tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19828)
Nyt on remonttivaateläjä selätetty. Puhdasta tuli. Käytin öljytahraisten ja todella pinttyneiden vaatteiden pesuun kaapin perukoille unohtuneen Omon nestemäisen pesuaineen. Siinä kun on niin vahva haju, ettei tule pestyä tavallista pyykkiä sen kanssa.
Nakitan miehelle illaksi homman. Hän saa katsoa vaatteet läpi ja päättää, mitä niistä pitää. En kerta kaikkiaan pysty kuvittelemaan, että kukaan tarvitsee viittä koneellista remppavaatetta (olkoonkin, että toppavaatteet vievät paljon tilaa eikä niitä mahdu monta per koneellinen). Toivottavasti varaston ummehtunut hajukin raikastuu. Sinne mahtuu nyt kivasti itsekin peremmälle. Loppusilaus on vielä tekemättä, mutta pääpiirteittäin varaston voi sanoa inventoiduksi.
- Palapeli
"kuinka paljon kertookaan se ympäristö/koti, mistä sen tavaran hakee!"
Komppaan tätä kommenttia (joka siis alun pitäen koski huutonetin ja torin vertailua myynti- ja ostopaikkoina).
Olen ostanut ja myynyt huonekaluja/sisustusjuttuja torissa, ja kokemukseni tämä: melkein "olkapäällä" näkee tavaraa ostaessaan, miten sitä on "pidetty", vaikka nyt siis tarpeeton olisikin myyjälle jo.
Tori.fi:n ilmoitusten valokuvistakin voi päätellä paljon: kun joku myy tallin/navetan/ulkovaraston/vinttikomeron perukoilta "löytyneitä" aarteita, ohitan kaikki, missä "aarre" on kuvattu (ja siis myös säilytetty) jossakin unohdetussa ulkovarastossa.
Itse olen myynyt (vain nouto, ei huutokauppakikkailua) meidän huushollissa tarpeettomia huonekaluja (perintönä tulleita). Jos tori.fi ei olisi olemassa, en tiedä, mihin olisivat päätyneet: hyviä, täyspuisia puusepän valmistamia... MUTTA kun meille ei nyt enää mahdu. Viime vuonna tyhjensin yhden sukulaisen kuolinpesän ja päätin: OK, nyt riitti.
Ne joista joku voi iloa ja hyötyä saada, myyn halvalla eteenpäin. Jos ei mene, hävitän. Ei mahdu, eikä yli 20 vuotta omakotitalossa tarkoita sitä, että meille(kään) voi kaiken "sijoittaa".
Olen päässyt omissa tavaroissa jokseenkin ok-tilanteeseen, tai ainakin yli vuoden nyt yrittänyt (kiitos tämä ketju!). Mutta hei: minulla on yhä "vaiheessa" yhden kuolinpesän selvitys (= ei olla varakkaita eli ihan sitä samaa sälää kuin kaikilla muillakin. )
Lähettäkää mulle *kärsivällisyyttä*
Ja kiitos tästä ketjusta!
Huhhuh, minä löysin varastosta yhden kassillisen miehen poikamiesvuosien aikaisia vanhoja petivaatteita... Pinttynyttä likaa ja aivan haalistuneita osa, mitähän noille? H&M:n kangaskeräykseen vai mihin?
Ja mites, ostaako kukaan pussilakanasettejä, jotka eivät ole enää pakkauksessa? Kertaakaan ei ole käytetty, mutta otettu valitettavasti irti paketeistaan... Eivät myös ole mitään ihmeellistä merkkiä, jotain perus Ellos-lakanoita. Siistejä ja ihan kivalla kuviolla, värit eivät vaan itseä innosta ja käytössä olevia pussilakanoita ja aluslakanoita on ihan tarpeeksi.
Nyt pitäisi varastosta jo hakea pipoja, huiveja ja talvivarusteita.. saakohan samalla jotain lisää roskiin :)
Exceltaulukko on kyllä sellaisessa tilanteessa, johon haluan itsekin päästä! :D Kuulostaa myös hyvältä tuo kotiin tulevan ja kodista lähtevän tavaran suhde :) Täytyy kehittää itselle paras keino pitää yllä kirjanpitoa, kalenteri tai puhelimen muistio voisi olla paras itselle. Toisaalta koneella tehtynä ne jäisivät paremmin talteen ja tarkasteltavaksi myöhemmin... Mielenkiinnosta kuulisin miten muut ovat kirjanpidon toteuttaneet, mistä pidätte kirjaa (kuinka yksityiskohtaisesti esim ostetut tuotteet, hinnat tms) ja mitä käytätte kirjanpidon välineenä.
Olen vältellyt tarttumasta muutamaan kohteeseen, jotka pitäisi käydä läpi. Näitä on astiakaappi, viinakaappi (:DDD pitäisi olla helppo kohde mutta ei innosta) ja laatikko, joka sisältää elektroniikkaa ja johtoja. Olen näiden välttelemisen sijasta käynyt uudelleen läpi muutamia epämääräisiä pusseja, joihin olen laittanut kirpparille menevää tavaraa. Näistä löytyi yllättävän paljon roskiskamaa, sellaista jota kukaan ei varmaan huolisi vaikka ilmaiseksi saisi. Nyt kun kirpparilla myytävää tavaraa on koko ajan vähemmän, tekisi mieli viedä koko kasa esimerkiksi Uffille. Täytyy katsella vielä loput kasat läpi ennnekuin teen päätöksen asian suhteen.
Tässä tavaraa raivatessa on huomannut sen, kuinka paljon pelkkä säilyttäminen voi aiheuttaa tavaralle haittaa. Kun ei ole tilaa säilyttää tarpeeksi tilavasti ja ilmavasti esimerkiksi kenkiä tai laukkuja, niihin tulee painaumia ja pahimmassa tapauksessa ne menevät auttamattomasti pilalle. Tämä huomio kannustaa ainakin itseäni entistä enemmän karsimaan sitä tavaraa, en halua että ne minua ilahduttavat tavarat menevät pilalle, kun joudun tunkemaan niitä liian pieniin säilytystilohin.
Nettikirppiksen annetaan-ilmoitus tuotti juuri tulosta ja pääsin eroon varastossa tyhjän panttina seisoneesta kuntoilulaitteesta. Varasto on nyt kokonaan siivottu ja turha tavara pantu kiertoon.
Nyt illalla oli muutenkin virtaa. Siivosin meidän toisen sisäänkäynnin kuistin, johon oli kertynyt kaikkea sälää, mm. kukkaruukkuja ja mattoja. Samalla vaihdoin kesäkukkaistutukset kanerviin ja sytytin kynttilöitä lyhtyihin pihalle.
- Palapeli
[
Kiitos neuvoista! Pitkää pinnaa olen joutunut vuosien mittaan harjoittelemaan, mutta lisätreeni ei varmaan pahitteeksi...
Kiva kuitenkin kuulla, että suuri osa tori.fi-ostajista (ja myyjistä) on ihan kelpo porukkaa. Lupaan tulla tänne raportoimaan, miten käy.
Kiva kuitenkin kuulla, että suuri osa tori.fi-ostajista (ja myyjistä) on ihan kelpo porukkaa. Lupaan tulla tänne raportoimaan, miten käy.
Mielelläni tädille (eläkeläinen, joten ei leveä leipä) näistä myynneistä vähän rahaakin hankkisin, vaikka kampaajalle ja kauneushoitolaan. Mutta ei tavaraan :-)
Lupasin tulla kertomaan, kuinka menee tori.fi-rintamalla: hyvin!
Neuvoistanne kiittäen (varsinkin se pitkä pinna..) ja oppien tilanne nyt tämä:
Tädin ylimääräisistä 1940-1960 -luvun huonekaluista tein neljä ilmoitusta, "vain nouto" eli tule ja katso ja katsasta. Nyt myyty kolme neljästä, ihaniin koteihin pääsivät. Tosi mukavia ostajia (nuorehkoja perheitä kaikki), naiset joka kerran yhteydenottajina/pitäjinä.
Tädille nyt *kassassa* parit kauneushoitokerrat, eikä *kasoja* niin paljon kuin ennen...
Havainto: yksi kohde (ei edes kallein, mutta ns. disainia): lukuisia kyselyjä, kokeiluposteja yms yms. Ja sitten ei mitään.
Eli: jälleenmyyjät liikeellä hinnoittelua tarkistaakseen?
Samahan tuo minulle, mutta kunhan tässä havainnoin...
Mä laitan muistiin poistettujen kappalemääriä (kategorioina kirjat, tavarat ja vaatteet), että nään vähän minkä verran tapahtuu.
Kahden viikon lomani lähenee loppuaan ja paljon on saatu aikaiseksi! Minulla on kaksi sellaista ikuisuuslaatikkoa, jossa majailee ties mitä. Nyt nekin on käyty läpi, tuikkukynttilät järjestetty siististi yhteen pahvilaatikkoon (olivat ennen muovipussissa). Jonkin verran lähti roskiin (mm parit Thaimaasta ostetut aurinkolasit) ja paljon tavaraa siirtyi omille paikoilleen (esimerkiksi hiusjuttuja, papereita, koruja). Kirppiskasakin täydentyi jollain kodin tavaroilla. Nyt ennen täyteen ahdetuista laatikoista löytääkin oikeasti tarvitsemansa yhdellä vilkaisulla. Samalla sain käyttöön pari pakasterasiaa, josta oli kansi kadonnut.
Korurasiatkin kävin läpi, niitä minulla ei onneksi paljoa ole nikkeliallergian takia. Sieltäkin lähti poistoon muutamia korvakoruja. Laukut kävin uudelleen läpi ja kirppiskasaan siirtyi taas lisää tavaraa. Tällä hetkellä minulta löytyy 2 clutchia, 8 hihnallista pikkulaukkua (2 saa hihnan pois eli menevät myös clutcheina), 11 isompaa laukkua (rennompaa, hihnallista, ruskeaa, mustaa...). Näiden lisäksi 1 reppu, 1 Niken viikonloppukassi, 1 käsimatkatavaralaukku ja 1 iso matkalaukku. Tässä on varmaan ainakin 20 laukkua vähemmän mitä vielä jokin aika sitten oli. Muutaman kuukauden kuluttua saan varmasti muutaman siirrettyä lisää kirppiskasaan, sillä vieläkin laukkuja on ihan älytön määrä!
Kengät sitten: 15 paria korkkareita, 2 lenkkarit, 2 sisäliikuntakengät, tennareita 3 paria, 11 paria maihareita/korottomia nilkkureita/korollisia nilkkureita/saappaita ja 11 paria ballerinoja ja muita sirompia korottomia kenkiä. Eli yhteensä 44 paria! Järkyttävää... Noista saisi ainakin korkkareista ja ballerinoista helposti karsittua... Tällä hetkellä olen myynyt 20 paria kenkiä ja varmaan ainakin samanlainen määrä on mennyt roskikseen. Varmaan myös noin 20 paria on kirpparikasassa... Nämäkin voisi käydä uudelleen läpi parin kuukauden kuluttua.
Takkeja löytyy laskujeni mukaan 12 (2 nahkatakkia, 4 trenssiä, 4 talvitakkia, 1 laskettelutakki ja 2 kevyempää ulkoilutakkia). Näistä on tällä hetkellä myynnissä 1 nahkatakki ja 2 trenssiä.
Liinavaatteet kävin läpi ja järjestelin ne KonMari-tyyliin divaanisohvan säilytystilaan. Kuinka paljon siistimpi siitä tulikaan ja nyt tulee käytettyä varmasti monipuolisemmin kaikkea, kun ne eivät ole enää yhdessä pinkassa. Reseptit lajittelin ja laitoin mappikansioon kaikki sellaiset, jotka kuulostivat hyvältä. Nyt niitä pitäisi ruveta kokeilemaan.
Mitä vaikutuksia ihmiset ovat huomanneet tällä tavaran vähentämisellä olevan? Minulla ostosten teko on vähentynyt radikaalisti, mietin joululahjaksi käyttötavaraa (itse tehtyä luksusmysliä, pikkusiskolleni teen reseptivihon ja ostan hänelle hieman harvinaisempia raaka-aineita, kalliimpaa kosmetiikkaa...) ja elämyksiä. Olen myös huomannut, että ruokavalioni on muuttunut. Suosin nyt kasvisruokavaliota ja mahdollisimman vähän prosessoituja tuotteita, teenkin suurimman osan itse (mukaan lukien myslit, marinoidut sipulit, erilaiset levitteet...). Myös kosmetiikan määrä on vähentynyt, olen esimerkiksi lopettanut hiusten värjäämisen (enemmänkin kyllä pelko allergisesta reaktiosta), kuorinta-aineena olen käyttänyt kookosrasvan ja sokerin sekoitusta, meikkipussistani löytyy vain tutut luottotuotteet...
Kävin sekä 3+1 että Hulluilla päivillä pyörähtämässä ja olen enemmän kuin tyytyväinen ostoksiini. 3+1 päiviltä ostin ripsivärin loppuneen tilalle ja uuden meikinpohjustusvoiteen, edellisestä kun alkaa pohja paistamaan. Hullareilta mukaan lähti yksi pokkari (Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin trilogian 3. osa, tämä tulee jäämään lukemisen jälkeen kirjahyllyyni!), 5 purkkia mausteita, 2 pakettia kvinoaa, 2 pakettia punaisia linssejä ja 1 paketti täysjyväcouscosia.
Edellinen kirjoittaja jatkaa... Kävin mielenkiinnosta laskemassa kosmetiikkatuotteeni (en laskenut meikkejä enkä huulirasvoja) ja tulos oli aivan järkyttävä! Osa tuotteista on sellaisia, että ne eivät tule kovin helposti kulumaan, kun en niitä juurikaan käytä...
Mutta, tässä tulokset:
4 shampoota (1 onneksi tyhjä yhden pesukerran jälkeen)
2 syväpuhdistavaa shampoota
6 hoitoainetta (!!!!)
2 kuorinta-ainetta (toinen kaupan, toinen itse sekoitettu kookosrasva-sokeri)
1 ihonpesuaine
2 sheivausgeeliä
3 meikinpuhdistusainetta (1 loppumaisillaan, 2 täyttä)
2 kasvovettä (toinen täynnä, toisessa jäljellä noin 1/3)
1 deodorantti
1 silmämeikin puhdistusaine
1 kynsilakan poistoaine
1 kasvonaamio
1 hiusvaha (ei tule käytettyä)
5 hajuvettä (näitä tulee kaikkia käytettyä, voisi ottaa jonkun tehokäyttöön niin kuluisivat nopeammin)
1 aurinkorasva
1 hammastahna
1silmänympärysvoide
4 hiuslakkaa (1 pieni matkakokoinen, 3 isoa. Näitä tulee käytettyä melko vähän)
2 hiusten hoitosuihketta
1 hiusöljy
2 kuivashampoota
1 tyvenkohottajan spray
1 lämmöltä suojaava spray
6 kasvorasvaa (!!! 2 käytössä, muut täynnä)
1 käsirasva
1 jalkarasva
7 vartalorasvaa (!!!!!! liikaa saatu lahjaksi)
Yhteensä siis 61 tuotetta kosmetiikkaa.... Aikamoinen määrä, onneksi kyseessä on kuitenkin kuluvia tuotteita. Niille tuotteille, joita en käytä, voisi kysellä kiinnostusta lähipiiristä.
Miltäs muiden kosmetiikkavarastot näyttävät?
Shampoo
Hoitoaine
Tehohoitoaine
Saippua
Hunaja
Kosteusvoide
Sinkkivoide
Silmänympärysvoide
Deodorantti
Aurinkovoide
Huulirasva
Kynsilakanpoistoaine
Hammastahna
Yhteensä 13 tuotetta
Osaako kukaan sanoa, saako puhelimeen mitään kevyttä tilastointi-appia? Olisi tosi kiva tehdä listat, kuinka paljon mitäkin löytyy on ne sitten vaatteita, kenkiä tai kosmetiikkaa.
Itse en käytä ollankaan Exceliä eikä sitä löydy koneeltani (tietysti sellainen työkalu löytyy vaikka Google docsin kautta ja osaan kyllä sinne naputella, mutta kuvittelisin, että mukana kulkeva puhelin olisi kätevämpi väline tilastointiin).
Olen ollut tämän ketjun alusta asti tavalla tai toisella mukana, välillä aktiivisemmin ja välillä passiivisemmin. Nyt on ollut pitkään joku ihme jumi tavaran läpikäymisessä, mutta nyt tuntuu, että jumi alkaa hellittää. Mikään kiirehän minulla ei tässä projektissa ole, mutta tarkoitus on vähentää reilusti tavaraa parin-kolmen vuoden kuluttua suunniteltua pienempään asuntoon muuttoa silmälläpitäen.
- Kävin eilen läpi pyyheliinakaapin, ja ihmettelen, kuinka paljon yksi kotitalous (3 ihmistä) muka tarvitsee käsipyyhkeitä. Ja miksi niitä on kertynyt niin paljon yksittäisiä kappaleita, siis joille ei ole minkäänlaista paria? Laitoin nyt huonommat suoraan siivouskomeroon käytettäväksi rätteinä, muut yksittäiset alimmalle hyllylle, kulutetaan niitä siitä pikkuhiljaa.
- Kävin läpi myös joulupöytäliinat, säästin yhden Jokipiin pellavan pöytäliinan, kaikki loput (kymmenkunta, äitini peruja, äitini tykkäsi ja käyttikin näitä) Pelastusarmeijakassiin. Kohtahan se joulu taas tulee, josko jollakulla olisi käyttöä näille.
- Pitkästä aikaa kuvasin ja laitoin ilmoituksia Toriin, voi kun saisi jonnekin järkevään paikkaan menemään mm. turkit.
- Innostuin tässä ketjussa jossain kohtaa olleesta ideasta, että ottaa ne vaatteet, joita ei jostain syystä tule käytettyä, mutta ei raaski hävittääkään, koekäyttöön ja sitten katsoo, onko niissä jotain vikaa (epäsopiva tai -mukava malli, liian iso/pieni tms) - nämä hävitykseen- vai voisiko ne ottaa käyttöön. Tein löydön omasta vaatekaapistani, minulla on tällä hetkellä päälläni pitkä villa-puuvilla neule, en ymmärrä, miksi en ole tätä koskaan ottanut käyttöön, tässä oli vielä laput kiinni!?
- Tajusin, että nyt on avattu ympäri Suomea, eri kaupunkeihin, tekstiilityöpajoja, jotka ottavat vastaan vanhaa vaatetta ja muutakin tekstiiliä. Lajittelevat ja kierrättävät ne sitten, osa menee uusiokäyttöön. Pajat myös työllistävät.
Tännepä vienkin kaapissani lojuvat yksittäiset siistit ja puhtaat lakanat (ei siis pussilakanat, vaan lakanat, äitini peruja nämäkin, joista olen kuvitellut joskus ompelevani pussilakanoita - ei ole vielä sitä päivää tullut) .
Tsemppiä
- Raivaajatas
Minua kiinnostaisi tietää, mitä ketjun ap:lle kuuluu. Lukeeko hän vielä tätä ketjua? Huhuu :)
Nyt pitäisi taas kesän jälkeen käydä asuntoa läpi. Siirtää kesäkamat ylähyllyille ja ottaa talvikamat alas ja käydä ne harkiten läpi.
Pikkuhiljaa kohti itselleni sopivaa minimalismia tässä mennään. Tavaraa on lähtenyt jo paljon pois, mutta paljon turhaakin vielä on kaapeissa.
Pikaisesti tulin kommentoimaan, että olen käynyt ylimääräisten tekstiilien ym. kimppuun tehostetulla käytöllä. Otin tehokäyttöön meille aikuisille kahdet lakanat, toiset pesussa ja toiset käytössä. Muut säilöön ja sieltä käyttöön jos käytössä olevat hajoaa tai alkaa kovin tympimään samat. Hyvin on toiminut pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, minä löysin varastosta yhden kassillisen miehen poikamiesvuosien aikaisia vanhoja petivaatteita... Pinttynyttä likaa ja aivan haalistuneita osa, mitähän noille? H&M:n kangaskeräykseen vai mihin?
Ja mites, ostaako kukaan pussilakanasettejä, jotka eivät ole enää pakkauksessa? Kertaakaan ei ole käytetty, mutta otettu valitettavasti irti paketeistaan... Eivät myös ole mitään ihmeellistä merkkiä, jotain perus Ellos-lakanoita. Siistejä ja ihan kivalla kuviolla, värit eivät vaan itseä innosta ja käytössä olevia pussilakanoita ja aluslakanoita on ihan tarpeeksi.
Myin juuri useita paketteja avaamattomia pussilakana+tyynyliinapakkauksia kirpparilla. Ensin pyysin viittä euroa, mutta hiplaajat eivät innostuneet edes tinkaamaan. Lopulta myin kolmella eurolla per paketti ja sillä lähtivät.
Vanhoille lakanoille HM:n kierrätys on varmaan ihan oikea kohde, jos ei mitään eläinsuojeluyhdistystä ole lähistölläsi.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:20"]
[/quote]
Tottakai ostaa, meilläkin kaikki pussilakanat on hankittu käytettyinä sekä kirppikseltä että kierrätyskeskusesta (ja olen itsekin myynyt yksittäisiä pussilakanoita pois että on jäänyt vain setit). Itse asiassa se pakkauksen puute voi olla hyväkin juttu, kun kangasta pääsee hypistelemään jos myy livenä =)