tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19821)
Olohuoneen lipaston siivous starttaa nyt! Kaappi jossa on mahdoton määrä sälää, valokuvia, kehyksiä, neulelankoja, kynttilöitä, maljakoita, kortteja, koruja, papereita, pullo kuohuvaa, askartelutarvikkeita ym.ym. Jos sais edes viidesosan sisällöstä kiertoon/roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Olohuoneen lipaston siivous starttaa nyt! Kaappi jossa on mahdoton määrä sälää, valokuvia, kehyksiä, neulelankoja, kynttilöitä, maljakoita, kortteja, koruja, papereita, pullo kuohuvaa, askartelutarvikkeita ym.ym. Jos sais edes viidesosan sisällöstä kiertoon/roskikseen.
Tossa lipaston siivouksessa voisi toimia tuo, että säästä vain ne , joista pidät. Näyttäis olevan just sellasta tavaraa. Eli pistä pois ne valokuvat, joista et tykkää. Samaten ruman väriset neulelangat, ei niin kivat maljakot, korut joita et ikinä käytä jne. Varmasti lähtee ainakin osa kiertoon.
Ja tässähän kävi niin että korkeushyppy vei voiton ja sitä katsoessa lipaston siivous jäi :D Sain sentään yhden valokuvalaatikollisen läpikäytyä ja roskiin meni tylsät maisemakuvat yms epäselvät.
Musta tuntuu et nyt on klikannut jokin kohdilleen, eikä tuu enää osteltua koko ajan jotakin uutta kirpparilta tai kaupoista. Olen alkanut oikeasti nauttimaan siitä, että kokeilen aina pärjätä ilman jos jotakin loppuu tai menee rikki. Tietty rajansa tälläkin, kyllä tulee uus hammasharja tai shampoo ostettua kun loppuvat, mut muuten aika harva tavara on korvaamaton tai löytyy jo kotoa varavaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu et nyt on klikannut jokin kohdilleen, eikä tuu enää osteltua koko ajan jotakin uutta kirpparilta tai kaupoista. Olen alkanut oikeasti nauttimaan siitä, että kokeilen aina pärjätä ilman jos jotakin loppuu tai menee rikki. Tietty rajansa tälläkin, kyllä tulee uus hammasharja tai shampoo ostettua kun loppuvat, mut muuten aika harva tavara on korvaamaton tai löytyy jo kotoa varavaihtoehto.
Tämä ajatus ja toimintatapa ollu mulla jo muutaman vuoden. On henkisesti todella palkitsevaa. Suosittelen kaikille, mutta motivaation tulee lähteä itsestä. Siinä todellakin tulee alkuun sellanen hoksaus.
Tavarat vähenee, pää selkiytyy!
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Olen toiminut todella ristiriitaisesti. Kosmetiikkaa hamstrasin innoissani ja sitten samalla kirosin kun eivät mahdu kylppärin kaappiin ja kiukutti sekin kun ei tullut vuoteen, pariin tuotetta käytettyä kun oli edellisiä "jonossa"
Tajusin että tarjouksia tulee aina
Tajusin etten halua olla kaupan varasto
Tajusin ettei ostaminen tuokaan iloa
Nyt nautin kun saan jonkun putelin tyhjäksi. Uutta en ole ostanut kuukausiin.
Suihkugeeliä oli hurjina aikoina 9 vai peräti 12..Nyt "vain" 4. Ostan uuden aikaisintaan kun viimeisen korkkaan.
Tuntuu hyvältä kun opin ohittamaan houkutukset.
...tosin kauan se kesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajatus ja toimintatapa ollu mulla jo muutaman vuoden. On henkisesti todella palkitsevaa. Suosittelen kaikille, mutta motivaation tulee lähteä itsestä. Siinä todellakin tulee alkuun sellanen hoksaus.
Sama, vohveliraita ja leivänpaahdin mennyt jo vuosia sitten rikki ja ser-keräykseen enkä ole uusia ostanut.
Radio meni rikki niin hain lapsen kotiin jättämät stereot käyttöön.
Juuri tuo oivallus että tarjouksia tulee aina kannattaisi kaikkien sisäistää!
Mä olen myös lopettanut ton kampanja-hamstraamisen. Ihan sama vaikka saisi 2 pyykinpesuputelia 50 c halvemmalla, kun on tarjous. Tai ostamalla 3 hammastahnatuubia kerralla säästää muutaman hilun.
En osta enää juurikaan mitään bulkkina, koska tosiaan - jatkuvasti jossain kaupassa on tarjouksia. Toisaalta, en välttämättä enää halua kolmea samanlaista hammastahnatuubia. Saatan haluta kokeilla jotain muutakin vaihtoehtoa. :-)
En myöskään halua enää omaan kotiin tota tilannetta, jonka joku mainitsi, eli että olisin kempparin tai kaupan varasto. Kaupasta saa uutta heti, kun oikeasti tarvitsee. Miksi hamstraisin näitä aineita, puteleita tai vaikka vessapaperia kaappeihin ylen määrin?
Kun hamstrasin kaikkea ja ostin näitä bulkkitarjouksia, unohdin usein, että mulla on jo kaapit täynnä jotain vastaavaa ja taas tarjouksen osuessa kohdalle ostin uuden satsin. Välillä esim. keittiön kaapit pursusi erilaisia tomaattimurskatarjoustetroja ja kun niitä vielä oli eri kaapeissa, niin osa ehti jo vanheta toisessa kaapissa, kun käytin toisesta niitä uudempia. Nyt on kaapit keittiössä tiptop ja kaikki tulee käytettyä eikä heitettyä sitten vanhentuneina pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös lopettanut ton kampanja-hamstraamisen. Ihan sama vaikka saisi 2 pyykinpesuputelia 50 c halvemmalla, kun on tarjous. Tai ostamalla 3 hammastahnatuubia kerralla säästää muutaman hilun.
En osta enää juurikaan mitään bulkkina, koska tosiaan - jatkuvasti jossain kaupassa on tarjouksia. Toisaalta, en välttämättä enää halua kolmea samanlaista hammastahnatuubia. Saatan haluta kokeilla jotain muutakin vaihtoehtoa. :-)
En myöskään halua enää omaan kotiin tota tilannetta, jonka joku mainitsi, eli että olisin kempparin tai kaupan varasto. Kaupasta saa uutta heti, kun oikeasti tarvitsee. Miksi hamstraisin näitä aineita, puteleita tai vaikka vessapaperia kaappeihin ylen määrin?
Kun hamstrasin kaikkea ja ostin näitä bulkkitarjouksia, unohdin usein, että mulla on jo kaapit täynnä jotain vastaavaa ja taas tarjouksen osuessa kohdalle ostin uuden satsin. Välillä esim. keittiön kaapit pursusi erilaisia tomaattimurskatarj
Juuri noin! Ihan loistavia kommentteja tullut tänään klo 7:40 alkaen. Minullekin tuli tuo "klik" muutama vuosi sitten. Kun oli kertynyt kunnon varasto kaikkea käsisaippuoista erilaisiin voiteisiin ja paljon, paljon muuta.
Niitä sitten vuositolkulla säilyttelin ja mietin mahtavatko olla enää käyttökelpoisia. Alkoi ärsyttää kun aina löytyi samaa suihkusaippuaa omasta jemmasta, vaikka teki mieli kokeilla jotain uutta ihan tuoksunkin takia.
Eli hyvä mieli siitä, että kannoin tavaraa kotiin "kun halvalla sain", muuttui (tuli "klik"). Huomasin, että kauppias voitti ja säästö oli olematon. Nykyään tulee hyvä mieli siitä, että kaikki tarpeeton jää sinne kaupan hyllylle. Tavara vähenee, koti selkeytyy ja rahaa säästyy.
Ja se tunne, kun jonkun tuubin tai purkin käyttää loppuun. Eilen loppui silmienympärysvoide. Olin jo leikannut tuubin kahtia ja käytin ihan kaiken pois.
Mulla on tällä hetkellä vielä liikaa erilaisia hiuksiin jätettäviä hoitoaineita. Yhteensä 6kpl. Käsirasvoja on 4kpl eli liikaa. Huulivoiteita on myös liikaa, mutta niitä käytän päivittäin.
Edellä mainittuja lukuunottamatta olen saanut ylimääräiset varastot käytettyä tai karsittua.
Itse pyrin myös hillitsemään kosmetiikka yms tarjousten perässä juoksemista ja kaikenlaisten ota 3 maksa 2 tai 4 hammastahnaa 2 eurolla -tarjousten liiallista hyödyntämistä ja tavaran haalimista niin että kotona on iso varasto kaikenlaista. Ostan näitä tarjoustuotteita vaan jos satun muutenkin olemaan kaupassa ja vaikka hammastahna on juuri loppumassa ja sattuu olemaan hyvä tarjous, vaikka 3 kahden hinnalla, niin silloin voin tarttua tarjoukseen koska tiedän että tuotetta kuluu joka tapauksessa paljon ja kuitenkin pian pitäisi ostaa se seuraava tuubi. Joskus nämä tarjoukset ovat tietenkin ok.
Tänään olin etsimässä lapselle ristiäisiin vaatteita ja ne löysinkin, mutta olisi myös houkutellut ostaa ensi kesäksi kaikenlaista halpaa housua ja paitaa ja söpöä mekkoa kun kerran halvalla olisi saanut alen loppurysäyksestä ja varmasti olisivat tulleet käyttöön, tarvitseehan kasvava lapsi vaatteita. Jätin kuitenkin ostamatta ja mietin että valitsen mieluummin ensi keväänä ja kesällä uudesta valikoimasta aidosti mieleiset ja tarpeelliset kesävaatteet lapselleni ja maksan niistä ihan normi hinnan kun haalin nyt alesta tältä kaudelta myymättä jäänyttä vaatetta koska ovat halpoja, mutta eivät ehkä lopulta niin mieleisiä kuitenkaan tai ovat ehkä vain ihan ok tai ihan kivoja. Mieluummin ostan sen todella ihana vaatteen 20 eurolla kuin vitosella alesta ihan ookoon.
Täällä kans yksi isossa talossa asuva. Kun aloitin karsimista, niin karsin irrallisista hyllyistä ja laatikostoista tavarat ja myin nämä säilyttimet sitten torissa. Heti alkoi näyttää avarammalta, kun lattiapinta-alaa tuli lisää. Samoin tein kaiken maailman sisustuskoreille, mistä niitäkin oli tullut haalittua. Nyt alkavat tasot olla lähes tyhjiä, se helpottaa siivousta tosi paljon.
Voisiko joku joka tykkää sisustustavarasta, kertoa miten saa sen kaiken pidettyä siistinä. Meillä pitäisi kaikesta pyyhkiä pölyt kerran tai jopa kaksi kertaa viikossa, tai muuten näyttää tosi epäsiistiltä. Oma kokemus on, että elämä ei riitä siihen että niitä kaikkia puunaisi ja pölyttäisi niin usein. Olenko jotenkin epänormaali, kun tuntuu että muut ei tästä valita?
Vierailija kirjoitti:
No noihan käy melkein kaikki lahjaksi ja kortitkin on valmiina!
Vierailija kirjoitti:
Meiltä menehtyi hamsteri, jolta jäi vasta ostetut täydet suuret jyvälaatikot ja herkkunapit. Keksin viedä ne pihakoivun alle oravia varten. Orava katseli läheisestä kuusen latvasta ja ehkä vielä löytää kannon päälle katetun herkkupöydän.
Varastosta löysin paljon myytävää seuraavaa kirppistä varten tai sitten vain lahjoitan tutuille, jos joku jotain haluaisi.
Oravalla on ollut juhlapäivä!
Kun annatte tavaraa ystäville ja läheisille, niin tarkistattehan ensin, että ette ole pahentamassa heidän tavaraongelmaansa. Kun aloitin karsimisen, niin laitoin tavarat myyntiin ihan sen vuoksi, että jos lahjoitat kaiken, niin voit olla pahentamassa jonkun toisen hamsterin ongelmaa. Siksi laitan kaiken myyntiin tai lahjoitan Konttiin tai paikallisen yhdistyksen kirppareille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Olen toiminut todella ristiriitaisesti. Kosmetiikkaa hamstrasin innoissani ja sitten samalla kirosin kun eivät mahdu kylppärin kaappiin ja kiukutti sekin kun ei tullut vuoteen, pariin tuotetta käytettyä kun oli edellisiä "jonossa"
Tajusin että tarjouksia tulee aina
Tajusin etten halua olla kaupan varasto
Tajusin ettei ostaminen tuokaan iloa
Nyt nautin kun saan jonkun putelin tyhjäksi. Uutta en ole ostanut kuukausiin.
Suihkugeeliä oli hurjina aikoina 9 vai peräti 12..Nyt "vain" 4. Ostan uuden aikaisintaan kun viimeisen korkkaan.
Tuntuu hyvältä kun opin ohittamaan houkutukset.
...tosin kauan se kesti.
Kosmetiikan kanssa pitää myös muistaa se, että se ei ole ikuista, myös näistä useista löytyy parasta ennen -päiväykset. Ja jos olet avannut putelin, vaikka vain tuoksuttelua varten, niin sen vanhenemisaika alkaa - yleensä näiden avattujen kesto on 6 tai 12 kuukautta. Ja kannattaa noudattaa sitä, että ei tule iho-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani tämä hoksaus tuli pidemmän karsimisjakson aikana kun tajusin miten paljon huolta ja työtä se tavara aiheuttaa ennen kuin sen saa kiertoon. Sitä miettii kaksi kertaa haluaako kantaa sitä tavaraa kotiin, koska jossain vaiheessa se pitää laittaa kiertoon tavalla tai toisella. Nyt kelpaa vain se täydellinen, ja vain se ostetaan mitä oikeasti tarvitaan.
Muutaman päivän lomareissulla tuli kyllä taas niin selkeästi se esiin, miten paljon meille tyrkytetään tavaraa. Käytiin parissa turistikohteessa, ja toisessa historiallisessa kohteessa oli joka toinen rakennus täynnä rihkamakauppoja. Ei sopinut paikan luonteeseen nämä tusinatavaran myymälät. Olisin odottanut että paikassa olisi ollut muutama arvokasta ja laadukasta kotimaista käsityötä myyvää paikkaa ja olin pettynyt tähän markkinameininkiin. Mielummin maksaisi vaikka pienen pääsymaksun, jos vaan paikka olisi säilyttänyt arvokkuutensa. Harmittaa vähän vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo oivallus että tarjouksia tulee aina kannattaisi kaikkien sisäistää!
Netin ansiosta mitään ei tarvitse enää ostaa täyteen hintaan.
Meiltä menehtyi hamsteri, jolta jäi vasta ostetut täydet suuret jyvälaatikot ja herkkunapit. Keksin viedä ne pihakoivun alle oravia varten. Orava katseli läheisestä kuusen latvasta ja ehkä vielä löytää kannon päälle katetun herkkupöydän.
Varastosta löysin paljon myytävää seuraavaa kirppistä varten tai sitten vain lahjoitan tutuille, jos joku jotain haluaisi.