tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19772)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:16"]
http://kaunisjayksinkertainen.blogspot.fi/
http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/
http://vapaallakadellasisustaen.blogspot.fi/
Nämä löytyi blogilistalta, ja ovat edellleen päivittyviä. En vielä ehtinyt katsoa ovatko hyviä, okv ainoa tuttu.
[/quote]
En tiedä miksi, mutta jotenkin ärsyttää tällainen "tavaroiden karsiminen". Tai tiedänhän minä miksi: se on sitä sisustusintoilua ja kulutushysteriaa maskeerattuna "tavaroiden karsimiseksi". Vanhat pois, uutta tilalle! Vanhat pois taas, ja taas uutta tilalle! ad infinitum.
[/quote]
Siis jotenkin syö asian uskottavuutta, jos siitä tehdään vain sisustustrendi, kun sen pitäisi oikeasti olla elämänasenne.
Eilen kirpparilla ja muutama satanen tuli. Nyt on jo kaapeissa vähän tilaakin. Seuraavaksi tartun vanhoihin lehtiin ja heitän niistä osan pois ja sitten käyn vaatekaappini läpi. Hyvältä tuntuu, kun suurin osa poislaittamistani tavaroista on nyt jonkun toisen ilona tai riesana.
Kai tuossa opiskelupapereilla tarkoitettiin luentomuistiinpanoja yms. Itselläni on niitä kaksi metriä, ihan ovat hyödyllisiä edelleen opettajantyössä, pikku hiljaa karsin teoreettisimpia pois.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat? [/quote] Jos ne on amis, lukio tai korkeakoulupaperit niin ehdottomasti säästä! Jos tulevaisuudessa tulee tilanne, että haluat kouluttautua uudelleen johonkin toiseen ammattiin niin niitä papereita tarvii. Omalle kaverille kävi hassusti. On 50v, haki koulutukseen. Sitten kun ei ollu koulutodistuksia niin tuli ongelmia hakemisen kanssa. Eli todistukset kannattaa säästää aina kaiken varalta. Muutama paperi ei tilaa vie.
[/quote]
Taisit ymmärtää nyt hieman väärin. Kyse ei ollut todistuksista, vaan muistiinpanoista, kopioista yms. opiskelumateriaaleista.
Uppista up :) cd.itä on paljon mutta esim niistä ajattelen että kiva kuunnella joskus,stereoista eikö koneelta. Niin kuuntelenkin välillä. Kosmetiikkaa on paljon... En viitsi heittää roskiinkaan, mutta mitään uutta ei kannattaisi ostaa..
Mulla on raivausprojekti käynnissä. Ota rajallinen alue kerrallaan. Vaikka yks kaappi per vkl. Käy kaikki läpi. Kolme kasaa, käytössä, säilytettävät (esim. esineet joilla muistoarvoa tai talvikauden vaatteet kesällä), kiertoon ja roskiin. Pyyhi hyllyt ja järjestä kaikki takaisin. Vie poisheitettävät heti pois. Kiertoon menevät jonnekin esim. ulkovarastoon tms. pois silmistä jos et heti vie esim. uffin laatikkoon vaan säästät vaikka kirppikselle menoa varten.
Olen myynyt aika paljon nettikirppiksillä ja aina tulee hyvä mieli kun joku tavara lähtee uuteen kotiin ja itsellä tulee lisää tilaa ja vähän rahaakin. Välillä kerään rahoja ja ostan kotiin jotain uutta mitä en muuten raskisi.
Tärkein ohje on tietysti että miettii tarkkaan mitä ottaa kaupasta mukaansa. Olen tämän n. vuoden aikana myöskin pyrkinyt siihen etten osta vaan käytän jos kotona vaan on. Yllättävän paljon onkin nurkista löytynyt esim. servettejä, kynttilöitä tai shampoopulloja. Näihin on siis totaalinen ostokielto kunnes vanhat varastot on huomattavasti pienentyneet.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]
Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?
[/quote]
Ette ole ainoita. Minä olen toisaalta säästänyt jopa jotain ala-asteen papereita :) Niillä on tunnearvoa... tai jotain.
Pistän tod näk paremmaks. Heitin juuri pois opiskelupapereita vuodelta 1992. Siis viime vuosituhanelta...
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]
Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?
[/quote]
Minä tyhjensin astiakaapeista pois kaikki missä lohkeamia ja muovistiat joille ei käyttöä pihalle lasten leikkeihin. Yllättävän paljon tuli. Lasten piirrustuksia kehystin kymmenkunta, hieno kokoelma tuli. Loput askartelut kuvasin, tallensin koneelle ja heitin pois. Kuvat voin teettää muistoksi albumiin :)
Hyvä idea kuvata ja laittaa albumiin.
Siivouspäivälle myymään! Mä kannan pahvilaatikoissa rojua auton persiisee ja meen vilkkaamalle paikalle myymään niin halvalla että pääsen eroon. Mullekkin riitti nyt tää tavaran määrä!
58: Mulla on kaikki koulujutut tallessa 70-luvulta, eikä aikomustakaan luopua niistä.
Hyvä 142, kaikki on etteenpäin!
120 jatkaa: onnistuin maijamyöhäsenä saamaan peruutuspaikan jättikirppikselle torille! Nyt oon haalinu sitä sun tätä myytäväksi. Just muistin, että myös nollahintalappuja voi laittaa
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 13:58"]
Täällä ei hommat etene, ap:lla siis...
Innostuin noista kirjaston "ota tai jätä"-hyllyistä ja olen nyt sieltä ottanut itselleni kirjoja mukaan, mitä ilmaiseksi olen saanut.... Typerää :(
-ap
[/quote]
Voi sinua ap, nyt ei tiedä itkiskö vai nauraisko. Veitkö edes yhtään kirjoja pois?
Sinussa on selvästi hamsterin vikaa.
Sinä tarvitsisit näköjään jotkut tiukat "säännöt", mitään ei tule talouteen ennenkuin on viety tuplamäärä pois tms.
Oletko vähentänyt mitään vanhaa kesävaatetta?
[/quote]
En ole myöskään vähentänyt vanhoja kesävaatteita! Minulla on ollut tässä "kaikkea muuta" melko paljon, johon olen keskittynyt. Hommat ovat seisseet... Kynnys heittää pois jotain on sitä korkeampi, mitä kauempaan aikaan ei mitään heitä pois :(
-ap
[/quote]
Joo, tiedän tuon tunteen. Toisaalta sitten kun pääsee vauhtiin, se inspiroi ja homma helpottuu. Yritä nyt ainakin olla hankkimatta mitään lisää, joohan?
Selaile niitä naistenlehtiä (eikös sulla ollut niitäkin?), ja oikeasti, hävitä selailtuasi.
Kyllä se siitä, pikkuhiljaa.
Itsellänikin kyllä ollut nyt suvantovaihe, mutta olen kyllä netistä jo bongaillut ilmaisia kirppistapahtumia ja tehnyt vähän listaa, mitä sinne veisi (ettei sitten unohdu). Ja kaverinkin olen jo näille kirppisreissuille saanut!
Minussa on kyllä vähän sitä vikaa, että jos ei tule kuin muutama kymppi, niin ennemmin sitten vien kierrätykseen... Mutta jos nyt ei liiku kirppiksellä, niin sitten oikeasti on päästävä eroon muulla tavoin!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:31"]
Hyvä sääntö on se, että kun ostat yhden uuden tavaran/ vaatteen niin laitat/annat yhden vanhan pois.
[/quote]
Vielä parempi kun yhtä uutta vastaan heität/annat kaksi vanhaa pois.
Hommaa itsellesi joku kaveri. Mä olen tosi hyvä heittämään toisten kamoja pois.
Omia sitten... jos se kaveri tulisi vastalahjana tänne auttamaan mua? :)
Kiitoksia taas tsemppauksista :) kirpparille voisi mennä myymään, mutta ainakin 50€ haluaisin saada rahaa että kokisin sen vaivan arvoiseksi. Kuitenkin on palkitsevaa saada rahaa tavaroista, joista haluaa päästä eroon.... Esim tori.fissö olen jotain myynyt :-)
Lapsen vaatteita voisi käydä läpi, laittaa sellaisia pois mistä en ole tykännyt/kokenut epäkäytännölliseksi pukea tms. Kaikkia lasten vaatteita en hävitä, koska toiveissa toinen lapsi.
Tuntuu, että esim olohuoneen kaapit ovat täynnä ns. epämääräistä tavaraa. Onko teillä muilla sama? Mitä kaappinne pitää sisällään....?
Häkkivarastomme on täynnä tavaraa! Ne ovat onneksi poissa silmistä, mutta sitten joskus kun muutto on edessä, niin varmaankin taas raahaan ne mukanani....? Senpä takia kannattaisi jotain täältä kämpästä hävittää..:-) huomaan, että koen luopumisen tuskaa!
-ap
Mua on liiassa tunteellisuudessa auttanut se, että käyn laatikot useampaan kertaan läpi. Luulin heittäneeni jo kaiken ylimääräisen pois raivaamastani lipastosta, mutta toisella kierroksella huomasin vaikka mitä turhaa, mitä en huomannut tai raaskinut laittaa kiertoon ensimmäisellä vilkaisulla. Eli laita ensimmäisellä kerralla vain kaikki aivan turhat ja itsellesi mitäänsanomattomat tavarat kiertoon. Kun huomaat miten vapauttavaa tavarasta luopuminen on, uskallat ehkä katsoa niitä rakkaampiakin romuja uudella silmällä :)
Kuvasin tänään myyntiin rullaluistimeni. Ihanaa kun noista pääsisi eroon, ne vievät kuitenkin jonkin verran tilaa kaapista. Muutama "roskis"tavara on tällä viikolla myös päässyt lahjoituksena uuteen kotiin. Huomaan kotona kuljeskellessa aina satunnaisia turhia tavaroita, jotka heitän kirppisläjään. Sinne on nyt kertynyt runsas kaksi pientä IKEA-säkillistä, joita voisin muutaman viikon päästä taas mennä myymään jonnekin ilmaistapahtumaan.
Täytyy vielä sanoa, että projektin aloittamisen jälkeen olen huomannut saavani eniten motivaatiota näistä:
- vapauttava tunne kun tavaramäärä vähenee
- ansaittu raha: mitään tavaroista ei ole ikävä ja olen silti monta sataa euroa rikkaampi
- projektissa eteneminen ja sitä myötä aikaansaava olo
Tykkään listoista, joten olen kirjannut excel-taulukkoon ylös kaikki myymäni / pois antamani tavarat lukuina ja euromäärinä. Varsinkin euromäärien tuijottelu motivoi penkomaan kaapeista lisää myytävää, mutta myös tavaramäärän tasainen kasvu kannustaa jatkamaan omaan tavoitteeseeni eli 365 tavaraa vuoden 2014 aikana.
- 178
Koko viikon olen yrittänyt saada itseäni niskasta kiinni. Olen tätä ketjua lukenut ja miettinyt mistä aloittaisin.... Vaikealta tuntuu ja kanssaraivaajaa tarvittaisiin!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:16"]
http://kaunisjayksinkertainen.blogspot.fi/
http://lkotona.blogspot.fi/
http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/
http://vapaallakadellasisustaen.blogspot.fi/
Nämä löytyi blogilistalta, ja ovat edellleen päivittyviä. En vielä ehtinyt katsoa ovatko hyviä, okv ainoa tuttu.
[/quote]
En tiedä miksi, mutta jotenkin ärsyttää tällainen "tavaroiden karsiminen". Tai tiedänhän minä miksi: se on sitä sisustusintoilua ja kulutushysteriaa maskeerattuna "tavaroiden karsimiseksi". Vanhat pois, uutta tilalle! Vanhat pois taas, ja taas uutta tilalle! ad infinitum.