tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19771)
Tänään tuli täyteen 369 pois myytyä / annettua tavaraa!! Viime päivinä kotoa on lähtenyt melkoisesti tavaraa ja olen laittanut eteenpäin mm. tyynyjä, setin lautasia, hameen ja vanhoja kurssikirjojani. Lisäksi olen vienyt H&M:lle neljä pussillista vaatteita. Lähipäivät jatkuvat toivottavasti samalla lailla.
- 178
Monet näyttävät täällä olevan sitä mieltä että tarpeettomaksi jääneeseen tavaraan käytetty raha on menetetty jo ostohetkellä, joten sitä on turha miettiä tavaraa poistaessa. Minusta tämä koskee vain selvästi vanhentunutta kamaa - ehkä jotain kaapissa säilöttyä elektroniikkaa tai jonkun tietyn nopean trendin mukaista sälää tai lehtiä (ja toki myös aivan amatööritason kotitekoisia tehelmiä, huolimatta materiaaleihin käytetystä rahasta).
Pääasiassa jos tavaralla on jälleenmyyntiarvoa siihen käytettyä rahaa voi saada takaisin, joten se raha "menetetään" vasta jos tavarasta luovutaan ilmaiseksi. (Mitenkään ilmaiseksi lahjoittamista vastustamatta!) Myymisestä toki koituu vaivaa joten jokainen voi tykönään miettiä haluaako aikaansa käyttää siihen vai tuoko ilmaiseksi antamisen vaivattomuus enemmän lisäarvoa elämään. Jos tavaraa on todella suhteettoman paljon säilytystilaan nähden voi myyminen olla liian hidas ratkaisu.
Itse myyn kaiken ylimääräisen millä vielä on arvoa. On ihanaa voida "nollata" väärät ostokset poistamalla ne omista hoteistaan ja saamalla vastineeksi ainakin osan niihin käytetyistä rahoista. (Tästä syystä lahjoitan herkemmin sellaista minkä itsekin olen saanut ilmaiseksi). Toisekseen se lähemmäs tuhat euroa, mikä (netti)myymisen vaivanpalkka vuodessa tuntuu keskimäärin olevan on tosi kiva juttu. Eikä meillä edes ole paljoa tavaraa (eikä ns. nopeaa tavarankiertoa eli kaikkea ei koko aikaa päivitetä) joten ei ole paljoa ylimääräistä myytävääkään, varmaan suuremmista sälämääristä puhuttaessa summatkin olisivat isompia. Pikkusälää en tietenkään myy erikseen vaan erilaisina paketteina, kannattaa määritellä itselleen mikä hinta tavarasta täytyy vähintään saada että jaksaa nähdä kaupanteon vaivan. Itselläni alaraja menee yleensä 10 eurossa.
Tämä ketju on toiminut inspiraationani ja tavaroiden karsinta on alkanut! :) Missä olisi hyvä myydä naisten vaatteita? Meneekö huutiksessa yksittäiset vaatteet vai paketit paremmin?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:01"]
Tämä ketju on toiminut inspiraationani ja tavaroiden karsinta on alkanut! :) Missä olisi hyvä myydä naisten vaatteita? Meneekö huutiksessa yksittäiset vaatteet vai paketit paremmin?
[/quote]
Vaatepaketit menee mielestäni paremmin, itse kolme pakettia heinäkuun jälkeen myynyt, yksittäisiä vaatteita vain yhdet farkut.
Vintti on siivottu kesän aikana. Pitkään mietin, mitä teen kummitädin kangaspuilla kutomilla villahuovilla. Niitä ei ole muuten koskaan käytetty. Lähtivät Venäjälle. Eiköhän käyttöä löydy.
Muutama motivoiva sananen tavarapaljouden taltuttamiseen!
Aloitin noin kuukausi sitten käymään läpi tätä asunnon täyttänyttä tavaraa.
Minulla on olohuoneessa iso matkalaukku, jonka olen täyttänyt tavaroilla, joille ei ole tarvetta. 98% tavaroista olen naputellut ilmoituksen toriin (monen monta jo saatu myytyä ja annettua torin akutta!) ja pari juttua mitkä ovat lähdössä sukulaisille/perheelle.
Joka kerta kun saan yhden tarpeettoman tavaran pois kotoa, huojentuu olokin. Minua on auttanut tavaroiden yhteen kasaaminen - tiedän, että kaikki tarpeeton (ainakin tällä hetkellä) on tässä yhdessä matkalaukussa, ja joka viikko tavaramäärä pienenee.
Samalla kun tavaramäärä on pienentynyt, on siivouskin helpottunut. Nyt on oikeasti ihana siivota, kun ei ole enää(paljoa) tavarakasoja siellä täällä. On huomattavasti isompi kynnys jättää likaisia astioita tiskipöydälle, kun taas aikaisemmin saatoin ehkä kerran viikossa jaksaa siivota tiskitason.
Muutamista kasoista pitäisi päästä vielä eroon (miksi ihmeessä keittiön pöydälle aina kasaantuu tavaraa??), mutta löysin jostain aiemmasta av:n keskustelusta hyvän vinkin jota ajattelin kokeilla:
#3. Pinoparila
Pino on kotisi alue (näitä voi olla useitakin samassa kodissa) joka ilman jatkuvaa vahdintaa alkaa kasvaa ja levitä ensin kohoavina ja sitten kaatuvina paperipinoina tai tavararöykkiöinä. Pino on merkki siitä, ettei tavaroille ole osoitettu omaa paikkaa.
Analysoi pinosi ja perusta tarpeelliset mapit ja osoita tarpeelliset sijoittelut. Jos on kyse siitä etteivät tavarat mahdu omille paikoilleen vaan päätyvät pinoon, on tavaran määrää vähennettävä. Tähän voit käyttää 27-linkopolkkaa tai ihan perusraivausta
Terkuin 456
Hei ap,
"Yleensä nuo mielentilat tulevat kuitenkin väärissä kohdissa, esim yöllä tai kun on lähdössä jonnekin"
Tässä ketjussa meitä on monia kaltaisiasi, esimerkiksi "yökukkuja" ja ainakin pari, jotka saivat raivausinspiraation juhannuspyhinä ;-)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:52"]
Väljyys ja tavaroiden karsiminen on varmasti monille hyvä asia, mutta joissain tapauksissa voi ajatella, että tavaroista luopuminen menee jo manian puolelle - luopumisesta tulee samanlainen häiriö kuin hamstraamisestakin.
[/quote]
Samaa mieltä. Sitten ei auta jatkuva karsiminen, jos toinen pää "vuotaa". Yleensä ne, joilla on paikat täynnä sisustuskrääsää, vaatteita, astioita, lasten kamaa jne. ostavat jatkuvasti uutta lisää. Ei pystytä vastustamaan pienintäkään impulssia. Siksi "declutter" on myös sisustus- ja muotilehtien ja bloggareiden mantra: "Hankkiudu eroon vanhasta, että voit ostaa uusia "ihanuuksia". Niinpä niin. Karsimismuoti on siis tavallaan lisää kulutusta, vaikkei sitä ensisilmäyksellä uskoisikaan.
Kuluttaminen on tapahtunut sillä hetkellä, kun esineen on hankkinut. Valtaosin kaikki mitä sen jälkeen tapahtuu on tappiollista. Tavaran arvo laskee jo sillä hetkellä kun se siirtyy kaupan hyllyltä kuluttajalle. Tavaran jälleenmyynti on tappiollista, koska käytetyn esineen hinta ei nouse kuin muutamassa poikkeustapauksessa. Kuluttaminen lisää tavarantuotantoa ja kulutusta, tavarat päätyvät kaatopaikalle jne. Tavara ei maailmasta lopu ja ihminen on edelleen omien viettiensä ja tarpeidensa uhri, joka ei tiedosta mihin tarpeeseen hän tavaraa hankkii. Valtaosa ostoksista tyydyttää jotain muuta emotionaalista tai psyykkistä tarvetta kuin tavaran varsinainen hyötykäyttö.
nettikirpareilla myydään kaikkea kakkaa, kyllä sinne voi tunkea ihan kaikki mitä talosta löytyy ja sitten heittää ne roskiin mitkä ei mee kaupaksi.
Jos haluaa vähentää tavaraa, kannattaa mielestäni tehdä se osissa. Käy läpi yksi kaappi tai laatikko ja karsi tavaraa reilusti. Sitten pidät vähän pidemmän tauon, vaikka viikon. Sitten käyt läpi seuraavan kaapin. Jos yrittää karsia liikaa kerralla, iskee helposti "muutosvastarinta" ja turha tavara päätyy takaisin kaappeihin. Kun välissä on hiukan pidempi tauko, ei enää edes muista, mitä ja miten paljon tavaraa edelliskerralla tuli karsittua. Olen tällä menetelmällä saanut karsittua paljon tavaraa. Yhtään en muista, mitä olen heittänyt pois, joten mistään kovin tärkeästä ei liene ollut kyse. ;)
Kannattaa myös miettiä, miksi tarvitsee tavaraa ympärilleen. Onko kyse turvaallisuuden tunteen etsimisestä, lohtushoppailusta tms.?
Nostellaanpa taas tätä. Itse olen myynyt paljon lasten vanhoja vaatteita, olen saanut niistä ihan kivasti rahaakin. Omat vaatteet ei liiku millään, niitä on hankala saada kaupaksi edes halvalla. Onko vinkkejä? Isot kasat olen vienyt uffin laatikkoon, ovatpahan poissa. Roinaa on vieläkin aivan tajuttomasti, mutta eteenpäin mennään koko ajan. Välillä meinaa epäusko iskeä. Tekisi mieli ottaa muutama vapaapäivä, jotta saisi "urakoitua" ja homman etenemään vauhdikkaammin. Kun saisi vielä jonkun kaverin niin yhdessä onnistuisi varmasti paremmin. Yksin mulla tulaa hohhoiltua ja en saa aina edes aloitettua.
ap:lle, hintasi eivät kuulosta ollenkaan pahalle. Itsekin möin juuri lastenhuoneen maton (Ikea) vitosella.
Joku pohti mitä tehdä leluille. Minä olen säästänyt (lapset kouluikäisiä), mutta pointti on se, että leluja on alunperin jo ollut vähän. Lapset saivat leluja joululahjaksi ja synttärilahjaksi ja koska meillä on pieni suku, leluja ostivat vain me ja mummi, jonka kanssa sovittiin aina etukäteen yhdestä isommasta lahjasta.
Lasten piirrustuksia ja koulutöitä on säilytetty, mutta seuraavaksi uraksi ajattelin ottaa sen, että kuvaan työt ja tallennan ne valokuvakirjaksi. Alkuperäiset heitän pois.
Muutaman kerran tähän ketjuun kirjoittaneena raportoin, että olen tienannut syyskuusta lähtien 701,60e myymällä itselle täysin turhaa kaapissa maannutta tavaraa :-) Paljon on vielä kaapissa.
Mikä tuo HM 15% alennuskortti on?
muutama hyvä linkki:
http://www.theminimalistmom.com/tools-and-reading/
http://www.theminimalists.com/start/
http://manvsdebt.com/sell-your-crap-key-resources/
Ap täällä. :)
Minäkin nyt koetan vähentää tavaraa sillä mielellä, että joskus tästä tulee muutto (jossain vaiheessa lapsi tarvitsee oman huoneen). Ja kun mietin sitä aikaa kun olemme tässä asuneet, niin en ole kaikkea tarvinnut, läheskään. Ehkä 1/3 osa on sellaista tavaraa, mitä olen tarvinut täällä asuessani!
Nykyisin minua ei edes kiinnosta ostoskeskukset. Mutta kirpparit kyllä vetää edelleen puoleensa. Onneksi tässä meidän välittömässä läheisyydessä ei ole kirppareita. Mutta kuten joku tässä ketjussa mainitsikin, niin kierrätyksestä on tullut enemmänkin ns. muoti-ilmiö. Laitetaan kierrätykseen, että voi ostaa lisää tavaraa.
Tavaraa on silti aivan liikaa, vaikka joitakin Ikea-kassillisia olenkin saanut laitettua pois. Esimerkiksi n. 2-3neliön varastomme on aivan totaalisen täynnä. En kuitenkaan esimerkiksi sinne vielä viitsi edes mennä raivaamaan, koska kotonakin riittää raivaamista.
Nyt vielä vauhtia ensi vuodelle: vinkkejä ja kokemuksia, kiitos!
No minulla (jolla kirjoja 50m) läheskään kaikilla kirjoilla ei ole mitään tunnesidettä, eikä ne ole osa historiaani. Niitä on vaan kerääntynyt ja olenpa niitä aktiivisesti haalinutkin, jos olen ilmaiseksi saanut. Koko tulevana elinikänäni en ehdi niitä lukea. Mutta mistäs sitä vielä tietää, mitä huvittaa lukea ja mitä ei? Lehdet liittyvät harrastuksiin, esim. puutarhaan, ja osassa on kyllä ihan ehtaa asiaa ja viihdykettä, mistä on hyötyä vuodesta toiseen. Jos ehtisi niitäkin joskus lukea! Mutta eiköhän tuolta jotain karsittavaa löydy :)
440 siis on nimimerkki Kasoja päin