tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19828)
Mitenkäs ihmisillä sujuu tavaran vähentäminen? Joko on joulusiivoukset aloitettu?
Minulla on ollut nyt noin puolitoista viikkoa kirpparipöytä ja pöytävaraus on vielä noin viikon verran. Myytyä on tullut 250€lla tavaraa, parhaiten kauppansa ovat tehneet vaatteet ja kodin tavarat, kengät ja laukut ovat menneet huonosti. Suurimman osan jäljelle jääneistä tavaroista vien hyväntekeväisyyteen, jotkut 'paremmat' tavarat ajattelin yrittää myydä vielä Torissa/huuto.netissä. Alkuvuodesta myin netissä noin 300€lla tavaraa, joten näillä rahoilla tekee helposti yhden ulkomaanreissun.
Tavaroiden tulo on melkein pysähtynyt, marraskuussa olen ostanut ruuan ja kodin perustavaroiden (roskapussit, pesuaineet...) vain 5 tavaraa. Yhdet housut (olleet päällä noin joka päivä), heijastinliivin, deodorantin ja kaksi keittokirjaa (nämä nyt näitä heräteostoksia, kun halvalla sai hyvää...). Eli erittäin tyytyväinen olen!
Olen ollut vanhempieni luona nyt harjoittelun vuoksi ja olenkin täällä päässä käynyt läpi lapsuudenkotiini jääneitä tavaroita. Osan vein kirpparille, osa odottaa hyväntekeväisyyteen vientiä, osa joutaa kaatopaikalle ja paperiroskaa olen polttanut reippaasti pois. Osa jää edelleen kuitenkin vanhaan huoneeseeni.
Nämä viikot lapsuudenkodissani ovat tuntuneet yllättävän ahdistavalta tavaramäärän takia. Äitini on todella kova ostamaan ja säästämään tavaraa ja esimerkiksi minun vanha vaatekaappini oli suurimmaksi osaksi täynnä äitini tavaroita. Iso osa tavaroista ei ole edes käytössä, osa on jopa ihan roskiskamaa. Silti mitään ei voida heittää menemään. Tuntuu huojentavalta päästä taas omaan kotiin, jossa kaikille tavaralle on paikkansa eikä paljoa ylimääräistä tavaraa ole jemmattu.
Up! Kertokaapa ihmiset lisää karsimiskokemuksia. Itse vasta alkutaipaleella ja vertaistuki auttaa. Olen lukenut koko ketjun läpi ja olisi mielenkiintoista tietää miten muutokset ja projektit ovat toteutuneet niiden kohdalla, ketkä ovat tänne kirjoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Olisko sallittua jos vain veisin kadulle laatikon jossa lukee "SAA OTTAA" täynnä tavaraa? :D Ei kai siitä kellekkään mitään sanomista tulisi?
Mulla on nimittäin kamalasti kaikkea turhaa pikkutavaraa, sellaista jota ei jaksaisi erikseen myydä, enkä tiedä minne ne veisin... no kierrätyskeskukseen tai johonkin sellaiseen, mutta en tiedä kuinka ne ottaa vastaan tavaraa, kelpaako kaikki...?
Mielestäni näin voi kyllä tehdä, kunhan aika pikaisesti sitten korjaa loput pois. Meillä pois muuttanut naapuri teki näin, ja tavarat kyllä hävisivät nopeasti. Itsekin otin pari kukkaruukkua, ovat nyt meillä käytössä:)
Joululomalla viimeistelen ensimmäisen karsintakierrokseni, kun vietän pari päivää lapsuudenkodissani ja pääsen raivaamaan viimeiset sinne jättämäni tavarat :) jäljellä on yksi laatikollinen muistoroinaa, kuten vanhoja kalentereita ym.
Muutto lähestyy ja nyt kun olen nähnyt asunnonkin, voin tarvittaessa heittää tavaraa pois pakkaillessa. -1056
Mä meinaan käydä tällä viikolla läpi sarjakuvakokoelmani ja t-paidat. Molempia on vähän päässyt kertymään.
Vein maanantaina viimeisen kassillisen vaatteita kirpputoripaikalleni, ja täällä tuntuu lähes autiolta, kun ei ole enää säkkejä nurkat täynnä. Laitoin vaatteilleni todella halvat hinnat, joten niitä on mennyt hyvin, vaikkei rahallisesti mitään valtavaa voittoa ole tullutkaan. Pääasia, että vaatteista on päästy eroon. Vain yksi juhlamekko on tähän mennessä ottanut ja hävinnyt, mutta se ei ole suuri menetys missään suhteessa.
Olen tehnyt tätä omaa romunraivausprojektiani lähes vuoden päivät, ja mitä vähemmän kamaa huushollissa on, sitä helpommin voin hengittää. Tähän varmasti vaikuttaa se, että olen hankkiutunut eroon kaikesta mahdollisesta hyvästäkin tavarasta, johon liittyy ikäviä muistoja. Uskomatonta, miten raskaita tunnemyräköitä jokin esine voi herättää.
Lapset lähtivät just isänsä kanssa ulkoilemaan, nyt pitäisi käydä vaatekasoihin. Lupasin että tänään lähtee monta kassia. Tehty sopimus täyden palvelun lastenkirpparin kanssa, omat vaatteeni vien hyväntekeväisyyteen, huonommat roskiin.
Vaatteiden kanssa mulla on tietty pehmeä kohta sydämessä. Mietin niitä muistoja ym. Meilläkin vielä mietitään, onko lapsiluku täynnä. Mutta lasten päiväkodin myötä tuo vaatemäärä on paisunut sellaiseksi, ettei kaikka vaan voi varastoida sille pilkkeelle silmäkulmassa. Joten nyt vertaiskannustusta, jotta saan nuo pienet haalarit ja omat vara-vararönttätalvitakkini pois nurkista tämän päivän aikana.
Kahvi on tulossa jo. T. "Ilman verhoja".
Kirpparivaraus on tullut päätökseen, tuloksena 179 myydä tavaraa ja lähes 380 euron edestä myyntiä. Erittäin tyytyväinen olen! Nyt täytyy vielä käydä myymättä jääneet tavarat läpi ja miettiä niille sijoituspaikka.
Vaatteet, elokuvat ja pokkarit kävivät hyvin kaupaksi, samoin kodin sisustustavarat. Kengät, laukut ja kovakantiset kirjat myivät huonommin.
Täältä lähti kaatopaikalle ja sen kierrätyskeskupisteeseen lähti erä, vaikka edellinen vietiin kesälomalla. Ja silti vieläkin olisi tavaraa, joka joutaisi kierrätyskeskukseen.
Teen yhä löytöjä, joita ei pitänyt enää täällä olla. Esim. valokuva-albumien (ehdottomasti säästän) välistä löytyi kansio täynnä ikinvanhoja tiliotteita ja muuta paperia. Sieltä säästin varmuudeksi pari terveyteen liittyvää paperia.
Hyvin paljon on löytynyt sellaisia avattuja pakkauksia, jotka sinänsä ovat käyttötavaraa, mutta monta avattua laatikkoa on mennyt yhteen, ja tilaa ja järjestystä on tullut.
Mutta liioitteluakin on alkanut ilmetä. Olin laittanut esim. juhlavaatteita kirpparikasaan. Mutta onneksi en ehtinyt viedä pois, koska nyt juhlasesonkina olenkin kaivanut sieltä takaisin pari juttua. Tämä alkaa olla merkki siitä, että tietyllä tavalla vuoden projekti alkaa olla saavutettu. Ensi vuodeksi ehkä liikuntateema?
Oletteko kokeilleet sellaisia kirppiksiä, joihin vaan viedään tavarat ja itse saa myynnistä jonkun prosenttiosuuden, kirppis hoitaa hinnoittelun ja myynnin ja ottaa voitosta osan?
Hei!
Onko teillä antaa Konmarin lisäksi jotain toista kirjaa inspiraatioksi?
Entä mitä mieltä olette tästä: Minulla on pieni tytär, ja haluaisin hävittää kirjoja, joita en enää lue ja matkamuistoja ym. krääsää, mutta toisaalta, jos lapsestani tulee kuten minä, muutaman vuoden päästä nuo matkamuistot ovat aivan ykkösaarteita, ja ehkä 10 (!!) vuoden päästä kirjat myös. Mitä tekisitte? Säästäisittekö vuosikausia lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Entä mitä mieltä olette tästä: Minulla on pieni tytär, ja haluaisin hävittää kirjoja, joita en enää lue ja matkamuistoja ym. krääsää, mutta toisaalta, jos lapsestani tulee kuten minä, muutaman vuoden päästä nuo matkamuistot ovat aivan ykkösaarteita, ja ehkä 10 (!!) vuoden päästä kirjat myös. Mitä tekisitte? Säästäisittekö vuosikausia lapselle?
Kirjat on aina olleet mulle vaikeita, mutta olen oppinut säästämään vaan lempparit. Ja kyllä, lapselle on säästetty minun lapsuuskirjojani ja olen siitä iloinen (esim. Hobitti, Vinski, Korppi-sarjat). Niitä "aarteita" sen sijaan en säästele, niitä nimittäin tuppaa tulemaan koko ajan lisää :) Eli aarteet säästöön, "aarteet" pois.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Karen Kingston: Paikat kuntoon Feng shuin avulla
Rita Emmett: Kaikki paikallaan - Rojun taltuttajan käsikirja
Anne te Velde-Luoma: Kaaoksen kesyttäjä - tavarat, paperit ja aika haltuun
Francine Jay: The joy of less - a minimalist living guide: how to declutter, organize, and simplify your life
Jne jne. Onhan näitä kirjasto puolillaan, siitä vaan googlaamaan. Tuo Kingstonin kirjahan on alan klassikko, ensimmäinen laatuaan ja muiden esikuva.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet sellaisia kirppiksiä, joihin vaan viedään tavarat ja itse saa myynnistä jonkun prosenttiosuuden, kirppis hoitaa hinnoittelun ja myynnin ja ottaa voitosta osan?
Olen, lastenvaatteiden suhteen. Jos oma aika on arvokasta, uskon olevan ehdottomasti tuottavin tapa, mutta ei siitä kyllä monta kymppiä saanut. Mutta muuten olisin antanut tavarat ilmaiseksi, joten sikäli kannatti. Aikaa ja energiaa myymiseen omalla ajalla ei ole.
Muistakaa sitten se, että perheeltä on kysyttävä mielipidettä myös. Vastoin muiden tahtoa ei.mitään tavaraa saa hävittää!
Aloitin tänään raivauksen vauvan päiväunilla. Otin yhden isohkon pyykkikopan ja yhden pienemmän muovikorin. Pyykkikoppaan keräsin kierrätykseen menevää tavaraa, pienempään koriin tavaraa, joka ei ole oikealla paikallaan.
Aloitin olohuoneen kirjahyllystä, jatkoin tv-tason laatikoihin ja lopulta lipastoon. Kierros vielä keittiön kaappeihin, sitten vauva heräsikin ja puuha hieman vaikeentui...
Vaikka sitä kuinka aina käy kaapit läpi, löytyy aina turhaa tavaraa. Mm. Wokkipannu (käytetty kerran, nyt ihan tahmainen ja naarmuilla vaikka ollut kaapissa), glögilasit (saatu lahjaksi, ei juoda glögiä), pari leivontatavaraa joille ei ole ollut käyttöä vuosiin, paperi- ja kartonkiroskaa...
Pitäisi pyytää miestä käymään pari laatikkoa läpi, en uskaltanut koskea, etten heitä mitään tärkeitä piuhoja pois.
Vaatehuone ja varasto jäljellä. Eteisen kaapit ovat olleet jo kuukausia siistissä kunnossa. Kyllä niitä kelpaa katsella kun ei ole turhia tavaroita :)
Joku kyseli aiemmin kirjoittaneiden kuulumisia. Minulla oli tarkoitus raivata syksyn aikana, mutta vapaa lähestyy loppuaan ja aikaa raivaamiselle on jäänyt vähemmän kuin etukäteen arvioin.
Syksyn aikana olen mm. myynyt elokuvia huuto.netissä, laittanut paperinkeräykseen lehtiä joita säilytin parin artikkelin vuoksi, repinyt viimeisetkin vanhat päiväkirjat roskiin, lajitellut pari kassillista vaatteita keräykseen (ja vienyt ne sinne) ja yhden myytäväksi (en ole myynyt).
Kirpputoripöytää en ole saanut otettua, mutta vanhemmillani oli pöytä syksyllä ja sain viedä sinne pari kassillista tavaraa. Kaikenlainen krääsä meni kaupaksi ihan hyvin, kirjoja ja DVD:itä tuli takaisin. Nyt kun olen jo kertaalleen tehnyt luopumispäätöksen, pitäisi lahjoittaa ne pois. Vanhempani saivat myös myytyä vanhoja leluja yms. jotka olin jättänyt kotiin. Tässä joukossa oli mukana myös sellaista tavaraa, jonka olisin itse laittanut suoraan roskiin. Pelastin parhaat, jotka on tarkoitus myydä netissä (mutta en ole myynyt).
Yhdestä kirjasta on tekeillä kaupat facebookin välityksellä, ja vino pino odottaa lahjoitusta kirjastoon.
-syyssiivous
Täällä olisi tarkoituksena käydä tavaroiden kimppuun joulun jälkeen, kun ollaan miehen kanssa molemmat lomalla. Omien varastojen "tunteminen" olisi todella tärkeää; mulla on meinannut käydä tässä kuukauden sisään kahdesti niin, että olin jo ostamassa uutta, kun en muistanut, että kaapissakin olisi odottamassa. Onneksi molemmilla kerroilla huomasin asian ajoissa. Olenkin nyt vähentänyt kuluvien tuotteiden (elintarvikkeet, pesuaineet jne.) ostamista varastoon. Nää mun varastot on joissakin asioissa olleetkin ihan naurettavia. Esim. teetä mulla on varmaan 5 pakettia, vaikka juon teetä ehkä 2-3 kertaa kuussa ja suurin osa meidän vieraistakin juo kahvia. Mutku on pitäny maistella erilaisia. Eihän nuo varmaankaan ehdi vanhenemaan, mutta aivan turhaan ovat viemässä vähäistä kaappitilaa.
Tällä hetkellä yhtenä isoimpana ongelmana on vaatteet; Mulla ei juurikaan ole siistiä päällepantavaa, vaikka vaatetta onkin aika paljon. Suurin osa on lähinnä jotain oloasuja tai sitten kulahtanutta, reikäistä tai väärän kokoista. Toivon ehtiväni nyt lomalla käymään kaikki vaatteet läpi. Hyväkuntoiset, mutta vääränkokoiset aion viedä uffin laatikkoon, huonokuntoiset laitan esim. H&M keräyslootaan. Jossain välissä toivoisin löytäväni itselleni muutamia laadukkaita ja sieviä uusia vaatteita. Eniten toivoisin löytäväni jonkun kauniin puseron ja polvipituisen hameen.
Täällä alkoi kesällä alkaneen projektin loppurutistus eli muutto. Aloitettiin kirjojen ja leffojen pakkaamisella, ja niitä karsittiin pois annettavaksi täpötäysi ikea-kassillinen. Omani kävin läpi jo kerran kesällä, mutta taas sieltä löytyi poistettavia. Annan kirjat ilmaiseksi torin kautta, toivottavasti joku hakee pian pois :)
Pari pussillista vaatetta vietiin myös pois. Ärsyttävimpiä tavaroita ovat kyllä sellaiset, jotka ovat matkalla johonkin: sukulaisille luvatut kirjat, myynnissä olevat huonekalut, joululahjat.. voi kun mahdollisimman pian pääsisi tuollaisista eroon! -1056
Tuleva asunto tiedossa ja uuden kämpän takia ei ainakaan tarvitse vähentää huonekaluja, sillä neliömäärä kasvaa huomattavasti nykyisestä. Eri asia on sitten, millainen määrä tavaraa halutaan kantaa ja kuljettaa muutossa! Tämä on ensimmäinen muuttoni yhdessä jonkun kanssa, joten en vielä tiedä millainen koitos kahden ihmisen kamojen muutto on...
Ennen muuttoa voisi tehdä vielä yhden kierroksen irtotavaroille, vaatteille ym. mutta nyt motivaatio on vähän hukassa tässä marraskuun pimeydessä. -1056