Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19830)

Vierailija
1561/19830 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noustaan nyt kaikki koneen ääreltä ja jokainen valitkoon kotoaan yhden kaapin minkä käy perusteellisesti läpi! Ei enempää, kuin yksi. Levittää sen tavarat lattialle ja katsoo tarkkaan mitä laittaa takaisin ja oikeasti luopuu roskiin sinne kuuluvista tavaroista.

Uskon, että yksi siisti kaappi tuo intoa jatkaa siivous touhua myöhemmin. Jos sen sijaan levittää heti useamman kaapin tai edes ajattelee että kaikki täytyy käydä läpi, ei saa itseään millään innostumaan niin isoon urakkaan.

Minä menen nyt, kirjoitellaan iltapäivällä mikä kaappi on kunnossa ja ihmetellään mitä kaikkea onkaan tullut säästettyä! 

En ehtinyt lukemaan ketjua eteenpäin kun tämä osui silmiin ja lähdin toimimaan :D Tässä pikkuyksiössä ei tuota kaappitilaa liikoja löydy (ja siksikin aihe on ajankohtainen) niin otin ylimmän hyllyn vaatekaapista jossa on hameita, housuja ja shortseja. Löysinpä joukosta paidankin jonka sijaintia olen miettinyt pitkään! :D 

Kaksi hametta lähti pois, toinen jo todella kulunut (mutta kympillä varmaan saan uuden vastaavan), toinen sellainen mikä ei vaan sovi enää tyyliini. Yhdet housut otin sivuun, pitää testata sopiiko ne päälle nykyään. Lisäksi sellaisia kivoja juttuja mitä ei ole tullut käytettyä mutta mistä en myöskään halua luopua otin muutamat henkareille roikkumaan ja tein niiden ympärille asukokonaisuudet - nyt on ensi viikolle työvaatteet jo katsottuna siis :)

Innostuin kovasti, seuraavana olisi vuorossa paitahylly.

Vierailija
1562/19830 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tässä juuri pohdin mitä tavaraa voisi laittaa facebook-kirppikselle myyntiin nyt ja loput pikkusälät menee sitten ihan itsepalvelukirppikselle.

Nyt vaan sitä myytävää kamaa on jo tosi paljon varastossa odottamassa. Mutta jos vielä vähän aikaa odottaisi ja kävisi vielä kerran kaapit läpi..

Kevät olisi taas kiva aloittaa ns. puhtaasta asunnosta, ilman ylimääräistä. Ja nyt voi taas laittaa nekin kierrätykseen, mitä vuosi sitten pohdiskelin onko tarvetta vai ei..

Sisääntulevaa tavaraa olen saanut vähennettyä aika paljonkin jo viime vuoden alusta alkaen. Ostamista en ole lopettanut,mutta pohdin sitä hyvin paljon tarkemmin kuin ennen.

T:yks monta kertaa aiemminkin asioita pohtinut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/19830 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1569: minulle kävi myös noin viime kesän jälkeen, kun aloin lukea tätä ketjua. Yhtäkkiä innostuin siivoamisesta ja järjestelemisestä valtavasti. Jaksoinkin todella pitkäjänteisesti käydä kodin kaappi kaapilta läpi, kunnes jäljellä ei ollut enää varsinaista raivattavaa. Tsemppiä matkaan sinulle :)

- Palapeli

Vierailija
1564/19830 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Meillä järjestelmä on sellanen, että vaimo pyytää viemään kellariin varastoon.  Minä vien tavarat puolen vuoden välein kellarista kaatopaikalle tai myyntiin kysymättä.  Sit kun vaimo kyselee tavaroita, niin sanon että en löytänyt tai olen ehkä vienyt vahingossa kaatopaikalle.  Toimii hyvin.

Kausitavarat kuten joulukoristeet yms. säilytän.  Olen hyvin askeettinen itse.

Kuulostaa sairaalta ja törkeältä (paitsi toki jos 100% varastoon menossa olevista tavaroista on yksinomaan sinun omistuksessasi). Muussa tapauksessa olet kyllä itse oikea ihmisroska. Kuka hullu vielä menee yläpeukuttamaan moista toimintaa?

Ensimmäinen ja tärkein kultainen sääntö tavaran vähentämisessähän on: älä koske muiden omaisuuteen!

(olen itsekin askeettinen, siitä ei tässä kommentissa ole kyse millään tasolla)

Vierailija
1565/19830 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaravirran katkaisuvuosi 2016 jatkuu. Helmikuun poistot etenivät hitaanlaisesti sairastelujen vuoksi. Jos olisi terve vapaapäivä, lähtisi ulkovarastosta heti peräkontillinen Konttiin ja toinen kaatikselle. Nyt olen tyytynyt laittelemaan sisällä pikkusälää Ikean kassiin, joka alkaa olla taas täysi.

Ja sitten se toisen suunnan liikenne: 2 toimistopaitaa minulle (40 e ja 1,20 e) 1 paita lapselle (50 snt), 2 purtiloa kosmetiikkaa (yht. 40 e, korvasivat tyhjentyneet vastaavat). Lisäksi kotiin yksi paistokasari, noin 40 e, korvasi käytöstä poistetun. Lisäksi korjautin auton kaukosäädinavaimen ja ostin pölynimuriin uuden hepa-suodattimen, kun yhtenä päivänä oikein teki mieli shoppailla ;)

Säästöön 500 euroa.

Ilman verhoja.

Vierailija
1566/19830 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla jakamaan henkilökohtainen lannistusmisen hetki tänne. Tavarat veivät voiton täysin yllättäen, vaikka luulin jo olevani reippaasti voiton puolella projektissani. Mieleeni nimittäin juolahti, löytyiskö  mahdolisesti asuntooni kuuluvasta häkkivarastosta raivauskelpoista tavaraa jonon jatkoksi, ja voi kuinka kävikään. Varastolle lompiessani olin täysin varma että reissu olisi turha, sillä muistikuvieni mukaan varastosta piti löytyä vain noin kaksi pientä laatikkoa talviromppeita, ja yksi kierrätystä vailla oleva mikro. Todellisuudessa kopista paljastui moninkertainen määrä tavaraa, joskin onneksi silti maltillisesti.

Tunsin palaavani ajatustasolla projektissa aivan lähtöruutuun, olinhan autuaasti unohtanut kaiken varastokoppiin säilötyn tavaran, vaikka alunperin yksi iso syy koko raivaukseen oli se, että unohtelin tavaroita ja päädyin ostamaan niitä tuplana. No, nyt edessä on jälleen muutama iso ikeakassillinen tavaraa, suurinosa menossa hyväntekeväisyyteen jne. Harmittaa siksikin, etten enää kehtaisi edes mennä paikalliseen fidan putiikkiin, sen verran rojua olen sinne tiputellut  syksystä lähtien. Lisäksi tavararoiden läpikäynti, puhdistus, lajittelu sekä pakkaaminen että pitkin kaupunkia tiputtelu vie aikaa ja bensaa, jota en enää uskonut tämän projektin tiimoilta paljonkaan kuluttavani:/

Vierailija
1567/19830 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kehtaa viedä tavaroita pois. Varasto on juurikin se viimeinen siivottava,sinnehän on aina viety kaikki ylimääräinen pois tieltä.

Itse olen siivonnut kellarihäkin kaksi vuotta sitten kerätessäni tavaraa kirppikselle. Nyt tiedän, että siellä on edelleen paljon turhaa tavaraa, mille ei ole ollut mitään käyttöä muutamaan vuoteen, eikä varmaan tule olemaankaan. Sieltä löytyy mm. todella hyvät, kalliit ja vähän käytetyt rullaluistimet. En vaan ole raaskinut myydä niitä, jos kuitenkin innostun uudelleen asiasta. En ole innostunut viimeiseen 8 vuoteen :D

Aika hyvin muuten olen saanut tavaraa vähennettyä, joka siivouskerta lähtee jotain, mutta ei kuitenkaan kaikkea. En halua heittää mitään tarpeellista pois, enkä halua ostaa poisheitettyä tavaraa hetken päästä uudelleen..

T: se joka viimeksi mietti mitä voisi myydä facebook-kirppiksellä ja mikä jää odottamaan kirppispöytää

Vierailija
1568/19830 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylöspäin!

Vierailija
1569/19830 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuun tavaratase meni päin sanonko mitä. Lapsen synttärit, urheiluvälineiden ja kuravarusteiden hankintaa, pyöräilykypärää jne. Itselleni ostin kirpparilta hameen ja optikolta aurinkolasit. Vanhoja aurinkolaseja en saanut laitettua kiertoon, kun ovat hyvää merkkiä ja saattavat taas jonakin päivänä olla hyvällä tavalla retrot. 

Sain kyllä taas kärrättyä pari ikeakassia hyväntekeväisyyteen ja ulkovarastostakin lähti jotain, mutta enpä ole yhtään varma, onko talo täydempi vai tyhjempi nyt kuin kuukausi sitten. Rahaa siirrän varmaan säästötilille muutaman satasen, kun olen käynyt tulot ja menot läpi. Parempaa huhtikuuta kaikille!

T. IIman verhoja.

Vierailija
1570/19830 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla sitä, että kun aloittaa raivauksen ensi kertaa, tulee välillä kauhea ahdistus niiden muistojen takia mitä tavaroihin liittyy? Mä olen nähnyt jopa painajaisia menneisyyteen liittyvistä jutuista, kun olen raivannut kymmenien vuosien takaisia juttuja vihdoinkin pois.

Vierailija
1571/19830 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ongelmana se, että säästäväinen järki ja ekologinen omatunto kehoittaa käyttämään olemassa olevat tavarat loppuun ja tavara vähenisi sitä kautta. Pelkään huijaavani itseäni sillä, että tyhjennän esim. vaatevarastoani vähentämisen nimissä (oikeasti olen kyllästynyt vanhoihin) ja pian ostan taas uutta tilalle.

Vierailija
1572/19830 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ihan kamalasti ole poistettavaa tavaraa, mutta jonkin verran kuitenkin. Melkeinpä kaiken arvokkaamman (vaatteet, korut jne.) olen myynyt, ja muun tavaran eteenpäin laittamisessa olen huomannut FB-ryhmien olevan tosi käteviä. Olen paikallisen annetaan ja vaihdetaan -ryhmän kautta pitkin talvea ja kevättä saanut kierrätettyä kymmeniä esineitä cd-levyistä maljakoihin. Tavara on kiertänyt tosi nopsaan ja monesti nouto on ollut jo samana päivänä, kun olen ilmoituksen ladannut. Kirpparipöydän ylläpitoon ei mielenkiinto tai aika riitä, tämä tapa sopii paremmin.

Vierailija
1573/19830 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
1574/19830 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nostelen

Vierailija
1575/19830 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmana tavaroiden roskiin heittämisen vaikeus, kaikki pitäisi saada hyötykäyttöön kierrätettyä. Joku ekologinen pakkomielle tai pula-ajan perintöä, en tiedä. Mutta joskus roska on vain sekajätettä.

Vierailija
1576/19830 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelmana tavaroiden roskiin heittämisen vaikeus, kaikki pitäisi saada hyötykäyttöön kierrätettyä. Joku ekologinen pakkomielle tai pula-ajan perintöä, en tiedä. Mutta joskus roska on vain sekajätettä.

Tuo on niin totta.

Vierailija
1577/19830 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto. Te, jotka olette onnistuneet vähentämään tavaraähkyä ja pystyneet pysymään tuloksissa, tulkaa kertomaan ja tsemppaamaan meitä vielä taipaleen alussa olevia. Taipaleen alussa olevat tulkaa kertomaan lähtötilanteesta. Vertaistukea tarvitaan!

Itse olemme aloittaneet tänä keväänä isolla kädellä tekemään muutoksia. Minulla on apinana selässä peritty omakotitalo, jossa on kolme keräilijöiden/hamstraajien kuolinpesää (osa tavaroista oli jätetty niille sijoilleen, esim. vaatteet kaappiin, kun henkilö on kuollut yli 20 vuotta sitten) ja teimme sen virheen, että muutimme taloon, koska siitä ei tarvinnut maksaa vuokraa eikä lainaa. Pikkulasten kanssa tuo raivausprojekti ei sitten ole ihan niin onnistunutkaan odotusten mukaan eli olemme arvioineet alunperinkin väärin voimavaramme, aikamme ja mahdollisuutemme. Olemme kärvistelleet useamman vuoden tässä tilanteessa mutta nyt olemme ottaneet härkää sarvista. Paljon tavaraa on lähtenyt torin kautta ilmaiseksi, kierrätykseen esim. päiväkoteihin, askartelupajoihin, eläinsuojeluyhdistykseen, matonkuteiksi sukulaisille jne ja osa tavaroista on myös myyty.

On ollut ihana huomata tuloksia mutta olemme vasta alussa, sillä tavaramäärä ylittää paikoitellen normaalin ymmärryksen rajat! Välillä on päiviä, jolloin vain ahdistaa ja tuntuu, ettei asiat edisty. Noihin päiviin olisi mukava saada vertaistukea ja lukea täältä onnistumisista.

Vierailija
1578/19830 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä viimeisimmälle kirjoittajalle! Meillä oli vähän samankaltainen tilanne, pienemmässä mittakaavassa tosin. Ostettiin muutama vuosi sitten suvulla pitkään ollut talo, ja lukuisista pyynnöistäni huolimatta ullakko ja isot säilytyskomerot oli jätetty täyteen tavaraa. Ja vaatimuksia tavaroita kohtaan oli tietenkin, mutta sitten kun pyydettiin hakemaan omansa pois, niin aina oli jotain kiireellisempää tekemistä. Oli melko hankalaa aikaa, kun yritti raskaana ja myöhemmin vauva-arjen keskellä raikota noita varastoja, ja piti vielä ottaa muiden vaatimukset huomioon. Jäi jopa hieman katkera olo muutamaa sukulaista kohtaan, koska tuo urakka hankaloitti arkeamme pitkän aikaa melko paljonkin. Mutta nyt urakka tältä erää hoideltu, eikä aiota vuosiin koskea ullakkoon, jonne jäi vielä vähän tavaraa.

Laitettiin paljon pois ihan roskikseen, kierrätykseen ja SPR:n konttiin. Ei ollut aikaa eikä mielenkiintoa yrittää alkaa myymään mitään. Samalla käytiin läpi omiakin tavaroita, ja surutta laitoin eteenpäin meille tarpeetonta tavaraa. Ekologisista syistä pyrittiin kierrättämään materiaaliksi tai uudelleen käyttöön mahdollisimman paljon. Vieläkin on sellaista ylimääräistä, mitä ei tarvittaisi, mutta esim. pyyhkeet ja lakanat, joita molempia on varmasti kolminkertainen määrä tarpeeseen nähden, pyritään itse käyttämään "loppuun".

Suurin muutos on kuitenkin ollut kotiimme tulevan uuden tavaran kanssa. Miehen kanssa mietitään todella tarkkaan mitä ostetaan ja onko meillä aidosti pitkäaikaista tarvetta haikailemallemme tavaralle. Esimerkiksi tarjoiluastioita, eikä mitään "hienompia" juhla-astioita meillä ei ole ollenkaan, sillä äitini lainaa näitä meille mielellään ja tarvetta on vain pari kertaa vuodessa. Lapselle tulee leluja ja vaatteita aika paljon lahjoina ja toki niitä itsekin ostamme varmaan enemmän kuin olisi välttämätöntä, mutta tämän katsoisin aika pieneksi "pahaksi".

Vierailija
1579/19830 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen jatkoa. Yleisesti tavarakaaokseen liittyen: koko perhe käytetään samaa hajustamatonta perusvoidetta. Shampoota, hoitoainetta ja saippuaa löytyy kutakin aina vain yksi pullo avattuna. Meillä on eteisessä yksi "sekalaisen tavaran" laatikko, jossa on omat paikat yleisimmin käytetyille pikkutavaroille, kuten avaimille, latureille, lompakoille ja aurinkorasvalle.

Eteinen meillä valitettavasti on vielä vähän järjestelemätön. Jokin ratkaisu pitäisi keksiä kenkien ja vaatteiden sekä asusteiden siistiin ja käytännölliseen säilytykseen. Eteinen on vähän hankalan mallinen, että sinne saisi esimerkiksi sellaista kenkäkaappia tms. Mietinnän alla vielä.

Vierailija
1580/19830 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1585, tsemppiä! Minä raivasin viime syksynä ennen muuttoa, ja ostotapani muuttuivat pysyvästi. Todella harkiten ostan tavaraa nykyään. Uusi isompi koti on edelleen avara, eikä uutta tavaraa ole tullut kasoittain poistetun tilalle.

Mainitsin tuolla monta sivua sitten, että lapsuudenkodin rojulaatikot jäi vielä käymättä läpi ennen muuttoa. Nyt on sekin tehty, ja roskiin lähti kolme pussillista vanhoja kalentereita ja muuta silppua. Säästin ison kenkälaatikollisen verran kuvia ja pikkuesineitä, jotka konmarilaisittain "tuottavat iloa", mutta 3/4 lähti pois. Tähän meni puoli päivää, mutta tulipahan hoidettua. Nyt voin sanoa vieneeni konmarit loppuun saakka! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan