Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö kirjaa menoistasi?

Vierailija
10.01.2026 |

Pidätkö tarkkaa kirjaa kaikista menoista vai menetkö fiiliksen mukaan?

Merkitsetkö ylös kauppareissut, laskut, kahvit ja heräteostokset vai katsotko vain tilin saldoa silloin tällöin?

Auttoiko menojen seuraaminen oikeasti säästämään, vai toiko se vain lisää stressiä arkeen?

Entä onko taloustilanne nyt sellainen, että on pakko seurata jokaista euroa?

Kokemuksia ja näkemyksiä kehiin kiinnostaa kuulla eri tapoja ja asenteita.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiiä miks mä laitan kalenteriin ylös millon ja paljon tankkasin. Se on aina se 80e kk. Ollu sama jo monta vuotta.

Vierailija
2/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen merkannut kaikki menot jo viidentoista vuoden aikana. Kirjanpidon ansiosta tiedän tarkkaan mihin rahani pistän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän. Kun tuloja on satunnaisesti on pakko kirjata menot, että saa rahat jotenkin riittämään. Menojen kirjaaminen auttaa siinä että ei osta mitään, mihin ei ole varaa ja siinä että voi suunnitella seuraavaa kuukautta, vaikkei rahaa ole tulossa yhtään mistään. Kyllä, jokainen senttikin on pakko seurata. 

Vierailija
4/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sama, eipä tule turhia heräteostoksia tehtyä. 

Vierailija
5/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penno-sovellus mulla käytössä. Aika kätevä, näkee menot ja tulot tarkasti.

Vierailija
6/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erittäin tarkka kirjanpito jo 20 vuoden ajalta. Tiedän, paljonko ostan vuodessa kaurahiutaleita, sokeria, keksejä, sukkia, T-paitoja, hammasharjoja jne. Merkitsen jokaisen kahvilassakäynnin, festarikaljan, asuntolainaerän tms. taulukkoon ja seuraan menojani huipputarkasti.

Vierailija
7/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä kirjaa, kun elän niukasti. Kun palkka tulee niin siirrän heti säästötilille 300-700e riippuen kuun laskuista. Sitten elän niillä varoilla mitä on käyttötilillä. Joskus syön ulkona ja ostan vaatteita. Jos käyn reissussa niin säästötililtä maksan. 

Vierailija
8/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikanaan pitänyt kirjaa ja budjetoinut/tilittänyt kaikki menot ja kaikki tulot. Se oli tapa selvitä kun oli asuntolainaa, opintolainaa, lasten yllättäviä kuluja ja pienet vähän epäsäännölliset tulot.

Nykyään sekä menot että tulot on säännöllisemmät, ja kaikki asettunut normaaleihin uomiin, joista tulee hyvin vähän poikkeuksia, joten ei tarvitse enää pitää samalla lailla kirjaa ja ennakkobudjettia. Vain harvoin tulee yllätyksiä, lähinnä kun joku kodinkone tai auto hajoaa.

Vierailija
9/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetoin karkean vuosibudjetin ja kirjaan ylös aivan kaikki menot ja tulot

Vierailija
10/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän. Mulla oli tässä neljä vuotta aika kallis harrastus, maksaa saman verran kuin kävisi säännöllisesti tallilla ratsastamassa kouluratsulla. Se on 2000e per vuosi. Siihen suurin osa rahoista menee. Nyt on hieman vähentynyt käynnit, mutta aika paljon edelleen menee rahaa,a

Vierailija
11/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 35v jo pitänyt. Ensin vihkossa ja sittemmin excelissä. Mies on jättänyt koko taloudenpidon mulle:) Tämä oli erityisen tärkeää silloin kun olimme köyhiä mutta ihan ok vielä hyvätuloisenakin.

Pidän siitä että näen koko vuoden tulot ja menot, pystyn näin arvioimaan reissut ja isommat hankinnat hyvissä ajoin.

Vierailija
12/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin mobiilisovellus pitää kirjaa ihan automaattisesti. Tai no, joskus korjaan kustannuksen toiseen luokkaan, jos tiliotteen merkintä on mennyt pieleen. 

Vierailija
13/13 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän. Ei se tietenkää yksin saa rahaa säästymään mutta on valaisevaa huomata, mihin sitä rahaa oikeasti tulee käyttäneeksi. Pidemmän ajanjaksonbjälkeen voi sitten ihmetellä, miten on pärjännyt mutta myös tajuamaan sen mihin rahaa pitäisi osata varata silloin jos rahatilanne äkisti muuttuisi kun en kuulu niihin, jotka uskovat, että sairaudet tai vaikka työttömyys ovat vain ihmisen omia valintoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän