tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19820)
Tämä menee ehkä vähän liian syvälle tässä keskustelussa, mutta kommentoinpa kuitenkin. Jos haluaa miettiä syvällisemmin suhdettaan materiaan niin suosittelen esim. Eckhart Tollen kirjoja. Samalla saattaa kokea ahaa-elämyksiä elämästä ja itsestään.
Minä en harrasta sisustamista, eikä minulla ole "tyyliä". Koti on sitä varten, että siellä nukutaan ja eletään ja aika moni "pakollinen esine" on turhake. En välitä verhoista tai matoista, jos sellaisia omistaa, niitä pitää puhdistaa = ylimääräistä työtä. Kaikumisen voi estää akustiikkalevyillä.
Sohvapöytä on täysin turha. Yleensä ihmisillä on sälää sillä sohvapöydällä. Tai jalat. Jos harrastaa kutsuja ja on paljon vieraita, tarvitsee ison pöydän, jos ei, niin ei tarvitse. Ruuan voi syödä vaikka jakkaralla ikkunan ääressä. Jne.
Huomenta! Kävin lukemassa koko vuoden ostolakko -ketjua. Löysin valtavan hyvän kommentin, joka koski käsitettä rajahyöty. Sen käsitteen avulla voi arvioida omaa kulutustaan ja sitä, mille motiiville shoppailu perustuu. Kommentti on nro 40, jos jotakuta kiinnostaa käydä lukemassa.
http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4357976/koko_vuoden_kestava_ostoslakko_tule_mukaan
- Palapeli
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 10:46"]
Huomenta! Kävin lukemassa koko vuoden ostolakko -ketjua. Löysin valtavan hyvän kommentin, joka koski käsitettä rajahyöty. Sen käsitteen avulla voi arvioida omaa kulutustaan ja sitä, mille motiiville shoppailu perustuu. Kommentti on nro 40, jos jotakuta kiinnostaa käydä lukemassa. http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4357976/koko_vuoden_kestava_ostoslakko_tule_mukaan - Palapeli
[/quote]
Kiva kun laitoit linkin, kuulostaa järkevältä! Mielestäni koti ei vaan vahingossa voi täyttyä tavaroista. Niinpä pelkän raivaamiseen sijaan kannattaisi miettiä myös taustalla olevia syitä. Omaa suhtautumista tavaroihin. Mitä ne merkitsevät?
Vai pitäisi tavaroita kunnioittaa. Minä kunnioitan itseäni enemmän, ja omaa mielenterveyttä. Ihminen syntyy alasti ilman tavaroita ja kuolee ilman tavaroita.
Ekologisuudelle ja varmuuden-vuoksi-hamstraamiselle voisi perustaa oman keskustelunsa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:18"]
Vai pitäisi tavaroita kunnioittaa. Minä kunnioitan itseäni enemmän, ja omaa mielenterveyttä. Ihminen syntyy alasti ilman tavaroita ja kuolee ilman tavaroita.
Ekologisuudelle ja varmuuden-vuoksi-hamstraamiselle voisi perustaa oman keskustelunsa.
[/quote]
Kuka täällä on kannattanut varmuuden vuoksi hamstraamista?
Ekologisuus toki liittyy erittäinkin läheisesti tähän ketjuun.
Ihmiset voisivat myös kunnioittaa toisiaan ja heidän valintojaan. Eivät kaikki ole samanlaisia. Jokainen tekee omat valintansa ja sen mihin sillä hetkellä kykenevät. Miksi joidenkin pitää hermostua siitä että toiset eivät toimi kuten he haluaisivat. Tämä maailma tarvitsee enemmän suvaitsevaisuutta. Ei tuomitsemista ja toisten lyttäämistä.
Hyvin sanottu 1115. Syyllistäminen ei myöskään ole se oikea tapa muuttaa toisen arvoja. "Näpäytän sen ajattelemaan" ei toimi koskaan.
Tuleeko telkkarista mitään ohjelmaa, mikä olisi "normaaleista" ihmisistä kuvattua miten he karsivat tavaraa kirpputorille jne? Normaalilla tarkoitan, että ihan perussiisti kämppä, mutta kaapit on täynnä rojua: eli ei niin isoa ongelmaa kuin 'Himohamstraajissa', tollainen lievempi karsiminen ja minimalistista kertova ohjelma olisi helpommin samaistuttava :)
Minulle ei sovi tämä kammottava muovista rakennettu kulutusyhteiskunta. Minulla on sielu ja mieli kuin <1800-luvulta enkä pysty heittämään tavaroita roskiin kuin vaivoin ja suurella ahdistuksella. Kaikki pitäisi käyttää loppuun-siis todella loppuun; viimeiseen kuituun tai muruseen- tai vähintäänkin antaa eteenpäin, mutta Ei heittää menemään. Tämä aika kuitenkin tunkee irtosälää sisään ovista ja ikkunoista jatkuvalla syötöllä enkä tiedä, mitä tehdä sille. Kun lapset muuttavat pesästä, taidan laittaa repun selkään, oven kiinni perässäni ja lähteä erämaahan elämään ja kuolemaan.
Sain ulotettua vaatehuoneen raivauksen myös miehen vaatteisiin. Nostelin ohimennen hänen nähtäväkseen komerosta vaatteet, joita en ole nähnyt hänen päällään ainakaan vuoteen ja hän kommentoi sohvalta "ai tollanenkin... heitä pois". Noin tusinan verran käyttämättä jäänyttä vaatetta valikoitui kierrätykseen viidessä minuutissa, eikä kauluspaitoja tarvitse enää runnoa rekille.
Kun muutimme yhteen, raivasimme miehen kaapeista ja laatikoista jätesäkillisen elektroniikkaroinaa ja tarpeettomia piuhoja, ohjaimia ja viime vuosikymmenen vimpaimia. Ei mies mikään hamsteri ole, mutta hän ei vain ollut aiemmissa muutoissa käynyt tavaroitaan läpi, pakannut vaan kaiken :D
Nyt meidän kaksiossamme kaikella on paikkansa, mutta molemmilla on omat sekalaisen tavaran laatikkonsa. Seuraavassa muutossa kyllä nämäkin boksit käydään läpi :) -1056
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:13"]
Minuakin ahdistaa tavapaljous nyt. Muutin vain reilu vuosi sitten ensimmäistä kertaa omaan kotiin, ja pakkasin muuttolaatikoihin vain tavaroita joita oikeasti tarvitsen ja jätin kaiken turhan lapsuudenkotiin.
[/quote]
Voi ei! Tämä on pahinta, mitä voit tehdä vanhemmillesi. Ja: minkä taakseen jättää, sen edestään löytää... Tiedäthän. Ennemmin tai myöhemmin :/
[/quote]
Tajusin joo kun olin kirjoittanut viestin että tuon voi käsittää vähän väärin. Muutan siis takaisin helmikuussa porukoilleni, ja käyn siellä muutenkin todella usein. Vanhan huoneeni siivoaminen ei jää vanhempieni hartioille, siivoan sen itse sittenkun on aikaa. Minulla ei ole pikkusisaruksia tai muitakaan perheenjäseniä kuka huonettani tarvitsisi kun oleilen muualla :)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:13"]
Minuakin ahdistaa tavapaljous nyt. Muutin vain reilu vuosi sitten ensimmäistä kertaa omaan kotiin, ja pakkasin muuttolaatikoihin vain tavaroita joita oikeasti tarvitsen ja jätin kaiken turhan lapsuudenkotiin.
[/quote]
Voi ei! Tämä on pahinta, mitä voit tehdä vanhemmillesi. Ja: minkä taakseen jättää, sen edestään löytää... Tiedäthän. Ennemmin tai myöhemmin :/
[/quote]
Tajusin joo kun olin kirjoittanut viestin että tuon voi käsittää vähän väärin. Muutan siis takaisin helmikuussa porukoilleni, ja käyn siellä muutenkin todella usein. Vanhan huoneeni siivoaminen ei jää vanhempieni hartioille, siivoan sen itse sittenkun on aikaa. Minulla ei ole pikkusisaruksia tai muitakaan perheenjäseniä kuka huonettani tarvitsisi kun oleilen muualla :)
[/quote]
Miksi ei voisi jättää ylimääräisiä tavaroita lapsuudenkotiin muutamaksi vuodeksi. Jos siellä on tilaa, niin mitä ne haittaa?
Niin kuulkaas. mikä on syyllistämistä ja mikä ei. Asiallinen kritiikki on aina hyväksi, jos se ei tavaravammaiselle himoshoppaajalle sovi niin siitä tehdän syyllistämistä. Niin kauan kun kritiikin ottaa syyllistämisenä ei omaa ongelmaa ole tajunnut.
Jos koti on täyttynyt tavarasta jonka voi noin vaan hetkessä ja parissa laittaa kiertoon ilman että niitä tulee ikävä jälkeenpäin niin sinulla on ongelma joka ei raivaamalla poistu vaan pahenee vain joka raivauksen jälkeen.
Kaikki nämä järjestely -ja raivausoppaat ja blogit hyväksikäyttävät ongelmaisia ihmisiä. Toisaalla käsketään kierrättämään ja toisaalla heti perään ostamaan uutta. Esimerkki ongelmaisen ihmisen päättelykyvystä on se, että kuvitellaan että kun siitä henkkamaukana talvitakista pääsee eroon niin on jotenkin siistimpää ja järjestelmällisempää ostaa parin tonnin Monclairin takki tilalle. Tai että heitetään Ikean laatikostot pois ja hankitaan tilalle Muuramea. Sitten on niitä jotka tuputtavat säilytysmekanismeja tai siivousvälineitä ja aineita ja sitten niitä joiden mukaan kotisi siistiytyy kun ostat heidän kirjansa! Hehee! Got you!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:25"]
Niin kuulkaas. mikä on syyllistämistä ja mikä ei. Asiallinen kritiikki on aina hyväksi, jos se ei tavaravammaiselle himoshoppaajalle sovi niin siitä tehdän syyllistämistä. Niin kauan kun kritiikin ottaa syyllistämisenä ei omaa ongelmaa ole tajunnut. [/quote]
Nyt oli pakko lainata vaan tämä osa koska tälle annan ehdottomasti peukun ylöspäin. Loppuviestille (joka tässä ei nyt näy) ehkä en kuitenkaan...
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 16:25"]
Ihmiset voisivat myös kunnioittaa toisiaan ja heidän valintojaan. Eivät kaikki ole samanlaisia. Jokainen tekee omat valintansa ja sen mihin sillä hetkellä kykenevät. Miksi joidenkin pitää hermostua siitä että toiset eivät toimi kuten he haluaisivat. Tämä maailma tarvitsee enemmän suvaitsevaisuutta. Ei tuomitsemista ja toisten lyttäämistä.
[/quote]
Tällä hetkellä tämä maailma tarvitsee kyllä enemmän ekologisuutta kuin suvaitsevaisuutta. Jos maapallo on jo parinkymmenen vuoden kuluttua ihan paskana, niin siinä on sitten kiva kaikkien suvaita toisiaan, kun taistellaan koko ajan vähenevistä hyödyllisistä resursseista ja hukutaan kaikki hyödyttömään muovipaskaan.
Tämänhetkinen pakolaistulva on vasta alkua. Sitten kun ympäristö- ja ilmastopakolaisuus alkaa toden teolla, onkin käyttöä sille peräänkuuluttamallesi suvaitsevaisuudelle. Todennäköisempää kuitenkin on, että ne, joilla on eniten resursseja, ottavat vähän järeämmät aseet käyttöön ja varmistavat siten oman selviytymisensä. Sinä ja minä tuskin kuulumme siihen kastiin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:42"]
[/quote]
Tällä hetkellä tämä maailma tarvitsee kyllä enemmän ekologisuutta kuin suvaitsevaisuutta. Jos maapallo on jo parinkymmenen vuoden kuluttua ihan paskana, niin siinä on sitten kiva kaikkien suvaita toisiaan, kun taistellaan koko ajan vähenevistä hyödyllisistä resursseista ja hukutaan kaikki hyödyttömään muovipaskaan.
Tämänhetkinen pakolaistulva on vasta alkua. Sitten kun ympäristö- ja ilmastopakolaisuus alkaa toden teolla, onkin käyttöä sille peräänkuuluttamallesi suvaitsevaisuudelle. Todennäköisempää kuitenkin on, että ne, joilla on eniten resursseja, ottavat vähän järeämmät aseet käyttöön ja varmistavat siten oman selviytymisensä. Sinä ja minä tuskin kuulumme siihen kastiin.
[/quote]
Muutoksia harvoin saadaan aikaan tuolla asenteella. Jos oikeasti halutaan muutosta niin se pitäisi tapahtua paljon korkeammalta taholta. Meitähän suorastaan ohjataan kuluttamaan. Ja jos joku esittää kritiikin sitä kohtaan, niin joku on urputtamassa että talous kaatuu. Harva kykenee kyseenalaistamaan asioita, joihin meitä kannustetaan. Ja lisäksi aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja mielestäni heidän syyllistäminen vääristä valinnoista on yksinkertaisesti väärin. Tässä maailmassa on moni asia väärin. Mutta syyllistäjät eivät ratkaise niitä, ehkä jopa pahentavat. Kukaan ei halua kuulla syyttelyä.
Miksi muuten olet noin aggressiivinen?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:25"]
Niin kuulkaas. mikä on syyllistämistä ja mikä ei. Asiallinen kritiikki on aina hyväksi, jos se ei tavaravammaiselle himoshoppaajalle sovi niin siitä tehdän syyllistämistä. Niin kauan kun kritiikin ottaa syyllistämisenä ei omaa ongelmaa ole tajunnut. [/quote]
Nyt oli pakko lainata vaan tämä osa koska tälle annan ehdottomasti peukun ylöspäin. Loppuviestille (joka tässä ei nyt näy) ehkä en kuitenkaan...
[/quote]
Kiitos kun lainasit viestini alkuosan. Lopuuosasta voisin sanoa sen verran että olen tehnyt aiempina vuosina töitä velkaongelmaisten kanssa ja he ovat juuri näitä hamstraajia. Kyseessä on psykologinen ongelma joka ei raivaamalla poistu. Raivaaminen päinvastoin antaa luvan lisähamstraamiselle. Lisäksi ne joilla on hamstraamsiongelma ovat vähävaraisia jotka ostavat velalla taikka sitten tukirahoilla. ostamista tapahtuu HETI kun siihen on mahdollisuus.
Ihmisillä joilla on raha-asiat ja tunnepuoli kunnossa eivät sorru hamstraamiseen ja pitävät kotinsa kunnossa ja siistinä. Internetin aikakautena yhä useampi hoitaa asiansa huonosti vaikka rahkeet muuhun olisi. Se johtuu siitä että asioita ei tule tehtyä kun istutaan tietokoneen ääressä. Syyllisyyttä tekemättömyydestä ruokitaan ostamisella. Kun saa ostokset tehtyä, laitettua ostoskoriin ja maksettua niin tuntuu siltä että on suorittanut ainakin yhen asian loppuun. Tälläiseen ostamiseen liittyy aina myös ajatus ja päätös siitä että "nyt mä laitan asiat kuntoon, tästä t-paidasta aloitan uuden elämän". Sitten mennään mieli rauhoitettuna nukkumaan. Seuraavan aamuna asiaa tuskin muistetaan.
Mä olen myös törmännyt siihen että useimmilla miehillä ei ole harmainta aavistusta kuinka paljon puoliso käyttää shoppailuun kuukaudessa. Huono rahatilanne tulee usien yllätyksenä ainakin toiselle osapuolelle. Omat tilit ovat todellinen ansa. Mies luulee että naisella on tilillään tuhansia ja sitten palajstuu ettei rahaa ole ollenkaan vaan päinvastoin luottovelkaa sitäkin enemmän. Moni mies nimittäin luottaa automaattisesti siihen että vaimo säästää siinä tapauksessa jos mies maksaa asumiskulut ja sellaiset ja se raha on käytössä jos jotakin tapahtuu. Hyvin harvoin asia on toisinpäin. Anteeksi saarnaamiseni mutta huonosti hoidettujen raha-asioiden taustalta löytyy paljon niinsanottua irtoshoppailua joka päätyy vaatehuoneeseen ja keittiön astiakaappeihin. Harvemmin huonoon rahatilanteeseen päätyy isojen asioiden hankinnalla.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:42"]
[/quote]
[/quote]
Muutoksia harvoin saadaan aikaan tuolla asenteella. Jos oikeasti halutaan muutosta niin se pitäisi tapahtua paljon korkeammalta taholta. Meitähän suorastaan ohjataan kuluttamaan. Ja jos joku esittää kritiikin sitä kohtaan, niin joku on urputtamassa että talous kaatuu. Harva kykenee kyseenalaistamaan asioita, joihin meitä kannustetaan. Ja lisäksi aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja mielestäni heidän syyllistäminen vääristä valinnoista on yksinkertaisesti väärin. Tässä maailmassa on moni asia väärin. Mutta syyllistäjät eivät ratkaise niitä, ehkä jopa pahentavat. Kukaan ei halua kuulla syyttelyä.
Miksi muuten olet noin aggressiivinen?
[/quote]
125 jatkaa
Itse siis koen toimivani melko ekologisesti. En ole koskaan kuluttanut mitenkään älyttömästi, mutta lapsen myötä olen hakenut paljon tietoa ja muuttanut todella paljon käsityksiäni ja toimintatapojani. Mielenkiintoista on että jo lukioikäisenä minulla oli muutamia kavereita, jotka olivat hyvin tietoisia näistä asioista. En kuitenkaan koskaan oppinut heiltä mitään, koska heidän asenne oli aina todella syyllistävä. "Olet joko meidän puolella tai meitä vastaan". Eivätkä he saaneet suurta kannatusta ajatuksilleen silloin muiltakaan. Harmi, koska oikeassahan he olivat monessakin asiassa. Keinot vaan olivat aivan väärät.
Kamalalta kuulostaa tämän ketjun poistovimma:( Tarkoittaa vain sitä että mitään ei ole opittu mistään. Tavarapaljoudesta ei pääse eroon nopeasti karsimalla vaan ajan kanssa. Liian nopea tyhjennys on sama kuin johonkin tiukkisdieettiin turvautuminen. Kohta on tavaraa kaksinverroin enemmän.