Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19751)

Vierailija
201/19751 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjät lakanat ovat menneet pelastusarmeijalle. Rikkinäiset olen repinyt kertakäyttörievuiksi. Esim. eläinhoitolat ottavat vastaan rikkinäisiä. Meillä on parisänkyyn kolme aluslakanaa, kahdet pussilakanat ja epälukuinen määrä tyynyliinoja. Lisäksi on vierasvarana varastossa lakanoita. Laatikkoon ei ole kajottu vuosiin, olisi varaa karsia niistäkin.

Vierailija
202/19751 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava ketju!

Itse olen jo vuosia karsinut turhaa tavaraa, mutta vielä on sarkaa. Lisäksi kolme lasta pitävät huolen siitä, että työmaa ei aivan heti ole valmis ;)

Itselleni suurin ongelma on pois menevän tavaran toimittaminen ulos asunnosta. Lasten pienet vaatteet lahjoitan ystäville, mutta siinäkin on hommansa eikä sitä pysty useinkaan välittömästi toteuttamaan. Sitten ne valtavat säkit pyörii pitkin poikin, kunnes joku tulee kylään ja joudun piilottamaan ne jonnekin. Kaivan ne sieltä taas esiin siivotessa, ja sitten ne pyörii pitkin jne.....

Eli minun suurin haasteeni on saada kiertoon menevä tavara poistumaan nopeasti asunnosta! Toinen juttu on käsityömateriaalit...toisaalta, useimmiten käsityöinto laantuu siihen etten mahdu hakemaan vaatehuoneesta ompelukonetta, joten kenties tämäkin osittain ratkeaisi kun kohtaan 1 saa kohennusta. Materiaalit sinänsä ovat siististi laatikoissa pääosin.

Intoa kaikille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/19751 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasoja päin -nimimerkki jakaa riemunsa kanssanne:

ensimmäinen tori.fi -kauppa tehty! Ahersin siis kuusi ilmoitusta myytävistä mööpeleistä ja kas: ylimääräiset terassituolini löysivät uuden, hyvän kodin!

Kesän projektini etenee mainiosti, nyt kun vihdoin vauhtiin pääsi.

Aion sijoittaa kaikki tavaroista saamani rahat Berliinin-matkaan marraskuussa. Nyt jo pohjakassa koossa!

Lisäksi olen hellepäissäni karsinut jälleen kenkävarastoani: kahdet priimakuntoiset korkkarit ja yhdet sandaalit vein lahjoituksena hyväntekeväisyyskirpparille. (Mitä ihmettä olen ajatellut ostaessani huikeat leopardipiikkarit, joilla ei voi tehdä mitään muuta kuin seisoa sirosti, liikkumatta?!)

Vierailija
204/19751 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
205/19751 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoista saa hyviä matonkuteita. :)

Ohis.

Vierailija
206/19751 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat lakanat peittoavat mikrokuituliinat ainakin ikkunanpesussa.

Vierailija
207/19751 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun heikkouiteni ovat langat, napit, nauhat ja askarteluvälineet, ne ovat vallanneet yhden korkean kaapin. Tämä ketju sai minut miettimään onko älykästä säilyttää niitä, kun en ole ehtinyt askartelemaan yhtään mitään ainakaan kuuteen vuoteen. Lapsiakaan ei ole, niin että kukahan meillä mahtaa harrastaa pikkunäpräämistä tai tuunausta :-/

Vierailija
208/19751 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan hienon keskustelun

Vierailija
209/19751 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittelee. Tänne tullut taas paljon kommentteja, kivaa! :)

Myönnän, että innostukseni tavaran vähentämiseen on lopahtanut. En osaa sanoa miksi. Tavaramäärä ärsyttää (tai oikeastaan enemmän se ärsyttää, että joka paikka on täynnä ylimääräistä rojua), mutta en osaa vieläkään asialle tehdä paljoa. Kuten jo aiemmin kirjoitin, seilaan  kotona päämäärättömästi edestakaisin, kun pitäisi alkaa jotain nurkkaa käydä läpi.

Olen kylläkin muutenkin sellainen siivooja, että ensin innostun ja kun olen kaapin purkanut niin innostus lopahtaa ja tavarat jäävät seilaamaan. ;) Se taitaakin olla ongelma.

Eli täällä ei edistystä (vieläkään).

No, minulla on (edelleen?) viisi ikeakassillista kaikkea ylimääräistä roinaa(vaatteita lähinnä), mitä olen n. pari kk sitten siivousintoillessa laittanut ikeakasseihin. Ne ovat seilanneet päämäärättömästi kotonamme. Noissa kasseissa on aika paljon esim käyttämättömiä trikootoppeja yms ("vääränvärisiä" nykyiseen tyyliini yms)... Ongelma nyt noissa kasseissa on se, että haluaisin säästää nuo käyttämättömät topit yms ja tehdä niistä lapsellemme puseroita yms. :D (En kuitenkaan tähän kokoon viitsi tehdä puseroita, mitä lapsi nyt käyttää, koska puseroita nykyiseen vaatekokoon on hänellä jo paljon....) Mutta tuleeko niitä koskaan kuitenkaan tehtyä? :) Vinkkejä, säästänkö hyväkuntoiset/käyttämättömät puserot siinä toivossa että jatkokäytän ne lapsen vaatteiksi vai heitänkö pois? Varmaan monia vinkkejä, mutta haluaisin muutenkin tsemppausta siihen, että onko tuollainen ajattelutapa typerää ja tavaramäärää kasvattavaa vai hyvä ajatus?

Lisäksi toinen ajatus, jonka haluan jakaa. Olin eilen alennusmyynneissä. Ostin pari paitaa loppualesta. (Huom. Raskauden yms jälkeen minulla on liian pieniä vaatteita ja myös "vanhaa mallia olevia" vaatteita kaappi täynnä. Oli/on siis oikeasti tarvetta paidoille ja muillekin uusille vaatteille olisi tarve). Noh, ensinnäkin: vaatekaappi siis täynnä vaatteita, joita en käytä. Niitä pitäisi vähentää/heittää pois suurinosa, mutta tuntuu mahdottomalta. Mietin melkein jokaisesta, että tätähän voi käyttää kotipaitana, tätä käytän kun laihdun, yms.. Tällainen ajattelu lisää tavaramäärää paljon. Huoh!
No, toinen ajatus eiliseltä shoppailukierrokselta. Löysin lapsellemme alesta hatun, jota sovittelin hänen päähänsä. Hattu oli ihan kiva, mutta lopulta tulin järkiini. En ostanut hattua, jee! :) Perustelin ostamattomuutta sillä, että hänellä on jo kaksi samantyylistä hattua. Tuli mieleen myös ajatus, että helppo tämä on ostaa, mutta hävittäminen on vaikeaa... 

Tässä joitain ajatuksia.

Yhteenveto:

1. Onko järkevää säästää vanhoja käyttämättömiä/pari kertaa käytettyjä paitoja yms ja ajatella, että joku päivä tekee niistä lapselle vaatteita? 

2. Tavaran ostaminen kaupasta on helppoa ja vaivatonta, mutta tavarasta eroon pääseminen hankalaa. Kaupassa siis kannattaa miettiä moneen kertaan, tarvitseeko oikeasti ostamaansa vaiko ei. 

-Ap

Vierailija
210/19751 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kaveri oli kokeillut tuota, samoin minä. Todennäköisesti et muista niitä enää tai löydät ne, kun tarve on ohi.

1b) kun niiden aika on, ovat ne joko ulkona muodista tai koit syöneet

1c) kun niiden aika on, et jaksa tai ehdi ja kaupasta saa kivempia.

Myy facen kirpparilla _kaikki_ mitä et tarvitse tai mitkä ei mahdu tai mitä et ole nähnyt 2kk (ei talvivaatteita tai juhlavaatteita jos niille on vielä käyttäjiä)

Saat rahaa, saat tilaa, saat järjestystä. Järjestämällä nyt myös säästät jatkossa aikaa, siivoaminen on paljon nopeampaa kun on tilaa. Ei tarvitse pitää siivouspäiviä tai mitään isoja joulusiivouksia tms.

Vierailija
211/19751 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos inspiroivasta ketjusta. Täällä myös eräs joka yrittää hankkiutua vähitellen rojukasoista eroon. Eilen sain inspiraation tyhjentää vanhoja vaatteita kaapeista. Lopputuloksena iso säkillinen neuleita, farkkuja, trikoopaitoja yms. Ihan siistikuntoisia vielä ja suurin osa merkkivaatteita, joten toiveissa olisi viedä niitä kirppikselle josko muutaman euron saisi tienattua.

Koska on mielestänne sopiva aika viedä myyntiin talvivaatteita? Entä missä kannattaisi myydä vähän arvokkaampi siistikuntoinen lasten untuvatakki? En oikein uskalla viedä itsepalvelukirppikselle kun sieltä katoaa tavaraa.

Vierailija
212/19751 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko lapselle koskaan oikeasti ommeltua vaatteita? Jos sinulla on viisi kassillista ompelutyötä odottavia vaatteita ajelehtinut kotona koko kesän, etkä ole niistä mitään ommellut tähänkään mennessä, niin tuleekohan jatkossakaan? Ihan hyvin voisit jo nyt alkaa ommella seuraavan koon vaatteita lapselle. Jos nyt et saa sitä aikaiseksi, on aika optimista odottaa, että niin tekee jatkossa. Ehkä lapsesi voi sitten teini-iässä käyttää sinun vanhoja vaatteita? Mä tekisin niin, että antaisin itselleni kuukauden aikaa alkaa ompelutyöt, ja jos mitään ei olisi siihen menneesä tapahtunut ompelurintamalla, laittaisin kierrätykseen vaatteet. Sinulla pitää olla joku deadline ompeluprojektille, tai et saa sitä alkuun, ja tavarat vaan velloo kämpässä edes takas.  

Vierailija
213/19751 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilömiskauden kunniaksi: nostan!

Vierailija
214/19751 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin muutto edessä ja PAKKO oli käydä kaapit läpi. Fidan laatikkoon meni enemän kuin olin ajatellut antaa ilmatteeksi (saa laittaa muutakin kun vaatteita), mutta menivät kuitenkin hyväntekeväisyyteen :) Pari Ikean kassia säästin muutäväksi syksyn Siivouspäivään, niitä parhaimpia myyntivaltteja. Paljon tuli pakattua mukaan uuteen kotiin sellaista, mitä en haluaisi mutta ovat lahjoja ja perintöjä. Niille on kuitenkin mietitty säilytyspaikka valmiiksi. 

Muutto oli yksi raivausvalteista, toinen on ajatus siitä, että kuolen odottamatta ja omaiset joutuvat käymään kaikki roinat läpi, mikä työ ja mikä muisto minusta jäisi!

Vierailija
215/19751 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittelee. Olemme mökillä, joten siivoaminen kotona ei onnistu :-)

otin mökille vanhoja lehtiä luettavaksi, jonka jälkeen menevät paperinkeräykseen.

olen säilönyt esim -07 vuodelta lehden, jossa oli neulomisohje, jota hieman aloitin ja se jäi kesken silloin -07 vuonna Vieläkin langat tallella&lehti... Huhhuh, sanon minä!

olen lisäksi huomannut että olen pari viime kk ollut melko väsynyt. Taitas tämä tavaransiivous olla aika energiaa vievää

Vierailija
216/19751 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sääntö: jos et ole vuoteen tarvinnut, et tarvitse jatkossakaan. Poikkeuksena tietenkin lumisia talvia odottavat urheiluvälineet ja se yksi siistimpi musta vaatekerta hautajaisiin ;)

Vierailija
217/19751 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:26"]

Mitä teette tavaroille, jotka tulevat kirppikseltä takaisin?

Meillä oli just 3 viikkoa kirppispöytä. Saimme lasten kanssa 253€, josta olin maksanut 60€ looshivuokraa. Kaikkiaan 96 tavaraa oli myyty. Ollaan tyytyväisiä sinänsä, mutta tietysti tavaraa jäikin, ja nyt mietin, mitä niille teen. Säilönkö seuraavaan kertaan, joka on varmaan syksyllä, vai myynkö könttänä eräälle toiselle kirppikselle, joka ostaa kaikenlaista irtainta omiin nimiinsä myytäväksi?

[/quote]

Tuo kirppis joka ostaa kaiken könttänä on hyvä idea, sillä se mikä on poissa on poissa. Toisaalta jos nyt olette löytäneet muutakin tavaraa, kokeilkaa vielä myntiä. Mutta tavara joka on ollut kirppiksellä useamman kerran ja kukaan ei ole ostanut, niin pois vaan.

Itse olen myynyt tavaraa tori.fissä. Ja joku tarjosi useammasta myymästäni tavarasta könttäsummaa, suostuin, vaikka siinä oli tingitty melkoinen summa. Ihan sama, ennen kun jään sen tavaran päälle istumaan, myyn sen mielummin alihintaan. Sainpa enemmän kun silloin kun vaan heittäisin jonnekin UFF laatikkoon tai roskiin.

Vierailija
218/19751 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että just nämä "teen näistä vielä jotain" ja "säilytän nämä jos vielä laihdun" vaatteet ja jutut eivät tule oikeasti koskaan käyttöön.

Minäkin jouduin luopumaan siitä kuvasta itsestäni ompelevana ja käsitöitä tekevänä äitinä. Oikeasti, en ollut ommellut vaatteita lapsilleni enää yli 10 vuoteen. Koska ei ollut enää aikaa ja inspiraatio oli tipotiessä. Eli lahjoitin kaikki kangastilkkuni päiväkotiin ja itse kankaat annoin nuorelle ja innostuneelle päiväkotitädille joka otti ne mielihyvin vastaan.

T. 417 joka taisi käyttää myös nimimerkkiä "tavarahamsteri"

Vierailija
219/19751 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:38"]

Aloitat siitä, että käyt ensin yhden kaapin läpi, ja jaat tavarat kolmeen kasaan: roskiin, kiertoon ja säilytetään. Ja kaikki mitä vähänkään mietit, että tarvitsetko, niin päätät että et tarvitse.

[/quote]

ja tämän kun saat oikeasti aloitettua nälkä kasvaa syödessä =) mulla oli sama juttu ja pakko oli tehdä kun muutto edessä viis ikean kassia odottaa kirppistä joka toteutuu tänä syksynä kolme säkkiä meni ihan roskiin/kierrätykseen ja ja kaksi säkkiä kaverille ja kaksi säkkiä uffiin =) jee ja kaapeissa on jopa tyhjää tilaa jes hyvä minä... ja tää olo on ihan mahtava... =D

Vierailija
220/19751 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto - omaksi ja muitten inspiraatioksi!

Yksi tämän palstan parhaita keskusteluita ellei PARAS