Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19820)

Vierailija
1121/19820 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:18"]

Vai pitäisi tavaroita kunnioittaa. Minä kunnioitan itseäni enemmän, ja omaa mielenterveyttä. Ihminen syntyy alasti ilman tavaroita ja kuolee ilman tavaroita.

Ekologisuudelle ja varmuuden-vuoksi-hamstraamiselle voisi perustaa oman keskustelunsa.

[/quote]

Ymmärrätkö että kuitenkin tarvitset jotain tavaroita? Ne helpottavat elämää. Esimerkiksi talvella lämmin takki on ihan kiva. Ei pelkkä mielenterveys hirveästi lämmitä kun on 20 astetta pakkasta.

Vierailija
1122/19820 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 16:25"]

Ihmiset voisivat myös kunnioittaa toisiaan ja heidän valintojaan. Eivät kaikki ole samanlaisia. Jokainen tekee omat valintansa ja sen mihin sillä hetkellä kykenevät. Miksi joidenkin pitää hermostua siitä että toiset eivät toimi kuten he haluaisivat. Tämä maailma tarvitsee enemmän suvaitsevaisuutta. Ei tuomitsemista ja toisten lyttäämistä.

[/quote]

Tällä hetkellä tämä maailma tarvitsee kyllä enemmän ekologisuutta kuin suvaitsevaisuutta. Jos maapallo on jo parinkymmenen vuoden kuluttua ihan paskana, niin siinä on sitten kiva kaikkien suvaita toisiaan, kun taistellaan koko ajan vähenevistä hyödyllisistä resursseista ja hukutaan kaikki hyödyttömään muovipaskaan.

Tämänhetkinen pakolaistulva on vasta alkua. Sitten kun ympäristö- ja ilmastopakolaisuus alkaa toden teolla, onkin käyttöä sille peräänkuuluttamallesi suvaitsevaisuudelle. Todennäköisempää kuitenkin on, että ne, joilla on eniten resursseja, ottavat vähän järeämmät aseet käyttöön ja varmistavat siten oman selviytymisensä. Sinä ja minä tuskin kuulumme siihen kastiin.

[/quote]

Muutoksia harvoin saadaan aikaan tuolla asenteella. Jos oikeasti halutaan muutosta niin se pitäisi tapahtua paljon korkeammalta taholta. Meitähän suorastaan ohjataan kuluttamaan. Ja jos joku esittää kritiikin sitä kohtaan, niin joku on urputtamassa että talous kaatuu. Harva kykenee kyseenalaistamaan asioita, joihin meitä kannustetaan.  Ja lisäksi aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja mielestäni heidän syyllistäminen vääristä valinnoista on yksinkertaisesti väärin. Tässä maailmassa on moni asia väärin. Mutta syyllistäjät eivät ratkaise niitä, ehkä jopa pahentavat. Kukaan ei halua kuulla syyttelyä.

Miksi muuten olet noin aggressiivinen?

[/quote]

Olen "aggressiivinen", koska minua suoraan sanottuna vituttaa tässä ketjussa yhä enenevässä määrin esiintyvä "heitän kaiken roskiin ja aloitan puhtaalta pöydältä, koska haluan nopeasti tuloksia enkä jaksa mitään kierrätyshölynpölyä" -asenne. Ja sitten valitetaan, että tämän asenteen kritisointi on suvaitsemattomuutta.

Jos tämä ei koske sinua, niin hieno juttu. En puhunut sinusta.

En myöskään saarnaa tuntemilleni ihmisille - aggressiivisesti tai muutenkaan - koska olen oppinut, että se on ihan turhaa. Tässä ketjussa nyt kuitenkin puhutaan tavarapaljoudesta, joten tavarapaljouden ekologisen ulottuvuuden luulisi olevan ihan ketjun aiheen piirissä eikä sen vierestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/19820 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:45"]

Vai pitäisi tavaroita kunnioittaa. Minä kunnioitan itseäni enemmän, ja omaa mielenterveyttä. Ihminen syntyy alasti ilman tavaroita ja kuolee ilman tavaroita.

Ekologisuudelle ja varmuuden-vuoksi-hamstraamiselle voisi perustaa oman keskustelunsa.

[/quote]

Ymmärrätkö että kuitenkin tarvitset jotain tavaroita? Ne helpottavat elämää. Esimerkiksi talvella lämmin takki on ihan kiva. Ei pelkkä mielenterveys hirveästi lämmitä kun on 20 astetta pakkasta.

[/quote]

Tuskinpa tässä ketjussa kukaan on aikonut ihan nudistina elää Suomessa eli joku vaateparsi pitää olla. Mutta takkeja ei ole pakko raahata kantolastina elämässään liikaa, tai varalla "jos toinen kuluu puhki". Jos se kuluu puhki, sitten ostetaan uusi.

Näissä syyllistämisketjuissa myös unohdetaan, että osalla meistä on ikää niin paljon, että vaatevarastokin on voinut vuosien myötä kasvaa valtavaksi. Kun vaatteet eivät ole kuluneet käytössä puhki, ne ovat vallanneet vaatehuoneet ja varastot. Eikä niitä tarvitse palvoa, vaan niistä voi ja kannattaakin luopua.

Monta tuntuu vihlaisevan myös lapsuuden tavaroiden poistaminen elämästä tai perintöhopeiden jakaminen pois. Miksi? Itse olen laittanut vihkiraamatunkin roskiin. Elämäni ja kokemukseni eivät ole yhtä kuin ne tavarat.

Vierailija
1124/19820 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:41"]

Itse siis koen toimivani melko ekologisesti. En ole koskaan kuluttanut mitenkään älyttömästi, mutta lapsen myötä olen hakenut paljon tietoa ja muuttanut todella paljon käsityksiäni ja toimintatapojani. Mielenkiintoista on että jo lukioikäisenä minulla oli muutamia kavereita, jotka olivat hyvin tietoisia näistä asioista. En kuitenkaan koskaan oppinut heiltä mitään, koska heidän asenne oli aina todella syyllistävä. "Olet joko meidän puolella tai meitä vastaan". Eivätkä he saaneet suurta kannatusta ajatuksilleen silloin muiltakaan. Harmi, koska oikeassahan he olivat monessakin asiassa. Keinot vaan olivat aivan väärät.

[/quote]

Tässä on toinen asenne, jota en oikein ymmärrä. Jos nuo kaverisi olivat joistain asioista oikeassa, niin sitten he olivat oikeassa. Heidän ylimielisyydellään ja syyllistämisellään ei pitäisi olla mitään merkitystä. Ihminen joko toimii oikeaksi katsomallaan tavalla, tai sitten ei toimi. Se on ihan yhdentekevää, jos joku ulkopuolinen "syyllistää" tai ei.

Niin moni sitten taas reagoi tyyliin "Minä kyllä kierrättäisin ja eläisin ekologisesti, mutta koska ituhipit ovat niin ylimielisiä, niin pitäköön tunkkinsa!" Olet varmasti nähnyt tätä asennetta tälläkin palstalla?

Tuohan on ihan järjetöntä. Ei tätä maapalloa yritetä pelastaa siksi, että jollekin ituhippi-ekohörhelö-viherpiiperölle (vai mikä onkaan päivän muotisana) tulisi parempi mieli. Se on kyllä ihan meidän jokaisen maapallo, ja täten meille jokaiselle kuuluva asia.

Vierailija
1125/19820 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on liikaa aluslakanoita ja en raaski luopua. Yhdestä pussilakanasta luovuin koska se on ruma ja oon saanut sen .

Vierailija
1126/19820 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:57"]

[/quote]

[/quote]

Tuskinpa tässä ketjussa kukaan on aikonut ihan nudistina elää Suomessa eli joku vaateparsi pitää olla. Mutta takkeja ei ole pakko raahata kantolastina elämässään liikaa, tai varalla "jos toinen kuluu puhki". Jos se kuluu puhki, sitten ostetaan uusi.

Näissä syyllistämisketjuissa myös unohdetaan, että osalla meistä on ikää niin paljon, että vaatevarastokin on voinut vuosien myötä kasvaa valtavaksi. Kun vaatteet eivät ole kuluneet käytössä puhki, ne ovat vallanneet vaatehuoneet ja varastot. Eikä niitä tarvitse palvoa, vaan niistä voi ja kannattaakin luopua.

Monta tuntuu vihlaisevan myös lapsuuden tavaroiden poistaminen elämästä tai perintöhopeiden jakaminen pois. Miksi? Itse olen laittanut vihkiraamatunkin roskiin. Elämäni ja kokemukseni eivät ole yhtä kuin ne tavarat.

[/quote]

Kukin tyylillään, mutta itseäni vähän mietityttää se, että ennen vanhaan oli itsestään selvää säilyttää tiettyjä muistoesineitä, eivätkä ihmiset erityisesti kärsineet vaikkapa siitä vihkiraamatusta kirjahyllyssä tai perintöhopeista kaapissa.

En tarkoita sitä, että ne olisi mitenkään pakko säilyttää, kun niin on aina ennenkin tehty. Vaan mietin sitä, että mitä kaikkea tärkeämpää niiden tilalla on nykyään?

Siis en tuomitse, pohdin vain, mitä ihminen, joka heittää esim. perintöhopeat pois, säilyttää niiden tilalla. Vai onko ihanne se, ettei kaapeissa ole oikeastaan enää mitään. Tyhjä tila nykypäivän luksusta? Tavallaan se onkin - viesti siitä, että on varaa ostaa, jos jollekin ilmenee tarvetta.

Vierailija
1127/19820 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi hyvä omatunto luopumisesta.

Kun teillä lojuu kaapissa vaikkapa kuusi mukia jotka ovat turhan panttina, keksi tarina niille. Kuinka joku kuusihenkinen perhe jonka talo paloi, tarvitsee nyt kipeästi kuutta mukia, ja sinä autat heitä viemällä juuri NE mukit kierrätyskeskukseen.

Tai jokin vaate joka on teille turha. Miten onnelliseksi siitä tulee nuori maahanmuuttajaäiti jolla ei ole kuin yksi vaatekerta ja sekin kovin rikkinäinen.. ja sinä pelastat maapallon kanssa kiikuttamalla kierrätyskeskukseen tavarasi.

;)

Vierailija
1128/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1133, minulle tuollaisista tavaroista luopuminen edustaa vapautta valita omat tavarat. Olemme saanut paljon ei-toivottuja tavaroita lahjoina tai meille on muuten tuotu ominpäin(!) milloin mitäkin, kyllä tällaista aina tarvitsee ja näitä on aina ennenkin käytetty. Samoin kuin koruista ja hopeaesineistä alkaa ilman muuta tykkäämään sitten vanhempana, no en sitten tykännytkään ja jemmailin niitä turhaan vuosikaudet vain koska joku muu sanoi että näin pitää tehdä. Kahvikupeiksi ei käy mitkään muutamat mukit, ehei, vaan 12 hengen astiasto se pitää olla ja se pitäisi valita mieluiten rippikouluikäisenä kun kaikkia ei edes astiat vielä kiinnosta. Ei siis ihme jos joskus haluaa mielekkäämpiä tilalle. Rivien välistä on joskus tulkittavissa syyllistämistä lahjoista luopumisesta, etukäteen tietenkin, jälkeenpäin niistä ei ole sanottu tai edes huomattu. Vanhoja tavaroita pitää jemmata lapsille/lapsenlapsille ja sitten pahoitetaan mieli kun ne ei kelpaakaan (ei sillä etteikö mikään kelpaisi, mutta kaikkea ei voi ottaa edes muiden mieliksi).

Meni ehkä vähän tunteisiin, mutta jos vaan kaikki pitäisi huolen omista tavara-asioistaan. En pidä siitä että puolestani päätetään mitä minä haluan tai tarvitsen *omaan* kotiini.

Vierailija
1129/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:25"]

Niin kuulkaas. mikä on syyllistämistä ja mikä ei. Asiallinen kritiikki on aina hyväksi, jos se ei tavaravammaiselle himoshoppaajalle sovi niin siitä tehdän syyllistämistä. Niin kauan kun kritiikin ottaa syyllistämisenä ei omaa ongelmaa ole tajunnut. [/quote]

Nyt oli pakko lainata vaan tämä osa koska tälle annan ehdottomasti peukun ylöspäin. Loppuviestille (joka tässä ei nyt näy) ehkä en kuitenkaan...

[/quote]

Kiitos kun lainasit viestini alkuosan. Lopuuosasta voisin sanoa sen verran että olen tehnyt aiempina vuosina töitä velkaongelmaisten kanssa ja he ovat juuri näitä hamstraajia. Kyseessä on psykologinen ongelma joka ei raivaamalla poistu. Raivaaminen päinvastoin antaa luvan lisähamstraamiselle. Lisäksi ne joilla on hamstraamsiongelma ovat vähävaraisia jotka ostavat velalla taikka sitten tukirahoilla. ostamista tapahtuu HETI kun siihen on mahdollisuus.

Ihmisillä joilla on raha-asiat ja tunnepuoli kunnossa eivät sorru hamstraamiseen ja pitävät kotinsa kunnossa ja siistinä. Internetin aikakautena yhä useampi hoitaa asiansa huonosti vaikka rahkeet muuhun olisi. Se johtuu siitä että asioita ei tule tehtyä kun istutaan tietokoneen ääressä. Syyllisyyttä tekemättömyydestä ruokitaan ostamisella. Kun saa ostokset tehtyä, laitettua ostoskoriin ja maksettua niin tuntuu siltä että on suorittanut ainakin yhen asian loppuun. Tälläiseen ostamiseen liittyy aina myös ajatus ja päätös siitä että "nyt mä laitan asiat kuntoon, tästä t-paidasta aloitan uuden elämän". Sitten mennään mieli rauhoitettuna nukkumaan. Seuraavan aamuna asiaa tuskin muistetaan.

Mä olen myös törmännyt siihen että useimmilla miehillä ei ole harmainta aavistusta kuinka paljon puoliso käyttää shoppailuun kuukaudessa. Huono rahatilanne tulee usien yllätyksenä ainakin toiselle osapuolelle. Omat tilit ovat todellinen ansa. Mies luulee että naisella on tilillään tuhansia ja sitten palajstuu ettei rahaa ole ollenkaan vaan päinvastoin luottovelkaa sitäkin enemmän. Moni mies nimittäin luottaa automaattisesti siihen että vaimo säästää siinä tapauksessa jos mies maksaa asumiskulut ja sellaiset ja se raha on käytössä jos jotakin tapahtuu. Hyvin harvoin asia on toisinpäin. Anteeksi saarnaamiseni mutta huonosti hoidettujen raha-asioiden taustalta löytyy paljon niinsanottua irtoshoppailua joka päätyy vaatehuoneeseen ja keittiön astiakaappeihin. Harvemmin huonoon rahatilanteeseen päätyy isojen asioiden hankinnalla.

[/quote]

Kaikki joilla on liikaa tavaroita eivät ole sairaalloisia hamstraajia. Itse asiassa ne sairaat taitavat olla vähemmistönä... Monille vain on kertynyt enemmän kuin on tarpeen (monistakin syistä, joita en nyt jaksa alkaa luetella koska olen menossa nukkumaan) ja monet kokevat kohtuullisemman tavaramäärän ylläpidon niin paljon miellyttävämmäksi etteivät halua enää palata vanhaan. (Olen muuten se sama kommentoija jonka mielestä se käyttämättä jäänyt paita, jossa ei ole mitään vikaa, kannattaa ottaa käyttöön lempipaitojen kuluttua. Oikeasti turhan tavaran poistaminen on täysin eri asia kuin se mistä siinä tapauksessa puhuttiin.)

Vielä enemmän minua viestissäsi kuitenkin tökki sen vika kappale. Itse ainakin olen lukenut useampaa minimalismiin tai tavaramäärän järkeistämiseen tähtäävää blogia (sekä suomalaisia että ulkomaisia) eivätkä ne kannusta kerskakulutukseen eivätkä yritä myydä mitään. En ollenkaan epäile etteikö sellaisiakin blogeja löytyisi, mutta sellaiseen eksyessään ei mene montaa sekuntia sulkea välilehteä ja unohtaa koko blogi siinä samalla. En pidä siitä että leimaat hyvän blogigenren väitteilläsi, jotka pätevät vain genrensä surkeimpiin yksilöihin.

Vierailija
1130/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:41"]

Itse siis koen toimivani melko ekologisesti. En ole koskaan kuluttanut mitenkään älyttömästi, mutta lapsen myötä olen hakenut paljon tietoa ja muuttanut todella paljon käsityksiäni ja toimintatapojani. Mielenkiintoista on että jo lukioikäisenä minulla oli muutamia kavereita, jotka olivat hyvin tietoisia näistä asioista. En kuitenkaan koskaan oppinut heiltä mitään, koska heidän asenne oli aina todella syyllistävä. "Olet joko meidän puolella tai meitä vastaan". Eivätkä he saaneet suurta kannatusta ajatuksilleen silloin muiltakaan. Harmi, koska oikeassahan he olivat monessakin asiassa. Keinot vaan olivat aivan väärät.

[/quote]

Tässä on toinen asenne, jota en oikein ymmärrä. Jos nuo kaverisi olivat joistain asioista oikeassa, niin sitten he olivat oikeassa. Heidän ylimielisyydellään ja syyllistämisellään ei pitäisi olla mitään merkitystä. Ihminen joko toimii oikeaksi katsomallaan tavalla, tai sitten ei toimi. Se on ihan yhdentekevää, jos joku ulkopuolinen "syyllistää" tai ei.

Niin moni sitten taas reagoi tyyliin "Minä kyllä kierrättäisin ja eläisin ekologisesti, mutta koska ituhipit ovat niin ylimielisiä, niin pitäköön tunkkinsa!" Olet varmasti nähnyt tätä asennetta tälläkin palstalla?

Tuohan on ihan järjetöntä. Ei tätä maapalloa yritetä pelastaa siksi, että jollekin ituhippi-ekohörhelö-viherpiiperölle (vai mikä onkaan päivän muotisana) tulisi parempi mieli. Se on kyllä ihan meidän jokaisen maapallo, ja täten meille jokaiselle kuuluva asia.

[/quote]

En siis silloin ajatellut heidän olevan oikeassa. Nyt myöhemmin voin todeta sen. Harmittelen, että olisin jo silloin voinut toimia toisin kun kerran olisi ollut jo esimerkkejä ympäristössä, mutta he eivät osanneet oikealla tavalla markinoida ajatuksiaan minulle. Ihminen toisinaan on järjetön olento. Ei riitä, että on oikeassa. Ajatukset täytyy osata "myydä" oikealla tavalla. Kuka haluaa muuttua ituhipiksi jos he näyttäytyvät pääosin ylimielisinä ja tuomitsevina? Muutokset ovat muutenkin hankalia ihmisille. Jos ne tuottavat vain negatiivisia tunteita, niin ei niihin ryhdytä ellei ole pakko. On paljon helpompi ja mukavampi jatkaa kuten ennen. 

Vierailija
1131/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuitenkin ihminen tarvitsee jonkin verran tavaroita. Jos vaikkapa takkeja on kymmenen, et ehkä pidä yhden häviämistä minään. Jos niitä on vain se yksi, niin voit arvostaa sitä että se pitää sinut lämpimänä. Tarvittaessa jopa korjata/korjauttaa jos tulee jotain pikkuvikoja. Tavaroiden arvostamisen/kunnioittamisen voi ajatella näinkin. Minusta tavaroita kannattaa pitää jossain määrin arvossaan, muutenhan niitä ei välitä huoltaa ja sitä kautta kierto ja kuluttaminen on suurempaa.

Vierailija
1132/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:25"]

Niin kuulkaas. mikä on syyllistämistä ja mikä ei. Asiallinen kritiikki on aina hyväksi, jos se ei tavaravammaiselle himoshoppaajalle sovi niin siitä tehdän syyllistämistä. Niin kauan kun kritiikin ottaa syyllistämisenä ei omaa ongelmaa ole tajunnut. [/quote]

Nyt oli pakko lainata vaan tämä osa koska tälle annan ehdottomasti peukun ylöspäin. Loppuviestille (joka tässä ei nyt näy) ehkä en kuitenkaan...

[/quote]

Kiitos kun lainasit viestini alkuosan. Lopuuosasta voisin sanoa sen verran että olen tehnyt aiempina vuosina töitä velkaongelmaisten kanssa ja he ovat juuri näitä hamstraajia. Kyseessä on psykologinen ongelma joka ei raivaamalla poistu. Raivaaminen päinvastoin antaa luvan lisähamstraamiselle. Lisäksi ne joilla on hamstraamsiongelma ovat vähävaraisia jotka ostavat velalla taikka sitten tukirahoilla. ostamista tapahtuu HETI kun siihen on mahdollisuus.

Ihmisillä joilla on raha-asiat ja tunnepuoli kunnossa eivät sorru hamstraamiseen ja pitävät kotinsa kunnossa ja siistinä. Internetin aikakautena yhä useampi hoitaa asiansa huonosti vaikka rahkeet muuhun olisi. Se johtuu siitä että asioita ei tule tehtyä kun istutaan tietokoneen ääressä. Syyllisyyttä tekemättömyydestä ruokitaan ostamisella. Kun saa ostokset tehtyä, laitettua ostoskoriin ja maksettua niin tuntuu siltä että on suorittanut ainakin yhen asian loppuun. Tälläiseen ostamiseen liittyy aina myös ajatus ja päätös siitä että "nyt mä laitan asiat kuntoon, tästä t-paidasta aloitan uuden elämän". Sitten mennään mieli rauhoitettuna nukkumaan. Seuraavan aamuna asiaa tuskin muistetaan.

Mä olen myös törmännyt siihen että useimmilla miehillä ei ole harmainta aavistusta kuinka paljon puoliso käyttää shoppailuun kuukaudessa. Huono rahatilanne tulee usien yllätyksenä ainakin toiselle osapuolelle. Omat tilit ovat todellinen ansa. Mies luulee että naisella on tilillään tuhansia ja sitten palajstuu ettei rahaa ole ollenkaan vaan päinvastoin luottovelkaa sitäkin enemmän. Moni mies nimittäin luottaa automaattisesti siihen että vaimo säästää siinä tapauksessa jos mies maksaa asumiskulut ja sellaiset ja se raha on käytössä jos jotakin tapahtuu. Hyvin harvoin asia on toisinpäin. Anteeksi saarnaamiseni mutta huonosti hoidettujen raha-asioiden taustalta löytyy paljon niinsanottua irtoshoppailua joka päätyy vaatehuoneeseen ja keittiön astiakaappeihin. Harvemmin huonoon rahatilanteeseen päätyy isojen asioiden hankinnalla.

[/quote]

Kaikki joilla on liikaa tavaroita eivät ole sairaalloisia hamstraajia. Itse asiassa ne sairaat taitavat olla vähemmistönä... Monille vain on kertynyt enemmän kuin on tarpeen (monistakin syistä, joita en nyt jaksa alkaa luetella koska olen menossa nukkumaan) ja monet kokevat kohtuullisemman tavaramäärän ylläpidon niin paljon miellyttävämmäksi etteivät halua enää palata vanhaan. (Olen muuten se sama kommentoija jonka mielestä se käyttämättä jäänyt paita, jossa ei ole mitään vikaa, kannattaa ottaa käyttöön lempipaitojen kuluttua. Oikeasti turhan tavaran poistaminen on täysin eri asia kuin se mistä siinä tapauksessa puhuttiin.)

Vielä enemmän minua viestissäsi kuitenkin tökki sen vika kappale. Itse ainakin olen lukenut useampaa minimalismiin tai tavaramäärän järkeistämiseen tähtäävää blogia (sekä suomalaisia että ulkomaisia) eivätkä ne kannusta kerskakulutukseen eivätkä yritä myydä mitään. En ollenkaan epäile etteikö sellaisiakin blogeja löytyisi, mutta sellaiseen eksyessään ei mene montaa sekuntia sulkea välilehteä ja unohtaa koko blogi siinä samalla. En pidä siitä että leimaat hyvän blogigenren väitteilläsi, jotka pätevät vain genrensä surkeimpiin yksilöihin.

[/quote]

Kyllä minä voisin luetella useammankin raivausblogin ja gurun joiden perimmäinen ajatus on myydä ihmisille ja käyttää sairaita ihmisiä hyväkseen. Oma koti valkoinen on hyvä suomalainen esimerkki ja sitten ovat nämä ranskalaiset ja japanittaret jotka haluavat myydä kirjojaan plus sitten kaikki muut siivous ja raivausexpertit joilta löytyy myös televisio-ohjelmia. He tietävät että kenelle pystyy myymään. Hamstraaminen on psyykkinen sairaus. Ihmiset joilla on asiat hyvin eivät kerää ja osta tavaraa jatkuvasti lisää. Huvittavinta on se, että moni esittelee ylpeänä ongelmaansa julkisesti netissä. Todellakin keräysvimmainen ihminen ei tajua että hänellä on ongelma vaan pitää itseään normaalina. 

Vierailija
1133/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita kertyy myös siksi, kun elämän aikana lihoo ja laihtuu, on raskaana tms. Ei aina ole sama vaatekoko.

Kippoja, maljakoita, mukeja ja kynttilöitä kertyy, kun niitä saa lahjaksi joka vuosi. Poistin kaapeista 20 kynttilänjalka ja useita maljakoita, joista en ollut ostanut itse yhtäkään. Kaikki lahjoja vuosien varrelta.

Vierailija
1134/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 16:25"]

Ihmiset voisivat myös kunnioittaa toisiaan ja heidän valintojaan. Eivät kaikki ole samanlaisia. Jokainen tekee omat valintansa ja sen mihin sillä hetkellä kykenevät. Miksi joidenkin pitää hermostua siitä että toiset eivät toimi kuten he haluaisivat. Tämä maailma tarvitsee enemmän suvaitsevaisuutta. Ei tuomitsemista ja toisten lyttäämistä.

[/quote]

Tällä hetkellä tämä maailma tarvitsee kyllä enemmän ekologisuutta kuin suvaitsevaisuutta. Jos maapallo on jo parinkymmenen vuoden kuluttua ihan paskana, niin siinä on sitten kiva kaikkien suvaita toisiaan, kun taistellaan koko ajan vähenevistä hyödyllisistä resursseista ja hukutaan kaikki hyödyttömään muovipaskaan.

Tämänhetkinen pakolaistulva on vasta alkua. Sitten kun ympäristö- ja ilmastopakolaisuus alkaa toden teolla, onkin käyttöä sille peräänkuuluttamallesi suvaitsevaisuudelle. Todennäköisempää kuitenkin on, että ne, joilla on eniten resursseja, ottavat vähän järeämmät aseet käyttöön ja varmistavat siten oman selviytymisensä. Sinä ja minä tuskin kuulumme siihen kastiin.

[/quote]

Muutoksia harvoin saadaan aikaan tuolla asenteella. Jos oikeasti halutaan muutosta niin se pitäisi tapahtua paljon korkeammalta taholta. Meitähän suorastaan ohjataan kuluttamaan. Ja jos joku esittää kritiikin sitä kohtaan, niin joku on urputtamassa että talous kaatuu. Harva kykenee kyseenalaistamaan asioita, joihin meitä kannustetaan.  Ja lisäksi aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja mielestäni heidän syyllistäminen vääristä valinnoista on yksinkertaisesti väärin. Tässä maailmassa on moni asia väärin. Mutta syyllistäjät eivät ratkaise niitä, ehkä jopa pahentavat. Kukaan ei halua kuulla syyttelyä.

Miksi muuten olet noin aggressiivinen?

[/quote]

Olen "aggressiivinen", koska minua suoraan sanottuna vituttaa tässä ketjussa yhä enenevässä määrin esiintyvä "heitän kaiken roskiin ja aloitan puhtaalta pöydältä, koska haluan nopeasti tuloksia enkä jaksa mitään kierrätyshölynpölyä" -asenne. Ja sitten valitetaan, että tämän asenteen kritisointi on suvaitsemattomuutta.

Jos tämä ei koske sinua, niin hieno juttu. En puhunut sinusta.

En myöskään saarnaa tuntemilleni ihmisille - aggressiivisesti tai muutenkaan - koska olen oppinut, että se on ihan turhaa. Tässä ketjussa nyt kuitenkin puhutaan tavarapaljoudesta, joten tavarapaljouden ekologisen ulottuvuuden luulisi olevan ihan ketjun aiheen piirissä eikä sen vierestä.

[/quote]

Näin ulkopuolisena on tietysti mahdoton arvioida onko se roskiksiin päätyvä tavara sellaista joka sinne muutoinkin kuuluisi. Eli että kukaan ei huoli kun ovat jo valmiiksi niin huonoja/kuluneita tai epäkäytännöllisiä. Kirppiksilläkin on ihan hirveä määrä käsittämätöntä romua jonka oikea paikka olisi roskiksessa. Tästä syystä en itse ole jaksanut kirppiksillä juurikaan kierrellä koska niissä myydään niin paljon ***kaa. Onko kukaan tässä ketjussa muuten kertonut mitä he ovat heittäneet roskiin? Olen lukenut koko ketjun, mutta en nyt pysty muistamaan.

Toinen mielenkiintoinen ilmiö on kun kritisoidaan sitä mitä laitetaan esim. UFFin laatikoihin. Itse olen laittanut sinne paljon vaatteita menneiltä vuosikymmeniltä. Siis joita tuntuu oudolta pitää koska ovat mennyttä muotia. Hyväkuntoisia kylläkin, nuhjuiset menevät räteiksi. Joku muu saa arvioida ovatko ne ihan roskaa. Miten me muutenkin edes hyväksytään sellaisen käsitteen kuin muodin olemassaolo. Mennään kuin lampaat joidenkin ohjeiden perässä mikä nyt on "in". Tai vaikkei edes välitettäisi siitä, niin kaupoissa on vain tietynlaisia vaatteita. Hyviä ajattomia ja vielä kestäviä vaatteita on usein vaikea löytää. Täytyy myöntää, että itselläni tämä aiheuttaa välillä hamstrausta. On niin vaikea löytää hyviä ajattomia, minulle istuvia vaatetta joten silloin harvoin kun kaupoilla käyn ja vielä sellaisen löydän (vaikkei juuri sillä hetkellä olisi akuuttia tarvetta) niin ostan samalla useamman kerralla. Kyllä, varastoon. En erityisemmin pidä kaupoissa kiertelystä, joten sillä tavalla vähennän omaa kärsimystäni.

Ehkä olen idealisti, mutta haaveilen usein kaupoista, joissa olisi vain ns. hyvää tavaraa. Ruokakaupasta, jossa einekset ja kaikenlainen epäilyttävän pitkään säilyvä puolivalmiste olisi minimissään (joskus tosin niitäkin tarvitsee). Karkki-ja keksihyllyä ei olisi metreittäin. Näitä kaikkiahan on niin paljon, koska ne säilyvät hyvin ja niitä on kannattavaa pitää kaupoissa. Tuoretavara taas vanhenee nopeammin, joten niiden määrä kannattaa pitää minimissään. Miten voi olla niin että joudun näkemään vaivaa kun etsin kaupasta hyvää leipää? Kaikenlaista vehnähötöä kyllä löytyy vaikka kuinka paljon. Usein "ruisleipäkään" ei ole kunnon ruisleipää. Vaatekauppa, jossa kaikki vaatteet olisivat ajattomia ja hyvistä materiaaleista tehtyä (ei esim. Akryyliä!). Se olisi unelma.

Vierailija
1135/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:08"]

Mulla on liikaa aluslakanoita ja en raaski luopua. Yhdestä pussilakanasta luovuin koska se on ruma ja oon saanut sen .

[/quote]

Ylimääräisistä lakanoista voi ommella tyynyliinoja, pesuliinoja, kestotalouspapereita, kauppakassin ja vaikka mitä muuta, sillä hyvä puuvilla kestää käytössä. Isosta lakanasta tulee koko talouden tarpeeseen kestotalouspaperit. Siitä samasta lakanasta voit ommella niille säilytyspussin. 

Vierailija
1136/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:46"]

[/quote]

Ylimääräisistä lakanoista voi ommella tyynyliinoja, pesuliinoja, kestotalouspapereita, kauppakassin ja vaikka mitä muuta, sillä hyvä puuvilla kestää käytössä. Isosta lakanasta tulee koko talouden tarpeeseen kestotalouspaperit. Siitä samasta lakanasta voit ommella niille säilytyspussin. 

[/quote]

Sitten se olisi ruma tyynyliina, pesuliina ym. Hän sanoi luopuneensa, ei välttämättä heittäneensä roskiin. On ihan ok luopua jostain joka ei miellytä omaa silmää. Joku toinenhan voi pitää siitä. Mutta kiitos kuitenkin hyvästä ideasta. Sen voi toteuttaa jonkun kauniin tai edes neutraalin lakanan tapauksessa.

Vierailija
1137/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:09"]

[/quote]

[/quote]

Sitten se olisi ruma tyynyliina, pesuliina ym. Hän sanoi luopuneensa, ei välttämättä heittäneensä roskiin. On ihan ok luopua jostain joka ei miellytä omaa silmää. Joku toinenhan voi pitää siitä. Mutta kiitos kuitenkin hyvästä ideasta. Sen voi toteuttaa jonkun kauniin tai edes neutraalin lakanan tapauksessa.

[/quote]

1143 jatkaa

Sori olin puusilmä. Viittasitkin varmaan niihin aluslakanoihin.

Vierailija
1138/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kirjoituksesta selvinnyt, että loput ylimääräiset lakanat ovat rumia. Vain se yksi oli mainitusti ruma, kun oli siitä luopunut rumuuden vuoksi. Hän ei sanonut luopuneensa muista ylimääräisistä. Tuskin kaikki hänen lainaansa ovat rumia, vaikka niitä olisikin liikaa. Luetunymmärtäminen! 

Vierailija
1139/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatti vaihtoi sanan "lakanansa" muotoon "lainaansa" viestissä nro 1145. 

Vierailija
1140/19820 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kirjoituksesta selvinnyt, että loput ylimääräiset lakanat ovat rumia. Vain se yksi oli mainitusti ruma, kun oli siitä luopunut rumuuden vuoksi. Hän ei sanonut luopuneensa muista ylimääräisistä. Tuskin kaikki hänen lainaansa ovat rumia, vaikka niitä olisikin liikaa. Luetunymmärtäminen! 

[/quote]

Viimeinen sana viestistä. Oliko ihan pakko? Miksi ihmisistä on tullu niin vihamielisiä toisiaan kohtaan? Jos joku tekee virheen, epähuomiossa, niin siitä kyllä muistutetaan. Itse olen yrittänyt pitää asiallista linjaa keskustelussa. Menemättä henkilökohtaisuuksiin.