tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on varmasti näin pitkässä keskustelussa jo sivuttu jossain kohtaa, mutta omalla kohdallani luopumisen tuskaan vaikuttaa epävakaa maailmantilanne ja epävarmuus tulevasta. Mitä jos tapahtuu jotain pahaa ja enää ei voikaan vain kävellä kauppaan ostamaan uusia sukkia tai pyyhkeitä tuosta noin vaan tai niiden hinnat kohoavat älyttömästi? Tuleeko silloin ikävä ehjiä ylimääräisiä kappaleita, joita nyt heittäisi pois?
Mulla on tämä sama ongelma, eli huolettaa epävakaa maailmantilanne. Koronan alkaessa tämä vaivasi, ja nyt kun Venäjä tehtailee sotia, on ahdistus palannut. Kiva huomata, että en ole ainoa, vaikka en tietenkään halua muiden tuntevan samalla tavalla.
Täytyy myös kommentoida tähän, että olen karsinut paljon tavaraa ja vaatetta, mutta tarkoituksella säästänyt muutamia ylimääräisiä villapeitteitä ja esimerkiksi joutsenen untuvatakin (vaikka minulla on jo toinenkin laadukas untuvatakki käytössä, en tarvitsisi kahta ja tuosta toisesta saisi myymällä rahaa). Takaraivossa vain kolkuttaa, että täyspitkä ja lämmittävä takki voi olla kultaakin arvokkaampi siinä vaiheessa, jos täytyy lähteä esimerkiksi evakkoon tai piiloutua maastoon paukkupakkasilla.. en myöskään luopunut retkeilytarvikkeista, vaikka muuten innostus lopahti. Rinkka on kuitenkin hyvä kantaa selässä pitkiäkin matkoja, jos tulee äkkilähtö. Aiemmin ei tälläistä tullut ajateltua yhtään, nyt joutuu
Testaisin ehdottomasti Fetch my stuff -palvelua, jos se toimisi muuallakin kuin pk-seudulla. Elämä ilman autoa onnistuu pääosin loistavasti muissakin Suomen suurimmissa kaupungeissa. Tavaraa on liiankin helppoa ja edullista tilata kotiin. Kierrätys onkin monesti vaikeaa: pitäisi matkata hankalilla bussiyhteyksillä johonkin lähiöön tai teollisuusalueille kaupungin laitamille. Toivottavasti palvelu kannattaa ja tulee muihinkin kaupunkeihin.
Mun oma suhde kirpputorimyymiseen on muuttunut ihan viime aikoina. Aiemmin en jaksanut hinnoittelua ja tavaroiden roudaamista kirpputorille vaan vein tavaroita keräykseen tai yksittäisiä kalliimpia myin torissa. Nykyään kuitenkin silloin tällöin varaan kirpputoripöydän, yllättävän monesta syystä, joista yksikään ei liity rahaan.
1. Tykkään käydä kaappejani läpi ja miettiä mitä en enää tarvitse ja pohtia mitä joku muu voisi tarvita. On kiva saada tilaa kaappeihin ja tietää että turhat romppeet liikkuvat niitä tarvitseville.
2. On kiva osallistua tähän second hand ja ekologisuus - ajatusmaailman ylläpitämiseen ja tarjota silloin tällöin ihmisille käytettyä ostettavaa vaikka vain parilla viikon mittaisella kirpparipöydällä.
3. Haluan tukea kirpputorin yrittäjää ja olla mukana tässä koko käytettyjen tavaroiden kiertokulun edistämisessä.
Jos tuosta kympin tai muutaman sitten tienaa niin se olkoon kiva bonus, mutta ei juurikaan väliä mitä kirpparista rahan muodossa hyötyy.
Miettikää jatkossa kaksi kertaa ennen uuden ostamista ja ostakaa vain tarpeeseen sekä käyttäkää ostamanne tavarat itse loppuun niin, että sen voi polttaa sekaätteenä. Nyt kun kaikki loiset ja pöpöt taas rajusti leviävät kirpputorit ja käytettyjen tavaroiden tavara pitäisi ainakin hetkeksi kieltää ja muutenkin siivoukseen taas panostaa, että näitä saataisiin edes vähän kuriin. Valitettavasti hygienia-asioiden pitäisi kuitenkin olla muita asioita tärkeämpää. Itse en vanhaa tavaraa hanki, olen mielummin vaikka ilman ja tarkoituksenani on ryhtyä jossakin vaiheessa osittain minimalismiin. En kaipaa lisää tavaraa ja rahaa kuluu likaa jo ihan perusmenoihin, vaikka mitään erityistä ei ostakaan. Nyt tosin tarvitsen uudet kuulokkeet kun vanhat monta vuotta vanhat hajosivat lopullisesti. Mietin tässä, millaiset ostan.
Vierailija kirjoitti:
Mun oma suhde kirpputorimyymiseen on muuttunut ihan viime aikoina. Aiemmin en jaksanut hinnoittelua ja tavaroiden roudaamista kirpputorille vaan vein tavaroita keräykseen tai yksittäisiä kalliimpia myin torissa. Nykyään kuitenkin silloin tällöin varaan kirpputoripöydän, yllättävän monesta syystä, joista yksikään ei liity rahaan.
1. Tykkään käydä kaappejani läpi ja miettiä mitä en enää tarvitse ja pohtia mitä joku muu voisi tarvita. On kiva saada tilaa kaappeihin ja tietää että turhat romppeet liikkuvat niitä tarvitseville.
2. On kiva osallistua tähän second hand ja ekologisuus - ajatusmaailman ylläpitämiseen ja tarjota silloin tällöin ihmisille käytettyä ostettavaa vaikka vain parilla viikon mittaisella kirpparipöydällä.
3. Haluan tukea kirpputorin yrittäjää ja olla mukana tässä koko käytettyjen tavaroiden kiertokulun edistämisessä.
Jos tuosta kympin tai muutaman sitten tienaa niin se
Livekirppis on tosiaankin ekologisempi vaihtoehto kuin kipata vaatteet UFF, joka ei todellakaan ole ekologinen vaan vaatteet matkaa kehitysmaihin kuormittamaan luontoa
Vierailija kirjoitti:
Miettikää jatkossa kaksi kertaa ennen uuden ostamista ja ostakaa vain tarpeeseen sekä käyttäkää ostamanne tavarat itse loppuun niin, että sen voi polttaa sekaätteenä. Nyt kun kaikki loiset ja pöpöt taas rajusti leviävät kirpputorit ja käytettyjen tavaroiden tavara pitäisi ainakin hetkeksi kieltää ja muutenkin siivoukseen taas panostaa, että näitä saataisiin edes vähän kuriin. Valitettavasti hygienia-asioiden pitäisi kuitenkin olla muita asioita tärkeämpää. Itse en vanhaa tavaraa hanki, olen mielummin vaikka ilman ja tarkoituksenani on ryhtyä jossakin vaiheessa osittain minimalismiin. En kaipaa lisää tavaraa ja rahaa kuluu likaa jo ihan perusmenoihin, vaikka mitään erityistä ei ostakaan. Nyt tosin tarvitsen uudet kuulokkeet kun vanhat monta vuotta vanhat hajosivat lopullisesti. Mietin tässä, millaiset ostan.
Ei kai kierrätystä pitäisi syyhyn tai täiden takia kieltää. Vaate vain pois käytöstä hetkeksi. Tai pesu 60 astetta/pakastus. Loiset kyllä lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kierrätystä pitäisi syyhyn tai täiden takia kieltää.
Näinpä. Ihmiset kokeilevat myös uusia vaatteita, joten voihan niidenkin kautta taudit levitä, ei vain käytettyjen kautta.
Vihaan entistä enemmän suunnilleen kaikkia tavaroitani ja sotkuista ja likaista kotiani. Tietenkään en toivo vesivahinkoa, tulipaloa tai muuta tilannetta, jossa tavaraa tuhoutuu tai saastuu ja siitä on pakko hankkiutua eroon, mutta enpä jäisi noista tavaroista yhtäkään kaipaamaan. Kokemusta on jo pahasta tuholaisongelmasta, jonka myötä jouduin hankkiutumaan aika suurestakin määrästä tavaraa eroon. Yhtään noista tuhoutuneista tavaroista en ole hetkeäkään kaivannut. Kokemus oli traumaattinen eli ilmeisesti se laukaisi vakavan ahdistuksen, mutta noista saastuneista tavaroista eroon pääseminen oli vain suuri helpotus. Tekisi vain mieli häipyä tästä kämpästä parin muovipussin eli tärkeimpien tavaroiden kanssa ja hankkiutua muusta eroon mm. tilaamalla SER-romulle kuljetus ja sekajätteen lava pihalle ja kipata kaikki suunnilleen kaikki loput sinne ja aloittaa alusta jossakin muualla ilman taakkaa. Valitettavasti tämä ei vaan mitenkään ole mahdollista, vaikka tällaisten radikaalien toimenpiteiden jälkeen vointinikin olisi varmasti nykyistä parempi.
Poistin joskus kodistani kaikki ruman väriset tavarat ja tekstiilit ja melkein kaiken mikä oli tehty muovista. Sitä ennen olin poistanut jo kaikki toisten ihmisten minulle antamat tavarat. Siis ne joita en tarvinnut. Enkä yleensä tarpeellista ole ikinä toisilta saanutkaan. Eipä paljon rompetta jäänyt, kun itse olen ostanut lähinnä vain ruokaa ja pakolliset hygieniajutut. Nyt jos tulisi muutto, niin söisin vain ruokakaapit tyhjiin ja heittäisin pariin isoon reppuun kaikki loput. Huonekaluja minulla on sänky, ruokapöytä ja kaksi tuolia, vuodesohva, TV, yksi matto ja yksi pieni hylly. On helppoa olla.
Kirppareissa on itselläni ainakin haasteena se, että siellä pitäisi myydä tosi paljon tavaraa jotta saa edes pöytävuokran kuitattua ilman tappiota ja jos myy jotain 1-2 e perus vaatteita niin niitä pitäisi olla paljon! Ja en jaksa kotona sitten säilyttää niin suurta määrää kuukausitolkulla tavaraa ja kerätä tarpeeksi isoa määrää myytäväksi vaan haluan tavaroista eroon jo silloin kun kasassa on vasta vaikkapa pieni muovipussillinen vaatteita. Tällä hetkellä mulla on juuri viikon kirppispöytä ja omasta mielestä vein sinne suht paljon tavaraa mutta jännittää silti vähän että saanko niistä kuitenkaan edes pöytävuokran verran takaisin vai jäänkö miinukselle. Mitään kallista myytävää ei ole ja kalleimmat ovat juhlamekko 6e ja yksi takki 7e mutta on ihan tuurista kiinni ostaako niitä kukaan. Tuntuu siltä että parhaiten liikkuvat euron pari maksavat neutraalin väriset perus vaatteet, tyyliin musta pitkähihainen perus paita, mustat farkut ja jos paita onkin vaikka vihreä niin se onkin jo hankalammin menevä vaikka hinta olisi 1-2e.
Kirppismyynti kannattaakin oikeastaan paremmin vain silloin, kun ottaa myyntipöydän kaveriporukan kesken ja pitää pöydän kaiken aikaa täytenä.
Ja lisäyksenä äskeiseen vielä, että kalleimmat myytävät kannattaa tietty viedä heti ekana päivänä, jotta niitä ehtii katsella mahdollisimman moni.
Vierailija kirjoitti:
Kirppismyynti kannattaakin oikeastaan paremmin vain silloin, kun ottaa myyntipöydän kaveriporukan kesken ja pitää pöydän kaiken aikaa täytenä.
Hyvä pointti ja tätä välillä tehdäänkin yhden porukan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan entistä enemmän suunnilleen kaikkia tavaroitani ja sotkuista ja likaista kotiani. Tietenkään en toivo vesivahinkoa, tulipaloa tai muuta tilannetta, jossa tavaraa tuhoutuu tai saastuu ja siitä on pakko hankkiutua eroon, mutta enpä jäisi noista tavaroista yhtäkään kaipaamaan. Kokemusta on jo pahasta tuholaisongelmasta, jonka myötä jouduin hankkiutumaan aika suurestakin määrästä tavaraa eroon. Yhtään noista tuhoutuneista tavaroista en ole hetkeäkään kaivannut. Kokemus oli traumaattinen eli ilmeisesti se laukaisi vakavan ahdistuksen, mutta noista saastuneista tavaroista eroon pääseminen oli vain suuri helpotus. Tekisi vain mieli häipyä tästä kämpästä parin muovipussin eli tärkeimpien tavaroiden kanssa ja hankkiutua muusta eroon mm. tilaamalla SER-romulle kuljetus ja sekajätteen lava pihalle ja kipata kaikki suunnilleen kaikki loput sinne ja aloittaa alusta jossakin muualla ilman taakkaa. Valitettavasti tämä ei vaan mitenkään ole mahdollista, va
Ihana kuulla, että joku muu painii samojen ajatusten keskellä. Olen monesti ajtellut, että kuinka helpottavaa olisi aloittaa vaan alusta kaikki. En silti toivo mitään tavaroiden tuhoutumista, sillä silloin menisi lastenkin kaikki tärkeätkin tavarat, valokuvat ym. Mutta ajatuksena olisi hyvinkin puhdistava.
Toisinaan kyllä karsin ajatellen samalla, että ottaisinko tavaran mukaan muuttaessani ulkomaille. Näin on helpompaa laittaa pois jo nyt, sillä meillä on haaveena joskus asua vuosi muualla.
Lasten pieniä vaatteita karsiessa taas ajattelen, että jos tulisikin vielä yksi lisää, niin ostaisinko vieläkin samanlaisen tai saako juuri sellaisen perusvaatteen ostettua uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kirppareissa on itselläni ainakin haasteena se, että siellä pitäisi myydä tosi paljon tavaraa jotta saa edes pöytävuokran kuitattua ilman tappiota ja jos myy jotain 1-2 e perus vaatteita niin niitä pitäisi olla paljon! Ja en jaksa kotona sitten säilyttää niin suurta määrää kuukausitolkulla tavaraa ja kerätä tarpeeksi isoa määrää myytäväksi vaan haluan tavaroista eroon jo silloin kun kasassa on vasta vaikkapa pieni muovipussillinen vaatteita. Tällä hetkellä mulla on juuri viikon kirppispöytä ja omasta mielestä vein sinne suht paljon tavaraa mutta jännittää silti vähän että saanko niistä kuitenkaan edes pöytävuokran verran takaisin vai jäänkö miinukselle. Mitään kallista myytävää ei ole ja kalleimmat ovat juhlamekko 6e ja yksi takki 7e mutta on ihan tuurista kiinni ostaako niitä kukaan. Tuntuu siltä että parhaiten liikkuvat euron pari maksavat neutraalin väriset perus vaatteet, tyyliin musta pitkähihainen perus paita, mustat farkut j
Mä vien nykysin vaan sellaselle kirppikselle, jossa henkilökunta hoitaa pöytää ja myyntiä. Siitä saa 50% tuotosta itselle ja toinen puolikas jää kirppikselle. Siellä kyllä on myös normaaleja pöytiä, jossa ei tarvitse maksaa erotusta, jos myynti ei ylitä pöydän hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavaraa on liikaa ja varsinkin huonolaatuista tavaraa on liikaa. Yksi suurimmista oivalluksistani on ollut se, että ostaisin mielummin vähemmän ja laadukkaampaa tavaraa, siis jos oikeasti laadukasta tavaraa olisi saatavilla. Valitettavasti laadukasta tavaraa on nykyään niin vähän saatavilla ja toki köyhänä hintakin asettaa rajoitteensa. Olen kuitenkin myös huomannut, että esim. Prisman oman merkin Housen kodintuotteet ovat todella huonoa laatua ja jonkun erehdyksen tehneenä jätän nämä kauppaan, vaikka hinta olisikin muita vastaavia tuotteita halvempi.
Housen muotoonommellut lakanat menee rikki tosi nopeasti. Ei edes 2v kestä
Toisaalta House-merkillä myytävät merinovillakerrastot ovat tosi laadukkaita (norjalaisia).
Laitoin häkkivarastostamme tavaraa varastokäytävälle Saa ottaa-lapun kanssa ja lähes kaikki kelpasivat. Tosi mukava juttu! Säästyin niiden roudaamiselta kierrätykseen tai kirppikselle. Ja jos ne eivät siitä häviä, niin sitten tietty viet ne pois. Suosittelen kokeilemaan!
Ostakaa kaikella sillä rahalla, jolla muuten ostaisitte tavaraa, niin vihanneksia, juureksia ja hedelmiä. Unohtakaa synteettiset vitamiinit ostoslistasta. Oikeasti, ihminen tarvitsee niin vähän materiaa. Terveellistä ruokaa tarvitsevat kaikki.
Oon monta kertaa ajatellut, että miksköhän mikään hyväntekeväisyystaho ei kerää isolla rekalla tavaraa suoraan ihmisiltä. Että miksi ihmisten pitää itse aina kovallakin vaivalla hoitaa tavarat hyväntekeväisyyteen. Rekka voisi pysähtyä vaikka jollain isolla kaupan parkkipaikalla ja ihmiset voisivat kauppareissulla heittää sinne kerättävää tavaraa esim.leluja, koriste-esineitä jne.
Housen muotoonommellut lakanat menee rikki tosi nopeasti. Ei edes 2v kestä