Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19820)

Vierailija
1041/19820 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:22"]

Minusta matoton ja verhoton koti on todella epäviihtyisä.

[/quote]

Sehän nyt riippuu ihan kodista ja sen puitteista.

Nykyisessä kodissamme meillä on mattoja, koska lattia on niin ruma. Edellisessä ei ollut, koska en ole erityisesti mattojen perään ja kyllähän ne vaikeuttavat siivoustakin. Silti sanoisin että suurin yksittäinen viihtyisyyteen vaikuttava sisustusratkaisu nykyisessä asunnossa on suuri matto keskellä olohuonetta.

Verhoistakaan en niin välittäisi. Mutta kun ei ole kaihtimia ja suuret ikkunat erittäin valoisaan ilmansuuntaan ja kymmenittäin (jollei sadoittain) naapureita jotka näkisivät sisään kuin akvaarioon ilman niitä, niin tokihan meillä verhot on nyt.

Jos pääsisi suunnittelemaan kotinsa ja sen sijainnin (mikrosijainti mukaan lukien) meillä tuskin olisi mattoja tai verhoja. Nykyisellään ne on, ja nimenomaan lisäämässä viihtyisyyttä.

Vierailija
1042/19820 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:58"]

Täällä ei hommat etene, ap:lla siis...

Innostuin noista kirjaston "ota tai jätä"-hyllyistä ja olen nyt sieltä ottanut itselleni kirjoja mukaan, mitä ilmaiseksi olen saanut.... Typerää :(

-ap

[/quote]

Voi sinua ap, nyt ei tiedä itkiskö vai nauraisko. Veitkö edes yhtään kirjoja pois?

Sinussa on selvästi hamsterin vikaa.

Sinä tarvitsisit näköjään jotkut tiukat "säännöt", mitään ei tule talouteen ennenkuin on viety tuplamäärä pois tms.

Oletko vähentänyt mitään vanhaa kesävaatetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/19820 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 14:09"]

Innostuin noista kirjaston "ota tai jätä"-hyllyistä ja olen nyt sieltä ottanut itselleni kirjoja mukaan, mitä ilmaiseksi olen saanut.... Typerää :(

-ap

[/quote]

Voi sinua ap, nyt ei tiedä itkiskö vai nauraisko. Veitkö edes yhtään kirjoja pois?

Sinussa on selvästi hamsterin vikaa.

Sinä tarvitsisit näköjään jotkut tiukat "säännöt", mitään ei tule talouteen ennenkuin on viety tuplamäärä pois tms.

Oletko vähentänyt mitään vanhaa kesävaatetta?

[/quote]

En ole myöskään vähentänyt vanhoja kesävaatteita! Minulla on ollut tässä "kaikkea muuta" melko paljon, johon olen keskittynyt. Hommat ovat seisseet... Kynnys heittää pois jotain on sitä korkeampi, mitä kauempaan aikaan ei mitään heitä pois :(

-ap

Vierailija
1044/19820 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote]

Mulla oli (huom. toiveikas imperfekti) sama tapa. Kirjoja kun ei voi vastustaa... Olen koventanut luontoani nyt noin kolme kuukautta. Voimia, voimia, ap!

Vierailija
1045/19820 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, tänään aikaansaatua:

- Kävimme läpi yhden keittiön kuivakaapeista, josta eteenpäin lähti lähes kymmenen pakettia teetä (kaksi pakettia ja muutaman irtoteen jätin vierasvaraksi), pikakahvia, sushin rullausmatto, ja roskiin jotain vanhoja vitamiinipurkkeja. Teepaketit ja pikakahvin sain lahjoitettua innokkaalle ystävälle, kuten myös sushin rullausmaton.

- Sain Fb:n Roskalavan kautta aika monta lahjoitustavaraa uusille omistajille.

- Lisäksi sain vihdoin myytyä muutaman oppikirjan Torin kautta.

Huomasin taas tänään, miten paljon uudet myynnit innostavat eteenpäin raivausprojektissa. Tuleva muuttokin tuntuu paljon helpommalta, kun on jo jonkinlainen käsitys mitä kaapeissa piilee. Nyt moni kaappi tuntuu itse asiassa aika tyhjältä. Mies alkaa jo vähän kriiseillä kodin tyhjentymisestä, mutta minulle tavaroista luopuminen on ollut tähän asti todella vapauttavaa. Tuleva asuntomme tulee lähes varmasti olemaan pienempi kuin nykyinen asunto, joten vähentäminen on pakollista että mahdumme uuteen kotiin.

- 178, joka kirjoitti myös tämän:

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:58"]

Hyvä, Kasoja päin! :)Innostit viestilläsi mua katsomaan omiakin kaappeja. Meillä ei ole ollut mitenkään kovin aktiivinen juhannus, joten oli kiva keksiä jotain puuhaa aamupäiväksi. Siivosin eteisen yläkaapit, joissa oli peittoja, koristetyynyjä, kenkälaatikko (minun), piknik-vilttejä ja asustelaatikko. Asustelaatikko jäi nyt miehen läpikäytäväksi kun siivosin jo omat risaiset pipot ja hanskat H&M vaatekeräykseen (oli muuten paljon pipoja ja hanskoja jotka olivat ihan käyttökelvottomia). Koristetyynyt lähtevät myyntiin / lahjoitettavaksi, niitä ei onneksi ollut montaa. Peitot ja kenkälaatikko on jo läpikäyty ja niissä ei pitäisi olla mitään ylimääräistä. Yksi piknik-viltti lähti jo vaatekerättäväksi, mutta toisen säästin käytettäväksi loppukesän aikana.

Lisäksi keräsin vihdoin talvitakit ja talviasusteet eteisen naulakosta ja viikkasin ne muuttolaatikkoon valmiiksi syksyn muuttoa varten.

[/quote]

1046/19820 |
10.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun jatkot vapaaseen sanaan tähän ketjuun:

http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/2104181/ketju/tavarapaljous_jatkoa_av_palstalta

Vierailija
1047/19820 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
1048/19820 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lahjoittaa vaatteita Jyväskylän alueella? Lisäksi mietin, että kun minulla on yksi laukku jossa on pari värjäytymistäplää, niin keräykseenkö vai suosiolla roskiin?

Vierailija
1049/19820 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen taas käynyt tavaroita läpi, vaikkakaan mun osalta ei ole kyse puhtaasti tavaran vähentämisestä, vaan osittain myös uusimisesta. Esimerkiksi astiastoa meillä on yhtenäistetty, jotta asettuvat paremmin kaappiin ja tiskikoneeseen. Ennen olikin kaikki vähän eriparisia, joten oli ihan ajankohtaistakin. Lakanoita laitoin pois, sillä niitä oli kertynyt paljon, eikä kaikkia tullut enää käytettyä. Monta pussilakanasettiä olen jättänyt ostamattakin, vaikka on tullut ihania vastaan.

Luovuin omista liian pienistä vaatteista, sillä vauvahaaveiden vuoksi ne eivät tulisi sopimaan vielä moneen vuoteen, jos silloinkaan. Myös käsityötarvikkeita olen vähentänyt rajusti, sillä omille harrastuksille on nyt ja lähivuosina hyvin vähän aikaa. Lankavarastoa voisin vielä karsia, onneksi sukulaisrouva ottaa niitä mielellään vastaan.

Esikoisen vaatteista olen säilyttänyt kaikki mieluiset ja olen ostanut vauvanvaatteita lisääkin, varmaan vähän liikaakin. Tämä on mulle vähän kompastuskivi. Myös esikoisella liikaa vaatteita ( ei suinkaan kaikki itse hankittuja!) ja aika paljon on valitettavasti ei-niin-hyviäkin, sen istuvuuden ja toimivuuden kun näkee monesti vasta käytössä. Ja lahjoina ollaan saatu aika paljon myös malliltaan ja käytännöllisyydeltä epäsopivia vaatteita, mutta siihen en voi vaikuttaa. 

Näistä hankinnoistani huolimatta olen silti mielestäni saanut vähennettyä kotiimme tulevan tavaran määrää. Monta ostosta olen jättänyt tekemättä, kun olen vähän aikaa miettinyt, onko tavara tosiaan tarpeen tai niin kovin kovin mieluinen, että se kannattaa ostaa. Jos olen ostanutjotain parempaa tilalle, niin vastaavan entisen olen pyrkinyt viemään heti pois, jotta eivät jää lojumaan.

-milli

Vierailija
1050/19820 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:25"]

Anoppi kuitenkin päätti, että tarvitsemme kahvinkeittimen ja kävi sellaisen meille ostamassa. Huoh. Hyvää tarkoittaa, ymmärrän sen, mutta kun nyt se roju ahdistaa keittiön kaapissa. Haluaisin myydä/antaa keittimen pois mutta en haluaisi pahoittaa anopin mieltä. Ääää miten pääsisin siitä keittimestä nätisti eroon anoppia loukaamatta? (Ja miten estää uuden keittimen meille tulo...?)

[/quote]

"Hei anoppi! Meillä ei vaan näytä olevan tuolle kahvinkeittimelle käyttöä, vaikka se hieno olisikin. Nyt tarvitaan kaappitilaa muuhun käyttöön, joten haluaisitko keittimen itsellesi vai laitanko sen kierrätykseen/kaverille/kirpparille? Voidaan tuoda se sulle ensi sunnuntaina kun tullaan käymään jos haluat :)"

Eihän tuosta VOI suuttua, ja jos on niin mielenvikainen että suuttuu, niin se on sitten vain suuttujan murhe. Parempi kun luovut siitä ihan avoimesti, niin ensinnäkin et saa uutta tilalle (kun jos vaikka valehtelisit että se meni rikki) eikä anoppi voi loukkaantua jos piilottelisit keittimestä luopumista.

Vierailija
1051/19820 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen vienyt viikon sisällä ainakin 5 säkillistä tavaraa roskalaatikkoon, UFFin laatikkoon ja paperinkeräykseen. Pahvilaatikoita olen hävittänyt polttamalla. Ja valitettavasti "tyhjennys" ei näy missään. Pitää varmaankin kiristää vauhtia.

Vierailija
1052/19820 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaa Yle Areena (radio-ohjelmasarjasta) Maria Pettersson, osa: Ihmishamsterit

Vierailija
1053/19820 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ongelmana se, ettenkö voisi luopua tavarasta, mutta se pois vienti on työlästä. Tyhmää heittää roskikseen tavaroita tai vaatteita jotka on ihan ok, ja kirpparin vuokrauskin on vähän sellaista, että niistä pitäisi hiukkasen sitten saada katettakin eikä ihan persnetolla myydä, kun pöytävuokrakin maksaa, ja se jatkuva ramppaaminen pöydän siistimishommissa....

Vierailija
1054/19820 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa. Löysin fb-ryhmästä ostajan yksille lehdille!
Tästä se lähtee.
Mulla on hirveästi tavaraa ja sitä tuli kun sain lapsen.
Kotikirppis ois tavoitteena.
Mulla on myös vintti täynnä ja kellari:(

Vierailija
1055/19820 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:25"]

Anoppi kuitenkin päätti, että tarvitsemme kahvinkeittimen ja kävi sellaisen meille ostamassa. Huoh. Hyvää tarkoittaa, ymmärrän sen, mutta kun nyt se roju ahdistaa keittiön kaapissa. Haluaisin myydä/antaa keittimen pois mutta en haluaisi pahoittaa anopin mieltä. Ääää miten pääsisin siitä keittimestä nätisti eroon anoppia loukaamatta? (Ja miten estää uuden keittimen meille tulo...?)

[/quote]

"Hei anoppi! Meillä ei vaan näytä olevan tuolle kahvinkeittimelle käyttöä, vaikka se hieno olisikin. Nyt tarvitaan kaappitilaa muuhun käyttöön, joten haluaisitko keittimen itsellesi vai laitanko sen kierrätykseen/kaverille/kirpparille? Voidaan tuoda se sulle ensi sunnuntaina kun tullaan käymään jos haluat :)"

Eihän tuosta VOI suuttua, ja jos on niin mielenvikainen että suuttuu, niin se on sitten vain suuttujan murhe. Parempi kun luovut siitä ihan avoimesti, niin ensinnäkin et saa uutta tilalle (kun jos vaikka valehtelisit että se meni rikki) eikä anoppi voi loukkaantua jos piilottelisit keittimestä luopumista.

[/quote]

Mua vaan kummastuttaa, että millaisessa kyläpaikassa ei vieraille kahvia tarjota?? Eiköhän tuo anopin lahjakin viittaa siihen, että on vähän epävieraanvaraista jättää vieraat kahvittamatta...

Vierailija
1056/19820 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osta enää uutta!
Joskus harvoin ostan itselleni vaatetta.
Kirppikseltä ja kierrätysnurkasta saan astiat.
Ja viimeksi myös puutarhatyöksluja > 0 euroa.

Vierailija
1057/19820 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1058/19820 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:58"]

Vielä hyvän yön toivotukset ja summaus päivän mukavimmista löydöistä. Vaihdoin kuluneen ja nuhjaantuneen rahapussini lipaston laatikosta löytyneeseen nahkalompsaan, joka on tosi hyvässä kunnossa. Samasta laatikosta löytyi pussukka, jossa oli yli 40 € rahaa. Muistan etsineeni ko. pussia. Tavaraa on siirtynyt päivän aikana mukavaa tahtia uusille omistajille. Laatikoiden järjestely vapautti tilaa. Asustepuolelta korut on käyty kokonaan läpi. Huivit, laukut ja kengät tarvivat toisen kierroksen. Muutenkin olen saanut paljon pikkusälää järjestykseen. Sitä mukaa kuin on tullut vastaan olen siirtänyt mm. hakaneulat ja napit ompelupakkiin. Nyt nukkumaan. - palapeli, 846

[/quote]

Hyvä homma. Onhan näitä tilannekatsauksia kiva lukea =)

Vierailija
1059/19820 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä viikko on pyörähtänyt raivauksen suhteen käyntiin hieman tahmeasti. Poistettavaa tavaraa ei tunnu enää juurikaan löytyvän, toisaalta taas tiedän että esimerkiksi vaatekaappia olisi edelleen varaa tonkia. Minulla on korkea kynnys poistaa sellaisia vaatteita, jotka ovat "järkeviä", jolloin niiden säästäminen on helppo perustella. Järkevällä tarkoitan esim ajatonta bleiseriä, joka on hyvä olla varalla illanistujaisia yms varten tai t-paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Pelkään myös, että poistettuani näennäisesti potentiaalisia vaatteita, huomaankin tarvitsevani juuri vaikkapa ylimääräistä perus t-paitaa käyttöön x parin viikon päästä....

Raivaaminen saa nyt joka tapauksessa jäädä taustalle, sillä aion keskittyä ostokäyttäytymiseni muuttamiseen, joka on suoraan sidoksissa tavaran määrään ja ratkaisevaa projektin loppuun saattamisen kannalta. Pyrin olemaan tulevaisuudessa huomattavasti kriittisempi sen suhteen mitä ostan ja miksi, josko sitä rahaakin säästyisi enemmän muihin asioihin:)

Vierailija
1060/19820 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on alustava excel-taulukko tehty ja vaikutus näkyikin heti tänään mikä yllätti positiivisesti:) Citymarketissa käydessäni olisin tavallisesti käynyt läpi tarjoukset niin vaatteista kuin kodin tavaroistakin, nyt pysähdyin vain hetkeksi alennuskorin ääreen. Pois tilanteesta minut auttoi lista, jonka tekeminen muistui mieleeni ja ostohalut tyrehdytti ajatus tuotteisen kirjaamisesta ylös. Siitä tulee hieman kuin kisa, että kuinka vähän saa "sisään" osioon rivejä ja toisinpäin, hyvin palkitsevaa ja motivoi jatkamaan raivausta. 

Kodin tilanteesta sen verran, että sitä ilmeisesti tulee todella sokeasti omille tavaroileen, löysin nimittäin jälleen keittiöstä turvaa rojua ja roskaa.  Sen kun piti nimenomaan olla ainoa huone, josta mitään ei voisi enää poistaa, koska tavaraa on jo niin vähän. Niinpä vaan putkahti eräästä alalaatikosta mitä ihmeellisempia juttuja, kuten vuosia sitten vanhentunut detox-pulveri (?!), näin yhden mainitakseni.

Tuo keittiöjuttu masensi kieltämättä hieman koska tuli tunne, ettei projekti pääty ehkä koskaan. Suurin  motivaattorini tässä on ollut nimenomaan se, että jonain päivänä omistan niin vähän tavaraa, ettei mitään varsinaista poistettavaa enää ole.