Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19782)

Vierailija
821/19782 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä laitan roskiin. Valitan.

Vierailija
822/19782 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:40"]

Kyllä minä laitan roskiin. Valitan.

[/quote]

Et saa anteeksi. Vaikket tajunnut sitä edes pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/19782 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:27"]joka ikinen tavara tai vaate,jos ei ole vuoteen käyttänyt, niin aina roskiin.

[/quote]

Ei niitä tarvii kaatopaikalle viefä.
Mä laitoin ilmoituksen että annetaan.
Kahdessa päivässä on lahjoitusten ottajat käyneet!

Vierailija
824/19782 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:40"]Kyllä minä laitan roskiin. Valitan.
[/quote]

Sä et ajattele muita etkä luontoa.
Ehkä ei vaan älli pelaa.

Vierailija
825/19782 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa onni, että tämä keskustelu tuli vastaan täällä! Olen nyt karsinut tavaroita noin puoli vuotta ja pikkuhiljaa alkaa näyttää paremmalta. Tänään sain koottua vanhoja lehtiä terveyskeskukseen vietäväksi, muutama kirja jäi odottamaan kirjastossa käyntiä, jolloin vien ne sinne hyllyyn, josta kirjoja saa ottaa ja myös vanhoja vihkoja sain katseltua läpi ja heittettyä roskiin. Myös muutama rikkinäinen vaate meni roskikseen ja muutama ehjä kirpparikassiin. Olen tällä hetkellä opiskelija ja vuoden päästä on edessä muutto omaan kotiin, joten ihan senkin vuoksi yritän saada karsittua tavaraa, että silloin ei sitten tule niin kiire tavarakasojen keskellä. :-)

Vierailija
826/19782 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on ollut ihana sunnuntai. Makuuhuone on viimeisen päälle siisti. Kaikki sälä on viety omille paikoilleen ja makuuhuoneessa on vain sinne kuuluvat tavarat. Vaihdoin puhtaat lakanatkin ja nukuin hyvin.

Siivosin keittiön. En alkanut raivata sieltä kaappeja, vaan tein perusteellisen normisiivouksen. Muuta huushollia järjestellessä meille pääsi kertymään sotkua tavallisesta arjesta. Nyt on kaikki mieleisellä tolalla ja palaan järjestelyyn joku päivä myöhemmin.

- Palapeli

Vierailija
827/19782 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mitä pitäisi tehdä ns. rakkaille tyttökirjoille tai koruille? Minulla on paljon hyväkuntoisia tyttökirjoja (mm. Anna, Pikku naisia jne) jotka olen itse saanut sukulaiseltani. Oma tyttäreni on vasta vuoden, mutta huomaan ajattelevan, etten mitenkään voi luopua näistä jos tyttäreni haluaa lukea ne ehkä 10 vuoden päästä. Antaako arvon AV-raati säilyttää nämä klassikot?
.
Toinen juttu on korut, helmet ym asusteet. Käytän hyvin harvoin koruja, mutta en tiedä luopuisinko niistä vai säästänkö tytön leikkeihin tai käyttöön?

Nimimerkki Klassikkokirja

Vierailija
828/19782 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:29"]

Hei! Mitä pitäisi tehdä ns. rakkaille tyttökirjoille tai koruille? Minulla on paljon hyväkuntoisia tyttökirjoja (mm. Anna, Pikku naisia jne) jotka olen itse saanut sukulaiseltani. Oma tyttäreni on vasta vuoden, mutta huomaan ajattelevan, etten mitenkään voi luopua näistä jos tyttäreni haluaa lukea ne ehkä 10 vuoden päästä. Antaako arvon AV-raati säilyttää nämä klassikot? . Toinen juttu on korut, helmet ym asusteet. Käytän hyvin harvoin koruja, mutta en tiedä luopuisinko niistä vai säästänkö tytön leikkeihin tai käyttöön? Nimimerkki Klassikkokirja

[/quote]

En säästäisi tyttöä varten, hänellä voi olla todella erilainen maku kuin sinulla. Tulee nimittäin mieleen nekin Runotytöt mitä oma äitini oli säästelllyt ja jotka minusta olivat niin huonoja etten viitsinyt edes lukea niitä läpi vaikka muuten menikin useampi kirja viikossa.

Säästä siis kirjat itseäsi varten, jos säästät. Haluatko vielä lukea niitä läpi (niin usein ettei kirjasto riitä)? Tai ilahduttavatko ne sinua aina kun näet ne hyllyssä?

Koruista ja asusteista voisit vaikka säästää pari (ei niin helposti hajoavaa) näyttävintä leikkeihin. Tai jos teillä on joku suvussa kulkeva kaunis perintokalleus niin sekin saattaisi kiinnostaa tyttöäsi joskus vanhempana.

Vierailija
829/19782 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipahdin katsomaan, mitä tänne kuuluu.

Aloitin työhuoneen järjestelyn. Kaapissa oli esim. kuitteja vuodelta 2011. Nyt kaapit on purettu pitkin työpöytää ja lattioita. Tavaran määrä on melkoinen! Tyhjiä mappejakin on kymmenkunta + paljon täysiä, jotka pitäisi tyhjentää ja päättää, mihin hävitän sisällöt. Näyttää siltä, että tästä huoneesta lähtee irti eniten silkkaa roskaa.

- Palapeli

Vierailija
830/19782 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain siivottua vaatekaappini aiemmin, mutta huomaan, että en jaksaisi pitää sitä järjestyksessä. Ei ole vielä sotkeutunut, mutta pelkään lipsuvani vanhaan... Vinkkejä, millä ylläpitää motivaatiota ja järjestystä vaatekaapissa? Kannattaako vaatteet viikata heti vai erissä? Mikä toimii teillä parhaiten? Pitäisikö karsia vielä lisää, jotta järjestyksen ylläpitäminen olisi helpompaa?

Vierailija
831/19782 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden järjestelystä oli äskettäin ketju. Olisko tästä sinulle apua? :)

http://www.vauva.fi/keskustelu/4558219/ketju/hyvia_vinkkeja_vaatehuoneen_siivoamiseen_ja_siisteyden_yllapitoon

Vierailija
832/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon excel-taulukko kirjoittajan tekstiin kommentoiden. En itsekään vähentäisi t-paitoja, farkkuja tms. ihan minimiin vain vähentämisen halusta.
Vähennän ne vaatteet, joista tiedän etten tule käyttämään niitä silloinkaan, kun paremmat vaatteet kuluvat loppuun, vaan ostan ennemmin uudet.
.
Eli kaappiini jää ne vaatteet,joita voin käyttää mökillä ja ne, jotka puen päälleni jos se kivempi vaate on pyykissä.
.
Tarkoitus ei hävittää tavaraa, minkä kohta joutuu ostamaan uudelleen.

Vierailija
833/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:09"]Olen seurannut ja kommentoinut tätä ketjua alusta asti mutta nyt tuntuu ensimmäistä kertaa että joillain täällä todellakin on mennyt tämä tavaran vähentäminen pois järkevistä mittasuhteista. Asiaa pohtineelle sanon että älä ihmeessä heitä paitaa pois vaan käytä se loppuun kun lempivaatteesi ovat kuluneet, ja ota opiksesi jatkossa ostaaksesi vain "mahdollisimman täydellisiä" vaatteita.

Parasta on tietysti saada mahdollisimman suuri varmuus siitä että tavara todella tulee vielä käyttöön, esimerkiksi myymällä se koska jos joku siitä jotain maksaa, hänellä varmaan on sille käyttöäkin.

[/quote]

Niin siis pitääkö se ei-niin-hyvä paita nyt ottaa ja käyttää väkisin loppuun, vai saako sen antaa tai myydä jollekin, jolle se ehkä olisi täydellinen? Ehdotat sekä että.

Mä itse kannatan sitä, että ostaessa jo miettii, onko vaate oikeasti hyvä, vai kaapin pohjalle päätyvä heräteostos, mutta ihan inhimilistä lienee sekin, jos joskus tulee virhearvio. Paino sanalla joskus. Mielestäni tällaisen vaatteen voi ihan hyvin laittaa eteenpäin, eikä ikään kuin rangaistuksena huonosta ostopäätöksestä pukeutua siihen säännöllisesti, kunnes se kuluu puhki, vaikka olo olisi vaatteessa epämukava.

Vierailija
834/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:09"]Olen seurannut ja kommentoinut tätä ketjua alusta asti mutta nyt tuntuu ensimmäistä kertaa että joillain täällä todellakin on mennyt tämä tavaran vähentäminen pois järkevistä mittasuhteista. Asiaa pohtineelle sanon että älä ihmeessä heitä paitaa pois vaan käytä se loppuun kun lempivaatteesi ovat kuluneet, ja ota opiksesi jatkossa ostaaksesi vain "mahdollisimman täydellisiä" vaatteita.

Parasta on tietysti saada mahdollisimman suuri varmuus siitä että tavara todella tulee vielä käyttöön, esimerkiksi myymällä se koska jos joku siitä jotain maksaa, hänellä varmaan on sille käyttöäkin.

[/quote]

Niin siis pitääkö se ei-niin-hyvä paita nyt ottaa ja käyttää väkisin loppuun, vai saako sen antaa tai myydä jollekin, jolle se ehkä olisi täydellinen? Ehdotat sekä että.

Mä itse kannatan sitä, että ostaessa jo miettii, onko vaate oikeasti hyvä, vai kaapin pohjalle päätyvä heräteostos, mutta ihan inhimilistä lienee sekin, jos joskus tulee virhearvio. Paino sanalla joskus. Mielestäni tällaisen vaatteen voi ihan hyvin laittaa eteenpäin, eikä ikään kuin rangaistuksena huonosta ostopäätöksestä pukeutua siihen säännöllisesti, kunnes se kuluu puhki, vaikka olo olisi vaatteessa epämukava.

[/quote]

No voi herranjumala ihmiset. Se kyseinen vaate on ei-niin-täydellinen, eli ihan hyvä, jos siinä ei kerran ole mitään vikaa. Joten joo, kannattaahan se käyttää itse. Ihan naurattaa tämä sanojen valinta - käyttää väkisin loppuun. Eikä kukaan ole puhunut mitään epämukavasta olostakaan, vain sinä.

Ilmeisesti tämä aihe menee kovasti tunteisiin niillä jotka yrittävät oikeuttaa itselleen vanhojen ihan kelpo vaatteiden (ja tavaroiden) poistamisen päästäkseen sitten kaupoille haalimaan uutta tavaraa tilalle. Kun tässäkään tapauksessa vaatteita ei ole paljoa. Kohta ne eniten käytössä olevat kuluvat joka tapauksessa ja niitä täytyy korvata. Ja sen voisi helposti tehdä ihan omasta kaapista aikaa, vaivaa ja rahaa (ja ylimääräisiä luonnonvaroja) käyttämättä.

Ja toki jos tiedossa on uusi ostaja ja pitää sitä myymisen ja korvaavan vaatteen hankkimista taloudellisesti ja ajankäytöllisesti kannattavampana kuin sen jo olemassa olevan, ihan hyvän vaatteen käyttämistä itse, niin miksei sitä voisi myydä?

Kaikki eivät katso ole niin mustavalkoisia (kuin sinä?) etteivät voisi nähdä asioissa useampaa vaihtoehtoa. Käyttää itse, tai hoitaa vaate jonkun toisen käyttöön.

Vierailija
835/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittääkö joku käyttökelpoisia vaatteita roskiin? Ei niin. Sitäpaitsi ne tyhjänpanttina kaapissa lojuvat vaatteet tuovat paljon enemmän iloa köyhille itä-eurooppalaisille kuin minulle. Siitäkin huolimatta, että olen ne jostain ostanut (90% vaatteista, jotka hävitin, olivat kirppisostoksia, joiden ostopäätökseen on vaikuttanut liikaa hinta) tai saanut. Joitain tietysti laitoin myyntiin ja myymisessäkin pitää huomioida se, että kukaan ei osta kymmenen vuotta vanhoja vaatteita. Joten ihan turha hillota niitä kaapissa.

Vierailija
836/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:57"]

Heittääkö joku käyttökelpoisia vaatteita roskiin? Ei niin. Sitäpaitsi ne tyhjänpanttina kaapissa lojuvat vaatteet tuovat paljon enemmän iloa köyhille itä-eurooppalaisille kuin minulle. Siitäkin huolimatta, että olen ne jostain ostanut (90% vaatteista, jotka hävitin, olivat kirppisostoksia, joiden ostopäätökseen on vaikuttanut liikaa hinta) tai saanut. Joitain tietysti laitoin myyntiin ja myymisessäkin pitää huomioida se, että kukaan ei osta kymmenen vuotta vanhoja vaatteita. Joten ihan turha hillota niitä kaapissa.

[/quote]

Miksi vastaat "Ei niin." niin kun oman kysymyksesi vastaus on: "Tietysti. Idiootteja löytyy aina, myös tästä ketjusta voit lukea heidän kommenttejaan."

Vierailija
837/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ihan-kiva-vaate tarkoittaa sellaista mistä en osaa kuvailla mitään selkeää vikaa (esim liian lyhyt/väärä väri), vaan siinä vain on epämukava olo enkä tunne oloa omaksi itsekseni siinä. En ENÄÄ säästä sellaisia vaatteita koska en halua pukea niitä koskaan päälleni. Aiemmin ne on säästetty vain "velvollisuudentunnosta" kun olen ne mennyt ostamaan enkä raaskii heittää pois. En varmasti halua pukea ihan-kivoja päälleni jos lempivaatteni hajoaa vaan ostan uuden ja toivon että se käytössä osoittautuu mukavaksi ja muuttuu lempivaatteeksi.

Vierailija
838/19782 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä 991 ja 993 kanssa, hutiostoja vaan tulee joskus vaikka kuinka sovittelisi ja miettisi. Itsellä ainakin vasta pari käyttökertaa paljastaa onko vaate oikeasti mukava. Omistan vaatteita n 100-120 kpl ja ostan niitä harvoin (enimmäkseen kirpparilta), joten ihmettelen myös yleistystäsi jatkuvasta ostelusta.

Vierailija
839/19782 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viimeisin sanoi totuuden! Kun opettelee itse järkevän kulutuskäyttäytymisen, ei tarvitse miettiä suvussa kulkevien korujen tai vanhojen tyttökirjojen kohdalla, heitetäänkö pois vai ei. Ihmisen elämään kuuluvat myös muistot, ja epäreilua viedä ne tulevilta sukupolvilta vain siksi, että oma tavarasuhde on buliminen.

Eri asia sitten kuolinpesien tyhjentäjillä. Heille kaikki myötätuntoni. Äitini suree edelleenkin sitä, että tuli surussa ja kiireessä luovuttua niin paljosta. 

Vierailija
840/19782 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tavarankarsimisen yhteydessä ilmestynyt iso ongelma.

Nimittäin en osaa enää lopettaa. Tekisi mieli koko ajan olla heittämässä jotain pois ja saan tavaroiden eliminoimisesta ihan oikeasti jotain tyydytystä. Kotimme on aivan askeettinen, mutta löysin vielä tänäänkin pari pussillista poisheitettävää. Toivottavasti en tule ihan neuroottiseksi. Onko kellään muulla samankaltaista ongelmaa ilmennyt?

nimim. Radikalisoitunut raivaaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi