Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19820)

Vierailija
1061/19820 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon niin poikki. Just oli muutto ja kyllä sitä tavaraa oli. Vaikka muuttofirma sen muuton teki mutta minä pakkasin..
En edes muistanut mitä kellarissa oli.
Nyt rupean myymään ylimääräistä ja lahjoittamaan!

Vierailija
1062/19820 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä omat vinkkini joista voi olla apua:

1. Istu alas pöydän ääreen ja kirjaa paperille siivoussuunnitelma. Esim. tänään käyt läpi olohuoneen lipaston kaikki laatikot ja laitat tavarat oikeille paikoilleen (esim. paperit omiin kansioihinsa, turhat vanhat kuitit roskiin, lehdet kierrätykseen jne). 

Kirjaa joikaiselle päivälle sopiva määrä tehtäviä, jotka tiedät, että jaksat tehdä.

2. Käy läpi lipastot yksi kerrallaan. Kasat yksi kerrallaan. Rankalla kädellä jaat tavarat a) säästöön b) roskiin c) lahjoitettavaksi/muuten kierrätykseen. 

3. Käy astiakaappi läpi. Tarvitsetko teekannua, jos et ikinä keitä teetä? Tarvitsetko voileipägrilliä jos teet toasteja kerran vuodessa? 

----> Laita ilmoitus toriin ja anna/myy turhat pois halvalla. Nyt syksyllä opiskelijat ovat kipeästi astioiden tarpeessa. Omilla turhilla tavaroillasi voit pelastaa köyhän opiskelijan konkurssilta...

4. Käy kuivakaappi läpi. Katso päiväykset. Heitä vanhat roskiin, anna käyttämättömä (sinulle turhat) pois esim. naapuriin, ystäville...

5. Siivoa jääkaappi. 

6.  Käy liinavaatekaappi läpi. Sinkulle riittää kahdet lakanasetit (yhdet pesussa, toiset vierasvara/käytössä), pariskunnalla myöskin kahdet setit per henkilö. Lapsiperheellä lakanasettejä n. 3-4 per henkilö (oksennustautien ynnä muiden tosi kivojen juttujen varalta). ET TARVITSE KYMMENTÄ LAKANASETTIÄ!!!!  Valitse lakanoista lempparisi. 

----> vanhat voit viedä alueesi eläinsuojeluyhdistykselle. Ottavat yleensä kaiken vastaan. 

7. Käy läpi pyyhkeet. Katso kohta 6.

8. Käy läpi muovipussit ja allaskaappi. Tarvitsetko ihan oikeasti kolmeakymmentä muovikassia? Tai niitä apteekin miniminipusseja joilla ei tee yhtikäs mitään? Ota muovikassit käyttöön tavaroiden vähennysprojektiin ja käytä kauppakasseina kangaskasseja. 

9. Käy lasten vaatteet läpi. Yksi kaappi/hylly kerrallaan. Kaikki vanhat ja pienet pois! 

-----> Hyväkuntoiset joko kirpparille tai jos haluat lahjoittaa, niin turvakodit ja ensikodit ovat mainio kohde. 

10. Kutsu ystävä kylään ja käykää läpi vaatekaappi. Ystävä saa toimia tuomarina joka päättää, säästätkö niitä farkkuja joihin mahdut jos ensin laihdutat kymmenen kiloa ja joita olet säästellyt jo kolme vuotta hyllyn perällä...

----> Huonokuntoiset H&M-myymälään, hyväkuntoiset kirpparille/UFF/SPR/lahjoita ensi- tai turvakotiin.

+ Jos tuntuu, että sinun on vaikea irrottautua vaatteista, kokeile tätä: Otat kasaan lempparivaatteesi, toiseen kasaan ne ihan ok:t vaatteet ja kolmanteen ne, joista et ole ihan varma. Lempparivaatteet saat laittaa takaisin vaatekaappiin, kakkos- ja kolmoskasan laitat pahvilaatikkoon ja varastoon. Jos vielä kuukauden päästä muistat mitä laatikossa on ja tunnet tarvitsevasi jotakin, voit ottaa sen käyttöön. Jos et edes muista, mitä laatikossa on, VIE LAATIKKO VAATTEINEEN KIERRÄTYKSEEN!

Toimi todella hyvin minulla! :)

11. Käy läpi leffat, kirjat ja cd:t. Jos et ole kuunnellut musiikkia levyltä vuosiin, on ehkä aika päästää irti noista turhista lätyistä.   Valitse kirjoista lempparisi ja vie turhat/luetut/huonot/younameit kirjaston kierrätyshyllylle. 

12. Käy hattuhylly läpi. Kuinka monta pipoa, lippistä tai kaulahuivia OIKEASTI KÄYTÄT? Jos sinulla on vain yksi lempparipipo jota käytät aina, voit antaa loput pois...

13. Käy harrastusvälineet läpi. Rullaluistimet, sukset (etenkin lasten!), monot, kypärät, luistimet.. Kaikki mikä lapsilta on jäänyt pieneksi -> eteenpäin! 

---> Jos haluat lahjoittaa tavarat, ota yhteys esimerkiksi alueesi diakonialaitokselle. He yleensä tietävät jo perheen, jossa suksista tai monoista on pulaa. 

14. JOS SE ON RIKKI, MIKSI SÄILYTÄT SITÄ? Miksi ihmeessä haluat ympäröidä itsesi turhilla, rikkonaisilla tavaroilla? Jos se vaatekaapin hyllyllä kolmatta vuotta kavennusta odottava paita ei ole kaventunut itsestään kolmessa vuodessa, et todellakaan tule kaventamaan sitä seuraavienkaan kolmen vuoden aikana!

Tässä muutama vinkki jotka olen itse kokenut nyt kesän aikana hyödyllisiksi. Muista, että sinun turha tavarasi (joka vie vain tilaa kotona) voi olla kullan arvoinen jollekin muulle (esim. astiat opiskelijalle, käytetyt luistimet vähävaraisen perheen lapsille...).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/19820 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:29"]Nostelen keskustelua ja liityn mukaan. Mulla on ollut helmikuusta asti päällä tavaran vähentäminen kotoa. Kyllästyin siihen, että kannan joka muutossa tavaroita, jotka eivät pääse käyttöön uudessakaan asunnossa. Otin vuoden 2014 tavoitteeksi luopua 365 turhasta tavarasta vuodessa, eli yksi roju per päivä. Summaan lasketaan myydyt/lahjoitetut tavarat, mutta ei niitä jotka menevät roskiin.[/quote]

178 täällä taas muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen. 2014 tavoitteena oli siis luopua 365 tavarasta ja vuoden aikana laitoin lopulta eteenpäin 402 tavaraa. Tämän vuoden puolella onkin sitten ollut paljon hiljaisempaa eli 33 tavaraa tähän asti. Ylimääräistä tavaraa ei enää ole erityisemmin eli tilanne on nykyisin jo tosi hyvä. Tein lisäksi valmiiksi listan kausitavaroista, jotka pitää myydä esimerkiksi syyskaudella tai juuri ennen joulua. Esimerkiksi teeastiastoni lähtee myyntiin vasta syksyllä, mutta tällä viikolla yritän saada myytyä muutaman kesäisen asusteen sopivasti helteiden alkaessa. Niin ja kuohuviinilaseista luovuimme toukokuun aikana, koska silloin monet valmistautuvat juhlakauteen ja voivat tarvita laseja yo-juhliin, häihin tms. Ehkä voisin huomenna yrittää ottaa kuvat muutamista tavaroista myyntiä varten ja tehdä niistä ilmoituksen Facebookin kirppariryhmiin.

Mukavaa että tämä ketju on taas herännyt eloon ja on ylipäätään pysynyt näin pitkään aktiivisena! :) Mukavaa kesän aloitusta kaikille! - 178

Vierailija
1064/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko alekausi näkynyt teillä tavaravirtana väärään suuntaan?

Vierailija
1065/19820 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs seuraavaksi heitetään pois? Vaikka olen paljon saanut pois, tilallekin on tullut kaikenlaista. Miten saatte vähennettyä kirjoja ja (harraste)lehtiä? Ne eivät näytä vähenevän täällä yhtään, vaan heti kun saan jotain pois, lisää tulee tilalle. Miten raaskia luopua esim. klassikkokirjoista, joita ei kuitenkaan tule koskaan lukemaan? 

Vierailija
1066/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:41"]

Olin pari vuotta sitten myymässä kesäkirpparilla yhden päivän, sain muistaakseni 16€ rahaa. Pöytäpaikka oli ilmainen. Millaisia kokemuksia teillä on, paljonko olette saaneet rahaa kirppareilta?

ap

[/quote]

Tätä ei kannata AV:ltä kysyä. Täällä joka toinen saa omien sanojensa mukaan kirppikseltä 500 euroa päivässä ;)

[/quote]

Joo, mä oon miettiny, että mitä mä teen väärin, kun saan kirppikseltä aina voittoa vaan 20-30 €. Kun juttelee ihmisten kanssa, he kertovat saaneensa aina vähintään 100 €... Ehkä ainakin pöytävuokra "unohtuu" vähentää?

[/quote]

Itse kävin juuri katsomassa netin kautta myyntejäni kirppispöydässäni jonka käyn huomenna tyhjäämässä. 180€ on ollut myynti. Siitä kun vähentää pöytävuokran niin jää vielä 150€ vaivanpalkkaa. Kirpputori on erittäin suosittu. Lisäksi en koskaan tunge pöytää täyteen vaan mielummin jätän puolityhjäksi jollloin sitä ei tarvitse penkoa löytääkseen jotain. Mutta pelkkä raha ei minua ilahduta vaan se, että olen päässyt tähän asti eroon n.50 ylimääräisestä tavarasta tai vaatteesta!

Vierailija
1067/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 01:02"]

Meillä suurin ongelma on mies, joka ei antaisi minun hävittää mitään. Hän ei ymmärrä, vaikka olen yrittänyt selittää, ettei siivoaminen ole kunnolla mahdollista, ennen kuin turha on raivattu pois. Itse hän ei silti myöskään siivoa vaan minun pitäisi tehdä se. Siltikään en saisi heittää mitään pois, hän elää mieluummin siivottomassa asunnossa. Olen heittänyt häneltä salaa pois aivan käyttökelvotonta tavaraa (kuten vanhoja pahvilaatikoita ja virttyneitä, liian pieniä talvitakkeja), mutta on paljon sellaista jonka häviämisen hän huomaisi ennen pitkää. Olisiko teillä neuvoja tilanteeseen?

[/quote]

Siivoat ensin kaikki omat tavarasi ja laitat kaiken mikä on "omaa" tai mitä hän ei koskaan tarvitse, roskiin. Et nalkuta tai vaadi häntä tekemään samoin. Putsaat ensin oman "pöydän" ja todennäköisesti "tauti" tarttuu häneen. Hän huomaa miten muutut siivoamisen myötä. KonMari puhuu tästä myös kirjassaan. Tytär teki ensin siivouksen, sitten äiti tuli kurssille. Ja äidin varastoista löytyikin tyttären sinne kiikuttamat tavarat..

Vierailija
1068/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pääsette eroon esim. vanhoista patjoista tai huonekaluista jotka on niin huonossa kunnossa ettei kelpaa kierrätykseen? Mulla seisoo tällaista "ongelmajätettä" täällä jopa vuosikaudet, kun en keksi keinoa :(

Vierailija
1069/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutikat varmaan olisivat hyvä aktivaattori ;)

Vierailija
1070/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:33"]

Miten pääsette eroon esim. vanhoista patjoista tai huonekaluista jotka on niin huonossa kunnossa ettei kelpaa kierrätykseen? Mulla seisoo tällaista "ongelmajätettä" täällä jopa vuosikaudet, kun en keksi keinoa :(

[/quote]

Ne pitää viedä kaatopaikalle tai pääkaupunkiseudulla sortti-asemalle. Jos ei itse saa kulkemaan, HSY:n pojat tulevat hakemaan kotoa maksua vastaan. Kyllä jokaisessa kunnassa on oltava mahdollisuus hävittää jätettä luvallisesti.

Vierailija
1071/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:43"]

Lutikat varmaan olisivat hyvä aktivaattori ;)

[/quote]

Turhan rankaa. Meillä riitti koihyökkäys vaatehuoneeseen, siitä lähti liikkeelle yleisempi raivaus- ja siivousaalto eikä roskiin tarvinut välttämättä laittaa kuin kymmenisen repaleista villavaateta.

Vierailija
1072/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kukaan maininnut Marie Kondon kirjaa Siivouksen taika? Suosittelen todella tutustumaan teokseen ja ottamaan oppia!

Vierailija
1073/19820 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:06"]

Onkohan kukaan maininnut Marie Kondon kirjaa Siivouksen taika? Suosittelen todella tutustumaan teokseen ja ottamaan oppia!

[/quote]

Tässä ketjussa on kymmeniä konmari-viestejä. Voisit muuten kertoa, mikä juttu siitä sinuun kolahti eniten, mikä toimi just sulla ja miksi.

Vierailija
1074/19820 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi raivaaja, luin koko ketjun ja kiitän hyvistä vinkeistä. Itse aloitin vaatekaapeista ja sain 3 muovipussillista uffille, yhden hennesille ja ikea kassillisen myyntiin facebook kirppiksille. Lehtiä menee myös vino pino keräykseen. Meillä mies on pahempi hamsteri ja hänen on todella vaikea laittaa mitään pois, meillä on tälläkin hetkellä yhden lähisukulaisen kuolinpesä yhdessä huoneessa ja hänen mielestään siitä ei saisi mitään heittää pois ja varsinkaan kierrätykseen ei saisi vaatteita antaa, vaikka ne ovat kaikki meitä ajatellen ihan väärän kokoisia, apuja tälläiseen tunnesiteen rikkomiseen?

Vierailija
1075/19820 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein tuo okv järjestelyblogina nappaa. Mutta Jennin arkijärki on ihan hyvä. Lisää ehdotuksia? 

Vierailija
1076/19820 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1077/19820 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ei ole päivitetty vuoteen. Jossakin blogissa oli tavaran järjestelyhaaste. En muista missä. 

Siten on 100 tavaran haaste ja P333. Näihin liittyviä blogja lisää, mielenkiintoista seurata ja itsekin motivoitua samalla. 

Vierailija
1078/19820 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tavaran raivaus toisaalta junnaa paikallaan, toisaalta on edistynyt hyvin. Tytön pienistä vaatteista oon päässyt hyvin eroon. Ainoastaan ihan pienet vaatteet on jäljellä. Muutaman kympin oon tienannutkin niillä tai sitten oon vaihtanut johonkin meille tarpeelliseen. Toisaalta meille syntyi just vauva ja sitterit, leikkimatot yms vie oman tilansa. Kaksi nuorinta lasta on poikia ja vanhemman hyväkuntoisia vaatteita oon säästänyt kuopukselle vaikka ikäeroa onkin jonkin verran. Ensi talveksi oon ostanut toppavaatteet joka muksulle. Toisaalta oon antanu kAikki lasten pieneksi jääneet urheiluvälineet joko lainaan tai pois. Hyväkuntoisia kirjoja, joita ei tule luettua, oon lahjoittanut paikalliseen kirjastoon. Oon heittänyt tavaraa poiskin aika paljon. Suuren ongelman tällä hetkellä aiheuttaa rikki mennyt elektroniikka, jota mies ei vaan saa laitettua pois. Hitaasti mutta varmasti yritän selättää tavaravuoren. 

Vierailija
1079/19820 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on useamman kerran kritisoitu sitä, että hävitetään kauhealla vimmalla kaikki ja ostetaan uudet tilalle. Itse en ole ostanut yhtään mitään sen jälkeen kun hankkiuduin epämieluisista tavaroista eroon ja käsittääkseni niin on käynyt monelle muullekin? Kovin paljon tavaraa ei tosin ollut alunperinkään ja lähes kaikki poistetut olivat tulleet jostain "perintönä" tai lahjana. Pienituloisena on ollut jotenkin vaikeaa sanoa ei lahjoituksille..

Vierailija
1080/19820 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:24"]

Täällä on useamman kerran kritisoitu sitä, että hävitetään kauhealla vimmalla kaikki ja ostetaan uudet tilalle. Itse en ole ostanut yhtään mitään sen jälkeen kun hankkiuduin epämieluisista tavaroista eroon ja käsittääkseni niin on käynyt monelle muullekin? Kovin paljon tavaraa ei tosin ollut alunperinkään ja lähes kaikki poistetut olivat tulleet jostain "perintönä" tai lahjana. Pienituloisena on ollut jotenkin vaikeaa sanoa ei lahjoituksille..

[/quote]

Mikä ongelma tässä nyt on? Onko kritiikin esittäminen sallittua siis ainoastaan jos 100% ihmisistä toimii "väärin"? Jos aihe ei koske sinua kohauta olkiasi ja jatka eteenpäin. Niitä ihmisiä joihin tuo kritiikki kohdistuu on kuitenkin paljon olemassa. Ja tässä ketjussakin heitä pyörii...
[/quote] Koski nimenomaan minua tässä keskustelussa. Enkä ymmärrä miksi on oletuksena se, että ostetaan kaapit uudelleen täyteen kaikkea. Juurihan niihin haluttiin enemmän tilaa..