tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19782)
pelkällä suodatinosallahan voi kahvit keittää. me tehdään niin mökillä.
kahvisuodattimeen vaan suodatinpussi ja kahvia ja sitten kuumaa vettä kaadetaan vaikka vedenkeittimestä ja muki tietty alle.
opiskelijana minulla oli sellainen pelkkä kahvisuodatin. mukin näköinen kapistus jossa metallinen suodatinverkko pohjalla. ei vie paljon tilaa.
kahvia voi säilyttää pakastimessa, jos sitä juo todella harvoin. silloin se ei kitkeröidy.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:41"]
Noustaan nyt kaikki koneen ääreltä ja jokainen valitkoon kotoaan yhden kaapin minkä käy perusteellisesti läpi! Ei enempää, kuin yksi. Levittää sen tavarat lattialle ja katsoo tarkkaan mitä laittaa takaisin ja oikeasti luopuu roskiin sinne kuuluvista tavaroista.
Uskon, että yksi siisti kaappi tuo intoa jatkaa siivous touhua myöhemmin. Jos sen sijaan levittää heti useamman kaapin tai edes ajattelee että kaikki täytyy käydä läpi, ei saa itseään millään innostumaan niin isoon urakkaan.
Minä menen nyt, kirjoitellaan iltapäivällä mikä kaappi on kunnossa ja ihmetellään mitä kaikkea onkaan tullut säästettyä!
[/quote]
Tää oli hyvä. Teen tän tänään.
Mulla on lähinnä mennyt siihen, että tavarat siirtyvät paikasta toiseen. Tänään siivosin lapsen vaatekaapin, josta otin pois pari hyllyllistä sekalaista omaa tavaraani.
Nyt vaatteet mahtuvat kaappiin paremmin, mutta mitä minä noille sekalaisille tavaroille teen? Ne pitäisi mahduttaa jonnekin muualle, sillä niiden paikka ei ole lapsen vaatekaapissa (huone oli aiemmin eri käytössä ja siitä jäänyttä) mutta minnekään ei raivautunut tilaa niitä varten.
Ääh.
Luin ''konmari''-kirjan ja sain kunnon inspiksen ja kaikki siivottu. Konmarin ideana on käydä yksi tavaralaji kokonaisuudessaan kerralla läpi, esim. 1. vaatteet 2. paperit jne. Ja säästää vain ne, joista saa iloa ja nauttii.
Tänään jos taas jaksaisi vähän siivota. Kiire on ollut niin kova, että imurointi on jäänyt muutamaan viikkoon. :/ Raivasin viime kuussa aika paljon tavaraa niin onneksi siivous on sentään helpompaa. Vielä kun saisi lisää järjestystä ja lopunkin turhan pois.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:15"]
Mulla isoin ongelma on se, mitä tapahtuu kun kaappi on siivottu. Mulla on sitten siinä sitä tavaraa yksi nyssykkä menossa kaverille X, toinen nyssykkä menossa kierrätykseen, kolmas roskiin, neljäs kumminkaimalle Y, viides ongelmajätteeseen ja niin edelleen. Ei ole mitään mieltä joka kaapin jälkeen niitä lähteä kuskaamaan, mutta sitten ne jää pyörimään tänne ja motivaatio menee kun kämppä vaan tulee sotkuisemmaksi :( Lisäksi mun on vaikeaa viedä, kun olen yh ja ilman lapsia en voi edes roskia viedä (meillä on roskis tosi kaukana). Kai tää silti joskus loppuu....?
[/quote]
Sulla ei ole autoa? Jos on vie nyssykät sinne ja tee (lapset kyydissä) kierros jossa kippaatte oikeat pussit oikeaan paikkaan. Ja ennen kaikkea: siivoa tietyin väliajoin, esim. kolmen kuukauden välein, ettei tarvitse niin usein tehdä sitä kierrosta jossa roudaat turhat tavarat muualle. Tai tyhjennä joku tietty kaappi tai muu säilytyspaikka niille muualle matkalla oleville jutuille, ja ota sieltä mukaasi aina kun olet menossa oikeaan suuntaan (ei tietenkään tavallisia roskia, nehän viedään aina kun seuraavan kerran lähdetään ulos).
Yksi vaihtoehto on myös rajoittaa niiden paikkojen määrää, mihin kierrätettävät aiot lahjoittaa. Roskat ja ongelmajätteet toki erikseen, mutta kaikki loput samoissa kasseissa vaikka kierrätyskeskukseen, saat kerralla pois nurkista eikä tarvitse tehdä kuin yksi reissu.
Jos et ole valmis joustamaan nykyisistä tavoistasi pätkääkään ei tuohon tilanteeseen ole mahdollistakaan löytää ratkaisua.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:37"]
Meillä ainakin on niin paljon tavaraa siellä sun täällä, että KonMari ei siinä mielessä toimi, etten edes suoraan tiedä missä kaikkialla jotain on. Esim. lautapelejä on nyt haalittu neljästä eri paikasta ja yhtä niistä en edes muistanut, vaikka sen paikan sisältämät pelit muistin kyllä. Nyt kun tässä on huone kerrallaan tullut raivattua, olen siirtänyt tavaroita oikeaan paikkaansa sitä mukaa kun niitä olen kohdannut, ja luonut asioille yhtenäisiä säilytyspaikkoja.
Täytyy vaan ymmärtää, että tätä hommaa ei saa kerralla valmiiksi, vaan myöhemmin täytyy tehdä uusi järjestyskierros. Se on sitten toki helpompaa, kun tavaraa on vähemmän ja ne ovat valmiiksi jo oikeassa paikassa.
[/quote]
Eli tämä on tavallaan esikierros mahdolliselle myöhemmälle "oikealle" konmari-kierrokselle. Esiraivaus on pakko tehdä, että pystyy kokonaisvaltaiseen lajiperusteiseen raivaukseen. Näin mäkin olen ajatellut, vaikka Kommari kovasti varottelee, että heti pitäisi tehdä kaikki oikealla tavalla alusta asti. Luulen kuitenkin, että japanilaiskaupunkien pikkukodit ja niiden järjestämishaasteet ovat vähän enemmän lillukanvarsia kuin suomalaisten okt-mökki-anoppilan kuolinpesä -rojukombon raivaus.
Se osittaisesti konmarittava.
Ihan oikeasti, lastenvaatteet nyt vielä voivat mennäkin käyttöön, mutta kenen luulet oikeasti ostavan 11 vuotta sitten ostamaasi juhlavaa paitaa, jota itsekin käytit viimeksi reilut 10 vuotta sitten.
Roskiin vaan. Roskiin!!!
Hei, lueskelin ketjua jo suunnilleen puolet, mutta en vielä ainakaan törmännyt ratkaisuihin omaa ongelmaani kohtaan...
Eli siis: astiat! Olen sinkkuopiskelija, asun pienessä yksiössä, ja astioita on älyttömästi liikaa. Kaiken lisäksi inhoan tiskaamista, tietenkin. Minulla käy silloin tällöin vieraita (aika harvoin kuitenkin), joten olen pitänyt useita astioita ns. vierasvarana... ja sittenpä niitä on tietysti kertynyt ihan yli tarpeiden.
Mikä teidän mielestä olisi hyvä määrä esim. laseja, lautasia, mukeja ja kulhoja yksin elävälle ihmiselle? Minä olen jotenkin ajatellut, että 4-6 per laji on hyvä, mutta älytön määrähän siitä kaiken kaikkiaan tulee. Jotenkin vaan tylsää, jos niille satunnaisille vieraille joutuu sitten tarjoilemaan kertakäyttöastioista :(
t. Pikkuyksiö
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 12:27"]
Hei, lueskelin ketjua jo suunnilleen puolet, mutta en vielä ainakaan törmännyt ratkaisuihin omaa ongelmaani kohtaan...
Eli siis: astiat! Olen sinkkuopiskelija, asun pienessä yksiössä, ja astioita on älyttömästi liikaa. Kaiken lisäksi inhoan tiskaamista, tietenkin. Minulla käy silloin tällöin vieraita (aika harvoin kuitenkin), joten olen pitänyt useita astioita ns. vierasvarana... ja sittenpä niitä on tietysti kertynyt ihan yli tarpeiden.
Mikä teidän mielestä olisi hyvä määrä esim. laseja, lautasia, mukeja ja kulhoja yksin elävälle ihmiselle? Minä olen jotenkin ajatellut, että 4-6 per laji on hyvä, mutta älytön määrähän siitä kaiken kaikkiaan tulee. Jotenkin vaan tylsää, jos niille satunnaisille vieraille joutuu sitten tarjoilemaan kertakäyttöastioista :(
t. Pikkuyksiö
[/quote]
Meillä on mukeja, ei laseja. Ja lautasia, ei kulhoja. Kannattaa miettiä tarvitsetko noita kaikkia eri tyyppisiä astioita vai voisiko sen mehun ehkä juoda mukista? Tai teen lasista?
Silloin kun itse asuimme pikkuyksiössä, lautaset olivat kaikki syviä. Nyt kun asumme kaksiossa ja kuivauskaappi on suurempi on lisäksi muutama matala lautanen. Toisinaan ne ovat käteviä, mutta ilmankin pärjäsi mainiosti monta vuotta.
Määrällisesti tuo 4-6 on ainakin meillä ollut ihan sopiva (yhdelle tai kahdelle).
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 12:27"]
t. Pikkuyksiö
[/quote]
4 juomalasia (sellaisia että käyvät sekä maito-, viini- että olutlaseista, sekä kestävät kuumaa jotta voi käyttää myös kahvikuppeina)
4 isoa kahvikuppia (isoja, jotta voi käyttää myös laseina)
4 isohkoa leipälautasta joissa hieman reunaa (voi käyttää sekä pienen ruoan lautasena, että välipalalautasena ja vieraille vaikka pullaa tarjottaessa)
4 isohkoa kulhoa (voi käyttää puuro/keittokulhona sekä pienenä tarjoiluastiana)
1 paistinpannu
1 kattila (voi käyttää myös isona tarjoiluastiana)
1 iso muovikulho (leivontaan ja isoksi tarjoiluastiaksi)
Vielä kun ostaa sellaisia että esim. lasit ja kulhot menevät säilyttäessä sisäkkäin, niin ei nämä paljoa tilaa vie. Esim. Teema-lasit ja 24h sekä teema-astiat on todettu em. tarkoituksissa hyväksi.
Päivän Viivi ja Wagner (Hesarissa) muistaa meitä raivaajia. :)
Mä olen nyt saanut laitettua miltei kaikki vanhat opiskelupaperit menemään. Gradu roikkuu vielä. joten muutama mapillinen siihen aihepiiriin liittyvää oli pakko säästää. Mutta joi hyvä ihme, miltei kuutio toimistopaperia låhti hyllystä.
Itse asiassa mulla oli yhdessä kolosessa oikein oma hylly näille mapeille. Nyt hylly on purettu, ja paikalla on 6-laatikkoinen kapea Ikeann Nordli-lipatotorni. Siinä tornissa on nyt miehen kaikki ei-riippuvat vaatteet, kauniisti peräkkäiseksi jonoksi (KonMari-metodi) järjestettynä. Samassa hötäkässä siivottiin miehen tankokomero ja vähän karsittu talvikamoja eli huonot ja loppuun asti pidetyt pois.
Nyt alkaa vähitellen näkyä pitkänsitkeä raivaustyö ja palkintona saatu tyydytys ja hyvä mieli on toden totta suuri.
Mieti asiaa tältä kannalta.Mitä tarviit tullakses toimeen.Listaa vaikka ne asiat ja rakkaimmat esinees yms ja loput vaan kylmän viileesti kedolle.
Kattiloita ei tarte 20kappaletta vaan 5 riittää.
Koriste esineitä riittää muutama ja niistä ne tärkeimmät.
Laps ei tarte puolta asunnollista leluja ja niistä köyttöön kerralla vaan muutama.
Pienet lasten vaatteet pois.Muutaman voi säilyttää.
Omat vanhat köyttämättömät pois ilman armoo.
Liina vaatteita vaan sen verran kun tarvihtoo.Tsemppiä raivaukseen!:)
Niin ja elä heitä roskiin käyttökelposta tavaraa.Vain romut roskiin.se mikä on toiselle turha voi toinen sitä kuumeisesti kaivata esim just käyttökelposet vaatteet ja lelut.Lahjotat vaan etiäpäin
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 12:21"]ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
[/quote]
Ei mitenkää jos et luovu siaäisestä hamsustas.
Monet hyväntekeväisyysjärjestöt hakee isompia tavaramääriä myös kotoa! Ainakin Pelastusarmeija, FIDA ja Kontti. Jos ei kelpaa ilmaiseksi heille, laita roskiin
Miten olette toimineet valokuvien kanssa? Mulla on täällä (ollut jo ainakin puolitoista vuotta kesken) projekti käydä läpi ja järjestää (karsia, skannata ja ehkä teettää kuvakirjaksi?) meidän perheen kaikki valokuvat. Siis sen perheen jossa itse olin lapsi, eli kuvia on usean sukupolven ajalta... Nyt aion saada projektin valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:33"]
Miten pääsette eroon esim. vanhoista patjoista tai huonekaluista jotka on niin huonossa kunnossa ettei kelpaa kierrätykseen? Mulla seisoo tällaista "ongelmajätettä" täällä jopa vuosikaudet, kun en keksi keinoa :(
[/quote]
Ne pitää viedä kaatopaikalle tai pääkaupunkiseudulla sortti-asemalle. Jos ei itse saa kulkemaan, HSY:n pojat tulevat hakemaan kotoa maksua vastaan. Kyllä jokaisessa kunnassa on oltava mahdollisuus hävittää jätettä luvallisesti.
[/quote]
Kiitos! Minulla ei tosiaan ole mahdollisuutta itse kuljettaa, niin siksi tämä asia ei ole edennyt. Täytyy keräillä kaikki mahdollinen samaan kuormaan nyt sitten ja tilata kuljetus :)
t. 805
jos katot kaappiin ja siellä on tavaroita joita et edes muistnut että sinulla on et todennäköisesti tarvitse kyseistä tavaraa.
on ihanaa kun tavarat mahtuvat kaappeihin. vaikka silloinkin todennäköisesti omistat liikaa tavaraa niin mielenrauha pysyy kun tavarat ei ole näkyvillä.
oikeen semmoiseen himohamstraamiseen liittyy varmaankin useimmilla joitain psykologisa ongelmia. ostelu tuo hyvää mieltä tai tavarasta luopuminen ahdistaa.