Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19751)

Vierailija
161/19751 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin nyt kunnolla kiinnostua tuosta Hyvän mielen vaatekaappi -kirjasta, mutta huh, siitä näyttää olevan jopa 30 varausta kirjastossamme. Oletko ollut tyytyväinen kirjaan, Raivaajatar? Täytynee jossain kohtaa tutustua siihen, vaatekaappini on tyhjennyksen jälkeen jopa vähän liian tyhjä mutta en ole varma mihin suuntaan sitä kasvattaisin.

Kävin eilen kaupungilla asioilla ja samalla kulkeuduin muutamiin alennusmyynteihin. En löytänyt mitään, mutta olisin voinut hyvin ostaa jotakin tuosta em. vaatekaappitilanteesta johtuen. Huomasin silti, että entinen minä olisi varmaan lähtenyt kotiin alennusmyynneistä jonkin "ihan kivan" kanssa, eli olisin päätynyt ostamaan jotain epäkäytännöllisen mallisia alusvaatteita tai huonosti istuvat farkut (molempia esimerkkejä harkitsin alerekillä mutta osasin lähteä kotiin ilman).

Tulevana viikonloppuna taidan taas käydä vähän läpi kaappeja. Kotona ei ole enää montaakaan säilytystilaa jota en olisi jo raivannut, mutta yleensä toisella kierroksella olen löytänyt lisää pois heitettävää. Joitakin kaappeja taitaa siis odottaa tämä toinen kierros. Toivottavasti täällä muillakin on tuottelias viikonloppu, laittakaahan viikon lopussa listaa tavaroista jotka saivat lähteä kaappitilaa viemästä :)!

- 178

Vierailija
162/19751 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:10"]Mitkä on teidän vinkkinne tavaroiden järjestelyyn? Minulla on paljon kaappitilaa, mutta jotenkin en osaa asetella niitä fiksusti kaappiin. Ongelmaa tuottaa pikkutilpehööri, joille pitäisi löytää joitain näpsäköitä laatikoita, joihin ne voisi säilöä "aihealueittain". Onko teillä suositella edullisia laatikoita/laatikostoja, tai vastaavia säilytysjärjetelmiä joita voi tunkea kaappiin?

[/quote]

edullinen säilytyslaatikko on kenkälaatikko. Niitä saa ihan ilmaiseksikin :) varsinkin jos kaapissa säilyttää niin ei haittaa niiden ulkonäkökään.

..............

itse olen tosiaan alkanut miettiä, pitäisikö tosiaan heittää pois Se, mitä ehkä joskus tarvitsee.....ennen tätä ketjua ajattelin, että ei minulla ole varaa heittää tavaroitani roskiin. Tulot ovat pienet, olen hoitovapaalla. Mutta tämän ketjun ansiosta olen ymmärtänyt, että tavara kaapeissa ja varsinkin tasoilla jne vie todella paljonenefgiaa. Paljon voi myös lainata.

silti huomaan olevani hamsteri,koska en vielä ole heittänyt pois tavaraa,mitä ehkä joskus tarvitsee.....

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/19751 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on taas tullut hyviä ajatuksia ja vinkkejä!

Itselläni on vaatteiden suhteen osittain ongelmana tuo "sitten kun laihdun".

Vaikka varsin hyvin tiedostan, että ehkä en laihdu koskaan, ja vaikka laihtuisinkin, niin tykkäänkö enää samoista vaatteista ja ovatko ne ajanmukaisia. Vaikkei niin olisikaan ns. muodin perään, niin kyllä se vaan on niin, että tietyt muodot ja mittasuhteet näyttävät auttamatta vanhanaikaisilta vuosien jälkeen.

Tätä täytyy vielä työstää omassa mielessään!

Olen nyt aloittanut Hyvän mielen vaatekaappi -kirjan ja ehkä saan tuosta voimaa minäkin jonkinlaiseen "tason korotukseen" vaatekaapissa (joku muu täällä ketjussa tällaista suunnitteli), että vaatekaapissa oikeasti olisi vain niitä todella hyviä vaatteita, ei ihan ok -vaatteita.

Mietin myös miehen vaatteita, miehellä on iso pino mainos- ym. T-paitoja, jotka ovat "ihan ok" ja niitä voi pitää remontti-, piha- ym. hommissa, miksei lomalla kotonakin. Mutta oikeasti, noita on niin paljon, että niitä riittää ikuisuuteen!

t. Raivaajatar

Vierailija
164/19751 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin pari vuotta sitten kaiken turhan karsimisen. Olemme äiti + 3 lasta perhe. Tuloksia tähän mennessä:

- kirjoja ei ole enää yhtään paitsi lapsilla omissa huoneissaan. Lehtiä en tilaa, ei ole.

- vhs:ssia, dvd:eitä tai cd:eitä ei enää ole. Eikä mankkaa, yksi radio vain. Lapsilla on jokunen dvd huoneessaan jemmassa (tytär rakastaa barbie-leffoja).

- lautasia on kymmenen, juomalaseja yhdeksän. myin kaikki haarukat, veitset ja lusikat kirppiksellä jonka jälkeen ostin yhden setin Ikeasta tilalle. Eli nyt ne on kaikki samaa sarjaa! Voi tätä onnea.

- kaikki lattiat ja tasot on TYHJIÄ

- olen myynyt lasten leluja ja romuja PALJON. Nykyään heidän lelut yms. mahtuu heidän omiin kaappeihin kevyesti, viihtyvät huoneissaan kun siellä mahtuu jopa leikkimään :D

- poikien legot ovat nyt kauniisti lego-säilyttimissä jotka tilasin kirppistuotoilla lekmer-nettikaupasta. Oli hyvä ostos! Legoja oli ennen joka paikassa (imuroidessa kilinä kuului).

- liinavaatteet: kaikilla on kahdet eli toiset sängyssä, toiset pesussa. Sisustustyynyjä yms. On enää muutama, sohvalla, ei kaapissa.

- sisustusromut, kynttilänjalat, posliinikissat, pikkutaulut yms. Niitä ei enää ole hallelujaa!!!! Yksi ainoa iso taulu olkkiksen seinällä.

- käsilaukkuja on kaksi, meinaan luopua toisesta....

- varastokoppi on TYHJÄ, siellä on enää talvirenkaat ja laatikollinen joulukoristeita.

- minulla on kaapissa kirppispussi johon heitän romua aina kun vastaan tulee mitään mistä voisin luopua. Pidän kirppispöydän kahdesti vuodessa.

- meillä täällä 80-neliössä on nyt TYHJIÄ kaappeja, ooooh!

- omassa huoneessani on vain sänky ja kiinteä asuntoon kuuluva pikkukaappi johon vaatteeni mahtuvat hyvin. Yksi tyhjä lipasto (ikean PS) jonka päällä minitelkkari. Nukunkin nykyään paremmin kun rojua ei enää ole!

- meillä kaikuuuu

- huonekasveja yksi ainoa. Loput vein kirppikselle ja olin varma ettei kukaan osta moisia. Keksin kirjoittaa niihin laput " apua, anna minulle rakastava koti sillä julma omistajani heittää minut muuten roskiin" joten ne katosi pöydästäni heti :D

- mikä parasta, säästän nykyään rahaa hulluna kun en osta enää turhuuksia ja myyn entisiä pois, olen pystynyt sisustamaan kotini "sisustuslehtityyliin" ja saanut mm. Desing-tuotteita joista ennen vain haaveilin! Seuraavaksi hankin Block-valaisimen ja String-hyllyn....

- mistään mitä olen luopunut ei ole tullut ikävä. Sen sijaan harmittaa että olen tuhlannut monta hyvää vuotta elämästäni "tavaran vankina".

- missä vielä tsemppaamista on kengät! Minulla on yhä n. 20 paria kenkiä. Toki ennen niitä oli n. 100 paria. Taidankin nyt nousta tästä iPadin äärestä ja ampua niiden kimppuun.

Tsemppiä urakkaan jokaiselle!

t. Minimalistimamma

Vierailija
165/19751 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, minimalistimamma 327!

Vierailija
166/19751 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästän kulttuurihistoriaa. Se musiikki, joka on alun perinkin julkaistu digitaalisena, saa pysyä sellaisena, eli CD:t ja devarit voi säilyttää vain tiedostoina. Mutta vanhat vanhat vinyylilevyt olen pitänyt ja vinyylisoitinta säännöllisesti huollattanut. Samoin valikoidut kasetit. Lasten mielestä on kerta kaikkiaan maagista nähdä tuollaisia esineitä, odottaa, että kasetti kelaa, ja katsoa levyn pyörimistä. Soundikin on erilainen, näyttää, että rauhoittavampi (joku asiantuntija voi ehkä avata tätä paremmin, mutta käsittääkseni nykymusiikki tuotetaan autojen ja julkisten tilojen akustiikalle sopivaksi, erottelevaksi ja tarkaksi, ja silloin siitä häviää se tietty mehevyys siitä äänenlaadusta.)

Niiden, jotka analogisia tallenteita hävittävät, kannattaa muistaa, että alan harrastajat ja keräilijät haalivat nimenomaan niitä vinyylejä ja kasetteja. Ne, mitkä halusin kokoelmasta poistaa, sain myytyä hyvään hintaan keräilijöille.

Meillä on yksi siisti seinällinen hyviä kirjoja, levyjä ja kasetteja. Se on ryhdikäs sisustuselementti ja poistaa hyvin kaikua. En laita sinne mitään krääsää. Se on kirjastomme ja perintömme. Kaikki meillä kyläilevät hakeutuvat sen lähelle istumaan.

Muuten kotimme on minimalistinen. Ei valkoinen-beige-harmaa-minimalistinen, vaan tavaramäärältään minimalistinen. Meille just hyvä - itse emme koe elävämme askeesissa, päinvastoin. Se raha, joka tuttavilla menee shoppailuun, ja se aika, joka heillä menee kadonneiden tavaroiden etsimiseen ja siivoamiseen, säästyy meillä mm. matkusteluun. Emme kuitenkaan tuomitse toisiamme. Me vieraillaan heillä katsomassa uusia tavaroita ja auttamassa suursiivouksissa, he tulevat meille katsomaan matkakuvia.

Vierailija
167/19751 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:30"]

- Kukaan ei ikinä nää niitä ihania omistamiasi juttuja, jos et käytä niitä.

- Käytä rahat joskus itseesi! Ai ei ole varaa? Kävit kuitenkin työmatkalla ostamassa muksulle Henkasta viisi paitaa, itsellesi halvan topin ja miehelle boksereita, kun ei itse osaa.

T. Aamu

[/quote]

Väärin. En minä ole kiinnostunut siitä, näkevätkö muut tavarani vai eivät. Pahoittelen, jos sinä ostat tavaroita tehdäksesi vaikutuksen muihin.

Väärin. Elän yksin eikä minulla todellakaan ole ole rahaa. En hamstraa ostettavia tavaroita, vaan ilmaisia.

Vierailija
168/19751 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

327: en ikinä haluaisi elää noin.

Vierailija
169/19751 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inspiroiva listaus, Minimalistimamma! Tuosta listasta monta kohtaa on minunkin tavoitteenani lähitulevaisuudelle :).

Viikonloppuna täällä tuli täyteen 300 / 365 pois annettua / myytyä tavaraa! Enää 65 niin vuositavoitteeni 365 tavarasta luopumisesta toteutuu :). Tavoite taitaa tulla helposti täyteen ja uskon, että pois annettavaa löytyisi vähän enemmänkin. Kävin viikonloppuna yhden lipaston ja korukokoelmani vielä uudelleen läpi, ja laitoin osan vastaan tulleista tavaroista myyntiin. Vaatehuoneesta poistin viimeisen ylimääräisen pahvilaatikon vaatteita myyntiin ja vaatekeräykseen. Nyt kaikki sisävaatteeni ovat esillä vaatekaapissa ja on ihana huomata miten vähän niitä todella on. Lisäksi erottelin myyntiin menevistä IKEA-säkeistä arvokkaimmat tuotteet ja kuvasin ne Facebookiin ja Toriin myyntiin. Tuli muistaakseni ainakin viitisentoista ilmoitusta eri tavaroille... Suurinta osaa myyn edelleen, mutta kasa sisustusesineitä ja muutama kosmetiikkatuote haettiin pois jo maanantaina. Mielestäni Facebookin ja Torin kautta tuotteista voi pyytää vähän enemmän, kun taas itsemyyntikirppareilla tavaroiden oletetaan maksavan enintään muutaman euron ja suuremmille hintapyynnöille nyrpistellään nenää. Myin erästä näyttävää kynttilänjalkaa kolmella eurolla Siivouspäivässä ja sitä pysähtyi moni katsomaan, mutta kukaan ei lopulta ostanut sitä (ilmeisesti hinta oli liian korkea). Nyt sama kynttilänjalka haettiin kolmella eurolla samana päivänä, kun ilmoitukseni julkaistiin Tori.fissä.Tästä oppineena säästän siis ne edullisimmat ja itselleni vähäpätöisimmät tuotteet kirpparitapahtumiin, joissa varmaan yritän myydä kaikki loput tavarat 1-2 eurolla.

- 178

Vierailija
170/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on huippu! Niin paljon tuli vinkkejä mistä voisin luopua. Vielä, kun saan tämän ajatuksen toteutuksen asteelle

Vierailija
171/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on ollut myös mun innostaja :) tavaroita on päätynyt jo kasseihin, jotka odottavat oikeaa loppusijoituspaikkaa.

Tietääkö joku voiko tuoreita naistenlehtiä viedä terveyskeskukseen tms? Kelpaako lastenkirjat neuvolan odotustilaan?

Vierailija
172/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on av:n paras ketju aikoihin :)

Vierailija
173/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut samaa hamsteroinnin vikaa, perin sen äidiltäni. Tilanne on kuitenkin mielestäni parempi, koska en säästä joka helevetin reikäistä vaatetta tai tyhjää voirasiaa, muovipussia, mehupurkkia, shampoopulloa tai tyhjää mitään millään verukkeella.

Päätin, että saan kerätä paria juttua, mutta en muuta. Ammennan inspiraatiota minimalismiblogeista ja himohamstrausohjelmista myös, suosittelen niitä. Lainaan kirjoja ja leffoja, ja katson viihdettä netistä enkä halua omistaa musiikkiakaan fyysisessä muodossa. Lisäksi olen yrittänyt nostaa kuluttamisen standardia tosi ylös. Etten ostaisi mitään vain edullisuutensa tai haluni vuoksi, vaan siksi että todella tarvitsen ja silloinkin mahdollisimman laadukasta. Eikä vaatteita sovittamatta ensin!

Opettelin priorisointia, ja sen mukaan kävin tavaroita. Pidin esim. kengistä vain ne, mitkä sillä hetkellä olivat sopivat, mukavimmat ja ulkonäöltään miellyttävimmät - muut pois.  Pistin eteenpäin myös kaikki persoonattomat, mutta käyttämättä/vähälle käytölle jäävät asiat. Jos haluan jonain päivänä vetäistä ylleni mustan perus t-paidan, saan varmasti sellaisen jostain, etten nyt sitten turhaan pidä sitä kaapin täytteenä, kun ei se tyyliin kuulu tällä hetkellä. Kiertoon myös kaikki vääränkokoiset vaatteet, koska jos vartalon ikinä muuttuu, luultavasti vaatteita kuitenkin jostain saa.

Tsemppiä ap:lle haasteeseen. Huomaat varmaan, että tämä on kuitenkin aika hauskaa ja palkitsevaa tämä turhasta luopuminen. :)

Vierailija
174/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nykyisin pitää "1 sisään 1 ulos" periaatetta. En nyt natsimeiningillä kun voi tulla yllättäviä tarpeita mutta noin periaatteessa. Esim nyt olen alesta ostanut neuleen, pressopannun, 2 bikinit ja kirppikseltä dvd:n. Pois olen antanut 1 neuleen, pressopannun (ruikki, ostin tilalle paremman), muutamia lapsen vaatteita ja 6 dvd:tä. Pyrin siis siihen että tavaramäärämme pysyisi nyt suunnilleen tässä, ehkä vähän vielä jos saisi vähennettyä.

-152

Vierailija
175/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:05"]

Tää ketju on ollut myös mun innostaja :) tavaroita on päätynyt jo kasseihin, jotka odottavat oikeaa loppusijoituspaikkaa.

Tietääkö joku voiko tuoreita naistenlehtiä viedä terveyskeskukseen tms? Kelpaako lastenkirjat neuvolan odotustilaan?

[/quote]

Jos vain sissinä käyt unohtamassa ne lehdet ja kirjat sinne, varmaan niitä ei poiskaan heitetä ja aivan varmasti ne siellä luetaan? :)

Vierailija
176/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutaman vuoden ajan ollut meneillään operaatio vähennys.

Tulosta on tullut! Facebookin kirppispalstoilla olen myynyt vaikka mitä, mm: 300 l akvaarion (luojan kiitos, se oli ihan kamalan iso rohjake meille), lasten pieneksi käyneitä vaatteita, pieniä fillareita, urheiluvälineitä. Astioita, huonekaluja jne.

Viimeksi laitoin parisenkymmentä keittokirjaa kiertoon. Kirjahyllyä katselen nyt sillä silmällä. Nuo hömpänpömpät ovat jo menossa kaverille, lisäksi olis pinkka valitut palat romaaneja, jotka saavat lähteä. Kirjojen tulee jatkossa mahtua helposti hyllyyn.

Opiskelumateriaalin heitin surutta pois, vain kirjat jätin, nekin siksi kun ovat melko uusia ja työkaverit ovat omissa opinnoissaan pyytäneet lainaan. Kaikki videokasetit lähti kasettien taivaaseen, videonauhurin annoin sitä tarvitsevalle. Vanhoja matkatelkkuja vein Ekotorille.

Jo alkupään viesteissä mainittuja muovikasseja oli täälläkin kymmenittäin. Nyt ovat roskiksina ja pussin pohja häämöttää. Greatt!

Kaikki kelvottomat pyyheliinat ynnä muut huonot liinavaattet meni isän korjaamolle räteiksi. Samoin reikäiset t-paidat. Kaikki muu rikkinäinen vaatejäte, joka sinne ei kelpaa, meni roskiin. Kasa ehjiä, mutta keinokuituista kangasta olevia vaatteita meni Uffiin, varmaan viis pussillista.
 Nyt on kuulkaas kaapit siistit, kaikelle on paikka.

Kodinhoitohuone on ollut hieman varaston korvikkeena. Siellä kävi aikamoinen myllerrys. Nyt on lattiat siistit, samoin tasot. Kaikki tavarat on kaapeissa. Ennen ei ovea kehdannut edes avata vieraiden läsnäollessa. Nyt ovi on auki.

Tää ketju on vahvistanut, loppurutistus tuli näillä ohjeilla. Homma oli keväällä vielä hyvinkin kesken.

terv hamsterihiiri

Vierailija
177/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:17"]

- meikit. Nekin vanhenee. Pois vaan. Hajuvesiä mitä ei itse käytä monet ostavat mielellään.

[/quote]

Tähän sellainen poikkeus, että laadukkaat parfyymit ja kynsilakat voivat säilyä vuosia, jopa vuosikymmeniä, oikein säilytettyinä. Eikä niissä ole mitään hygieniariskiäkään, parfyymit on aika pitkälti alkoholia ja kynsilakka on niin myrkkyä itsessäänkin, että ei siinä mikään pöpö elä. Jos se on paksuuntunut käyttökelvottomaksi, niin siihen on olemassa lakanohenninta ;) Niin ja kannattaa putsata kierteet.

Toki jos tuoksu tai lakka ei miellytä, niin siinä tapauksessa kavereille tai kirpparille. Kyllä niistä aina euron, pari voi saada.

Ripsarit, huulikiillot, voiteet, meikkivoiteet (paitsi jos on tuore ja pumppupullossa), shampoot yms. kannattaa heittää vaan roskiin, jos ei samasta taloudesta löydy käyttäjiä ennen kuin turvallinen käyttöaika ylittyy.

Itse en ehkä heittäisi toimintakuntoisia meikkikyniä roskiin, kun säilyvät hyvin ja käsittääkseni ovat kuin uusia ihan terottamalla. Jotkut ostavat käytettyinä myös luomivärejä, jota vähän ihmettelin, kunnes sitten kuulin eräältä ammattilaiselta, että ne voi desinfioida. Ja juu nyt kun miettii, niin eivät ne ammattimeikkaajat varmaankaan osta jokaista meikattavaa varten uusia meikkejä tai siveltimiä. Joten ehkä voisin näitäkin harkita kirpparille vietäväksi, tosin ei kovin kalliilla, tietenkään.

Kaikki turha eteenpäin ja vielä mielummin rahaksi, vai mitä? :)

Vierailija
178/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla heikko kohta on kirjat. Niitä on paljon, ja suurin osa on historiallista asiagenreä tai sitten suurta maailmankirjallisuutta, osa teoksista isovanhempieni kokoelmista ja sitten täydellinen kokoelma agatha christieitä ja utrion historiallisia romaaneja. Plis Potterit ja kattava kokoelma runoteoksia. En siis voi, en millään, luopua näistä. Roskakirjallisuus on siivottu pois, koska tilaa edellämainituille on tarvittu.

Mutta kaikkea muuta raivaan, just lähti roskiin suuri säkillinen tietokonepelejä, joiden viimeinen käyttöpäivä oli 2-3 windows-versiota sitten ja jotka eivät enää elä win 7:ssa. Kohta seuraa perässä viimeiset vhs-kasetit, joille ei ole enää katselulaitetta. Prinsessa Dianan hautajaiset ja Täydellinen kokoelma Beatles-elokuvia lähdössä. Vain häävideomme masterkasetti jää, sen vien digitoitavaksi näinä päivinä.

Ja mitä tällä kaikella tilalla sitten teen...mahtuu uusia kirjoja ainakin....HELP!

Vierailija
179/19751 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siihen uuteen, vapautuneeseen tilaan yrittää sopeutua?

Vierailija
180/19751 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto