tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19820)
Tahtoisiko joku ihana tätä ketjua aktiivisesti lukenut, koota täältä parhaat vinkit tavaran hävittämistä varten. Näin pitkään ketjuun niitä on varmasti kertynyt, mutta paljon myös ihan muuta. Kiitos jo, olisi iso hyöty. Olemme lähdössä pois Suomesta ja vain minimin voi säilyttää.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:46"]Tahtoisiko joku ihana tätä ketjua aktiivisesti lukenut, koota täältä parhaat vinkit tavaran hävittämistä varten. Näin pitkään ketjuun niitä on varmasti kertynyt, mutta paljon myös ihan muuta. Kiitos jo, olisi iso hyöty. Olemme lähdössä pois Suomesta ja vain minimin voi säilyttää.
[/quote] Säästä kaikki, koska niistä eroon hankkiutuminen on epäekologista eikä niitä kukaan oikeasti enää halua käyttää. Koska olet ne tavarat kerran itsellesi hankkinut, olet tuomittu hilloamaan niitä kaapeissasi hamaan loppuun saakka etkä enää koskaan saa ostaa yhtään mitään.
Pilalle meni tämäkin ketju näiden jankkaajien takia. :-\
Mä haluaisin raivata tän keskustelun roskiin ja aloittaa puhtaalta pöydältä!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:42"]Mä haluaisin raivata tän keskustelun roskiin ja aloittaa puhtaalta pöydältä!
[/quote]
Hyvä tästä on jatkaa vielä. Ei vaan jatketa jankkaamista.
.
Itselläni alkaa pian syyssiivous. Kirppispöydän ajattelin ottaa syys/lokakuussa. Sinne tavarat,osa facebook-kirppikselle ja osa varmaan kierrätyskeskukseen.
Keväällä jo tein vähennystä, mutta hiljalleen tiedän aina vaan paremmin mitä tarvitsen ja mitä en. Ostamista olen vähentänyt viimeisen vuoden ajan huomattavasti ja kaikkea harkitsen tarkkaan. Usein kuljen kaupassa tavara kädessä jonkin aikaa, mutta sittten vien sen takaisin, kun päätänkin etten vain tarvitse sitä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:24"] Täällä on useamman kerran kritisoitu sitä, että hävitetään kauhealla vimmalla kaikki ja ostetaan uudet tilalle. Itse en ole ostanut yhtään mitään sen jälkeen kun hankkiuduin epämieluisista tavaroista eroon ja käsittääkseni niin on käynyt monelle muullekin? Kovin paljon tavaraa ei tosin ollut alunperinkään ja lähes kaikki poistetut olivat tulleet jostain "perintönä" tai lahjana. Pienituloisena on ollut jotenkin vaikeaa sanoa ei lahjoituksille.. [/quote] Mikä ongelma tässä nyt on? Onko kritiikin esittäminen sallittua siis ainoastaan jos 100% ihmisistä toimii "väärin"? Jos aihe ei koske sinua kohauta olkiasi ja jatka eteenpäin. Niitä ihmisiä joihin tuo kritiikki kohdistuu on kuitenkin paljon olemassa. Ja tässä ketjussakin heitä pyörii... [/quote] Koski nimenomaan minua tässä keskustelussa. Enkä ymmärrä miksi on oletuksena se, että ostetaan kaapit uudelleen täyteen kaikkea. Juurihan niihin haluttiin enemmän tilaa..
[/quote]
Jos kritiikin kohteena ovat ihmiset jotka heittävät tavaransa pois voidakseen ostaa uutta tilalle täytyy olla aika ammattiloukkaantuja jos kuvittelee olevansa kritiikin kohteena vaikka ihan rehellisesti vain vähentää omaisuuttaan korvaamatta sitä uudella...
Yritetäänpä nyt muistaa ettei kukaan ole sanonut että olisi jotain pahaa poistaa elämästään turhaa, vanhentunutta romua. Tässähän on koko ajan puhuttu ihan hyvästä tavarasta, aiempia lainatakseni sellaisesta jossa ei ole mitään vikaa. Ja nimenomaan kulutustavarasta, kuten paidoista.
Ohjenuorana voitaisiin varmaan sanoa että ne ns. nopean kierron (max pari vuotta kestävät?) kulutustavarat - joita joka tapauksessa joutuu piakkoin hankkimaan kuluneiden tilalle, ja joista jo olisi omissa varastoissa valmiiksi ihan hyviä versioita - on typerää poistaa ihan siksi että niitä nyt onkin pari liikaa.
Kukaan ei ole sanonut ettei kymmenestä (ikuisesta) teräskattilastastaan saisi laittaa ylimääräisiä kiertoon.
Siis ihan yksinkertaisesti: jos paitoja kuluu vaikka kolme puhki vuodessa, ei ole hölmöä että voi ottaa kaapistaan seuraavat niiden tilalle. Jos sen sijaan vaikka niiden kattiloiden puhkikulumiseen menee 70 vuotta, niitä ei välttämättä kannata säilöä kaapissa odottamassa vuoroaan.
Miten näin yksinkertaisesta asiasta on voitu saada monta sivua vänkytystä?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:33"]Yritetäänpä nyt muistaa ettei kukaan ole sanonut että olisi jotain pahaa poistaa elämästään turhaa, vanhentunutta romua. Tässähän on koko ajan puhuttu ihan hyvästä tavarasta, aiempia lainatakseni sellaisesta jossa ei ole mitään vikaa. Ja nimenomaan kulutustavarasta, kuten paidoista.
Ohjenuorana voitaisiin varmaan sanoa että ne ns. nopean kierron (max pari vuotta kestävät?) kulutustavarat - joita joka tapauksessa joutuu piakkoin hankkimaan kuluneiden tilalle, ja joista jo olisi omissa varastoissa valmiiksi ihan hyviä versioita - on typerää poistaa ihan siksi että niitä nyt onkin pari liikaa.
Kukaan ei ole sanonut ettei kymmenestä (ikuisesta) teräskattilastastaan saisi laittaa ylimääräisiä kiertoon.
Siis ihan yksinkertaisesti: jos paitoja kuluu vaikka kolme puhki vuodessa, ei ole hölmöä että voi ottaa kaapistaan seuraavat niiden tilalle. Jos sen sijaan vaikka niiden kattiloiden puhkikulumiseen menee 70 vuotta, niitä ei välttämättä kannata säilöä kaapissa odottamassa vuoroaan.
Miten näin yksinkertaisesta asiasta on voitu saada monta sivua vänkytystä?
[/quote] Niinpä, kun tässäkin viestissä jatketaan edelleen samaa.
tää on koko vauva-palstan paras ketju, oikeasti hyödyllinen ja täyttä asiaa!
Olen lueskellut tätä ketjua sieltä täältä, mutta en löytänyt vinkkiä. Onko jossain pääkaupunkiseudulla ns. Osto- ja myyntikirpparia muille kuin lasten vaatteille? Minulla on paljon hyvää ja ehjää tavaraa, mutta aika ei riitä nettikirppiksiin tai tavalliseen kirppikseen hinnoitteluineen ja siivouksineen.
tänään jatkuu taas karsiminen! tekisi ihan mieli tehdä samantyyppistä tavaranlaskentaa kuin okv-blogissa. muutenkin vähentämistä helpottaa kohdallani ajatus muuttamisesta. jos olisin juuri nyt muuttamassa, mitä tavaraa ärsyttäisi kuskata seuraavaan kotiin..
Voisiko joku kertoa vinkkejä siitä, minne tavaraa kannattaa viedä ? Divareihin olen vienyt kirjoja, ja tuo kirjastoihin vieminen oli hyvä idea. Mutta entä kaikki muu tavara? Ottavatko ne vain niitä tavaroita kierrätyskeskukseen? Kirpputoreille en aio mennä myymään, enkä tiedä viitsinkö alkaa nettikirppareillakaan myydä... Toki ylimääräinen rahakin olisi kivaa opiskelijalle, mutta tuntuu että on iso vaiva alkaa jotain roinaa kaupata netissä.
Kesällä muutto tiedossa... Samalla pitäisi raivata huoneeni lapsuudenkodissa, josta muutin viime vuonna pois ja jossa on vielä tavaroitani... Eli pitäisi saada nyt muutettua sieltä ulos kunnolla :D
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 12:21"]
askartelukamat myös vievät paljon tilaa. "sitten kun, joskus on aikaa, niin ihanaa tehdä ovikranssi näistä tavaroista.." :D tällaista ajattelua minulla... tuo on hyvä idea, että esim kahteen laatikkoon laittaisi esim just kaikki askartelukamat.
[/quote]
Niin tuttua :)
Tuo kahden laatikon systeemi on varmasti hyvä ja sitähän voi soveltaa moneen muuhunkin "romuun" kuin askartelutarvikkeisiin. Itse olen onnistunut vähentämään juuri askartelu- ja ompelukamoja miettimällä ehdinkö juuri tässä elämäntilanteessa (lapset pieniä, omaa aikaa melko vähän) askarrella/ommella kaikkia niitä projekteja, joihin olen materiaaleja säästellyt. Sopivaa materiaalia kuitenkin tuppaa kertymään koko ajan lisää, joten ajattelin, että tämänhetkisestä varastosta voi karsia vähintäänkin ne ei-maailman-ihanimmat.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 12:21"]
askartelukamat myös vievät paljon tilaa. "sitten kun, joskus on aikaa, niin ihanaa tehdä ovikranssi näistä tavaroista.." :D tällaista ajattelua minulla... tuo on hyvä idea, että esim kahteen laatikkoon laittaisi esim just kaikki askartelukamat.
[/quote]
Niin tuttua :)
Tuo kahden laatikon systeemi on varmasti hyvä ja sitähän voi soveltaa moneen muuhunkin "romuun" kuin askartelutarvikkeisiin. Itse olen onnistunut vähentämään juuri askartelu- ja ompelukamoja miettimällä ehdinkö juuri tässä elämäntilanteessa (lapset pieniä, omaa aikaa melko vähän) askarrella/ommella kaikkia niitä projekteja, joihin olen materiaaleja säästellyt. Sopivaa materiaalia kuitenkin tuppaa kertymään koko ajan lisää, joten ajattelin, että tämänhetkisestä varastosta voi karsia vähintäänkin ne ei-maailman-ihanimmat.
Moi kaikki! Kävin vaatehengarit läpi, lensi kirppiskamaan sen verran, että vain 10 paitaa jäi itselle roikkumaan! Ihanan väljä rekki. Kävin kaapin hyllyn läpi ja löyty yks taikurisetti ja kortit mitä en oo pitkään aikaan käyttäny.. enkä tule käyttämään. Pitää käydä yksi iso kassi läpi, mutta nyt iski hirvee flunssa niin ei ole voimia :D En tiedä laitanko nuo 2 toppiakin myyntiin .. Mulla ois vanhoja lemmikki lehtiä 2 vuoden ajalta, luuletteko että kukaan ostaisi? Ja mihin hintaan? Alan kyllä kallistua todellakin tuohon 2vk kirppispöytään..
T: 1025 & 1078
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:41"]
Moi kaikki! Kävin vaatehengarit läpi, lensi kirppiskamaan sen verran, että vain 10 paitaa jäi itselle roikkumaan! Ihanan väljä rekki. Kävin kaapin hyllyn läpi ja löyty yks taikurisetti ja kortit mitä en oo pitkään aikaan käyttäny.. enkä tule käyttämään. Pitää käydä yksi iso kassi läpi, mutta nyt iski hirvee flunssa niin ei ole voimia :D En tiedä laitanko nuo 2 toppiakin myyntiin .. Mulla ois vanhoja lemmikki lehtiä 2 vuoden ajalta, luuletteko että kukaan ostaisi? Ja mihin hintaan? Alan kyllä kallistua todellakin tuohon 2vk kirppispöytään.. T: 1025 & 1078
[/quote]
Varmaan tarkoitat vaatehenkareita mutta tuli silti tuosta mielikuva vaan turhanpanttina hengaavista vaatteista jotka kävit läpi =)
Sen kirppispöydän pitämiseen viikon tai kaksi vaikuttaa tietenkin vain se tulisiko sulle (vaivanpalkaksi riittävästi) voittoa molemmilta viikoilta? Paljonko pöytämaksu on? Hinnoittele tavarasi ja laske paljonko niistä saisit jos myisit kaiken? Kuinka suuren osan voit realistisesti olettaa saavasi myytyä?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:41"]
Moi kaikki! Kävin vaatehengarit läpi, lensi kirppiskamaan sen verran, että vain 10 paitaa jäi itselle roikkumaan! Ihanan väljä rekki. Kävin kaapin hyllyn läpi ja löyty yks taikurisetti ja kortit mitä en oo pitkään aikaan käyttäny.. enkä tule käyttämään. Pitää käydä yksi iso kassi läpi, mutta nyt iski hirvee flunssa niin ei ole voimia :D En tiedä laitanko nuo 2 toppiakin myyntiin .. Mulla ois vanhoja lemmikki lehtiä 2 vuoden ajalta, luuletteko että kukaan ostaisi? Ja mihin hintaan? Alan kyllä kallistua todellakin tuohon 2vk kirppispöytään.. T: 1025 & 1078
[/quote]
Varmaan tarkoitat vaatehenkareita mutta tuli silti tuosta mielikuva vaan turhanpanttina hengaavista vaatteista jotka kävit läpi =)
Sen kirppispöydän pitämiseen viikon tai kaksi vaikuttaa tietenkin vain se tulisiko sulle (vaivanpalkaksi riittävästi) voittoa molemmilta viikoilta? Paljonko pöytämaksu on? Hinnoittele tavarasi ja laske paljonko niistä saisit jos myisit kaiken? Kuinka suuren osan voit realistisesti olettaa saavasi myytyä?
[/quote] Haha :D
32€/vk eli 64€/2vk. Äiti lupas maksaa vuokran, koska minä etin/lajittelen ja hinnottelen jne. kirppiskamat. Ja käyn koulun jälkeen järkkäilemässä. Myyntiin tulee ainakin 1 iso lps-talo, sen hinta n. 30-40€ (jos ei mene kalliimmalla niin alennan) ja my little pony talo n. 25€-35€ (tosin siinä on toimiva 'tanssilattia' alhaalla, joten saa nähä pitääkö tuo hinta :)
-
Lisäksi vaatteet on hyväkuntosia, niitten hinnat 1-6€.
Lisäksi noita lps eläimiä on laatikollinen, uskon että nekin menee hyvin kaupaksi :)
Ja lisäksi leluja.. viimeksi kun oli kirppari niin tuli yli 1000€ leluista, joten kai nekin kauppasa tekee :D LPS tavarat ei koskaan vanhene.
Lisäksi kitara (tosin yksi kieli katkennut!! :/ Paljonko kehtaa pyytää? 5€? Se on violetti normikokonen ns. lasten kitara )ja lasten sähköpiano (toimii)
Lapsille sopivia hyväkuntosia (mm. Ella-kirjat, muumikirja jne) kirjoja.
-
Meilläkun on pehmoleluja (järkyttävästi) niin ajattelin laittaa kaikkien hinnaksi sen 0,5€, turhaa pyörivät.
Kaikkea en muistakkaan mitä tuolla on, mutta on sitä paljon. Koululaiset käy koulun jälkeen kiertelemässä kirppareilla niin ne vaatteet joko menee tai ei mene :D:
Onneksi en oo vaatehullu vielä,2hyllyllistä vasta vauvan vaatteita
Mennäkö katselemaan jos löytyis jotain kivaa siivouspäivänä vai ei..
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:24"] Täällä on useamman kerran kritisoitu sitä, että hävitetään kauhealla vimmalla kaikki ja ostetaan uudet tilalle. Itse en ole ostanut yhtään mitään sen jälkeen kun hankkiuduin epämieluisista tavaroista eroon ja käsittääkseni niin on käynyt monelle muullekin? Kovin paljon tavaraa ei tosin ollut alunperinkään ja lähes kaikki poistetut olivat tulleet jostain "perintönä" tai lahjana. Pienituloisena on ollut jotenkin vaikeaa sanoa ei lahjoituksille.. [/quote] Mikä ongelma tässä nyt on? Onko kritiikin esittäminen sallittua siis ainoastaan jos 100% ihmisistä toimii "väärin"? Jos aihe ei koske sinua kohauta olkiasi ja jatka eteenpäin. Niitä ihmisiä joihin tuo kritiikki kohdistuu on kuitenkin paljon olemassa. Ja tässä ketjussakin heitä pyörii... [/quote] Koski nimenomaan minua tässä keskustelussa. Enkä ymmärrä miksi on oletuksena se, että ostetaan kaapit uudelleen täyteen kaikkea. Juurihan niihin haluttiin enemmän tilaa..
[/quote]
Varmaan siksi, että niin näyttää käyvän harmittavan usein. Näin olen ainakin lähipiiristä nähnyt. On tietysti vapauttavaa aloittaa puhtaalta pöydältä, ja aika monilla se vapautunut olo johtaa loppujen lopuksi siihen, että "saa" shoppailla taas "tarpeeseen" kaikkea uutta kivaa, kun ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa täysistä kaapeista.