tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19923)
Nyt voisi taputtaa itseään olalle. Ostin uudet laskettelusukset ja sen sijaan, että vanhat sukset olisi hautautuneet varastoon laitoinki ne toriin myyntiin. Parissa päivässä sukset sai uuden kodin ja mun yksi sisään, yksi ulos -ostosajattelu toteutui.
Vanhempien varastoista löytyy vieläkin niitä ysärin lasketteluvermeitä. Kun niitä ei ole silloin aikoinaan myyty niin ei niitä kukaan enää halua, kehitys kehittyy noissakin.
Meillä oli varastollinen vanhaa turhaa tavaraa. Siivottiin monta päivää, otettiinko talteen itselle kymmentäkään tavaraa. Mikä ihmisiä vaivaa? Miksi kaikki pitää säilöä ja säästää? Sitten menevät huonoiksi varastoissa. Pitäisi tajuta myydä/lahjoittaa käyttöön heti, kun on viemässä varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ehdotuksia miten tavaroista voisi saada jonkun euron vai kannattaako jatkaa vain karsimisella ja ajatella, että siinä säästyy omaa aikaa eniten eikä ne muutamat eurot korvaa menetettyä aikaa. Tai muita ehdotuksia?
Mä en esimerkiksi ala myymän alle 10€:n tavaroita. Pidän niitä alle kympin tavaroita jemmassa ja saatan tarjotella, jos joku etsii esim alueen FB-kirppiksellä. Jos niitä pieniä juttuja on enemmän, niin yritän kokoilla pakettia, muuten laitan kaiken kierrätykseen. Yli kympin asioita laitan toriin ja FB-kirppiksille, silloinkin vain nouto kotoa tai työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ongelmana tavarasta luopuminen kun tiedän, että voisin sen myydä ja saada ehkä pari euroa. Raha ei tärkeintä, mutta aika tiukilla välillä. Mistään ei vain tunnu löytyvän aikaa tälle tavaroiden nettiin jne laittamiselle ja sitten vaan vähitellen kasaan jätesäkkiin ja pudotan fidaan/konttiin. Kirppikselle en ehdi myymään lasten takia ja nyt kotona. Hyviä ehdotuksia miten tavaroista voisi saada jonkun euron vai kannattaako jatkaa vain karsimisella ja ajatella, että siinä säästyy omaa aikaa eniten eikä ne muutamat eurot korvaa menetettyä aikaa. Tai muita ehdotuksia?
Tee kotiin selkeä tila myytäville tavaroille. Joku tietty hylly/kaappi/laatikko. Enempää ei saa olla, poikkeuksena joku huonekalu tai isompi arvokkaampi juttu. Ja sitten kun tuo tila on täynnä, niin silloin viedään vaan kierrätykseen.
Joku aiemmin ehdottikin laittamaan esim. Faceen tai toriin myyntiin laatikollinen halvempaa tavaraa kerralla. Kuva laatikosta ja vain nouto. Näin saat jonkin verran rahaa ja pääset kerralla eroon isommasta määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ongelmana tavarasta luopuminen kun tiedän, että voisin sen myydä ja saada ehkä pari euroa. Raha ei tärkeintä, mutta aika tiukilla välillä. Mistään ei vain tunnu löytyvän aikaa tälle tavaroiden nettiin jne laittamiselle ja sitten vaan vähitellen kasaan jätesäkkiin ja pudotan fidaan/konttiin. Kirppikselle en ehdi myymään lasten takia ja nyt kotona. Hyviä ehdotuksia miten tavaroista voisi saada jonkun euron vai kannattaako jatkaa vain karsimisella ja ajatella, että siinä säästyy omaa aikaa eniten eikä ne muutamat eurot korvaa menetettyä aikaa. Tai muita ehdotuksia?
Olen kamppaillut saman asian kanssa ja tässä ketjussakin siitä kirjoitellut moneen kertaan. Minulla on monta laatikollista kirppistavaraa, näistä iso osa on jo käynytkin kirppispöydässä vuosien varrella moneen kertaan. Tavaroita on varastossa ja loput vaatehuoneessa tiellä häiritsemässä jokapäivästä elämää kun niitä saa siirrellä vaatteita hakiessa. Tiedostan että kirpparilta saan vaan muutamia kymppejä voittoa ja koko sirkukseen menee helposti aikaa 10-20h kun laskee kaikki vaatteiden pesut, hinnoittelut, tavaran viemisen kirpparille, pöydän siivoilut ym. Eli tuntipalkaksi jäisi euro tai kaksi. Taloudellisesti pääsisi paremmalle voitolle vaikka pulloja keräämällä, saati sitten käyttämällä ajan opiskeluihin joilla voin edistää uraa.
Aikaa ei kirppistelyyn koskaan ole, koska päivätyöt, kodin hoitaminen, normaalin arjen pyörittäminen, liikunta ja opiskelut vie jo kaiken ajan. Silti tuntuu hirveän vaikealta antaa vain tavarat pois, koska takaraivossa pyörii ajatus että siitä voisi saada edes jotain. Yhden laatikon onnistuin jo antamaan FB:n roskalavalla (laitoin saatesanoilla "vaikka kirpputorille myytäväksi", eli tein selväksi että ihan ok ottaa ne jälleenmyyntiin). Laatikon haun jälkeen koin vain helpotusta kun oli yksi laatikko vähemmän häiritsemässä arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kamppaillut saman asian kanssa ja tässä ketjussakin siitä kirjoitellut moneen kertaan. Minulla on monta laatikollista kirppistavaraa, näistä iso osa on jo käynytkin kirppispöydässä vuosien varrella moneen kertaan. Tavaroita on varastossa ja loput vaatehuoneessa tiellä häiritsemässä jokapäivästä elämää kun niitä saa siirrellä vaatteita hakiessa. Tiedostan että kirpparilta saan vaan muutamia kymppejä voittoa ja koko sirkukseen menee helposti aikaa 10-20h kun laskee kaikki vaatteiden pesut, hinnoittelut, tavaran viemisen kirpparille, pöydän siivoilut ym. Eli tuntipalkaksi jäisi euro tai kaksi. Taloudellisesti pääsisi paremmalle voitolle vaikka pulloja keräämällä, saati sitten käyttämällä ajan opiskeluihin joilla voin edistää uraa.
Aikaa ei kirppistelyyn koskaan ole, koska päivätyöt, kodin hoitaminen, normaalin arjen pyörittäminen, liikunta ja opiskelut vie jo kaiken ajan. Silti tuntuu hirveän vaikealta antaa vain tavarat pois, koska takaraivossa pyörii ajatus että siitä voisi saada edes jotain. Yhden laatikon onnistuin jo antamaan FB:n roskalavalla (laitoin saatesanoilla "vaikka kirpputorille myytäväksi", eli tein selväksi että ihan ok ottaa ne jälleenmyyntiin). Laatikon haun jälkeen koin vain helpotusta kun oli yksi laatikko vähemmän häiritsemässä arkea.
kannattaa laittaa vain kaikki kerralla pois, siitä saatava helpotuksen tunne maksaa enemmän kun se max 50e voittoa vuosien saatossa kun on stressannut näistä ylimääräisistä kamoista ja mitä näistä ehkä saisi. Mielenrauha maksaa enemmän ja muutama kymppi on sellainen summa minkä moni tuhlaa huomaamattaan johonkin turhaan, siis minäkin :) Siksi pistin surutta tavaraa pois kun oli pyöritellyt hyvän tovin, nämäkin pitäisi myydä mut en jaksa tätä oharirumbaa esim torissa....Eli siis jos perheen ruokailut /henki ei ole siita pienestä lisästä kiinni, päästäisin vain irti antamalla pois ja samalla saa lisää tilaa hengittää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannattaa laittaa vain kaikki kerralla pois, siitä saatava helpotuksen tunne maksaa enemmän kun se max 50e voittoa vuosien saatossa kun on stressannut näistä ylimääräisistä kamoista ja mitä näistä ehkä saisi. Mielenrauha maksaa enemmän ja muutama kymppi on sellainen summa minkä moni tuhlaa huomaamattaan johonkin turhaan, siis minäkin :) Siksi pistin surutta tavaraa pois kun oli pyöritellyt hyvän tovin, nämäkin pitäisi myydä mut en jaksa tätä oharirumbaa esim torissa....Eli siis jos perheen ruokailut /henki ei ole siita pienestä lisästä kiinni, päästäisin vain irti antamalla pois ja samalla saa lisää tilaa hengittää :)
Kiitos tästä, olet aivan oikeassa. Olen ihan keskituloinen ihminen, joten 50 euroa ei ole iso hinta siitä että saisi helpotuksen kun vihdoinkin pääsee irti tavarasta ja saa helpomman arjen.
Puoli päivää mennyt kaappeja siivotessa ja edelleen tavaraa vain löytyy lisää ja lisää. Paljon aikoinaan tarpeeseen hankittua, ilmaiseksi saatua, sittemmin elämänmuutosten jälkeen ja iän muutosten myötä tarpeettomaksi jäänyttä. Oikein ärsytti, paljon aikaa meni minkä olisi voinut käyttää elämässään johonkin aivan muuhun ilman tätä älytöntä tavaramäärää. Enää en niinkään ostele uutta kuin harkitusti tarpeeseen, mutta ilmaiseksi saatua tavaraa tuntuu edelleen kertyvän. Pitäisi osata kieltäytyä tiukemmin siitäkin. Tämä on siis lahjojen mukana tullutta, yritysten promotavaraa, kangaskasseja, heijastimia ym. Taitaa olla elämänmittainen projekti tämä.
Äh, tätä joulun lahjapakotusta. Alkaa tulla sukulaisilta, naapureilta, töistä kaikkea turhuutta, koriste-esineitä, itse virkattuja patalappuja ja sopimattomia käsivoiteita ja saunatuoksuja.
Ai että mä rakastan sitä tunnetta, ku ukko on harrastuksissa ( tai oli ennen koronakautta) ja tyhjensin kaikkea pientä sälää jätesäkkiin ja kiikutin roskiksiin. Pahus vaan kun ukolla on niin hyvä muisti, vaikk o vanha ja kysyy sitten , ” minne sinä olet sen laittanu”. En voi sanoa ,että meni jo!
Mutta meillä on hyvin asiat kondiksessa. Jos joutuu muuttamaan sit 8-9 kymppisenä pienempään , niin taatusti suurin osa menee lavalle. Kyllä kasivitosen ja ysikymppisen täytyy nauttia kaikesta uudesta ja freesistä, mikä on silmän ilo.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä rakastan sitä tunnetta, ku ukko on harrastuksissa ( tai oli ennen koronakautta) ja tyhjensin kaikkea pientä sälää jätesäkkiin ja kiikutin roskiksiin. Pahus vaan kun ukolla on niin hyvä muisti, vaikk o vanha ja kysyy sitten , ” minne sinä olet sen laittanu”. En voi sanoa ,että meni jo!
Mutta meillä on hyvin asiat kondiksessa. Jos joutuu muuttamaan sit 8-9 kymppisenä pienempään , niin taatusti suurin osa menee lavalle. Kyllä kasivitosen ja ysikymppisen täytyy nauttia kaikesta uudesta ja freesistä, mikä on silmän ilo.
Toisten tavaroita ei saa heittää pois.
Minulla oli pitkään koti täynnä äitini "hyvää hyvyyttään" minulle tuomia kynttilöitä, koriste-esineitä ja tekstiileitä. Monet niistä eivät tuntuneet oikein sopivan tyyliini eikä säilytystilakaan riittänyt, puhumattakaan siitä, miten paljon kaikenmaailman posliinikissat keräävät pölyä. Äidin tapa antaa oli aina jotenkin ihmeellisen syyllistävä: "hyvää minä vain ajattelin... hyvää hyvyttäni toin... ihan sinua ajattelin", vaikka yritin kertoa omista toiveistani ja mieltymyksistäni. Näistä ns. lahjoista eroon pääseminen on ollut pitkä prosessi, mutta on ollut erittäin puhdistavaa ja selkiyttävää niin omassa kodissa kuin päänkin sisällä. Tuntuu, että olen enemmän alkanut kasvaa omaksi itsekseni ja löytää oman tyylini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aika paljon vaan antanut pois. Keskituloisena ja vakitöissä olevana ajattelen, että se olkoon minun tapani osallistua hyväntekeväisyyteen, vaikka monesta jutusta varmaan jokusen roposen saisi. Nyt varmaan annan lahjoitukseen lapsen vanhan Molo-haalarin, joka ei tunnu menevän kaupaksi edes huokeaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun mies on todella huonomuistinen tavaran suhteen, jos otan esille jonkun aikaa kaapissa olleen tavaran niin kyselee että mistä tuo on.
Tätä käytän kyllä hyväkseni paljon😏
Vierailija kirjoitti:
Silti tuntuu hirveän vaikealta antaa vain tavarat pois, koska takaraivossa pyörii ajatus että siitä voisi saada edes jotain.
Sen sijaan että ajattelee tavaroista luopumista menetyksenä, kannattaa miettiä, mitä sinä saat, kun annat tavarat pois. Saat esimerkiksi mielenrauhaa, kun tavarat on poissa silmistä ja poissa mielestä. Saat kotiisi lisää tilaa ja siistyttä. Jos tavaroita on niin paljon, että ne vievät tilaa merkittäväksi, laske minkä arvoinen yksi neliömetri kodissasi on. Paljonko maksat kuukaudessa vuokraa yhdestä neliöstä, tai paljonko maksoit asunnon ostaessasi yhdestä neliöstä? Paljonko yhden neliön tilan lämmittäminen maksaa? Todennäköisesti se neliömetri on niin arvokas, ettei sitä kannata käyttää turhien tavaroiden säilyttämiseen, joista teoriassa voisi ehkä saada muutaman kympin, vaan se tila kannattaa käyttää johonkin hyödyllisempään. Vaikka sitten niin, että asettelet oikeasti tarpeelliset tavarat väljästi ja kauniisti, niin että niiden jokapäiväinen käyttö helpottuu ja nopeutuu, jos vapautuneelle tilalle ei ole muuta tarvetta.
Taas tuli pieni voitto turhasta tavarasta.
Usein kynsisakset ovat hukassa, varsinkin jos perheessä on useampi henkilö. Itse kyllä hukkasin usein yksinkin. Tämän vuoksi minulla on aina ollut kahdet identtisen näköiset kynsisakset. Harmi vaan, että toiset näistä saksista on joko maanantaikappale tai joskus vääntyneet pilalle. Niillä ei millään pysty leikkaamaan normaalisti oikean käden kynsiä. Varmaan paremmalla kädellä leikatessa saa aseteltua sellaiseen kulmaan, että leikkaavat, mutta huonommalla ei onnistu. Myöskään lankaa ei näillä saksilla saa normaalisti poikki.
Sain vihdoin varmaan yli kymmenen vuotta kärsittyäni heitettyä ne huonot sakset pois! Mitä niillä tekee, kun ei kuitenkaan saa kynsiä leikattua, kuin toisesta kädestä? Joka tapauksessa joutuu etsimään ne toimivat sakset tai nyhräämään huonosti, jos oli muuta kuin kynsiä leikkaamassa. Onpa kätevää, kun ensin saa pahan mielen siitä, ettei sakset toimi ja sitten pahan mielen, kun toimivat on hukassa. Yhdelläkin pahalla mielellä pärjää ihminen.
Ohikiitävän hetken ajan harmitti, kun pari koriste-esinettä meni kirppisryhmässä kaupaksi hetkessä. Ajattelin, että niistä olisi varmasti voinut pyytää vähän enemmän kun kerran noin nopeasti menivät. Onneksi tämä ajatus meni äkkiä ohi ja käänsin sen päässäni niin, että pääsin turhasta tavarasta eroon helposti, saan siitä jonkin verran rahaa ja ilmeisesti esineet ovat ostajalle tosi mieluisat, kun hän niin nopeasti ne otti.
Vierailija kirjoitti:
Puoli päivää mennyt kaappeja siivotessa ja edelleen tavaraa vain löytyy lisää ja lisää. Paljon aikoinaan tarpeeseen hankittua, ilmaiseksi saatua, sittemmin elämänmuutosten jälkeen ja iän muutosten myötä tarpeettomaksi jäänyttä. Oikein ärsytti, paljon aikaa meni minkä olisi voinut käyttää elämässään johonkin aivan muuhun ilman tätä älytöntä tavaramäärää. Enää en niinkään ostele uutta kuin harkitusti tarpeeseen, mutta ilmaiseksi saatua tavaraa tuntuu edelleen kertyvän. Pitäisi osata kieltäytyä tiukemmin siitäkin. Tämä on siis lahjojen mukana tullutta, yritysten promotavaraa, kangaskasseja, heijastimia ym. Taitaa olla elämänmittainen projekti tämä.
Minäkin kirjoitin ketjussa jo monta (kymmentä?) sivua sitten, kuinka noita yritysten lahjoja kertyy, tai kertyi silloin kun oli vielä erilaisia tilaisuuksia, ja kuinka yritin opetella kieltäytymään turhasta mainostavarasta. Mutta vaikeaa se on!
Kangaskasseista täällä olikin aika hiljan puhetta. Heijastimia voi viedä heijastinpuuhun, jos paikkakunnalta sellainen löytyy. Sieltä tarvitsevat sitten voivat heijastimen ottaa.
Tampereella on tällainen heijastinpuu, ja vein sinne ison kasan kotoa löytyneitä mainosheijastimia.
Olen myös aikaisempina vuosina kerännyt tuota pientä mainossälää (heijastimia, avainkaulanauhoja, yms. yms.) yhteen kassiin, jonka sitten facessa tai tuttavien kautta lahjoittanut koulujen joulumyyjäisten arpajaisiin. Nythän tosin näitä ei ole.
Ammattijärjestävät sanovat, että nykyään kodeissa on keskimäärin 10 000 - 50 000 tavaraa. Tai että muuttoon tarvitaan yhtä monta muuttolaatikkoa kuin vanhassa kodissa on neliömetrejä. Mitenköhän tuota omaa tavaramäärää pystyisi arvioimaan? Onko joku laskenut tavaroitaan jotenkin? Tuntuu ylitsepääsemättömältä urakalta :-D