Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19828)

Vierailija
1441/19828 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju! Mulla on ollut tavaran raivausprojekti noin vuoden ajan jo. Käyn aina jonkun paikan kimppuun ja poistan selkeästi tarpeetonta. Vähän niinkuin juustohöylämäisesti, en liian rajusti kerrallaan. Osan tavaran tilalle tulee koko ajan uusia (lasten vaatteet ja kengät). Osan tilalle ei. Olen vienyt tänä syksynä Konttiin monta kassillista vaatteita ja käyttötavaroita. Myös kirjoja. Turhia kirjoja olen vienyt myös lähikirjaston vaihtohyllyyn. Vuosi sitten myin useita huonekaluja lapsen huoneesta tori.fi:ssa. Lapsen huoneeseen oli siihen mennessä kannettu huonekalut, joita ei tarvittu enää muualla asunnossa. Noiden huonekalujen tuotolla ostettiin lapsen ikään ja makuun sopivammat kalusteet Ikeasta.

En enää jaksa myydä esim. vaatteita. Mielummin annan hyväntekeväisyyteen. Meillä on kellarissa Arabian antiikkiastiasto odottamassa myyntiin laittoa (ollut jo vuosia). Nälkäpäivän keräyksiä katsellessani (mulla ei ole ikinä kolikoita!) tajusin, että voin lahjoittaa astiaston Konttiin ja sitä kautta auttaa.

Vierailija
1442/19828 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä kontti-vinkistä! Minulla on täysin sama tilanne: annan paljon pois, koska en jaksa pikkusälää myydä. Mutta sitten on ne perinne-astiastot, joilla oikesti olisi vähän arvoa. Tosiaan, voin antaa ne myös hyväntekeävisyyteen samalla tavalla, kun annan silloin tällöin rahaa. 

Tavaramäärä on edelleen meillä käsittämätön. On vanhaa kansallispukua, arvokkaita kankaita, koruja, joita en koskaan käytä, käsilaukkuka, kirjoja, urheiluvarusteita. Oma edistyminen on tapahtunut ostamisen välttelyssä, mutta tavaramäärää en saa taltutettua millään. Tuntuu, että nyt olen kohdassa, jossa on pakko tehdä uusia linjavetoja. Kaiken pienen kanssa pelaamien ei enää riitä. Muutto parin kuukauden kuluttua ja haluan, että uudessa paikassa kaikki on paikallaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/19828 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mielenkiinnolla seurannut ketjua alusta lähtien ja täytyy kiitää kaikkia kirjoittajia, teidän vinkeillä olen saanut hamsteri mieheni kuriin ja se on jopa alkanut luopumaan ylimääräisestä kamasta.
Itselläni on vielä ongelmana askartelu tavarat/langat ja lapsen pienet vaateet, kun en kumminkaan roskiin vitsi heittää mutta en ole ehtinyt laitamaan myyntiin/kierrättämään.
Aijoin nyt viikonloppuna yrittää saada pois edes 1/3 pienistä vaatteista ja osa askartelu jutuista.

Vierailija
1444/19828 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaappisääntö: Tavaraa kertyy niin että taas pitäisi ostaa uusi kaappi. Ostanko kaapin vai poistanko tavaraa niin, että loput mahtuvat entisiin kaappeihin? En osta kaappia. Lapsen synttärit, lapsen kasvupyrähdys, joulu, isänpäivä jne. tuovat taas uutta tavaraa kotiin ja entisiä pitäisi laittaa kiertoon, ainakin pieneksi käyneet vaatteet. 

Vierailija
1445/19828 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että miten ihana fiilis: eteisessä kuukauden päivät lojuneet tavarakassit lähti tänään kierrätyskeskukseen ja sekalainen elektroniikkasälä SER-keräykseen :)

Muutto lähestyy ja jäljellä olevista tavaroista tehdään vielä karsintakierros, kun tulevan kämpän koko selviää. Kesällä alkaneen raivauksen seurauksena arvioisin laittaneeni kierrätykseen ainakin kymmenen isoa ikea-säkillistä vaatetta ja pientavaraa. Ei ole ollut enää mitään vaikeuksia pitää tätä nykyistä kaksiotamme siistinä, jos ei lasketa noita vaatehuoneessa ja eteisessä pyörineitä säkkejä :)

-1056

Vierailija
1446/19828 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt nautittu raivauksen jälkeisestä elämästä hyvä tovi. Havaittuja asioita: vaatekaappi on kestänyt moitteettomassa ojennuksessa ja varasto on mukavan väljä ja järjestyksessä. Sen sijaan mielikuva muuten siistinä pysyvästä kodista oli utopiaa. Samalla tavalla sitä sotkua syntyy eikä se korjaannu omineen. Nyt toki silmä sattuu helpommin esim. ylitsepursuavaan lehtikoriin ja ne tulee vietyä paperinkeräykseen.

Kun tein myös harrastuspuolen inventaarion ja sain aina saman aiheen tavarat samaan paikkaan, on ollut helppo tarttua esim. neulomuksiin. Tavallaan olen siirtänyt raivauksen mikrotasolle ja kuluttanut  siis aktiivisesti käsityötarvikkeita.

Koruntekotarvikkeiden tilanne alkaa olla se, että kaikki aiotut on nyt näperrelty. Yksi ainoa kaulakoru odottaa uudelleenpujottamista. Keskeneräiset neuleprojektit on työn alla ja sain jopa korjattua korjaamista odottaneet vaatteet. Meneillään on yksi kaulahuivi ja villapaita, jonossa odottaa villasukkalangat. Lupasin itselleni, että ostan vain silloin lankaa tai kankaita, kun minulla on niille valmis ohje tai kaava (ja se kaava leikattuna aloitusta varten). Silloin ei ole semmoista riskiä, että tarvikkeet jäävät seisomaan ja odottamaan inspiraatiota.

- Palapeli

Vierailija
1447/19828 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh... Täällä on taas jatkettu raivaamista. Vieläkin onnistuin löytämään jostain laitteiden käyttöohjeita, vaikka luulin että ne olisivat kaikki jo samassa paikassa. Nyt on sitten nuokin karsittu ja tärkeimmät laitettu samaan paikkaan.

Kävin kirppiskasat huolellisesti läpi ja laitoin ''lumppu''kasaan ne vaatteet, jotka eivät ole myyntikunnossa (enkä halua niitä heittää minkään hyväntekeväisyyskirpparin huoleksi). Nuo pari pussillista käyn sitten nakkaamassa H&M:n keräykseen. 

Mitenkäs, meneekö kirpparilla tavara kaupaksi marras- joulukuun vaihteessa? Itsellä olisi nyt 13 pienempää Ikeakassillista täynnä kirpparitavaraa (minun ja miehen vaatteita, minun kenkiä ja laukkuja, koruja, kirjoja, elokuvia, cd:tä, sisustusjuttuja...) ja pitäisi ne saada menemään. Sitten kun nämä kassit on tästä taloudesta kadonnut, vaatehuoneen lattialle mahtuu istumaan ja häkkivarastossa on paljon tilavampaa.

Mitähän olisi vielä käymättä läpi... Vanhat viinat (:D), jääkaapin päällä oleva kaappi, jossa on mm. kertakäyttöastioita ja vanhoja aterimia. Täytyy katsoa mitä niille tekisi. Lisäksi ajattelin käydä vielä uudelleen kirjahyllyn ja vaatekaapin läpi, uskon että sieltä lähtee jonkin verran taas tavaraa pois. Lisäksi pitäisi käydä kuivakaapit läpi.

Lisäksi miehen täytyy käydä muutamia omia juttujaan vielä häkkivarastosta läpi. Sitten tämä projekti alkaa olemaan valmis, nyt vaan pitämään huota ettei tavaramäärä pääse taas yllättämään.

Vierailija
1448/19828 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1455, kyllähän nuo näyttää menevän! Arvioisin, että 100€ (ylikin?) On ke-pe välillä tullut rahaa kirppistavatoista! Korut meni ihan hyvin, hinnaksi laitoin 0,30-0,50€, enpä niillä mitään tee :) Vaatteita on mennyt hyvin, koristejutut,pehmolelut ja kirjat ei kyllä näytä tekevän kauppaansa mutta on tässä vielä 10 myyntipäivää.. pitää vaan sitten senteillä myydä. Iso m ylittlepony talo meni !!! Ärsyttää vain kun isosta lps-talosta oli revitty osa irti, sitä en saanut laitettua takaisin kun kiire oli :/ Ja vaatteet jätetään lattialle, mutta sitä se on. Kitara meni myös :)
Oon tietoisesti etsinyt myytävää, en ois ikinä uskonut, että voisin laittaa noin paljon myyntiin . Kaapit on kyllä tyhjiä ! Voisin vielä yhden topin laittaa myyntiin. En ole sitä kertaakaan käyttänyt, kun en ole varma onko se "minua"
Muttas, jäljellä olevat vaatteet 11 paitaa, 12 housut (farkut, shortsit, leggingsit, kotihousut) huppari ja löysä neuletakki. Ainoot vaatteet. Ihan uskomatonta!!! Kaappi on niin väljä, ei vaatekriisejä, ei sotkua..
Enkä varmasti tuo yhtäkään niistä rytkyistä kirpparilta takasi :)
Tää muutos on ollut niin suuri. Vielä etsin karsittavaa, mutta pahin on takanapäin! (tai edessä kun kirppisaika päättyy..)
-KirppariKalle

Vierailija
1449/19828 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija

13.09.2015 klo 18:55

Vierailija

13.09.2015 klo 16:01

Vierailija

12.09.2015 klo 15:07

Mieti mitä jos saisit kuulla sairastavasi jotain vakavaa tautia. Elämää olisi jäljellä ehkä 5-10 vuotta. Olisiko sillä tavaralla enää väliä? Menisitkö komeroa halaamaan ja kasseja ja nyssäköitä, ja parkumaan niille kuinka et ehdi niitä lajitella ennen kuolemaasi?

6 alapeukuttajaa tuli vihaiseksi ajatuksesta, että sairastuisi ja joutuisi miettimään muutakin kuin nyssyköitään ja "perintökaluja". Mikä kyllä tuo esille myös sen, että roina/tavara/kamat on monelle huumetta, turvariepu ja suoja jonkin tilalle tai jotain vastaan. Ei niitä elämän suruja tarvitse kohdata eikä syvempiä miettiä kun pitää aina pohtia että mihin laittaisi uudet pestyt jogurttipurkit ja saisiko kirpputorilta 50 senttiä tuosta vaasista jonka osti eurolla eikä siitä enää niin tykkääkään, kun ei se sovi kuin mikron päälle, joka sekään ei toimi kunnolla mutta vielä ei voi varastosta hakea sitä alennuksesta ostettua varamikroa.

No mikä sinulla olisi ratkaisuna? Onko se nyssykätön ja perintökaluton koti jotenkin onnellisempi paikka odotella noutajaa? Jos sulla ei ole tavaraa "huumeena ja turvariepuna", oletko turvaton? Ehditkö ajattelemaan vähän liikaakin kuolemaa?

Laitat turvarieputavarat roskiin, lahjoitat tai myyt. Elät elämääsi rehellisen avoimena ja nauttien.

tällä logiikalla tavarat menettäneet pakolaiset on niitä onnellisia. 

Vierailija
1450/19828 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja karsinta jatkuu täällä vähäisemmillä määrillä kerrallaan. Annoin lähelle muuttaneelle kaverille osan viherkasveistani.

Syyhyttäisi päästä lajittelemaan tavaraa, mutta mitään sisustus- ja kodintavaraa ei kannata vielä raivata pois ennen kuin tuleva asunto selviää :D vaatteille voisi tehdä uuden karsintakierroksen.

-1056

Vierailija
1451/19828 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju ei ole enää yhtään niin aktiivinen tän rekisteröintipakon jälkeen :( 

Rekisteröitykää ja pysykää mukana keskustelussa, tää ketju on niin inspiroiva! Tuun aina lukemaan pari sivua tänne ennen kuin aloitan kaappien läpikäynnin mutta harmikseni täällä ei ole ollut pahemmin viestejä viimeaikoina..

------------------------------

Asutaan miehen kanssa kaksistaan 56 neliön kaksiossa ja tilasta oli ennen puutetta. Joka puolella oli tavaraa, kaapit pursusi kun kaikki oli vaan tungettu sinne minne mahtui ja viikkosiivous oli yhtä tuskaa. Kerran kun anoppi oli tulossa kylään, siivottiin miehen kanssa 8 tuntia kun yritettiin tunkea niitä kamoja piiloon, huh huh..

Aloitin noin vuosi sitten vähentämään tavaramäärää ja mikä muutos sen myötä on tullut! Tavaraa on mennyt kirpparille ties kuinka monta autolastillista ja siivoaminen on miljoona kertaa helpompaa ja nopeampaa kuin ennen. Ollaan jopa purettu rumia möhkälemäisiä kiinteitä kaappeja ja laitettu niiden tilalle pienemmät ja kauniimmat kaapit kun ei tarvita enää niin paljon kaappitilaa. 

Ostokäyttäytymiseni on tämän siivouksen myötä muuttunut täysin. Ei todellakaan tee mieli raahata ties mitä roinaa kaupoista kotiin. Olen myös löytänyt oman tyylini ja nykyään tiedän tarkalleen mitä haluan, hutiostoksia ei pahemmin ole ollut (ennenkuin joku tarttuu tähän, mulla on täysin vapaat kädet sisustuksen kanssa, mies on tyytyväinen kunhan sen kamat mahtuu johonkin hyllyyn :D). Meillä ei siis tavoitteena ole todellakaan mikään puolityhjä asunto vaan meillä on koriste-esineitä yms mutta ne ovat tarkkaan harkittuja ja tulevat paremmin edukseen kun kaikki hyllyt eivät notku ties mitä patsaita. 

Teen tällähetkellä viidettä kierrosta kaappien siivouksessa ja joka kierroksella löytyy edelleen lisää turhaa tavaraa vaikka en ole paljon uutta ostellut. Ainakin itsessäni olen huomannut sen että en raaski laittaa kerralla paljon tavaraa pois ja sen vuoksi olen tarvinnut useamman siivous kierroksen.

Viime viikonloppuna kävin läpi keittiön, kylpyhuoneen, eteisen ja olohuoneen kaapit/tavarat. Lopputulos oli vain yksi muovipussillinen tavaraa kirpparille. Nämä huoneet tuntuvat olevan nyt näiden viiden siivouskierroksen jälkeen suht täydellisessä järjestyksessä ja roinavapaita. 

Jopa meidän häkkikellari on järjestyksessä. Siellä ei ole mitään muuta kuin meidän kummankin luistimet ja autonrenkaat. Ennen häkkikellari oli niin täynnä turhaa roinaa että oven sai äkkiä pamauttaa kiinni ettei tavarat tippuneet päälle :D

Mutta ettei liian kehuskeluksi mene niin viimeinen huoneemme, makuuhuone, onkin sitten ihan täys pommi :( Suurinosa meidän kaappitilasta on makuuhuoneessa ja kaikki kirppisnyssäkät on nurkassa säilössä. Kirpparipöytä on varattuna ja huomenna mun projekti onkin käydä makuuhuoneen kaapit taas läpi. 

Oon niin innoissani huomisesta siivouksesta etten millään malttaisi mennä nukkumaan ja siksi täällä kirjoittelenkin tähän aikaan yöstä :D 

Vierailija
1452/19828 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan joulusiivoussesonki alkaa, niin voi olla, että ketju aktivoituu enemmän. Niin käyn minäkin täällä säännöllisesti katsomassa, olisko tullut päivityksiä. Näin vaikka meidän projekti on ohi. On siis edelleen lempiketjuni.

Edelliselle malttamattomana siivousta odottavalle raivaajalle on pari lisälukemisena vinkkiä (en jaksa tehdä puhelimella linkkejä, mutta palstan haun avulla löytyy): etsi ketju, joka koskee koko vuoden ostolakkoa, myös "tavarapaljous"-haulla löytyy useita ketjuja. Taisi myös yksi konmari-metodiketju olla aika pitkä ja aktiivinen jossain vaiheessa.

- Palapeli

Vierailija
1453/19828 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputorille vein pussillisen tavaraa torstaina, perjantaina kaikki oli mennyt :D Nyt on ainakin kaikki "päätavara" kirpputorilta ostettu, mistä halusinkin eroon, jäljellä semmosta tavaraa minkä voi huoletta laittaa kierrätykseen :) Vielä 4 myyntipäivää, tänään pitäs miettiä laitanko vielä jotkut jutut myyntiin. Saas sitten nähä kuinka paljon tavaraa pöllittiin :"D

-KirppariKalle

Vierailija
1454/19828 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan joulusiivoussesonki alkaa, niin voi olla, että ketju aktivoituu enemmän. Niin käyn minäkin täällä säännöllisesti katsomassa, olisko tullut päivityksiä. Näin vaikka meidän projekti on ohi. On siis edelleen lempiketjuni.

Edelliselle malttamattomana siivousta odottavalle raivaajalle on pari lisälukemisena vinkkiä (en jaksa tehdä puhelimella linkkejä, mutta palstan haun avulla löytyy): etsi ketju, joka koskee koko vuoden ostolakkoa, myös "tavarapaljous"-haulla löytyy useita ketjuja. Taisi myös yksi konmari-metodiketju olla aika pitkä ja aktiivinen jossain vaiheessa.

- Palapeli

Samoja ketjuja seuranneena voin linkata ne tähän:

http://www.vauva.fi/keskustelu/4357976/ketju/koko_vuoden_kestava_ostosl…

http://www.vauva.fi/keskustelu/4557219/ketju/konmari_siivous_jarjestely…

Ja vielä bonuksena:

http://www.vauva.fi/keskustelu/4425703/ketju/minimalismi_miten_muutti_e…

Vierailija
1455/19828 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo aikaisemmin kirjoitellut tavaran vähentämisestä, nyt ollaan siinä vaiheessa että kirppispöydässä on tavarat. Vein ne eilen illalla, tänään sitten taas illemmalla siistinä pöytä ja katsomaan mahtuisiko lisää tavaraa. Noita Ikeanyssyköitä on kyllä kotonakin vielä muutama, ajattelin pitää pari viikkoa tuota pöytää jos tavaraa vaan menee.

Vierailija
1456/19828 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ahaa-elämyksen, joka lienee kaikille muille itsestään selvä, mutta jaanpa sen nyt kuitenkin. Olen aina järjestänyt kodin väärin, nimittäin sillä oletuksella, että kaikelle, mitä kodissa säilyttää, pitää olla oma paikkansa. Mutta tämän tavararaivausprojektin innoittamana olen tajunnut, että kodissa on aina melkoinen määrä tavaraa, joka on menossa jonnekin: kirjastonkirjoja, kotiin kulkeutuneita työjuttuja, lainassa olleita/vierailta unohtuneita tavaroita, eteenpäin meneviä pieniä lastenvaatteita ja kirpparipinoja, puhumattakaan kierrätyspisteestä, jossa meillä on biojätteen ja sekajätteen lisäksi, lasi, metalli, paperi, pahvi, tekstiilit, muovi, ongelmajäte.

Nyt kun tavaraa on vähemmän, kaapit täytyy järjestää niin, että niiden sisällä on hallitusti paikat näille poismeneville asioille. Tällä hetkellä ne kirjaimellisesti pyörivät nurkissa, koska olen virheellisesti olettanut, että joku päivä projekti on ohi ja koti raivattu, mutta eihän elämässä sellaista hetkeä tule. Koti on elämistä varten ja elämään kuuluu edestakaisin menevät tavarat ja materia (=kierrätettävät roskat). 

Miten te muut olette järjestäneet kierrätys - ja muut tavarapisteet?

Vierailija
1457/19828 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asunnon myynti edelleen käynnissä. Välittäjäkin huomasi vähäisen tavaramäärän kun otti uusia kuvia kodistamme - edellisessä asunnossa jota oli käynyt kuvaamassa suurin osa ajasta oli mennyt tavaroiden siirtelyyn paikasta toiseen. Meillä otti kuvat muutamassa minuutissa ja pääsi jatkamaan matkaa.

Kunpa päästäisiin pian muuttamaan! Haluaisin niin kovasti asuntoon jossa vauvalle olisi oma huone ja saisi sisustaa oman mielen mukaan.

Tavaramäärä pysynyt aika hyvin ennallaan - pari työvaatetta ostin ja saatiin vauvan vaatteita kassillinen mutta saman verran saan vaatetta taas tuttavan vauvalle menemään.

-se lakanoista joskus vastaillut tyyppi

Vierailija
1458/19828 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin hakemaan täältä taas motivaatiota. Omaa kirppiskasaani aina aika-ajoin kasvatan, viimeksi muutaman tavarakaapin siivouksen tuloksella.

Kirppikselle olisi tarkoitus mennä helmi/maaliskuun vaihteessa, siihen mennessä on aikaa käydä kaikkea läpi.

Olen myös sellainen pikkuhiljaa siivoaja. Eli en raaski kerralla heittää niin paljoa tavaraa pois, vaan mietin välillä tarvitsenko sitä vai en ja sen jälkeen vasta teen päätöksen. Viimeksi varasin kirppispöydän kesäkuussa ja yllättävön paljon tavaraa meni. Parhaimmat säästin uuteen kertaan ja huonommat heitin pois.

Joulusiivoa pitää kyllä vähän tehdä.

T:joku useasti kommenoinut, mutta ilman nimimerkkiä

Vierailija
1459/19828 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1460/19828 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sallittua jos vain veisin kadulle laatikon jossa lukee "SAA OTTAA" täynnä tavaraa? :D Ei kai siitä kellekkään mitään sanomista tulisi?

Mulla on nimittäin kamalasti kaikkea turhaa pikkutavaraa, sellaista jota ei jaksaisi erikseen myydä, enkä tiedä minne ne veisin... no kierrätyskeskukseen tai johonkin sellaiseen, mutta en tiedä kuinka ne ottaa vastaan tavaraa, kelpaako kaikki...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi