavaran karsimista.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa toimii lähimmäisenrakkaus, omaisista ja läheisistä huolehditaan suvun ym. vapaaehtoisten voimin. Suomessa sysätään kaikki yhteiskunnalle, koska rakkaus puuttuu.
P.S. Eihän pilta hyvää keskustelua politiikalla, kun aihe on tavaranpaljous. Jos joku tykkää jauhaa, tehköön oman aloituksen vaikka siitä sosiaalipolitiikasta.
Sen verran kommentoin vielä tähän, että ei ketään pitäisi pakottaa välittämään tai huolehtimaan yhtään kenestäkään vain kun sattuu olemaan kyse sukulaisesta. Takana on ties mitä kamaluuksia, miksi tähän ei halua ryhtyä tai oma voimat, resurssit tai oma tilanne muutenkaan eivät mahdollista enää toisesta huolehtimista. Kukaan ei voi päättää syntymästään tai niistä olosuhteista, joihin sattuu syntymään, eikä ketään saa syyttää syntymästään tai laittaa siitä tilivelvolliseksi.
Et ehkä sitten ole itse joutunut käytännössä kohtaamaan Suomen surkeaa sosiaalipolitiikkaa, mutta ei ne ongelmat vaikenemalla katoa. Tuo kommentti meni tunteisiin ja on selvästi parempiosaisen kirjoittama. Sosiaalipolitiikka ei ehkä kiinnosta kaikkia, mutta ongelmat ja Suomen kasvava köyhyys, jonka hallitus on tietoisesti aiheuttanut on hyvä kuitenkin kaikkien tiedostaa. Nyt poistun, kiitos ja näkemiin sekä anteeksi, että olen köyhä työtön, joka toivoo, että suomalainen yhteiskunta ei pakenisi vastuutaan.
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä sitten ole itse joutunut käytännössä kohtaamaan Suomen surkeaa sosiaalipolitiikkaa, mutta ei ne ongelmat vaikenemalla katoa. Tuo kommentti meni tunteisiin ja on selvästi parempiosaisen kirjoittama. Sosiaalipolitiikka ei ehkä kiinnosta kaikkia, mutta ongelmat ja Suomen kasvava köyhyys, jonka hallitus on tietoisesti aiheuttanut on hyvä kuitenkin kaikkien tiedostaa. Nyt poistun, kiitos ja näkemiin sekä anteeksi, että olen köyhä työtön, joka toivoo, että suomalainen yhteiskunta ei pakenisi vastuutaan.
Ihmettelen syvästi näitä "meni tunteisiin ja poistun nyt keskustelusta" -kommentteja anonyymillä keskustelupalstalla. Aivan ihme draamailua, ketään ei oikeasti kiinnosta eikä kukaan huomaa poistumistasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä sitten kirjoitit espanjalaisten lähimmäisenrakkaudesta..? Pysy aiheessa säkin, vai miksi sä sait poiketa aiheesta, mutta muut eivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä sitten kirjoitit espanjalaisten lähimmäisenrakkaudesta..? Pysy aiheessa säkin, vai miksi sä sait poiketa aiheesta, mutta muut eivät?
Tuossahan oli vain vinkkinä mihin ylimääräistä tavaraa voi lahjoittaa. Olipa Suomessa tai Espanjassa.
Ainakin minä kaipaan ideoita siitä, miten voi tehdä hyvää, jos itselle on kertynyt liikaa. Monia hyviä ajatuksia olen tästä ketjusta löytänytkin.
Politiikka erikseen, ei tänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan oli vain vinkkinä mihin ylimääräistä tavaraa voi lahjoittaa. Olipa Suomessa tai Espanjassa.
Ainakin minä kaipaan ideoita siitä, miten voi tehdä hyvää, jos itselle on kertynyt liikaa. Monia hyviä ajatuksia olen tästä ketjusta löytänytkin.
Politiikka erikseen, ei t
Paitsi että rahaa ne köyhät tarvitsevat, eikä jotain vanhoja villalankoja tai shampoojämiä. Laskuja ei niillä hoidella.
Jämälankoja, kangastilkkuja, askartelutarvikkeita ym. voi lahjoittaa kehitysvammaisten päivätoimintaan tai vanhusten päiväkerhoihin askarteluun.
Edelleen väärässä ketjussa tuo jankuttaja. Uskotaan jo, että hän tarvitsee vain rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen väärässä ketjussa tuo jankuttaja. Uskotaan jo, että hän tarvitsee vain rahaa.
No voihan se köyhäkin tuoda sinulle omat jämät.. pidä roinasi itse. Kukaan ei ole sinulta mitään pyytänyt..
Vierailija kirjoitti:
Jämälankoja, kangastilkkuja, askartelutarvikkeita ym. voi lahjoittaa kehitysvammaisten päivätoimintaan tai vanhusten päiväkerhoihin askarteluun.
Tuo on just sitä hyvän tekemistä, että lahjoittaa eteenpäin mitä itsellä on liikaa.
Minulle on kertynyt eniten pöytäliinoja (uusia ja uuden veroisia). Nyt mietin mihin voisin niitä antaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan se köyhäkin tuoda sinulle omat jämät.. pidä roinasi itse. Kukaan ei ole sinulta mitään pyytänyt..
Oot kyllä hauska, mutta jospa rentoutuisit vaikka pienillä päikkäreillä.🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on just sitä hyvän tekemistä, että lahjoittaa eteenpäin mitä itsellä on liikaa.
Minulle on kertynyt eniten pöytäliinoja (uusia ja uuden veroisia). Nyt mietin mihin voisin niitä antaa?
Konttiin ja kiertoon kaikki hyvät tekstiilit!
Raivasin tilaa keittiön yläkaappeihin. Mulla on monta erilaista tarjoilukulhoa. Nyt sai lähteä akryylinen salaattikulho ja akryyliset salaattiottimet. Niitä on käytetty paljon ja olivat jo naarmuilla ja näin ollen käyttöikänsä loppupäässä. Sain jäljelle jääneet astiat parempaan järjestykseen. Tästä on taas hyvä jatkaa.
Vessan siivouksen jälkeen heitin kulahtaneen hankaussienen roskiin.