Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19914)

Vierailija
5201/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se piristää kun saa edes vähän tavaroita kierrätykseen, myytyä tai lahjoitettua. Siinä on sellainen työ että tosissaan miettii mitä kantaa kotiin, että tuleeko tästä taas ongelma jossain vaiheessa. Joka asian mietin että onko nyt varma että tätä tarvitsee ja usein vastaus on että ei. Kun ryhdyin laihduttamaan ja mietin että mikä olisi sopiva liikuntamuoto, niin tulin siihen tulokseen, että kävely on kaikkein yksinkertaisin, eikä tarvitse ostaa mitään härpäkkeitä nurkkiin pyörimään. Joulukoristeitakin rakentelen jo olemassa olevista tavaroista, niin saa itse vanhat kierrätettyä kätevästi. Valosarjoja voi kieputella vanhojen kranssin ympärille jne.

Vierailija
5202/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kaksi viikkoa pöytä Kuopion Kirpparilla. 300 € myyntiä. Aina oon yhtä yllättynyt siitä miten vähän tavaraa menee ja miten paljon sitä jää käsiin. Vieressä on onneksi Kontti jonne pystyi viemään ne jotka oli keväällä myynnissä mutta jäivät silloinkin hyllyyn. Neljä laatikollista jäi odottamaan seuraavaa kirppistelyä, kenties joskus helmi-maaliskuussa jaksaa taas. Työstä se käy, joka päivä käy järjestelemässä, askartelee hintalappuja, hinnoittelee, pesee, pyyhkii ja huoltaa..

Mutta on taas kevyempi olo. Vuosi sitten tavaraa oli vuokravarastollinen ylimääräistä. Plus tietty kotona olevat ylimääräiset rippeet. Nyt nuo laatikot mahtuu omaan varastoon ja vaate/astiakaapeissa on mukavan siistiä.

Mikäli tarkoitus on päästä tavarasta eroon, niin hinnoittelu alakanttiin ja tavara liikkuu paremmin.

Riippuu tietysti onko ajankohtainen myyntituote jne, mutta itsellä juuri talvivaatetta myynnissä ja hyvin menee kaupaksi.

Toisaalta tuo 300€ on ihan myyntitulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5203/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä siihen hetkeen kun suurin osa selkeästi näkyvästä turhasta tavarasta on jo poistettu. Millä metodeilla eteenpäin jos haluaa vielä vähentää tavaraa? Jäljellä olevat ovat enimmäkseen jollain tasolla käytössä ja hyödyllisiä mutta kaikkea ei varmasti tarvitse siltikään. Eli puhutaan ehkä tässä kohtaa jatkumoa kohti minimalismia.

Vierailija
5204/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt tilanne se, että olen myynyt kirpparilla melko tarkkaan kaiken mitä sinne kannattaa viedä ja kotona on jäljellä hyvin paljon mikä ei ole meille tarpeen enää ja en kuitenkaan raaski roskiin heittää.

Meillä on iso talo ja lapset isoja niin sitä sälää on vuosikausia kertynyt ja ahdistaa törky, mutta kun tykkään ettei tavara ole roska vaan pyörittelen sitä sitten nurkissa.

En myöskään kehtaa viedä hyväntekeväisyyskirpparia rasittamaan niitä.

Vierailija
5205/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kaksi viikkoa pöytä Kuopion Kirpparilla. 300 € myyntiä. Aina oon yhtä yllättynyt siitä miten vähän tavaraa menee ja miten paljon sitä jää käsiin. Vieressä on onneksi Kontti jonne pystyi viemään ne jotka oli keväällä myynnissä mutta jäivät silloinkin hyllyyn. Neljä laatikollista jäi odottamaan seuraavaa kirppistelyä, kenties joskus helmi-maaliskuussa jaksaa taas. Työstä se käy, joka päivä käy järjestelemässä, askartelee hintalappuja, hinnoittelee, pesee, pyyhkii ja huoltaa..

Mutta on taas kevyempi olo. Vuosi sitten tavaraa oli vuokravarastollinen ylimääräistä. Plus tietty kotona olevat ylimääräiset rippeet. Nyt nuo laatikot mahtuu omaan varastoon ja vaate/astiakaapeissa on mukavan siistiä.

Mikäli tarkoitus on päästä tavarasta eroon, niin hinnoittelu alakanttiin ja tavara liikkuu paremmin.

Riippuu tietysti onko ajankohtainen myyntituote jne, mutta itsellä juuri talvivaatetta myynnissä ja hyvin menee kaupaksi.

Tämä. Minä otan kerran tai pari vuodessa paikalliselta lastenkirpparilta pöydän, kun sitä lastenkampettahan sitä jatkuvasti jää käytöstä pois. Ja tuntuu, että kerta kerralta tulee laitettua halvemmalla :D Nyt viimeksi oli kuulemma jo useampi asiakas erikseen maininnut, että onpas pienet hinnat. Mutta enemmän siitä on itsellekin iloa, kun kamppeet käy kaupaksi. Eipä se lämmitä, jos ne jäävät hintojen takia ostamatta ja itseltä rahat näin ollen saamatta.

Todellisuudessa hinnoittelen sillä tavalla, että ostaisin itsekin. Jos esim. ulkohaalari on muuten siisti, ehjä ja tahraton, mutta siitä on jo ominaisuudet kärsineet, ei siitä minun mielestäni kuitenkaan voi pyytää "priiman" hintaa. Ja muutenkin vain siistiä vaatetta/muuta tavaraa myyntiin, rikkinäisten ja ikitahraisten paikka on muualla. Aika monesti olen ihmetellyt, miten kukaan kehtaa viedä jo kaukaa katsottuna tahraisia/muuten elähtäneitä vaatteita myyntiin, olivat sitten miten hienoa merkkiä tahansa. Tyyliin "Ticketin haalari, polvet puhki ja takapuolessa tahra, 30e". Hassua sinänsä, kun täältäkin olen joskus tullut lukeneeksi, että henkkamaukat sun muut ei kirpulla liiku, niin omasta pöydästä taisi viimeksi lähteä ensimmäisenä pinkka siistejä H&M:n collegehousuja, jotka olin itsekin ostanut käytettynä jonkun vaatepaketin mukana. Pyrin täyttämään pöydän aina väljästi, käyn vaikka sitten pariin kertaan sitä täydentämässä. Paljon helpompi sieltä on silloin katsella ja löytää ostettavaa.

Vierailija
5206/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mennä toisen kotiin kahvittelemaan jos hänen tavaransa ahdistaa. Voit elää omanlaistasi elämää omassa kodissasi mutta annathan arvon myös toisen ihmisen kodille ja hänen tyylilleen elää, please

Vierailija
5207/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis todella iloinen myynnistä, varsinkin kun ensimmäiseen viikkoon tuli kolme alle viiden euron myynnin päivää. Hinnoittelu oli kyllä halpaa, esimerkiksi siistejä talvitakkeja ja ulkohousuja 2-4 € ja ne menikin kaikki. DVD:t ja CD:t meni myös. Euron kpl.

Olin vaan kasannut myyntiin ison kasan joulutuotteita (koristeita, liinoja, verhoja ja muita tekstiilejä) jotka ei menneet 1-3 €. Lisäksi huonosti menivät taas kirjat 0,5-1 €, ne menikin kaikki Konttiin. Myös vanha halpa Arabia ja muut astiat liikkuivat huonosti. Lautasia oli euron kappale ja useamman lasin settejä n. 4 €/3-5 kpl. Eivätkä menneet edes puoleen hintaan, perinteisesti kaksi viimeistä päivää siis.. Eli en usko että hinnasta oli kiinni, ei vaan sattunut kohdalle tarvitsevaa eikä trokaria.

Vierailija
5208/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia siitä että olisi myynyt isompaa tuotepakettia jollekulle innokkaalle kirppis myyjälle? Jos on niin minkä kanavan kautta olet löytänyt tämän myyjän? Olen yrittänyt etsiä torista sellaista mutta en ole löytänyt, tai hakusanat ei ole kohdallaan!

Tämä kirjojen kysynnän täysi romahdus on aika harmillista. Voipa ennakoida sitä että kun suurten ikäluokkien kodit tulee raivattavaksi, niin silläkään tavaralla ei ole enää mitään arvoa. Kymmenien vuosien aikana kerätyt asiasarjat, aarikat, kirjakokoelmat jne. Tätä miettiessä kyllä vaan painottuu se ostamisen vähentäminen.

Naapuri on tyhjentänyt vanhempiensa taloa jo kohta vuoden työn ohessa, rankkaa. Sellaista työmaata en halua jättää omalta osaltani.

Vierailija
5209/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt tilanne se, että olen myynyt kirpparilla melko tarkkaan kaiken mitä sinne kannattaa viedä ja kotona on jäljellä hyvin paljon mikä ei ole meille tarpeen enää ja en kuitenkaan raaski roskiin heittää.

Meillä on iso talo ja lapset isoja niin sitä sälää on vuosikausia kertynyt ja ahdistaa törky, mutta kun tykkään ettei tavara ole roska vaan pyörittelen sitä sitten nurkissa.

Oletko yrittänyt tarjota niitä ilmaiseksi esimerkiksi Facebookissa? Jos eivät sielläkään kelpaa kellekään, niin laita vaan asianmukaisesti kierrätettynä jätteisiin. Kun kerran sälä ja törky ahdistaa, ei varmastikaan ole järkeä pitää niitä. Miksi aiheuttaa itselleen mielipahaa?

Vierailija
5210/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis todella iloinen myynnistä, varsinkin kun ensimmäiseen viikkoon tuli kolme alle viiden euron myynnin päivää. Hinnoittelu oli kyllä halpaa, esimerkiksi siistejä talvitakkeja ja ulkohousuja 2-4 € ja ne menikin kaikki. DVD:t ja CD:t meni myös. Euron kpl.

Olin vaan kasannut myyntiin ison kasan joulutuotteita (koristeita, liinoja, verhoja ja muita tekstiilejä) jotka ei menneet 1-3 €. Lisäksi huonosti menivät taas kirjat 0,5-1 €, ne menikin kaikki Konttiin. Myös vanha halpa Arabia ja muut astiat liikkuivat huonosti. Lautasia oli euron kappale ja useamman lasin settejä n. 4 €/3-5 kpl. Eivätkä menneet edes puoleen hintaan, perinteisesti kaksi viimeistä päivää siis.. Eli en usko että hinnasta oli kiinni, ei vaan sattunut kohdalle tarvitsevaa eikä trokaria.

Joulukoristeita taitaa olla jokaisella ihan riittämiin. Jos sitä itse jotain hankkii, niin ostaa jonkun yksittäisen tuotteen, joka tuntuu sillä hetkellä erityisen kivalta/erikoiselta tms.  

Sama tilanne vanhan Arabian osalta. On toki tietyt Arabiat, jotka on arvossaan, mutta sellaista yleisempää Arabiaa on ihmisten kaapit väärällään. 

Vierailija
5211/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kirjojen kysynnän täysi romahdus on aika harmillista. Voipa ennakoida sitä että kun suurten ikäluokkien kodit tulee raivattavaksi, niin silläkään tavaralla ei ole enää mitään arvoa. Kymmenien vuosien aikana kerätyt asiasarjat, aarikat, kirjakokoelmat jne. Tätä miettiessä kyllä vaan painottuu se ostamisen vähentäminen.

Naapuri on tyhjentänyt vanhempiensa taloa jo kohta vuoden työn ohessa, rankkaa. Sellaista työmaata en halua jättää omalta osaltani.

Kyllä kirjoille ostajjia on, itsekin olen ostanut useampia kirjoja (ihan perus kaunokirjallisuutta ja dekkaripainotteista) Huutonetistä. Torista en ole -vielä - kokeillut. Kirjoista pitää vaan pyytää riittävän vähän, koska yli 3 cm kirjan postitus maksaa aika paljon. Kovakantinen siisti kirja, joka uutena maksanut ehkä 20-30 e, niin olen ostanut 4-5 euron hintaan (pitää olla siisti ja ehjä) ja postikuluineen tulee siinä 10 euron paikkeille maksettavaa. Usein nouto ei ole mahdollista, koska välimatkat pitkiä.

En usko kirjojen häipyvän kokonaan, ainakaan pitkään aikaan. Minunlaisiani ihmisiä, jotka pitävät kirjoista, lukemisesta ja siitä että kirjoja on kotona ja niihin voi palata uudestaan, niin meitä lienee paljon vielä.

Saa toki poistaa kokonaan, jokainen tavallaan. :)

Vinkkinä sellainen, että kierrän ilmoitukset, joihin kerätty useamman eri kirjailijan kirjoja, vaikka genre olisi sama. Ja joustavuutta suosittelen; olen esim. kysynyt, voinko ostaa 3 kirjan myyntipaketista 2 tiettyyn hintaan (koska se 1 itselläni jo oli) niin onnistui. Vaivaa siinä myyntihommassa ja postittamisessa varmasti on, mutta jos ohjaa jollekin eri tilille ne rahat, niin ajan kanssa huomaa, että kertyy niistäkin.

Luuloni on, että kirjat menevät paremmin netisssä kuin kirppiksellä.

Vierailija
5212/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä toisen kotiin kahvittelemaan jos hänen tavaransa ahdistaa. Voit elää omanlaistasi elämää omassa kodissasi mutta annathan arvon myös toisen ihmisen kodille ja hänen tyylilleen elää, please

Minä menen iäkkään yksin elävän tätini luo kylään kahville joka viikko. Vaikka jokin asia itsellä ahdistaa tai kummastuttaa toisen kodissa, niin ihmissuhteet on tärkeämpiä!

Vierailija
5213/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on iso talo, niin ota yksi huone tai seinä tai nurkkaus projektitilaksi. Tarvittaessa joku pöytä tai hylly sinne avuksi. Sitten keräät ensin sinne kaiken teille tarpeettoman, ihan kaiken. Ja sitten alat miettiä, mitä niille teet. Itse laitoin pussillisen samanvärisiä paitoja matonkuteiksi, jätesäkkiin, lappu päälle, mitä aion niistä tehdä, sekä päivämäärä. Jos ei vuoden päästä ole käsityö aluillaan, vien tekstiilikeräykseen.

Aikansa tavaravuorta pyöriteltyään osa alkaa tuntua ihan roskalta, mitä se onkin. Lopuille löytyy käyttöä. Otin esim. irtomukeja hammasmukeiksi, kun hoksasin nykyisten olevan kökköjä. Yhdestä bolerosta ompelin pienelle tyttärelleni (1 v.) mekon. Muutama astia löysi puutarhasta uuden paikan, toisia käytän esikasvatuksessa. Vielä on jäljellä korkea pino asetteja, harkitsen, tarvitsenko kynttilöiden alle tai muuhun kattaukseen niitä. Olen myös miettinyt, saisiko niitä säpäleiksi iskemällä tehtyä jotain mosaiikkia.

Kaiken tämän ajan vain se yksi nurkkaus, huone tai seinä on ryönän vallassa, muualla on ihanan avaraa, tilavaa ja tarkoituksenmukaista. Säilytän myös myyntiä odottavia tässä samassa paikassa.

Jos taas haluaa säästää itseään vaivalta, kippaa kaiken kierrätyskeskukseen kelpaamattoman asianmukaisesti kierrätettynä roskiin. Silloinkin ehkä helpottaa, kun on ensin kasannut sen yhteen paikkaan.

-Se tavaroiden pyörittelijä muutama sivu sitten

Vierailija
5214/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää kovasti järjestellä tavaroita ja omat tavarat jo järjestelty niin menkää vapaaehtoisiksi yhdistysten kirppareille! Välillä niissä aivan tavattoman sekaista. Nyt varsinkin kun ihmiset lahjoittaa suuria määriä tavaraa. Auttaisi myyntiäkin jos järjestelmälliset ihmiset avustaisi. Tulee hyvä mieli.

Vierailija
5215/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on iso talo, niin ota yksi huone tai seinä tai nurkkaus projektitilaksi. Tarvittaessa joku pöytä tai hylly sinne avuksi. Sitten keräät ensin sinne kaiken teille tarpeettoman, ihan kaiken. Ja sitten alat miettiä, mitä niille teet. Itse laitoin pussillisen samanvärisiä paitoja matonkuteiksi, jätesäkkiin, lappu päälle, mitä aion niistä tehdä, sekä päivämäärä. Jos ei vuoden päästä ole käsityö aluillaan, vien tekstiilikeräykseen.

Aikansa tavaravuorta pyöriteltyään osa alkaa tuntua ihan roskalta, mitä se onkin. Lopuille löytyy käyttöä. Otin esim. irtomukeja hammasmukeiksi, kun hoksasin nykyisten olevan kökköjä. Yhdestä bolerosta ompelin pienelle tyttärelleni (1 v.) mekon. Muutama astia löysi puutarhasta uuden paikan, toisia käytän esikasvatuksessa. Vielä on jäljellä korkea pino asetteja, harkitsen, tarvitsenko kynttilöiden alle tai muuhun kattaukseen niitä. Olen myös miettinyt, saisiko niitä säpäleiksi iskemällä tehtyä jotain mosaiikkia.

Kaiken tämän ajan vain se yksi nurkkaus, huone tai seinä on ryönän vallassa, muualla on ihanan avaraa, tilavaa ja tarkoituksenmukaista. Säilytän myös myyntiä odottavia tässä samassa paikassa.

Jos taas haluaa säästää itseään vaivalta, kippaa kaiken kierrätyskeskukseen kelpaamattoman asianmukaisesti kierrätettynä roskiin. Silloinkin ehkä helpottaa, kun on ensin kasannut sen yhteen paikkaan.

-Se tavaroiden pyörittelijä muutama sivu sitten

Hyvä neuvo ja olen sitä noudattanut jo 10 vuotta ;)

Meillä on pari huonetta nimenomaan ollut tähän poistamis tarkoitukseen ollut käytössä ja sieltä on nyt myyty mitä viitsii tarjota, mutta se loppusälä pitäisi saada hävitettyä.

Tiedän, että kaatopaikka ottaa vastaan, mutta ei raaski sinne viedä ehjää.

Vierailija
5216/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisimmillaan on tehtävä valinta kahden vaihtoehdon välillä: joko on vietävä ehjää tavaraa jätteisiin tai säilytettävä se. Joko pääsee yli ajatuksesta, että ei raaski hävittää ehjää tai sitten elää tavaroiden ja niiden aiheuttamien fiilisten kanssa. Kuitenkin sanoisin, että jos tavara ahdistaa, pienempi tappio tulee jos vie ne roskiin. Valinta on siis loppujen lopuksi siinä, kumpi on parempi vaihtoehto, tietoisuus siitä että ei ole vienyt ehjää roskiin + tavaroiden aiheuttama ahdistus vai helpotus, että tavara ei ahdista + ohikiitävä pisto sydämessä kun tavaran roskikseen heittää.

Sitä paitsi, roska se käyttämätön, turha tavara sinullakin on. Jos se ei ole käytössä eikä kukaan sitä huoli, miksi on parempi että se on sinun kotonasi kuin että se olisi kierrätetty materiaalina tai poltettu energiaksi?

Vierailija
5217/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää kovasti järjestellä tavaroita ja omat tavarat jo järjestelty niin menkää vapaaehtoisiksi yhdistysten kirppareille! Välillä niissä aivan tavattoman sekaista. Nyt varsinkin kun ihmiset lahjoittaa suuria määriä tavaraa. Auttaisi myyntiäkin jos järjestelmälliset ihmiset avustaisi. Tulee hyvä mieli.

Olisi muuten just mulle sopivaa hommaa! Miten en ole tajunnutkaan. Täytyypä tarjoutua jonnekin sitten, kun on taas vähän paremmin aikaa. :)

Vierailija
5218/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei turha tavara yrityksistä ja pilkkahinnasta huolimatta liiku kirppareilla, ja jos ei kierrätyskeskus ja vastaavat halua ottaa vastaan, niin eiköhän sen paikka sitten kuitenkin ole se roskis.

Vierailija
5219/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin just joulukoristeita läpi ja laitoin osan kiertoon. Ei olla joulun pyhien aikaan kotona, joten lupasin kuusenjalan, alusmaton ja koristeita ystävälle lainaan. Ihanaa, että tuolle tavaralle tulee käyttöä, eikä ystävän tarvitse vielä hankkia omaa. Enkä noita omia halua heittää pois, kyllä joku joulu ollaan kotona.

Mun yksi mekkokin on kaverilla lainassa. Heillä oli hautajaiset, joten kaveri lainasi minun mustaa mekkoa, kun itsellään ei ollut. Tämän kaiken tavaran keskellä kannattaa muistaa lainaus ja tarjota niitä omiakin tavaroita toiselle lainaan. Ja kysyä itse lainaan, jos ei jotain omista.

Vierailija
5220/19914 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä siihen hetkeen kun suurin osa selkeästi näkyvästä turhasta tavarasta on jo poistettu. Millä metodeilla eteenpäin jos haluaa vielä vähentää tavaraa? Jäljellä olevat ovat enimmäkseen jollain tasolla käytössä ja hyödyllisiä mutta kaikkea ei varmasti tarvitse siltikään. Eli puhutaan ehkä tässä kohtaa jatkumoa kohti minimalismia.

Lähtisin katsomaan asiaa siitä näkökulmasta, että et valitse poistettavia tavaroita vaan valitset säilytettävät tavarat. Esimerkiksi vaatteiden kanssa voi tehdä seuraavasti (sama metodi käy mille vain tavarakategorialle): kasaa kaikki vaatteet sängylle ja valitse joukosta ehdottomat suosikkisi. Yleensä tämä on aika helppoa, osa omistamistasi tavaroista oikein pirskahtelee iloa (kyllä, olen konmarini lukenut). Ala laittamaan vaatteita takaisin kaappiin ja tarkkaile fiiliksiäsi. Jossain kohtaa ajatuksesi muuttuvat alun "ah tämä on niin ihana päällä" -tuntemuksista kohti "no onhan tämä ihan kiva, vaikka väri onkin vähän väärähkö". Pysähdy. Analysoi hetki kaapissasi olevia vaatteita ja huomaat ehkä jotain yhtäläisyyksiä kuten "keltainen on selvästi mun väri" tai "en näköjään valinnut yhtäkään paitaa, jossa on puolipitkät hihat, ehkä se ei ole mun juttuni". Jos joskus joudut ostamaan uusia vaatteita, pidä nämä mielessäsi.

Seuraavaksi voit miettiä käytännön näkökulmaa, kun käyt loput vaatteet läpi. Esimerkki: en näköjään valinnut yksiäkään housuja, mutta tarvitsen niitä kuitenkin kahdet. En kuitenkaan enempää, sillä pesen pyykkiä kahdesti viikossa ja käytän useammin mekkoja kuin housuja. Valitse kasasta kahdet housut ja laita loput pois. Mieti siis omia tarpeitasi ja kun ne on täytetty, voit poistaa loput vaatteet. Vaikka olisitkin niitä tähän asti käyttänyt. Luultavasti käytit niitä, koska omistit ne, mutta olisit pärjännyt ilmankin.

Itse tykkään myös ajatusleikistä "jos muuttaisin toiselle mantereelle, ottaisinko tämän tavaran mukaani?". Sitäkin voi miettiä lempiasioita valitessa.

Auttoiko tämä yhtään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä